نامتعارف ترین شهرهای جهان کدامند؟

امیرعلی محمودی
امیرعلی محمودی دوشنبه، ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۰
نامتعارف ترین شهرهای جهان کدامند؟

سردترین شهر جهان کجاست؟ دورترین شهر جهان چطور؟ آیا می‌دانید کدام شهر با وجود رودخانه در دل خود‌،‌ هنوز خشک است؟ در ادامه مرطوب‌ترین، خشک‌ترین، سردترین، گرم‌ترین، مرتفع‌ترین، دور افتاده‌ترین، صعب‌العبورترین و بادخیزترین شهرهای جهان را برایتان معرفی خواهیم کرد. 

در سراسر دنیا برخی از شهرها به قدری موفق هستند که به نوبه‌ خود، نمونه‌ بارز یک منطقه‌ ایده‌آل برای گردشگری و مکانی برای زندگی محسوب می‌شوند. در برخی دیگر نیز، شهروندان و گردشگران همواره در معرض خطر مرگ ناشی از کم‌آبی، دورافتادگی و مشکلات دیگر هستند. فهرستی که در ادامه مشاهده خواهید کرد، اسامی ناخوشایندترین و نامساعدترین شهرهای دنیا است.

یاکوتسک، روسیه؛ سردترین شهر جهان

یاکوتسک

یاکوتسک در جمهوری یاقوتستان روسیه قرار گرفته که متوسط دمای سالیانه‌اش ۸٫۸- سانتی‌گراد زیر صفر است. این درجه حرارت ممکن است فریبنده باشد؛ زیرا یاکوتسک در تابستان، چند ماه نسبتا گرم نیز دارد که یخ‌ها در آن زمان آب شده و دمای هوا تا ۳۰ درجه بالای صفر هم می‌رسد (البته یادآور می‌شویم که با وجود گرم شدن هوا در تابستان‌های این شهر، یخ‌های روی زمین باز هم آب نمی‌شوند که همین موضوع یاکوتسک را به بزرگ‌ترین شهر با یخبندان دائمی تبدیل کرده است). سرمای این شهر بدان معنا است که دمای یاکوتسک در زمستان‌های طولانی‌اش معمولا تا ۴۰ درجه زیر صفر می‌رسد. متوسط دمای این شهر در ماه دسامبر و ژانویه، به‌ ترتیب ۴۰٫۴ و ۴۱٫۵ درجه زیر صفر است. سردترین دمایی که تا کنون در یاکوتسک به ثبت رسیده، ۶۴٫۴ درجه سانتی‌گراد زیر صفر بوده است. 

نامتعارف‌ترین شهرهای جهان

جمعیت ۲۶۹ هزار نفری یاکوتسک در ماه‌های زمستان تا حد ممکن در خانه می‌مانند. اگر مردم بخواهند در زمستان بیرون بروند، خود را با لباس‌های ضخیم یا پوست حیوانات کاملا می‌پوشانند. همچنین مردم اگر نیاز به استفاده از وسایل نقلیه داشته باشند، کل روز اتومبیل خود را روشن نگه می‌دارند تا باطری خالی نکند و در کنار روشن بودن، برای اطمینان، قفل فرمان بر خودروی خود می‌زنند. دود خودروها به‌علاوه‌ی غبار کارخانه‌ها و تنفس ساکنان شهر، موجب ایجاد مه غلیظی می‌شود که همواره شهر را در زمستان می‌پوشاند.

شهر کویت، کویت؛ گرم‌ترین شهر جهان

کویت

شهر کویت جمعیتی بالغ بر ۲٫۴ میلیون نفر دارد که به‌ نحوی دلیل اصلی گرمای شدید و طوفان‌های شنی‌ است که موجب ناراحتی مردم این شهر خاورمیانه‌ای شده است. متوسط دمای شهر کویت ۳۴٫۳ درجه سانتی‌گراد بالای صفر است که در ماه‌های ژوئن، جولای و آگوست تا ۴۵ الی ۴۷ درجه بالای صفر نیز می‌رسد. در تابستان ۲۰۱۲، در حوالی شهر الصلیبیه‌ی کویت، دمای ۵۳٫۸ درجه بالای صفر ثبت شد که گرم‌ترین درجه حرارت ثبت شده در آسیا است.

نامتعارف‌ترین شهرهای جهان

مردم کویت برای رهایی از گرمای تابستان معمولا به ساحل می‌روند؛ از بزرگ‌ترین پارک آبی حوزه‌ی خلیج فارس، یعنی Aqua Park دیدن می‌کنند یا در بزرگ‌ترین مرکز خرید کویت، (The Avenues) با انواع و اقسام فروشگاه‌های زنجیره‌ای و رستوران‌های غربی از جمله Dolce & Gabbana ،Fat Burger ،Footlocker ،Texas Roadhouse به گشت و گذار می‌پردازند.

اسوان، مصر؛ خشک‌ترین شهر جهان

اسوان

رود نیل تنها منبع دسترسی به آب مردم این شهر است. میزان بارش سالیانه‌ در اطراف این رود، کمتر از ۳ سانتی‌متر است. اگر در خیابان‌های اسوان مصر راه بروید، قهوه‌خانه‌هایی خواهید دید با مردمانی در حال  استعمال قلیان و بازی تخته؛ دوره‌گردها و دستفروشانی می‌بینید که به کبوترها غذا می‌دهند؛ یا حتی ممکن است یک پارک هنری مدرن وسط یک سنگ معدن گرانیت ببینید، اما به بارش باران بر نخواهید خورد!

نامتعارف‌ترین شهرهای جهان

اسوان با کمتر از یک میلی‌متر بارش در سال، خشک‌ترین شهر جهان محسوب می‌شود. علاوه‌ بر کمبود بارش در این شهر، دسترسی به آب وجود دارد. اسوان در کنار رود نیل واقع شده و درست در قسمت جنوبی شهر، بزرگ‌ترین سد سنگی دنیا، یعنی «سد اسوان»، قرار دارد که یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌سدهای جهان (دریاچه ناصر) نیز محسوب می‌شود. نام شهر اسوان مفهوم طعنه‌آمیزی دارد و برگرفته از یک کلمه‌ی باستانی نوبی، به معنی «آب زیاد» است! البته این مفهوم از نظر دیگران خنده‌دار نیست، چرا که نام اسوان بعد از وقوع چندین سیل رود نیل انتخاب شد.

بوئناونتورا، کلمبیا؛ مرطوب‌ترین شهر جهان

کلمبیا

سالانه بیش از ۶ متر (۶٫۲۷۵ میلی‌متر) باران در بزرگ‌ترین شهر بندری کلمبیا، یعنی بوئناونتورا، می‌بارد. بسیاری از مناطق اطراف خلیج تورتوگا از خانه‌هایی تشکیل شده که دارای پایه‌های چوبی و فلزی برای بالاتر نگه داشتن ارتفاع خانه و جلوگیری از ورود آب به داخلش ساخته شده‌اند. ساختمان‌هایی که دور از بندر و در اطراف تپه‌های مواج شهر ساخته شده‌اند، ساختاری دارند که در مقابل شرایط جوی مقاوم بوده و دارای سقف‌هایی با شیارهای فلزی برای هدایت آب باران و نیز سایبان هستند.

نامتعارف‌ترین شهرهای جهان

نمای برخی خانه‌ها از چوب ساخته شده که می‌توان پوسیدگی این چوب‌ها را بر اثر بارش ممتد باران و رطوبت دائمی هوا مشاهده کرد. باران‌های شدید و سهمگین برای مردم بوئناونتورا عادی شده است.

ولینگتن، نیوزلند؛ بادخیزترین شهر جهان

ولینگتون

وزش باد در شهر بادخیز ولینگتن نیوزلند، سرعتی بالغ بر ۲۹ کیلومتر بر ساعت دارد که ۱۱ کیلومتر بر ساعت بیشتر از شهر معروف بادی شیکاگو در آمریکا است. ولینگتن در معرض ورزش «بادهای چهلگان» واقع شده است؛ این بادها، پدیده‌ای هواشناسی هستند که بین عرض‌های جغرافیایی ۴۰ و ۵۰ درجه‌ی نیم‌کره‌ی جنوبی زمین می‌وزند.

نامتعارف‌ترین شهرهای جهان

در این شهر، هوای گرمی که از استوا می‌آید با گردباد قطبی برخورد می‌کند که موجب وزش بادهای شدید می‌شود. ولینگتن در نیوزلند و دماغه هورن در آمریکای جنوبی تنها سرزمین‌هایی هستند که در مقابل وزش بادهای شدید قرار دارند. اخیرا به این شهر لقب «سیاره‌ تنها» را داده‌اند و به‌عنوان یکی از ۵ شهر برتر جهان برای گردشگری انتخاب شده است. 

ال آلتو، بولیوی؛ مرتفع‌ترین شهر جهان

ال آلتو

شهر ال آلتو در ارتفاع ۴٫۱۵۰ متری از سطح دریا واقع شده و در دشت‌های «آلتیپلانو» بولیوی قرار دارد. این شهر در اوایل قرن بیستم در مناطق فقیرنشین پایتخت بولیوی، لاپاز که در دره‌ پایینش قرار گرفته بود، بنیان نهاده شد. از آن زمان تا کنون شهر ال آلتو، به‌ لحاظ جمعیت و وسعت از لاپاز پیشی گرفته است.

نامتعارف‌ترین شهرهای جهان

ال آلتو اکنون دومین شهر بزرگ بولیوی و از جمله شهرهای با نرخ رشد سریع است که ۱٫۱۸ میلیون نفر ساکن دارد. سال گذشته بزرگ‌ترین تله‌کابین شهری جهان بین ال آلتو و لاپاز راه‌اندازی شد. از این تله‌کابین به‌عنوان جایگزینی برای رفت و آمد از راه یک‌ساعتی با خودرو به دره‌های پرشیب و خطرناک این شهر استفاده می‌شود.

پرت، استرالیا؛ دور افتاده‌ترین شهر دنیا

پرت

برای رانندگی از پرت به نزدیک‌ترین شهر بزرگ استرالیا، باید مسیری ۲ روزه در آب و هوای بیابانی و در یکی از متروکه‌ترین جاده‌های جهان را طی کنید. در چنین شرایطی ممکن است فکر کنید پرت یک شهر عقب‌افتاده و منزوی است؛ با این‌حال، پرت سالیانه میزبان چند جشنواره‌ بین‌المللی هنری، کمدی و موزیکال است. همچنین، دو تن از بازیگران معروف سینما، یعنی «هیو جکمن» و «هیث لجر» حرفه‌ بازیگری خود را از این شهر آغاز کردند. این شهر خانه‌ خواننده و ترانه‌سرای معروف، برایان جانسون مرحوم و بون اسکات (موسیقیدان) است.

نامتعارف‌ترین شهرهای جهان

از طرفی، این شهر مرکز معادن الماس جهان است. همچنین نرخ بیکاری در پرت ۴٫۳ درصد است. از پرت، با عنوان یکی از بهترین مناطق جهان برای زندگی یاد می‌شود.

ایکیتوس، پرو؛ صعب‌العبورترین شهر دنیا

ایکیتوس

تنها راه رسیدن به شهر ایکیتوس از طریق کشتی یا ??????? میسر است. برای رفتن به ایکیتوس می‌توان با کشتی از طریق اقیانوس اطلس مسیری ۳۶۰۰ کیلومتری را از رودخانه‌ی آمازون طی کرد یا با پروازهای کوتاهی از لیما (پایتخت پرو) و شهر پاناما (پایتخت کشور پاناما) به این شهر رسید. پاناما اغلب روزهای هفته برای پرواز به ایکیتوس خدمات‌رسانی دارد. شهر ایکیتوس به‌قدری دور افتاده است که خودروهای بسیار کمی وارد این شهر شده‌اند؛ به‌ همین دلیل، حمل و نقل درون‌شهری در این مکان، وابسته به اتوبوس و کالسکه‌های موتوردار است. ایکیتوس ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و مکان عجیبی است. اگر شانس دستیابی به ایکیتوس را داشتید، می‌توانید در فروشگاه‌های سطح شهر، روغن مار و میمون عنکبوتی زنده خریداری کنید.

نامتعارف‌ترین شهرهای جهان

همچنین، می‌توانید در این شهر از «برج ایفل آمازون» دیدن کنید که خانه‌ای ساخته شده از قطعات فولادی است، البته این برج را «گوستاو ایفل» سازنده برج ایفل فرانسه نساخته است! در ایکیتوس نمونه‌ای از شهر «ونیز» نیز وجود دارد؛ خانه‌هایی که با ارتفاع بالا از آب و یک سیستم فاضلاب ساخته شده‌اند. بسیاری از مردم برای دیدن جاذبه‌های طبیعی آمازون سعی می‌کنند به این شهر بروند. در ایکیتوس معجون معروفی به نام آیاهواسکا وجود دارد. «آیاهواسکا» معجونی متشکل از چند نوع گیاه است که در آمازون برای درمان انواع بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله عوارض خوردن این معجون، توهماتی‌ است که موجب خیالاتی شدن فرد می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه