قدیمی ترین فرودگاه های جهان

امیرعلی محمودی
امیرعلی محمودی پنجشنبه، ۱۳ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
قدیمی ترین فرودگاه های جهان

اروپا با در اختیار داشتن هفت فرودگاه از میان ۱۰ فرودگاه قدیمی، پیشتاز فهرست قدیمی‌ترین فرودگاه‌های جهان محسوب می‌شود.

بسیاری از فرودگاهای موجود در فهرست قدیمی‌ترین فرودگاه‌های جهان در طول جنگ‌های جهانی اول و دوم به‌عنوان پایگاه نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. البته تعدادی از این فرودگاه‌های قدیمی بازسازی شده‌اند و بعضی دیگر نیز همان سبک معماری پیشین خود را حفظ کرده‌اند.

قدیمی‌ترین فرودگاه‌های جهان عبارت‌اند از فرودگاه کالج پارک (College Park Airport) در آمریکا، فرودگاه هامبورگ (Hamburg Airport) در آلمان و فرودگاه شوهام (Shoreham Airport) در بریتانیا و غیره که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

فرودگاه کالج پارک (College Park Airport)

فرودگاه کالج پارک

فرودگاه کالج پارک در ایالت مریلند آمریکا، قدیمی‌ترین فرودگاهی است که هنوز هم مشغول فعالیت است. این فرودگاه توسط برادران رایت در سال ۱۹۰۹ به‌ عنوان زمین تمرین پرواز ساخته شد. سپس آن‌ها از این فرودگاه به‌عنوان محل آموزش دو نظامی آمریکایی برای پرواز با اولین هواپیمای دولت فدرال آمریکا استفاده کردند.

هواپیما

فرودگاه کالج پارک از آن زمان تاکنون همواره مورد استفاده بود و دروازه‌ای برای ورود به پرینس جورج (Prince George’s County)، مریلند و واشنگتن دی سی نیز محسوب می‌شود. همچنین، اولین مسافر زن هواپیما نیز در سال ۱۹۰۹ از این فرودگاه پرواز کرد. اولین هواپیمایی که توانست به ارتفاع ۱۶۰۰ متری برسد، از این فرودگاه پرواز کرد. فرودگاه کالج پارک از سال ۱۹۷۳ تاکنون، توسط «کمیسیون برنامه‌ریزی پارک ملی مریلند» اداره می‌شود.

این فرودگاه در نزدیکی خط مترو واقع شده که حمل‌ونقل را برای مسافران بسیار ساده‌تر می‌کند. از امکانات این فرودگاه می‌توان به پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوا، جایگاه سوخت‌گیری و محل استراحت خلبانان اشاره کرد.

فرودگاه هامبورگ (Hamburg Airport)

فرودگاه هامبورگ

فرودگاه هامبورگ، قدیمی‌ترین فرودگاه آلمان است و در سال ۱۹۱۱ تاسیس شده است. این فرودگاه که ۸.۵ کیلومتر از شهر هامبورگ فاصله دارد، در حال حاضر پنجمین فرودگاه بزرگ آلمان نیز محسوب می‌شود.

فرودگاه هامبورگ در ابتدا به‌عنوان پایگاهی برای کشتی‌های هوایی ساخته شد که عمدتا طی جنگ جهانی اول مورد استفاده بود. این فرودگاه طی دو دهه‌ی اخیر، تحت بازسازی قرار گرفته است. برنامه‌ ساخت‌وساز و بهبود وضعیت این فرودگاه شامل دو پایانه، یک شبکه‌ی مترو، جاده‌های عریض و پارکینگ است. فرودگاه مذکور، در سال ۲۰۱۵، چیزی در حدود ۱۵۸٫۳۹۸ پرواز به بیش از ۱۰۰ نقطه‌ی دنیا را مدیریت کرد. تعداد مسافرانی که سالانه از طریق فرودگاه هامبورگ جابه‌جا می‌شوند، قریب به ۱۳ میلیون نفر است.

فرودگاه شوهام (Shoreham Airport)

فرودگاه شوهام

فرودگاه شوهام بریتانیا در سال ۱۹۱۱ تاسیس شد و اولین مدرسه‌ی آموزش پرواز در سال ۱۹۱۳ در این فرودگاه شروع به کار کرد. فرودگاه شوهام، پایگاه جان آلوک نیز بود؛ او اولین مردی بود که توانست بر فراز اقیانوس اطلس پرواز کند. همچنین، از این فرودگاه به‌عنوان پایگاهی برای اولین هواپیمای بریتانیا در طول جنگ جهانی اول نیز استفاده شد.

فرودگاه شوهام طی دهه‌ی ۱۹۳۰، همواره مورد استفاده مردم شهرهای «برایتون»، «وورتینگ» و «هوو» بوده است. این فرودگاه که به‌عنوان پایگاه نظامی در دوران جنگ جهانی دوم نیز مورد استفاده بوده، بارها هدف حملات دشمن قرار گرفته است. پایانه‌ «Art Deco» این فرودگاه در سال ۱۹۳۶ افتتاح شد که هنوز هم مورد استفاده است. امروز از این فرودگاه برای فرود هلیکوپتر و انواع هواپیماهای دیگر استفاده می‌شود. همچنین، برگزاری کلاس‌های آموزش پرواز و نمایش‌های هوایی مناسبتی نیز از دیگر کارایی‌های این فرودگاه به‌ شمار می‌رود.

فرودگاه بین‌المللی اورل ولایکو (Aurel Vlaicu International Airport)

فرودگاه بین‌المللی اورل ولایکو

فرودگاه بین‌المللی اورل ولایکو که با نام فرودگاه باناسیا نیز شناخته می‌شود، قدیمی‌ترین فرودگاه رومانی و نیز اروپای شرقی است. تا قبل از احداث «فرودگاه اوتوپه» در سال ۱۹۶۵، فرودگاه اورل ولایکو، تنها فرودگاه کشور رومانی محسوب می‌شد. نام این فرودگاه به افتخار اورل ولایکو، سازنده‌ی هواپیما و خلبان معروف رومانیایی انتخاب شده است.

در سال ۱۹۲۰، فرودگاه اورل ولایکو، تبدیل به پایگاه یکی از پیشگامان صنعت هوانوردی، یعنی شرکت «French-Romanian Company for Air Navigation» شد. ساختمان پایانه این فرودگاه که در سال ۱۹۵۲ به بهره‌برداری رسید، هنوز هم مورد استفاده است و یکی از بناهای شاخص در معماری رومانی به شمار می‌رود. این فرودگاه در سال ۲۰۱۲ تبدیل به یک فرودگاه کاملا تجاری شد؛ چراکه نیاز برای پروازهای تجاری بسیار زیاد بوده و فضای کافی برای توسعه این بخش وجود نداشت. حدوداً ۱۱.۳۴۸ پرواز در سال ۲۰۱۵، در این فرودگاه مدیریت شد.

دیگر فرودگاه‌هایی که در سال ۱۹۲۰ یا پیش‌تر ساخته شدند

اروپا چهار فرودگاه از ده فرودگاه قدیمی دنیا را در اختیار دارد که عبارت‌اند از فرودگاه برمن (Bremen Airport) در آلمان که در سال ۱۹۱۳ تاسیس شد، فرودگاه چمپینو رم (Rome Ciampino Airport) در ایتالیا که در سال ۱۹۱۶ تاسیس شد، فرودگاه اسخیپول آمستردام (Amsterdam Airport Schiphol) در هلند که در سال ۱۹۱۶ تاسیس شد و فرودگاه پاری لو بورژه (Parise Le-Bourget Airport) در فرانسه که در سال ۱۹۱۹ تاسیس شد. فرودگاه بین‌المللی دن موئنگ تایلند (۱۹۱۴) و فرودگاه سیدنی کینگزفورد اسمیت استرالیا (۱۹۲۰) نیز در فهرست قدیمی‌ترین فرودگاه‌های جهان قرار می‌گیرند. فرودگاه‌های یاد شده، به‌عنوان یک یادبود تاریخی برای کشورهایشان و نمادی از پیشرفت صنعت هوایی محسوب می‌شوند.

 اگر به‌دنبال خرید بلیط هواپیما هستید، می‌توانید از طریق موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو، ارزان‌ترین بلیط هواپیما به مقصد مورد نظرتان را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه