دریاچه هیلیر کجاست؟

محبوبه رستمی | چهار شنبه, ۳ شهریور ۹۵ ساعت ۰۷:۴۵

دریاچه‌ها هر کدام ویژگی‌هایی دارند که تا حدودی آنها را از همدیگر متمایز می‌کند، اما دریاچه‌ای صورتی رنگ، موردی نیست که بتوان به تعداد زیاد مشابه‌اش را پیدا کرد. شاید اگر در تمام زمین جستجو کنیم تعداد این‌گونه دریاچه‌ها به انگشتان یک دست هم نرسد و همین موضوع آن‌ها را بسیار منحصربه‌فرد می‌کند. دریاچه‌ی هیلیر یکی از این مثال‌ها به شمار می‌رود که زیبایی وصف ناشدنی دارد. در ادامه با کجارو همراه باشید.

معرفی

دریاچه هیلیر

هیلیر یکی از دریاچه‌های منحصربه‌فردی است که در لبه‌ی جزیره‌ی میانی از مجمع‌الجزایر ریشرشی (Recherche) واقع در غرب استرالیا قرار دارد. اولین موردی که هنگام دیدن این دریاچه جلب توجه می‌کند، رنگ زیبای صورتی آن است که به‌صورت دائمی وجود دارد و حتی زمانی که مقداری از این آب را درون لیوان بریزید، باز هم شاهد تغییر رنگ آن نخواهید بود. تاکنون  دلیل قطعی برای ایجاد چنین رنگ زیبایی پیدا نشده است، اما گمان می‌رود به دلیل وجود نوعی جلبک به نام دینالیالا (Dunaliella) و هلیوباکتریوم باشد.

دریاچه هیلیر

دریاچه هیلیر

اولین اشاره‌ی مکتوب در مورد این دریاچه به سال ۱۸۰۲، زمانی که کاپیتانی انگلیسی به نام "متیو فلایندرز" از آن دیدن کرد بازمی‌گردد. فلایندرز ، یک‌بار دیگر در ماه مه سال ۱۸۰۳ از دریاچه بازدید کرد، و این بار به دلیل مرگ یکی از خدمه‌اش به نام "ویلیام هیلیر" بر اثر اسهال خونی در همان زمان، نام این شخص را بر روی دریاچه گذاشت. در مقطعی سعی بر استخراج نمک از این دریاچه شد که البته به دلایلی از جمله سمی بودن نمک جهت مصرف، با شکست مواجه شد. در سال ۲۰۱۲ دریاچه‌ی هیلیر را به‌عنوان بخشی از منطقه‌ی محافظت شده‌ی ریشرشی اعلام کردند. تنها میکروارگانسیم‌های زنده درون دریاچه شامل دینالیالا سالینا و هالوفیلیک باکتری قرمز است. همچنین به دلیل غلظت بالای نمک (قابل قیاس با دریای مرده) برای شنا کردن مکانی امن محسوب می‌شود.

آدرس

استرالیای غربی، مجمع الجزایر ریشرشی، جزیره‌ی میانی

دسترسی

دریاچه هیلیر

دریاچه هیلیر

متاسفانه راه‌های بسیار محدودی برای دسترسی به این دریاچه وجود دارد، چرا که به شدت محافظت می‌شود. دریاچه‌ی هیلیر روی جزیره‌ی میانی که بزرگ‌ترین جزیره از مجمع‌الجزایر ریشرشی است قرار دارد، با این وجود طول آن تنها به حدود ۶.۵ کیلومتر می‌رسد. البته شما تنها می‌توانید روی جزیره‌ی وودی قدم بگذارید، اما این موضوع به معنی این نیست که نمی‌توانید دریاچه را از نزدیک تماشا کنید. بهترین کار برای دیدن دریاچه‌ی هیلیر ثبت نام در تورهای بالگرد سواری است.  اسپرانس (Esperance)  نزدیک‌ترین شهر به این جزیره است، بنابراین باید ابتدا به این شهر سفر کنید. خود اسپرانس حدود ۷۲۰ کیلومتر (زمینی) با پایتخت استرالیای غربی، یعنی شهر پرت قرار دارد. با ماشین که از پرت به اسپرانس سفر کنید، حدود ۷ ساعت در راه خواهید بود. نزدیک‌ترین شهر بزرگ به اسپرانس، آلبانی (Albany) در سمت غربی و کالگورلای (Kalgoorlie) در سمت شمالی هستند. همچنین می‌توانید از طریق خطوط هوایی ویرجین استرالیا از شهر پرت به اسپرانس (حدود ۹۰ دقیقه) سفر کنید. فرودگاه اسپرانس حدود ۲۰ کیلومتر از شهر فاصله دارد. از آنجا می‌توانید سوار بر تاکسی و ماشین اجاره‌ای به سمت مرکز شهر حرکت کنید

مطالب مرتبط:

منبع en.wikipedia

دیدگاه