معدن مس متروکه شهر کنکات؛ آلاسکا

موسی معتمدی | سه شنبه, ۱۹ مرداد ۹۵ ساعت ۲۰:۰۰

شهر معدنی قدیمی کنکات در آمریکای شمالی واقع در آلاسکا، در دامنه‎های جنوبی کوه‎های رنگل و در نزدیکی یخچال‎های طبیعی کنکات، حدود ۵ مایل با شهر کوچک مک‎کارتی فاصله دارد. در حالیکه در شهر مک‎کارتی در تمام مدت سال، به طور متوسط ۲۴ نفر زندگی می‎کنند، شهر کنه کات خالی از سکنه است. با کجارو همراه باشید.

این شهر معدنی در دهه‎ی ۱۹۰۰ کشف شد بعد از اینکه یک گروه از سرمایه‎گذاران ثروتمند میزان پول زیادی را برای کشف سنگ معدن از کوه‎ها سرمایه‎گذاری کردند. بلافاصله راه‎آهنی برای انتقال سریع سنگ مس از معدن به نزدیک‎ترین بندر ساخته شد و شرکت کنکات در سال ۱۹۱۱ برای استخراج معدن تاسیس شد. نام آن در واقع به اشتباه به جای Kennecott Copper Corporation کنکات نوشته می‎شود.

معدن مس متروکه کنه کات در آلاسکا1

کنکات یک شهر معمولی شرکتی بود. بسیاری از کارگران معدن در این شهر زندگی می‎کردند و تمام امرار معاش آن‎ها اطراف محل کارشان می‎گذشت. کارگران معدن اجازه نداشتند خانواده‎های خود را بیاورند. بنابراین یک شهر جدید در نزدیکی آن شهر شرکتی ساخته شد تا کارگران بتوانند همراه خانواده خود در آنجا لذت زندگی را بچشند. نام این شهر جدید را McCarthy گذاشتند. این شهر دارای سالن‎های پذیرایی، رستوران، هتل، استخر و فروشگاه‎های مجلل و پر نور بود.

از سال ۱۹۱۱ تا ۱۹۳۸ نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار مس از این معدن استخراج شد. در زمان اوج استخراج مس، حدود ۳۰۰ نفر در این شهر کار می‎کردند و ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر نیز در نزدیکی کوه‎های این منطقه زندگی می‎کردند. بعد از ۲۷ سال فعالیت استخراج معدن، فعالیت این معدن و همچنین راه‎آهن متوقف شد. وقتی شرکت Kennecott Copper Corporation در سال ۲۰۰۸ فعالیت این مکان را ممنوع اعلام کرد، همه کسانی که آنجا بودند وسایل شخصی شان را برداشته و از آنجا نقل مکان کردند.

در اواخر دهه‎ی ۱۹۶۰، تلاش برای از سرگیری عملیات استخراج مس از معدن صورت گرفته اما به دلیل هزینه‎ی زیاد حمل و نقل، ایده‎ی آغاز دوباره بی‎فایده به نظر می‎رسید. تقریبا در همان زمان، این شرکت با همراهی صاحبان حقوقی زمین‎ها، دستور تخریب این شهر را دادند تا در مقابل حوادث بالقوه در امان باشند. چندین ساختمان تخریب شدند ولی این کار نیمه‎کاره رها شد و ساختمان‎های زیادی بدون تخریب باقی ماندند. در حدود سال‎های دهه ی ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ کنکات تبدیل به یک شهر گردشگری محبوب شده بود. در سال ۱۹۸۶ این شهر به عنوان نقطه‎ی عطف تاریخ ملی (National Historic Landmark) در نظر گرفته شد. همچنین در این مکان خدمات پارک ملی (National Park Service) بنا شده و بسیاری از ساختمان‎های شهر و کارخانه‎ها بازسازی شدند. ساختمان بلند کارخانه‎ی تمام چوبی و بسیار زیبای ۱۴ طبقه در این مکان ارزش بازدید دارد.

معدن مس متروکه کنه کات در آلاسکا2

معدن مس متروکه کنه کات در آلاسکا3

معدن مس متروکه کنه کات در آلاسکا4

معدن مس متروکه کنه کات در آلاسکا5

معدن مس متروکه کنه کات در آلاسکا6

معدن مس متروکه کنه کات در آلاسکا7

معدن مس متروکه کنه کات در آلاسکا8

معدن مس متروکه کنه کات در آلاسکا9

معدن مس متروکه کنه کات در آلاسکا10

معدن مس متروکه کنه کات در آلاسکا11

معدن مس متروکه کنه کات در آلاسکا12

مطالب مرتبط:

منبع Amusing Planet

دیدگاه