رمانتیک ترین روش برای بازدید از رم؛ «شهر جاودان»

حسین غرباوی | پنجشنبه, ۲۸ مرداد ۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

شهر رم یکی پر‌طرفدار‌ترین مقاصد گردشگری در جهان است و سالیانه میلیون‌ها نفر از این شهر بازدید می‌کنند، اما خیلی از آن‌ها نمی‌دانند که این شهر و بنا‌های زیبای آن منبع الهام بسیاری از بزرگ‌ترین هنرمندان دو قرن اخیر بوده است. اگر به هنر علاقه‌مند هستید با کجارو همراه باشید تا برخی از زیبایی‌های الهام‌بخش این شهر را به شما معرفی کنیم.

نمایشگاهی در کتابخانه و موزه مورگان شهر نیویورک با موضوع رم، و به‌طور ویژه شهر جاودان از دید هنرمندان و نویسندگان عصر رمانتیک، در حال برگزاری است. از نقاش مشهور «جی. ام. دبلیو. ترنر» تا «جان کیتس» شاعر به رم می‌آمدند تا از این شهر و ذات چندلایه و همیشه در‌ حال تحول و تکامل‌اش الهام بگیرند و آن را در آثار‌شان ثبت کنند. گرچه این نمایشگاه که با عنوان «شهرِ جان» برگزار می‌شود، شناسایی سبک‌های مختلف هنری و محل قرار‌گیری این مکان‌های باشکوه قرن ۱۹ را در مرکز توجه خود قرار داده، اما می‌توان از آن به‌عنوان یک راهنمای جامع و کامل مسافرت برای هر کسی استفاده کرد که به دنبال منبع الهام خودش می‌گردد. در ادامه، آثار مهم نمایشگاه را معرفی می‌کنیم که می‌توانند در این سفر الهام‌بخش شما باشند.

۱. هیاهو

راه پله اسپانیایی
طبیعت پر‌تکاپوی رم به‌عنوان شهری که معماری سنتی، رنسانس، باروک و معاصر را در جوار هم قرار داده، بسیاری از هنرمندان عصر رمانتیک را به وجد می‌آورد. «پیاتزا دی اسپانیا» یا پله‌های اسپانیایی مرکز تجمعات هنری آن عصر و محلی برای نمایش آثار مختلف بود. خانه‌ای که کیتس ماه‌های آخر زندگی‌اش را در آنجا سپری کرد، مشرف به پله‌ها است و در سمت راست عکس که توسط «رابرت ترنبول مک‌فرسون» در سال ۱۸۵۶ گرفته شده اسم «سیرکا» مشخص است. مک‌فرسون هم در کافه «گرکو» که یکی از شلوغ‌ترین نقاط آن منطقه بود با هنرمندان و هم‌وطنان‌ش ملاقات می‌کرد. در این منطقه قدم بزنید و در‌ حالی که قهوه اسپرسو وجودتان را گرم می‌کند از تماشای مردم لذت ببرید.

۲. ویرانه‌ها

ویرانه‌های رم


«جیووانی باپتیستا» گفته:

وجود من توسط ویرانه‌هایی که با من سخن می‌گویند سرشار از تصاویر شده است.

امروزه ممکن است خستگی ناشی از یک تور گردشگری باعث شود به سادگی از کنار ویرانه‌ها بگذریم، اما این سازه‌های در‌ حال فروپاشی برای هنرمندان عصر رمانتیک تحسین‌برانگیز بودند. «تاق کنستانتین» و «فروم» را تماشا کنید. نقاشی‌های رنگ روغن «جان باپتیستا کامیل کاروت» از این مکان‌ها توسط بازی با کنتراست تصویر، مثل عکس‌های هموطنانش، فضا و مکان را با هم ترکیب کرده است.

۳. ویلاهای شهری

ویلاهای رم
تعداد زیادی ویلا در اطراف شهر رم وجود دارد، اما شهرت این شهر به‌خاطر وجود چنین جاهایی در درون خود شهر است، مکان‌هایی که به مرکز شهر زندگی می‌بخشند. همان‌طور که نقاشی «گوستاو ویلهلم پالم» در سال ۱۸۴۴ نشان می‌دهد «باغ بورخس» از گذشته تا حال محبوب‌ترین‌شان بوده است. در کنار آن «باغ مدیچی» قرار دارد که «آلفرد نیکولاس نورماند» در آن از مجسمه الهه‌ی رم عکس گرفت.

۴. سرزمین جادویی

سرزمین جادویی رم
«سرزمین جادو» نامی بود که «توماس جونز» نقاش بر ویرانه‌های رها شده در اطراف شهر گذاشت، گنجینه‌هایی که ممکن است در میان دشت‌ها و بیشه‌ها به آن‌ها بر‌بخورید. هنرمندان اغلب محیط‌های خیالی برای سوژه‌های‌شان قرار می‌دادند تا آثار‌شان را غنی‌تر کنند، مثل کاری که «لویی فرانسوا کاسا» در نقاشی آب‌رنگ از یک تاق در جاده «آپیان» کرده بود. یک روز کامل را برای گشت‌و‌گذار خارج از شهر رم اختصاص دهید و حتما برای دیدن ویرانه‌های موجود در مسیر جاده‌های باستانی توقف کنید.

۵. یادگاری‌ها

عکاسی از رم قدیم

امروز تقریبا همه در مدت اقامتشان در رم یک کارت پستال می‌خرند، یک عکس از کولوسئوم برای یک دوست یا فقط به‌عنوان یک خاطره برای خودشان. در عصر رمانتیک، تقاضا برای یادگاری‌ها در بین هنرمندان درست مثل الآن بود. قلم‌زنی «پیرانزی» از «قلعه سنت انجلو» تبدیل به یک اثر مشهور و نمادین شد. بعد از آن در سال ۱۸۶۸، همزمان با رونق عکاسی، «جیاچینو آلتوبلی» با دقت تمام یک عکس از روی آن ساخت. در محله «تراستِوِر» در امتداد رود تیبر پیاده‌روی کنید تا همان چشم‌انداز‌ را ببینید و سپس به سمت گورستان قدیمی بروید. دنیا را چه دیدید؟ شاید حتی یک کارت پستال با همان نقش و نگار پیدا کنید.

مطالب مرتبط:

منبع VOGUE

دیدگاه