زندگی در کیش چگونه است؟

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی دوشنبه، ۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۶
زندگی در کیش چگونه است؟

کیش یکی از جزایر توریستی خلیج فارس است که به‌عنوان یکی از بهترین مقاصد ایران برای سفر و مهاجرت نزد ایرانیان شناخته می‌شود.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۰۱/۲۶ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۸/۳۰ به‌روزرسانی شده است.

جزیره کیش با مساحت ۹۱ کیلومتر مربع، خط ساحلی ۴۳ کیلومتر و شکل کلی تقریبا بیضی، در فاصله ۱۸ کیلومتری بندر گرزه (بندر آفتاب) سرزمین پیوسته ایران و در خلیج فارس قرار دارد. کیش در ربع اول راستای سواحل ۱,۳۵۹ کیلومتری جنوب ایران در دهانه‌ خلیج فارس و تقریبا در نزدیک بخش پایانی این آبراه در محدوده تنگه هرمز واقع است. کیش یکی از جزیره‌های خلیج فارس و از توابع بخش کیش، شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان محسوب می‌شود.

آنچه باید درباره کیش بدانید

کیش کجاست؟

کشتی یونانی و غروب خورشید

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

عرض شمال جزیره کیش ۳۲ به ۲۶ درجه و طول شرقی آن ۵۸ به ۵۳ است و در جهت ساحل غربی، به ساحل شرقی (فاصله‌ مجتمع مرجان-میدان هور)، ۴۵/۱۵ کیلومتر طول دارد. بیشترین عرض جزیره در راستای ساحل جنوبی به ساحل شمالی (فاصله‌ بندرگاه گمرک تا فانوس دریائی) ۵٫۷ کیلومتر است. سطح جزیره فاقد توپوگرافی ویژه مانند پدیده کوه و حتی تپه مرتفع است. فرودگاه بین‌المللی کیش در مرکز و در بخش مرتفع آن احداث شده است که حدود ۴۰- ۳۵ متر ارتفاع دارد. بیشترین شیب جزیره از شمال فرودگاه به طرف ساحل (هتل شایان) است.

کیش یکی از چهار منطقه دنیا است که درصد اکسیژن خالص آن از دیگر مناطق بیشتر است و به همین دلیل است که بیماران تنفسی، بدون استفاده از ماسک اکسیژن در این جزیره می‌توانند به‌راحتی تنفس کنند و مردم عادی هم بعد از ساعت‌ها گشت‌وگذار و تفریح، کمتر احساس خستگی می‌کنند.

آلاچیق های ساحلی کیش

عکس‌ از وب‌سایت Iran Attractions Inform

خیلی از افراد در سفر‌های اولیه‌شان به کیش، گفته‌اند که دوست دارند در این جزیره زندگی کنند. این را از زبان خیلی‌ها شنیده‌ایم. آرامش، زیبایی و هوای پاک جزیره کیش خیلی‌ها را جذب خود می‌کند؛ اما بسیاری از این افراد نمی‌توانند سکوت جزیره را تحمل کنند و بعد از چند ماه دوباره گرفتار هوای آلوده و سروصدا و جنب‌وجوش شهری می‌شوند. بااین‌حال نباید نادیده بگیریم که خیلی از افراد به‌دنبال آرامش هستند و همین سکوت جزیره است که آن‌ها را به زندگی امیدوار می‌کند. شرایط زندگی کردن در جزیره سخت نیست؛ تنها باید راهش را بلد باشید تا بتوانید از زندگی‌تان به‌معنای واقعی کلمه لذت ببرید. کیش یکی از امن‌ترین شهرهای ایران و شاید جهان باشد. سطح امکانات عمومی در کیش بسیار بالا است و بسیاری از افرادی که چند روزی در جزیره کیش زندگی می‌کنند، حسرت یک زندگی دائمی در کیش را دارند.

دسترسی به جزیره کیش

پرواز کیش

عکس‌ از وب‌سایت پسین اوز

بیشتر سفرها به جزیره کیش با هواپیما انجام می‌شود؛ اما شما می‌توانید از طریق دریایی نیز وارد جزیره شوید. 

برای رسیده به کیش سه مسیر وجود دارد

۱. مسیر جاده‌ای تهران، قم، کاشان، نایین، مهریز، شهربابک، سیرجان، بندرعباس، بندرلنگه به طول ۱,۵۰۹ کیلومتر

۲. مسیر ریلی تهران به بندرعباس به طول ۱,۶۰۰ کیلومتر (تقریبا ۲۰ ساعت)

۳. مسیر هوایی تهران به کیش (یک ساعت و نیم )

قیمت‌ ها و بازارهای کیش

بازارهای کیش

عکس‌ از وب‌سایت بیسان گشت

میانگین قیمت کالاها و خدمات عمومی شامل مواد غذایی، رستوران‌ها، میوه، حمل‌ونقل و ... در جزیره کیش بالاتر از میانگین قیمت در سرزمین اصلی (تهران و بقیه شهرها) است. قیمت گوشت تقریبا برابر با تهران است. قیمت لوازم الکترونیکی مثل لپ تاپ، موبایل، دوربین‌های دیجیتال و ... نیز بدون اختلاف با تهران یا بعضاً گران‌تر است. قیمت پوشاک حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزان‌تر از شهرهای دیگر است.

سالانه بیش از یک‌ میلیون نفر گردشگر به کیش سفر می‌کنند که از این میزان جمعیت، حدود ۱۵۰ هزار نفر توریست خارجی یا ایرانیان مهاجر هستند. بازارهای کیش به واسطه فروش کالاهای اصل خارجی جاذبه خاصی برای مسافرانی دارد که بیشتر با هدف گردشگری به جزیره سفر می‌کنند. هم‌اکنون جزیره کیش در حدود ۱۱ بازار بین‌المللی و مرکز تجاری و بازارچه دارد. از جمله محبوب‌ترین بازارهای کیش می‌توان به بازار پردیس، مرکز تجاری کیش، بازار زیتون، بازار مرجان، بازار مروارید،  بازار مریم، بازار پارس خلیج، بازار پانیذ و بازار صفین اشاره کرد.

خودرو در کیش

خودروهای کیش

منبع عکس: ناشناس

خودروها در جزیره کیش قیمت پایین‌تری نسبت به داخل کشور دارند و علت آن هم عدم پرداخت گمرکی است. قیمت خودرو در کیش برابر است با قیمت خودرو در امارات متحده عربی، به‌علاوه هزینه حمل‌ونقل به کیش و هزینه پلاک منطقه آزاد کیش. ضمنا ورود خودروهایی که در داخل ممنوعیت دارد، در کیش بلامانع است؛ مانند انواع سوپر اسپرت‌ها و غیره.

کرایه اتومبیل در کیش

خودروی لوکس در کیش

عکس‌ از وب‌سایت خبرگزاری ایسنا

کرایه اتومبیل بدون راننده در جزیره کیش هم از رونق خوبی برخوردار است. رانندگی در بلوارهای زیبا و خلوت کیش برای گردشگران و مسافرانی که از شهرهای پرترافیک و شلوغ به این جزیره سفر می‌کنند،‌ بسیار دلپذیر است؛ ولی باید یادآوری شود که پلیس راهنمایی و رانندگی کیش توسط دوربین‌های کنترل سرعت و کنترل نامحسوس رفتارهای پرخطر رانندگان را زیر نظر دارد و در صورت رعایت نکردن قوانین و سرعت مجاز در جزیره، جریمه‌های سنگینی در انتظار این رانندگان است.

مدارک لازم جهت کرایه اتومبیل:

  • اصل گواهینامه معتبر
  • کارت ملی
  • به امانت گذاشتن یک فقره چک یا وجه نقد به‌عنوان ضمانت در اختیار شرکت کرایه دهنده اتومبیل (یک فقره چک به ارزش خودرو یا وجه نقد)
  • پس از ارائه مدارک، قراردادی بین شرکت کرایه اتومبیل بدون راننده (که بایستی مجاز و جزو مجمع رنتکاران کیش باشد) و کرایه گیرنده اتومبیل تنظیم خواهد شد
  • مدت زمان اجاره روزانه ۲۴ ساعت است
  • هزینه بنزین به عهده اجاره کننده است و چنانچه دارای کارت سوخت باشید، می‌توانید از آن نیز در جزیره استفاده کنید. می‌توانید سوخت خودرو را از دو پمپ بنزین مستقر درمنطقه گلدیس و منطقه فارور تأمین کنید
  • ودیعه خلافی طبق مصوبه جدید اتحادیه رنت کاران با توجه به تاخیر عوامل اجراییات سازمان به‌مدت زمان ۲۰ روز کاری از تاریخ عودت خودرو است. تحویل اتومبیل معمولا در فرودگاه یا محل اقامت شما است

قوانین رانندگی در کیش

در تمامی خیابان‌های جزیره عملکرد شما به‌ وسیله دوربین‌های کنترل سرعت، بازرسان و عوامل نامحسوس کنترل می‌شود. بدیهی است سرعت خودروها باید برابر تابلوهای نصب شده باشد و سرعت بالاتر از آن به‌طور خودکار در سیستم اجرائیات پلیس راهنمایی و رانندگی ثبت می‌شود، و با توجه به اینکه قبوض خلاصی صادره، صرفاً مختص جزیره کیش بوده و در دیگر نقاط کشور قابل پرداخت نیست. ترخیص و خارج کردن خودرو از جزیره منوط به تسویه برگ جریمه‌ها و مبالغ خلافی در سیستم اجرائیات راهنمایی و رانندگی کیش خواهد بود.

آب و هوای کیش

جزیره کیش

عکس‌ از وب‌سایت اقتصاد ۲۴

آب‌وهوای کیش گرم و مرطوب بوده و میانگین دمای سالانه جزیره ۲۶/۶ درجه سانتی‌گراد است. آب‌وهوای جزیره تحت تأثیر توده‌های مختلف هوای شمال غربی و جنوبی قرار داشته و به‌شکل کلی خشک و کم باران است. بارندگی بیشتر به‌صورت رگبار و در ماه‌های زمستان اتفاق می‌افتد.

اشتغال در کیش

در کیش نرخ بیکاری کمتر از یک درصد است و بیش از ۶۶ درصد شاغلان در بخش خصوصی فعال هستند. با توجه به صنعت هتل داری، در  این شهر مشاغل پیرامون آن بسیار رونق دارد. همچنین داشتن تخصص در زمینه‌های مختلف به‌خصوص بخش‌های فنی و ساختمان‌سازی می‌تواند در یافتن شغل در کیش به شما کمک کند. همچنین اگر شما خواهان سرمایه‌گذاری در این جزیره هستید، می‌توانید در بخش‌های مختلفی همچون تفریحی، رستوران، هتل، فروشگاهی و از این قبیل شغل‌ها که با صنعت گردشگری در ارتباط است سرمایه‌گذاری کنید. هتل های کیش غالبا هتل‌هایی باکیفیت برای توریست‌ها هستند.

قیمت مسکن در کیش

منازل مسکونی کیش

عکس‌ از وب‌سایت FLAT

قیمت زمین و مسکن در کیش مانند همه جای ایران ابتدا بستگی به محله آن دارد؛ اما متراژ متوسط قطعات زمین مسکونی در جزیره کیش آن ‌طور که فعالان بازار زمین در این جزیره می‌گویند بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ مترمربع است که به‌طور متوسط در هر قطعه از این زمین‌ها، معادل هشت واحد مسکونی احداث می‌شود.

بنا بر داده‌های بازار مسکن در سال ۱۴۰۰، متوسط قیمت نیز برای هر مترمربع زمین مسکونی در جزیره کیش، بین ۱۰ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان بسته به کیفیت زمین و منطقه‌ای که در آن واقع شده متغیر است.

همچنین، میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان قدیمی با متوسط عمر ۱۵ سال،  ۱۸ میلیون تومان است؛ در حالی که قیمت هر مترمربع از آپارتمان‌های نوساز متناسب با منطقه، امکانات و لوکس بودن واحد، تا مترمربعی ۳۵ میلیون تومان نیز تعیین و به خریدار پیشنهاد می‌شود. با این حال قیمت واحدهای مسکونی طی یک سال گذشته به‌طور متوسط ۲۰ درصد افت کرده است و شاید بتوان گفت که قیمت مسکن در کیش نسبت به تهران کمی ارزان‌تر  است. در ضمن این نکته را نیز باید اشاره کرد که خانه‌های که برای کرایه و رهن در جزیره موجود هستند همگی مبله هستند.

تحصیلات در کیش

در منطقه آزاد کیش هشت شعبه دانشگاه‌های داخلی (از جمله ۶ شعبه بین‌المللی دانشگاه‌های معتبر) با مجموع ۶،۶۲۳ نفر دانشجو مشغول به فعالیت هستند. جزیره کیش دارای دانشگاه‌هایی است که اکثراً به دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران وابسته‌اند. این دانشگاه‌ها اکنون دوره‌های بین‌المللی کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری را در رشته‌هایی مانند IT، MBA و مهندسی برق و الکترونیک و حقوق را با همکاری دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه چند رسانه‌ای مالزیو دانشگاه موناش (Monash) استرالیا برگزار می‌کند.

۹ مدرسه در مقطع ابتدایی، ۱۱ مدرسه در مقطع راهنمایی و ۱۱ مدرسه در مقطع متوسطه و دبیرستان و همچنین دو مرکز هنرستان پذیرای پنج هزار دانش‌آموزان جزیره کیش است.

همچنین مهدکودک‌های پیشرفته و با امکاناتی در جزیره وجود دارد که در بیشتر آن‌ها دوربین‌های نصب شده که شما می‌توانید به‌طور آنلاین وضعیت کودک خود را در مهد مشاهده کنید.

جاهای دیدنی کیش

به‌واسطه سرمایه‌گذاری‌های گسترده، جاهای دیدنی کیش از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و در تمام فصول سال، گردشگران بسیاری را به‌خود جلب می‌کند. از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کیش می‌توان به ساحل مرجانی جزیره، کشتی یونانی، اسکله بزرگ تفریحی کیش، مجموعه درخت سبز، پارک دلفین کیش، باغ پرندگان و شهر زیر زمینی کاریز اشاره کرد.

نظر شما درباره مهاجرت به دیگر شهرهای ایران و تغییر زندگی چیست؟ آیا مایل به زندگی در کیش هستید؟ لطفا نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان محترم کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه