هنگام پیک نیک رفتن چه نکاتی را باید بدانیم

زهره ملکی
زهره ملکی دوشنبه، ۸ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۰
هنگام پیک نیک رفتن چه نکاتی را باید بدانیم

فصل تابستان فرصت مناسبی است برای گردش و پیک‌نیک رفتن و اما نکته‌ی مهم این است که غذای خود را چگونه بسته‌بندی کنیم و چه نکاتی را رعایت کنیم تا اینکه بدون دچار شدن به مسمومیت غذایی، گردش دلپذیری داشته باشیم. در ادامه با کجارو همراه باشید

تابستان زمان اوج مسافرت‌ها است و این بدان معناست که سفرهای کوتاه خارج از شهر و رفتن به پیک‌نیک در پارک‌ها و کنار دریاچه‌ها و رودخانه‌ها طرفداران بسیاری دارد. اگر در حال برنامه‌ریزی برای رفتن به پیک‌نیک هستید درباره‌ی سلامت و بهداشت و نحوه‌ی نگه‌داریمواد غذایی که می‌توانید آماده کنید و با خودتان حمل کنید، باید چند نکته را در نظر بگیرید. لیز ویناندی (Liz Weinandy) متخصص تغذیه و بهداشت عمومی از مرکز پزشکی وکسنر (Wexner) در دانشگاه ایالتی اوهایو توصیه‌هایی در مورد آماده کردن سبد پیک‌نیک دارد که به شما کمک می‌کند تا بدانید چه غذایی را چه مدت باید نگه ‌دارید و چه مواد غذایی را نباید با خودتان به پیک‌نیک ببرید.

پیک نیک ۲

سبد پیک‌ نیک خود را هوشمندانه آماده کنید

اول اینکه شما نیاز دارید که برای حمل مواد غذایی، بهترین و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. لیز ویناندی توصیه می‌کند که به جای سبد و محفظه‌های خنک نگه‌دارنده‌ی قدیمی از محفظه‌های خنک نگه‌دارنده‌ی فایبرگلاس، پلاستیکی و استیل استفاده کنید. چون ظرف خنک نگه‌دارنده‌ غذا را با انواع غذاها و میوه‌ها و یخ پر می‌کنید به احتمال زیاد این محفظه سنگین خواهد شد و حمل‌ونقل آن دشوار خواهد بود؛ بنابراین بهتر است که کمی بیشتر هزینه کنید و انواعی را انتخاب کنید که دارای چرخ و دستگیره‌ی بلند هستند تا حمل‌ونقل آن راحت‌تر باشد. کاملا مشخص است که اندکی قبل از حرکت کردن و ترک منزل، بهترین زمان برای بسته‌بندی کردن و آماده کردن غذاها است. برای خنک نگه‌داشتن غذاهایی که سرد سرو می‌شوند بهتر است که این غذاها را در کنار یخ‌ها قرار بدهید یا اینکه این غذاها را روی کیسه‌های یخ قرار دهید. محفظه‌ی خنک نگه‌دارنده‌ی غذا اگر به طور کامل پر شود نسبت به حالتی که تا نیمه پر شده است، مدت زمان بیشتری می‌تواند غذاها را خنک نگه دارد به عبارت دیگر اگر محفظه را به طور کامل پر کنید مدت زمان بیشتری غذاهای درون آن خنک باقی می‌مانند.

غذاهای گرم را گرم نگه‌دارید و غذا‌های سرد را سرد

سبد غذا

یک اصل تجربی نشان می‌‌دهد که غذا‌های سرد را باید در دمای پایین‌تر از ۴ درجه‌ی سانتی‌گراد و غذا‌های گرم را باید در دمای بالاتر از ۶۰ درجه‌ی سانتی‌گراد نگه‌داریکرد. یک محفظه‌ی خنک نگه‌دارنده با یخ فراوان غذا را به اندازه‌ی کافی خنک نگه می‌دارد و اما برای گرم نگه داشتن غذاهای خود نیز می‌توانید از ظروف غذای عایق استفاده کنید تا از خوردن غذای گرم خود در پیک‌نیک لذت ببرید. مواد خوراکی مانند پنیر و کالباس که هنگام خرید از یخچال فروشگاه برداشته می‌شوند مطمئنا بعد از خرید هم باید خنک نگه‌داریشوند. البته چاشنی‌هایی که همراه با غذا مصرف می‌شوند بعد از باز شدن بسته‌بندی‌شان باید خنک و درون یخ نگه‌داریشوند. میوه‌های تازه جزو مواد فاسدشدنی محسوب نمی‌شوند و لزومی ندارد که درون محفظه نگه‌داریشوند اما سالاد میوه و میوه‌های برش خورده را نباید در هوای آزاد قرار دهید. سالاد کاهو و کلم و انواع سالادهایی که دارای مایونز هستند باید خنک و درون محفظه نگه‌داریشوند.

در محفظه خنک نگهدارنده را زیاد باز و بسته نکنید

لیز ویناندی توصیه می‌کند که این نکته را طی پیک‌نیک به خاطر داشته باشید و به خانواده و دوستانتان نیز این نکته را یادآور شوید که مدام در محفظه‌ی خنک نگه‌دارنده را باز و بسته کردن، باعث می‌شود که دمای درون آن افزایش پیدا کند. در صورتی که بسته نگه داشتن در محفظه باعث می‌شود که درون محفظه مدت زمان بیشتری خنک باقی بماند، در نتیجه مواد غذایی سالم‌تر و تازه‌تر می‌مانند.

محفظه‌ی خنک نگهدارنده‌ی مواد غذایی را در سایه قرار دهید

مواد غذایی فاسد نشدنی و همچنین محفظه خنک نگه‌دارنده را در سایه‌ی درختان یا در زیر سایبان قرار دهید تا به حفظ مواد غذایی‌تان کمک کنید.

برای مدت زمان طولانی غذاها را در هوای آزاد قرار ندهید  

پیک نیک

شما می‌توانید در طی پیک‌نیک مواد خوراکی فاسد نشدنی مانند چیپس، کلوچه و نان را تمام آن روز در هوای آزاد قرار دهید اما خوراکی‌های فاسد شدنی را به طور کلی نمی‌توانید بیش از دو ساعت در دمای محیط بیرون نگه‌داریکنید. در فصل تابستان این مدت زمان کمتر هم می‌شود زیرا در هوای گرم تابستان مواد غذایی را بیشتر از یک ساعت نمی‌توانیم در هوای آزاد نگه‌داریم. در هوای گرم و دمای بالا باکتری‌ها با سرعت بیشتری رشد می‌کنند، بنابراین امکان فساد مواد غذایی افزایش پیدا می‌کند. غذاهای گوشتی، غذاهایی که سرد سرو می‌شوند، سالادهایی که با سیب‌زمینی و سس مایونز تهیه می‌شوند مادامی سالم و قابل مصرف هستند که درون محفظه‌ی خنک نگه‌دارنده و درون یخ نگه‌داریشده باشند. قبل از اینکه یخ‌ها به کلی ذوب شوند و دمای درون محفظه بالا برود و به دمای محیط بیرون برسد این مواد غذایی باید مصرف شوند.

 باقیمانده‌ی غذا‌ها را دور بریزید

در اکثر موارد، زمانی که سفره پهن می‌شود و غذا درون سفره چیده می‌شود ۳۰ الی ۴۵ دقیقه صرف غذا طول می‌کشد. بعد از صرف غذا بهترین کار این است که باقیمانده‌ی غذاهایی که به سرعت فاسد می‌شوند، دور ریخته شوند و در طبیعت رها شوند زیرا این مواد غذایی خیلی سریع تجزیه شده و به طبیعت باز می‌گردند؛ اما اکثر ما دوست نداریم که باقیمانده‌ی غذای خود را دور بریزیم در این صورت بهتر است که در طی پیک‌نیک غذاهای فاسد شدنی را خنک نگه‌دارید و بعد از صرف غذا، باقیمانده‌ی این مواد خوراکی را سریعا به درون محفظه‌ خنک نگه‌دارنده برگردانید. قبل از قرار دادن باقیمانده‌ غذاها درون محفظه، اطمینان حاصل کنید که این مواد غذایی اشتباها در محیط بیرون نمانده باشند سپس تا زمان رسیدن به منزل، این مواد غذایی را درون محفظه و روی یخ قرار دهید و بعد از رسیدن به منزل دمای درون محفظه را کنترل کنید و قبل از اینکه باقیمانده‌ی غذاها را در یخچال قرار دهید از سلامت و قابل مصرف بودن‌ آنها مطمئن شوید. در مورد سلامت و بهداشت مواد غذایی یک اصل طلایی وجود دارد که می‌گوید: زمانی که به سلامت و بهداشت یک ماده‌ی غذایی شک دارید، آن غذا را دور بریزید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه