آشنایی با دره توپ‌ های سنگی در قزاقستان

زهره ملکی
زهره ملکی جمعه، ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۰
آشنایی با دره توپ‌ های سنگی در قزاقستان

دره‌ توپ‌ها در کشور قزاقستان و در استان قزاقستان غربی، در شمال Western Karatau و نزدیکی شهر شتپه (Shetpe) واقع شده است. این دره‌ی شگفت‌انگیز در زبان قزاقی توریش (Torysh) نامیده می‌شود. در ادامه با کجارو همراه باشید.

در این دره‌ی شگفت‌انگیز تعداد بی‌شماری ساختار‌های سنگی گرد و بسیار شبیه به توپ دیده می‌شود که منطقه‌ی وسیعی از زمین‌های استپ را پوشانده‌اند. این سنگ‌های گرد، اندازه‌های متفاوتی دارند اما قطر اکثر این سنگ‌ها به ۳ الی ۴ متر می‌رسد.

توپ سنگی ۱

تصور می‌شود که این توپ‌های سنگی، توده‌های فشرده‌ای بوده‌اند که از ته‌نشین شدن مواد معدنی و رسوبی بوجود آمده‌اند. سپس این توده‌های فشرده در اثر سخت شدن به این توپ‌های سنگی تبدیل شده‌اند. این توده‌‌های رسوبی اغلب شکل کروی دارند و معمولا در سنگ‌ها و خاک‌های رسوبی شکل می‌گیرند. بر طبق نظریات زمین‌شناسی، مواد رسوبی در اطراف یک هسته‌ی مرکزی سخت انباشته شده و سپس طی فرآیندی فشرده شده و این توپ‌های سنگی را بوجود آورده است.

توپ سنگی ۲

این پدیده‌ی زمین‌شناختی خیلی عجیب و نادر نیست و نمونه‌هایی از چنین توپ‌های سنگی در مناطق گوناگونی از این کره‌ی خاکی دیده شده است؛ اما آنچه که عجیب و شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد اندازه‌ی این سنگ‌ها است زیرا سنگ‌های کروی با این اندازه و بزرگی، فقط در مناطق معدودی از جهان دیده شده‌اند. تخته سنگ‌های کروی مواراکی (Moeraki) در نیوزیلند یک نمونه‌ی دیگر از این سنگ‌های کروی شگفت‌انگیز است.  

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه