ابزار سفر: شیشه شیر با خاصیت میکروب زدایی

سارا کرایی
سارا کرایی شنبه، ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۳۰
ابزار سفر: شیشه شیر با خاصیت میکروب زدایی

شرکت پیورری (pureray) موفق به ساخت شیشه شیری شده است که از اشعه‌ی فرابنفش برای استرلیزه کردن شیشه و شیر درون آن استفاده می‌کند. اما مکانیسم این شیشه شیر به چه صورت است؟ با کجارو همراه باشید تا بیشتر درباره این اختراع جدید بخوانید.

مقاله‌ی مرتبط:

  • ابزار سفر: کتابی از جنس ادویه

خطرات استفاده از ترکیب شیمیایی بیسفنول ای (BPA) در بطری‌های شیر پلاستیکی سال‌ها است که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. این نگرانی کاملا قابل درک است، چرا که سلامت نوزاد مهم‌ترین مسئله برای والدین او است. اما سوال این‌جا است که یک پدر و مادر آگاه تا چه حد از ایده‌ی استفاده از بطری شیر فرابنفش‌ ـ بطری‌ای با لامپ فرابنفش داخلی که برای از بین بردن میکروب‌ها طراحی شده است ـ استقبال خواهند کرد؟

شیشه شیر ضدعفونی کننده

ایده‌ی ساخت این بطری‌ها توسط هووا یونگ شین و هانا کیم (Hwa-yong Shin & Hannah Kim) ارائه شد. ساختار داخلی این بطری شامل یک لامپ فرابنفش در قسمت زیرین و یک میله‌ی تقویت‌کننده در میانه‌ی بطری است. درپوش باتری‌دار را به قسمت انتهایی بطری متصل می‌کنند و به این شکل اشعه فرابنفش وارد لوله‌ی درون بطری می‌شود. پستانک‌ را باز کرده و به صورت برعکس درون بطری قرار می‌دهند و به این شکل داخل بطری و پستانک ضدعفونی می‌شوند.

این اولین بار نیست که از اشعه‌ی فرابنفش برای استرلیزه کردن و ضدعفونی کردن استفاده می‌شود. 

شیشه شیر ضدعفونی کننده

هر یک از این بطری‌ها دارای چندین بخش است: یک در پیچی در قسمت بالا، یک بخش قیفی شکل در قسمت پایین و لامپ فرابنفش برای از بین بردن ویروس‌ها و میکروب‌هایی که ممکن است در شیرخشک وجود داشته باشد.

در اصل، این بطری نوین برای مسافران طراحی شده است. البته استفاده از عبارت «طراحی شده برای مسافرت» برای نوزادان چندان درست به نظر نمی‌رسد، چرا که وقتی کودک آن‌قدر کوچک است که نوزاد خوانده می‌شود، هر جایی که برده شود در واقع به «سفر» رفته و هر چیزی که همراه کودک باشد «لوازم سفر» به حساب می‌آید.

شیشه ضدعفونی کننده

این اختراع جدید پیورری (Pureray)، شامل دو بطری در یک پوشش چرمی و درپوش تولید‌کننده‌ی اشعه‌ی فرابنفش برای نگهداری از بطری‌ها است.

برای دیدن سایر مقالات این مجموعه به صفحه‌ی اختصاصی ابزار سفر در کجارو مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه