شگفت انگیزترین جشن های انقلاب تابستانی در سراسر جهان

شایان شفایی | سه شنبه, ۹ شهریور ۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

در این مقاله قصد داریم شگفت‌انگیزترین جشن‌های انقلاب تابستانی را که مردم بخش‌های خاص کره زمین به صورت سالانه برگزار می‌کنند بررسی کنیم. با کجارو همراه باشید.

هنگامی که کوتاه‌ترین شب سال در گرگ و میش محو می‌شود و آفتاب طولانی‌ترین روز سرانجام طلوع می‌کند، بسیاری از مردم جشن گرفتن خود را به این بهانه آغاز می‌کنند: «تابستان از راه رسیده است!» جشنواره‌هایی در مناطق خاص کره زمین به مناسبت فرا رسیدن انقلاب تابستانی برگزار می‌شود که بعضی از آن‌ها در نوع خود بسیار جذاب و شگفت‌انگیز هستند. در طول تاریخ و از گذشته تا کنون، برای قبایل ژرمن، اسلاو و سلتیک، پایان ماه ژوئن زمانی برای اختصاص دادن به طبیعت محسوب می‌شد. افراد این قبایل بر این باور بودند که پایان ماه ژوئن زمان یک شروع تازه است و با جشن گرفتن و نواختن موسیقی در کنار آتش، برای حاصلخیزی، بخت و اقبال خوب و برداشت پربار محصولات خود دعا می‌کردند. اینگونه جشن‌ها هنوز هم در بخش‌های مختلف جهان به صورت مدرن‌تر برگزار می‌شوند.

انقلاب تابستانی چیست؟

انقلاب تابستانی

هر سال در تاریخ ۳۱ خرداد مصادف با ۲۱ ژوئن، قطب شمال بیش از هر زمان دیگری به خورشید نزدیک است و همین امر باعث می‌شود برای کشورهایی که در نیمکره شمالی زمین قرار گرفته‌اند، فصل تابستان آغاز شود و کشورهای نیمکره جنوبی زمین آغاز زمستان را تجربه کنند. این روز از سال را «انقلاب تابستانی» برای نیمکره شمالی زمین و «انقلاب زمستانی» برای نیمکره جنوبی زمین می‌نامند.

حال وقت آن است تا ببینیم مردم نیمکره شمالی به چه نحوی انقلاب تابستانی و آغاز فصل تابستان را جشن می‌گیرند.

جشن تابستانه در تپه واکائو، اتریش

جشن های انقلاب تابستانی

اتریشی‌ها، جشن انقلاب تابستانه خود را با روشن کردن آتش و مشعل در تپه‌های واکائو (Wachau) و نیبلانجنگائو (Nibelungengau) جشن می‌گیرند. بهترین مکان برای دیدن مراسم به صورت کلی، ورود به درون کشتی‌ای است که مسیر رود دانوب را می‌پیماید. از آن‌جا می‌توانید تمام مراسم بر روی تپه‌ها را به صورت کلی مشاهده کنید.

کوه الیمپوس، یونان

جشن های انقلاب تابستانی

طبق حالتی خاص از تقویم یونانی‌ها، انقلاب تابستانه با اولین روز از سال مصادف خواهد شد و از سوی دیگر این پدیده یک ماه پیش از شروع مسابقات المپیک اتفاق می‌افتد. به همین دلیل یونانی‌ها جشن انقلاب تابستانی خود را در کنار کوه الیمپوس (Olympus) با روشن کردن آتش و شادی و پایکوبی برگزار می‌کنند.

جشنواره تابستانه در ریکیاویک، ایسلند

جشن های انقلاب تابستانی

شاید در ایسلند طلوع و غروب خورشید معنای زیادی نداشته باشد اما با این حال دلیل نمی‌شود که مردم این کشور به بهانه فرا رسیدن انقلاب تابستانی یک جشن مفصل برگزار نکنند. آن‌ها جشنواره خود را «انقلاب سری» (Secret Solstice) نام نهاده‌اند که این جشنواره یک فستیوال موسیقی به‌شمار می‌آید. این جشنواره در پایتخت ایسلند یعنی ریکیاویک (Reykjavik) برگزار شده و مردم به مدت ۷۲ ساعت به موسیقی‌های اصیل خود گوش می‌دهند و جشن می‌گیرند. از بین آثاری که مردم در این جشن گوش می‌دهند می‌توان به کارهای Sigur Rós (یکی از مشهورترین گروه‌های موسیقی این کشور) اشاره کرد.

جشن تابستانه در ریگا، لاتویا

جشن های انقلاب تابستانه

طبق افسانه‌های قدیمی لاتویا، کوتاه‌ترین شب سال را باید کاملا بیدار و در کنار روشنایی آتش گذراند و یک گل مخصوص (از تیره سرخس) را در هم در دست داشت؛ چرا که طبق افسانه‌ها، این گیاه شانس به همراه دارد. صبح روز بعد، مردم کل روز را جشن گرفته که در زبان محلی به این روز Jāņi Day می‌گویند. بزرگ‌ترین جشن لاتویا در پایتخت آن یعنی شهر ریگا (Riga) برگزار می‌شود.

موزه اسکنسن در استکهلم، سوئد

جشن های انقلاب تابستانه

کمتر مردمی جشن انقلاب تابستانه خود را همانند سوئدی‌ها برگزار می‌کنند. مردمی که هر سال زمستان سختی را پشت سر می‌گذارند و حال آماده برپا کردن جشنی بزرگ برای انقلاب تابستانی هستند. سوئدی‌ها در این روز که تعطیل رسمی محسوب می‌شود، لباس‌های خاص به تن می‌کنند، آتش روشن کرده و به جشن و پایکوبی می‌پردازند. یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین جشن‌های انقلاب تابستانه در سوئد، در موزه اسکنسن (Skansen) شهر استکهلم برگزار می‌شود. جایی که مردم حلقه گل درست می‌کنند و شب تا صبح را جشن می‌گیرند.

جشن انقلاب تابستانی، استون هنج انگلستان

جشن های انقلاب تابستانه

در بنای استون هنج (Stonehenge) انگلستان، هنگام طلوع آفتاب انقلاب تابستانی، خورشید دقیقا بالای یکی از سنگ‌ها که Heel Stone نام دارد قرار می‌گیرد. پدیده‌ای که برای توجیه‌اش پاسخ‌های متفاوت و نامشخصی وجود دارند. بعضی‌ها معتقدند که این بنا یک آرامستان بوده است. بعضی دیگر بر این باورند که این مکان یک رصدخانه سنگی قدیمی بر پایه ستاره‌شناسی بوده و عده‌ای هم معتقدند که این بنا پدیده‌ای ماوراءطبیعی است. در هر صورت، سالانه ۳۷۰۰۰ نفر فارغ از دین و ملیت در زمان طلوع خورشید انقلاب تابستانی در این مکان جمع می‌شوند تا این روز را با هم و در کنار هم جشن بگیرند.

جشنواره آتش بازی در پورتو، پرتغال

جشن های انقلاب تابستانه

هزاران نفر در مرکز شهر پورتو (Porto) دور هم جمع می‌شوند و مراسمی که «سینت جان» (Saint John) نام دارد را برگزار می‌کنند. این مراسم در واقع جشن آتش بازی است که همراه با موسیقی و کنسرت برگزار شده و در آن انواع خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها موجود است. هنگامی که شب فرا می‌رسد، همه مردم در کنار رود دورو (Douro) جمع می‌شوند و مراسم آتش بازی اصلی به بهانه شکوه خورشید آغاز می‌شود.

جشن انقلاب تابستانه در کراکف، لهستان

جشن های انقلاب تابستانه

این مراسم هر سال در تاریخ ۲۱ ژوئن در شهر کراکف (Kraków) لهستان برگزار می‌شود. در این روز، مردم در کنار رودخانه حلقه‌های گل درست می‌کنند. سپس جشنواره موسیقی آغاز شده و هزاران نفر (۱۵۰۰۰۰ نفر در سال ۲۰۱۴) در آن شرکت می‌کنند و این روز را با موسیقی و آتش بازی جشن می‌گیرند.

جشن در کلیسای کوپنهاگ، دانمارک

جشن های انقلاب تابستانه

دانمارکی‌ها جشن انقلاب تابستانه را در کلیسای مشهور «سنت جانز ایو» (St. John's Eve) سپری کرده و در آن‌جا در کنار آتش‌هایی که افروخته می‌شود، با خانواده و دوستان خود شام خورده و سپس سمبل‌های به خصوصی که مربوط به اتمام زمستان است را در آتش می‌سوزانند. بزرگ‌ترین جشن انقلاب تابستانی دانمارکی‌ها در شهر کوپنهاگ (Copenhagen) برگزار می‌شود.

جشن انقلاب تابستانی در بلغارستان

در بلغارستان، جشن انقلاب تابستانی یکی از مهم‌ترین جشن‌ها به‌شمار می‌آید. تا حدی که به گفته بعضی از اهالی، اهمیت این جشن در حد و اندازه کریسمس است! جشن انقلاب تابستانی در بلغارستان، در یک موزه فضای باز کنار رودخانه سیوک (Sivek) انجام می‌شود. طبق سنت‌های قدیمی، در این مراسم پیر و جوان خود را در رودخانه‌های کنار جنگل می‌شویند و زنان هم حلقه‌های گل درست می‌کنند.

نظر شما در مورد جشن‌های انقلاب تابستانی چیست؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه