خطرناک ترین شهرهای آمریکای شمالی کدامند؟

امیرعلی محمودی | سه شنبه, ۲ شهریور ۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

در فهرست خطرناک‌ترین شهرهای قاره آمریکای شمالی، کشورهای مکزیک و آمریکا بیشترین تعداد این شهرها را دارند؛ این در حالی‌ است که هیچ شهری از کانادا در فهرست ما قرار ندارد. در ادامه با کجارو همراه باشید.

برای بسیاری از مردم، آمریکا به منزله‌ی سرزمین فرصت‌ها، کشوری با منابع غنی، محیطی زیبا و مکانی متشکل از قومیت‌ها و نژادهای مختلف است. با همه‌ی این‌ها، برخی از خطرناک‌ترین شهرهای روی زمین در این قاره، به‌ویژه در کشور آمریکا و همسایه‌ی جنوبی‌اش یعنی مکزیک قرار دارند.

در ادامه، با فهرستی از خطرناک‌ترین شهرهای دنیا که بر اساس میزان وقوع قتل در این مناطق طبقه‌بندی شده‌اند، آشنا خواهیم شد. همچنین درمورد عوامل اجتماعی-اقتصادیِ دخیل در وقوع این‌گونه جرائم و نحوه مقابله با آن در راستای افزایش امنیت در شهرهای مذکور نیز بحث خواهیم کرد.

۱۰. سیوداد ویکتوریا، مکزیک (وقوع ۳۱ فقره قتل از هر ۱۰۰ هزار نفر در سال)

سیوداد ویکتوریا

سیوداد ویکتوریا، مرکز ایالت تامائولیپاس در مکزیک است که نامش را نیز از گوادلوپ ویکتوریا، اولین رئیس‌جمهور این کشور به ارث برده است. سیوداد ویکتوریا در سال ۱۷۵۰ بنیان نهاده شد و در غرب کشور قرار دارد. امروز جمعیت این شهر به بیش از ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد. وقوع جرم و جنایت، یکی از مشکلات اصلی سیوداد ویکتوریا است. پلیس محلی، همواره حین سفر به شهروندان درمورد خطرات موجود در بزرگراه‌ها به‌ویژه در شب هشدار می‌دهد. به‌منظور داشتن سفری ایمن و بی‌خطر، مسیرهای اتوبوس این شهر بسته شده و یا تغییر مسیر داده‌اند، همچنین سیستم ترابری نوینی با عنوان «عملیات رفت و آمد امن» نیز برای آسودگی خیال شهروندان راه‌اندازی شده است. از جمله جرائم عادی در شهر سیوداد ویکتوریا می‌توان به دزدی، درگیری و آدم‌ربایی اشاره کرد.

۹. تیخوانا، مکزیک (وقوع ۳۹ فقره قتل از هر ۱۰۰ هزار نفر در سال)

تیخوانا

تیخوانا در مرز آمریکا-مکزیک و درست در قسمت جنوبی ایالت کالیفرنیای آمریکا واقع شده است. تیخوانا به‌دلیل مجاورتش با آمریکا، از جمله مکان‌های پرطرفدار نزد شهروندان آمریکا به‌شمار می‌رود. همچنین نام مستعار «دروازه‌ی مکزیک» نیز برای این شهر انتخاب شده است. تیخوانا با جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون نفر، مرکز صنعتی و اقتصادی مکزیک نیز محسوب می‌شود. تیخوانا به لحاظ فعالیت‌های مجرمانه، نقش مهمی در قاچاق مواد مخدر این کشور ایفا می‌کند. این شهر که مقر اصلی تعدادی از قدرتمندترین کارتل‌های مواد مخدر مکزیک محسوب می‌شود، در زمینه جرائم مربوط به مواد، پیشینه‌ی طویلی دارد. از آن‌جایی‌که تیخوانا را با برچسب «چراغ قرمز» می‌شناسند، متأسفانه دسترسی به مشروبات الکلی و مواد مخدر در این شهر بسیار ساده است.

۸. کینگستون، جامائیکا (وقوع ۴۱ فقره قتل از هر ۱۰۰ هزار نفر در سال)

کینگستون

کینگستون پایتخت کشور جامائیکا است. کشور جامائیکا که توسط اقیانوس کارائیب احاطه شده، با وجود آب و هوای گرم، سواحل زیبا و فرهنگ غنی‌اش همواره تعداد زیادی از گردشگران را از سراسر دنیا به سمت خود جذب می‌کند. از جمله مناطق شهر کینگستون که وقوع جرم و جنایت در آن بالا است می‌توان به کاساوا پیس، تیولی گاردنز، ترنچ تاون، آرنت گاردنز و ماونتن ویو اشاره کرد. علاوه‌بر میزان بالای وقوع قتل در شهر کینگستون، وقوع جرائمی مانند سرقت و نیز قاچاق مواد مخدر این مکان را به شهری خطرناک تبدیل کرده است. نواحی داخلی شهر برای شهروندان و گردشگران خطر بیشتری دارد. جنبش‌های سیاسی به‌همراه اعتراضات گسترده در این شهر نیز از جمله حوادث شایع و معمول کینگستون به‌شمار می‌رود.

۷. نیواورلئان، ایالت لوئیزیانا، آمریکا (وقوع ۴۱ فقره قتل از هر ۱۰۰ هزار نفر در سال)

نیواورلئان

نیواورلئان بزرگترین شهر در ایالت جنوبی لوئیزیانای آمریکا است. نیواورلئان که پیشینه‌ای غنی و فرانسوی دارد، جمعیتش به بیش از یک میلیون نفر می‌رسد. این شهر همچنین ملقب به «The Big Easy» (کلان‌شهر آسوده خیال‌ها) نیز هست. از آن‌جایی‌که مردم نیواورلئان زندگی را ساده می‌گرفتند، این لقب در دهه ۷۰ قرن بیستم به این شهر داده شد. نام این شهر از یک دوک فرانسوی اشراف‌زاده به ارث رسیده است. نیواورلئان به‌خاطر معماری منحصربه‌فرد، غذا و این‌که زادگاه موسیقی «جاز» است، معروف شده است. این شهر همچنین با برگزاری جشن‌های مختلف مانند جشن «ماردی‌گرا» که سه روز قبل از چهارشنبه توبه کاتوليک‌ها برگزار می‌شود، شهرت فراوانی به‌دست آورده است. علیرغم این‌که ایالت لوئیزیانا پیشینه‌ی با سابقه‌ای در تصویب لایحه حکم اعدام برای قاتلان دارد، هنوز هم جرائمی مانند قتل از جمله مشکلات اصلی این شهر به‌شمار می‌رود.

۶. دیترویت، ایالت میشیگان، آمریکا (وقوع ۴۴ فقره قتل از هر ۱۰۰ هزار نفر در سال)

دیترویت

شهر دیترویت در ایالت میشیگان و در نزدیکی مرز آمریکا-کانادا واقع شده است. دیترویت سابقه‌ی درخشانی در تولید انواع موتور برای خودرو و دیگر وسایل نقلیه دارد که به همین دلیل، لقب «شهر موتوری» را به این مکان داده‌اند. متأسفانه شهر دیترویت به‌دلیل رکود اقتصادی و کاهش تولید خودرو طی سال‌های اخیر و نیز سیل بیکاری مردم، با مشکلات مالی و اجتماعی زیادی روبرو شده است. در سال ۲۰۱۳، دیترویت با مبلغی بیش از ۱۸ میلیارد دلار بدهی، اعلام ورشکستگی کرد. این شهر مدت‌هاست که با وقوع انواع و اقسام جرم و نیز مشکلاتی مانند خشونت، نرخ بالای فقر، کمبود فرصت‌های شغلی و قاچاق مواد مخدر دست و پنجه نرم می‌کند.

۵. بالتیمور، ایالت مریلند، آمریکا (وقوع ۵۵ فقره قتل از هر ۱۰۰ هزار نفر در سال)

بالتیمور

بالتیمور با جمعیتی بالغ بر ۳ میلیون نفر، بزرگترین شهر ایالت مریلند آمریکا محسوب می‌شود. این شهر در سال ۱۷۲۹ پایه‌گذاری شده و دارای مناطق تاریخی بسیاری مانند «Federal Hill» و «Fell's Point» است. از آن‌جایی‌که مناطق و محله‌های تاریخی و متفاوت زیادی در بالتیمور وجود دارد، از این شهر با عنوان «شهر محله‌ها» نیز یاد می‌شود. نرخ بالای وقوع جرم در بالتیمور، ارتباط مستقیمی با فقر، جنگ و دعواهای نژادی و قاچاق مواد مخدر دارد. علاوه‌بر وقوع تعداد زیاد قتل در بالتیمور، مشکلات دیگری مانند درگیری و سرقت مسلحانه نیز گریبان‌گیر این شهر است. بالتیمور در سال ۲۰۱۵، میزبان اعتراضات و شورش‌های فراوانی در سطح شهر بود که در پی قتل مرد جوانی به نام «فردی گری» توسط پلیس این شهر اتفاق افتاد. این اعتراضات در رسانه‌های بین‌المللی نیز انعکاس گسترده‌ای به‌همراه داشت.

۴. کولیکان، مکزیک (وقوع ۵۶ فقره قتل از هر ۱۰۰ هزار نفر در سال)

کولیکان

شهر کولیکان در شمال غرب مکزیک واقع شده است. این شهر در سال ۱۵۳۱ بنا نهاده شده و دارای جمعیتی یک میلیونی است. کولیکان از دهه‌ی ۵۰ قرن بیستم تا کنون، به یکی از بازیگران اصلی در زمینه قاچاق مواد مخدر مکزیک معروف شده است. امروز، مردم کولیکان، نقش عمده‌ی شهرشان در تهیه‌ی مواد مخدر و نیز تأمین و شکل‌دهی اقتصاد و فرهنگ این شهر به‌واسطه‌ی قاچاق مواد مخدر را پذیرفته‌اند. علاوه‌بر این‌که تبهکارانی مانند گروه «فرمانروایان مواد مخدر» در کولیکان زندگی می‌کنند، فروشگاه‌های این شهر نیز به فروش محصولات و فرآورده‌های به‌دست آمده از مواد مخدر به عنوان سوغاتی مشغول هستند. مواد مخدر حتی در اعتقادات مذهبی مردم این شهر نیز نفوذ کرده است؛ چرا‌که از «جیزز مالورد» به‌عنوان قدیس حامیِ قاچاق مواد مخدر کولیکان یاد می‌کنند! گفته می‌شود جیزز مالورد مانند رابین هود، از ثروتمندان دزدی و پول و جواهرات را بین فقیران شهر تقسیم می‌کرده است.

۳. سنت لوئیس، ایالت میزوری، آمریکا (وقوع ۵۹ فقره قتل از هر ۱۰۰ هزار نفر در سال)

سنت لوئیس

سنت لوئیس یکی از شهرهای ایالت میزوری آمریکا است که بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت دارد. این شهر که در سال ۱۷۶۴ بنا نهاده شده، نامش را از لوئی نهم فرانسه به ارث برده است. سنت لوئیس ملقب به «دروازه غرب» است. اقتصاد این شهر به صنعت گردشگری و دیگر خدمات صنعتی و نیز نقش مهمی که رودخانه می‌سی‌سی‌پی در واردات و صادرات کالا ایفا می‌کند، وابسته است. بسیاری از اصحاب رسانه و دولتمردان، نسبت به بالا بودن نرخ وقوع جرم و جنایت در این شهر مردد هستند. چرا که آنان بر این باورند، سنت لوئیس بسیار امن‌تر از چیزی که جلوه می‌کند است. بسیاری معتقدند که ریشه‌ی ناامنی این شهر ریشه در انتشار آمار و اطلاعات نادرست در تعیین حد و حدود مرزی این شهر دارد. طبق این اطلاعات، نواحی امن شهر در نقشه‌ی سنت لوئیس ثبت نشده‌اند.

۲. آکاپولکو، مکزیک (وقوع ۱۰۵ فقره قتل از هر ۱۰۰ هزار نفر در سال)

آکاپولکو

آکاپولکو منطقه‌ای تفریحی و پرطرفدار در مکزیک است که به‌خاطر سواحل اقیانوس آرام، مناظر دیدنی و شب‌های پر شوق و نشاطش معروف است. همچنین این شهر مکانی ایده‌آل برای گذراندن تعطیلات دانش‌آموزان و دانشجویان و نیز محل خوش‌گذرانی بازیگران سرشناس هالیوودی محسوب می‌شود. در آکاپولکو انواع کشتی‌های تفریحی نیز وجود دارند. وقوع جرم و جنایت در این شهر تبدیل به امری رایج شده است. معمولا گردشگران در فرودگاه مورد هدف کلاهبرداری و دزدی قرار می‌گیرند. همچنین قاچاق مواد مخدر در آکاپولکو، نقش مهمی در افزایش جرم و جنایت این شهر ایفا می‌کند. از دیگر مشکلات این شهر می‌توان به فساد پلیس اشاره کرد. حتی وبسایت travel-acapulco.com به گردشگران توصیه می‌کند، به‌جای کمک گرفتن از پلیس محلی آکاپولکو، به سفارت کشور خود در شهر مراجعه کنند.

۱. سیوداد خوارز، مکزیک (وقوع ۱۴۸ فقره قتل از هر ۱۰۰ هزار نفر در سال)

سیوداد خوارز

سیوداد خوارز در ایالت مکزیکی چیئوائوا و جنوب شهر ال پاسوی تگزاس قرار گرفته است. این شهر در سال ۱۶۵۹ پایه‌گذاری شده و هم‌اکنون نیز به میدان نبردِ جنگ‌های خونین گروه‌های تبهکاری رقیب تبدیل شده است. از دیگر مشکلات بزرگ سیوداد خوارز می‌توان به فساد پلیس و افزایش خشونت نسبت به زنان اشاره کرد. طبق مطالعاتی که توسط سازمان «عفو بین‌الملل» انجام شد، از دهه‌ی ۱۹۹۰ تا کنون، حدوداً ۳۷۰ زن و دختر قربانی قتل در این شهر شده‌اند. به‌دلیل نرخ بالای وقوع جرم در سیوداد خوارز، سودی که از صنعت گردشگری این شهر حاصل می‌شد، به شدت کاهش یافته است. طی سال‌های اخیر، مسئولین محلی سیوداد خوارز، تلاش‌هایی در راستای پاکسازی شهر انجام داده‌اند. در سال ۲۰۱۵ نیز، مقاله‌ای در dailymail منتشر شد که با عناوین «خوارز منتظر شماست» و «از این‌که اهل خوارز هستم، افتخار می‌کنم» سعی در جذب دوباره‌ی گردشگران به سمت این شهر داشت.

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه