آناناس؛ میوه ای اعجاب انگیز در ترمیم زخم ها

محبوبه حسنی
محبوبه حسنی چهار شنبه، ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۳۰
آناناس؛ میوه ای اعجاب انگیز در ترمیم زخم ها

آناناس، میوه‌ای است مختص سرزمین‌های استوایی و گرمسیری، سرشار از خواص دارویی و درمانی بی‌نظیری که با مصرف آن، می‌توان در سلامتی و بهبود بسیاری از بیماری‌های سخت، گام مفیدی برداشت. علاوه بر مصرف دارویی و درمانی، در صنعت غذایی نیز از این میوه‌ی خوشمزه و شیرین استفاده‌های فراوانی می‌شود که می‌توان به تهیه‌ی کمپوت‌های لذیذ، دسرهای خوشمزه و نوشیدنی‌های طبیعی اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با کجارو همراه باشید.

آشنایی اجمالی با آناناس

آناناس

آناناس، میوه‌ای است بومی کشورهای برزیل و پاراگوئه که از آن به عنوان خوراکی خوشمزه و طبیعی مناطق گرمسیری قاره‌ی آمریکا یاد می‌شود. گیاه‌شناسان این میوه را در گروه گیاهان گلدار، راسته‌ی چمن‌سانان و تیره‌ی آناناسیان معرفی کرده‌ و معتقدند در دمایی بین ۱۵ تا ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد، می‌توان میوه‌هایی مطلوب و باکیفیت پرورش داد. آناناس را میوه‌ی نواحی استوایی و گرمسیری معرفی کرده‌اند، ولی می‌توان با اندکی مراقبت و زحمت، این گیاه را در اوایل فصل بهار، پاییز و زمستان به‌عنوان گیاهی تزئینی درون خانه نگهداری کرد. همچنین در اواخر فصل بهار و فصل تابستان نیز شرایط آب و هوایی مساعدی جهت پرورش این گیاه زیبا در خارج از خانه وجود خواهد داشت.

مواد مغذی در هر ۱۰۰ گرم آناناس

آناناس نیز مانند تمامی میوه‌های موجود در طبیعت، سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن است که مصرف آن به‌عنوان ماده‌ای مناسب جهت سلامتی بدن، بارها توسط کارشناسان تغذیه و سلامتی توصیه شده است. در این میوه‌ی گرمسیری می‌توان مقدار ۵۰ کیلوکالری، ۰/۵۴ گرم پروتئین، ۱/۱۴ گرم فیبر، ۰/۱۲ گرم چربی، ۰/۰۷۹ میلی‌گرم ویتامین ب۱ (تیامین)، ۰/۰۳۲ میلی‌گرم ویتامین ب۲ (ریبوفلاوین)، ۰/۵ میلی‌گرم ویتامین ب۳ (نیاسین)، ۰/۲۱۳ میلی‌گرم ویتامین ب۵ (پانتوتنیک اسید)، ۰/۱۱۲ میلی‌گرم ویتامین ب۶، ۱۸ میکروگرم ویتامین ب۹ (اسید فولیک)، ۴۷/۸ میلی‌گرم ویتامین ث، ۱۳ میلی‌گرم کلسیم، ۰/۲۹ میلی‌گرم آهن، ۰/۱۲ میلی‌گرم روی، ۱۰۹ میلی‌گرم پتاسیم، ۸ میلی‌گرم فسفر، ۰/۹۲۷ میلی‌گرم منگنز، ۱ میلی‌گرم سدیم و ۱۲ میلی‌گرم منیزیم یافت.

آناناس میوه‌ای تاثیرگذار در جلوگیری از بروز سرطان

آناناس

طی تحقیقات انجام شده، مقدار قابل توجهی از انواع آنتی‌اکسیدان از جمله ویتامین ث در این  میوه‌ وجود دارد که آن را در گروه میوه‌های ارزشمند و مغذی قرار داده است. پزشکان و متخصصان تغذیه و سلامتی معتقدند وظیفه‌ی آنتی‌اکسیدان‌ها از بین بردن و تخریب رادیکال‌های آزاد بدن است که از مهم‌ترین دلایل جلوگیری از بروز سرطان به شمار می‌رود. متاسفانه رادیکال‌های آزاد در حال فعالیت و حمله‌ی پی‌در‌پی به سلول‌ها و بافت سلولی بدن انسان‌ها بوده و تلاش می‌کنند علاوه بر از بین بردن و آسیب رساندن به این بخش از بدن، به DNA نیز صدمه وارد می‌کند و با تخریب آن، وارد سلول خواهد شد. در واقع با بروز این فاجعه، انواع سرطان در بدن انسان‌ها رخ داده و اتفاقات تلخ و ناگواری را برای ایشان رقم می‌زند. اما خوشبختانه با مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها، می‌توان از به وجود آمدن این اتفاقات جلوگیری و سلامت بدن را در برابر سرطان‌ها تضمین کرد. جالب است بدانید بسیاری از دانشمندان نیز بر این باورند انسان‌ها با مصرف آناناس که حاوی آنزیم بروملین است، نوعی مکمل قوی و ارزشمند را برای مبارزه با بیماری سرطان دریافت خواهند کرد. بروملین ماده‌ای است بسیار مهم و حیاتی که از رشد و گسترش تومورهای سرطانی ممانعت کرده و با آن‌ها مقابله می‌کند. در واقع با مصرف آناناس سلول‌های سرطانی شناسایی شده و با قوی کردن سیستم ایمنی بدن، به از بین بردن این بیماری خطرناک می‌شتابد. به همین دلیل بسیاری از پزشکان و کارشناسان غذایی، مصرف آناناس را به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های مفید بدن، لازم و ضروری می‌دانند.

درمان سینوزیت و برونشیت با خوردن آناناس

آناناس

 آناناس حاوی مقدار مناسبی از بروملین است که ماده‌ای مفید و تاثیرگذار در از بین بردن یا دفع ترشحات بینی، برونشیت یا سینوزیت خواهد بود. افرادی که به مدت زمان حدود یک هفته بروملین را مصرف کرده‌اند، تقریبا ۸۰ درصد بیش از سایرین، قادر به مقابله با التهابات مجاری تنفسی بوده و این بیماری زودتر از بدن آن‌ها خارج شده است.

مصرف آناناس، راهکاری مفید در رفع سلولیت

آناناس

برخی از افراد با مشکل محبوس شدن آب در بدن خود مواجه می‌شوند. این مشکل که منجر به تجمع چربی در بخشی از بدن به صورت موضعی می‌شود در اصطلاح پزشکی سلولیت می‌نامند. بیماری که به صورت توده‌هایی متشکل از چربی در قسمت‌هایی از بدن (به‌ویژه بانوان)، از جمله ران، قسمت‌های تحتانی بدن و باسن ظاهر خواهد شد. برای جلوگیری از ایجاد این بیماری یا در صورت ابتلا، جهت درمان آن، کافی است از موادی استفاده کرد که حاوی میزان قابل توجهی ترکیبات فیبردار، فیتوکمیکال‌ها و مواد معدنی باشد. به گونه‌ای که در برطرف کردن سموم ایجاد شده در بدن کمک کرده و باعث از بین رفتن یا کم شدن چربی‌های ایجاد شده در نقاط مختلف بدن شود. آناناس سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های ارزشمند برای حفظ سلامتی بدن است. ماده‌ای ضروری همانند پاک‌کننده‌ای قوی به از بین بردن توکسین‌ها (سموم ایجاد شده در بدن) پرداخته و به دلیل خواص ادرارآوری از جمع شدن مایعات در بدن جلوگیری می‌کنند. این عمل باعث حفظ سلامتی بدن شده و با سرعت بخشیدن به ترمیم و بازسازی بافت‌های آسیب‌ دیده‌ی بدن، بروز سلولیت را کاهش می‌دهد. بافت‌هایی که می‌توان آن‌‌ها را اصلی‌ترین منشا ایجاد پوست‌های تسخیر شده توسط توده‌های چربی نامید. برخی متخصصان تغذیه توصیه می‌‌کنند با ترکیب زنجبیل و آب آناناس، نوشیدنی مقوی و نوعی تصفیه کننده‌ی بدن را تهیه کرده و با مصرف آن، از حبس شدن مایعات و از بین بردن و دفع سموم از بدن ممانعت کرده و باعث بهتر شدن جریان خون در بدن شود.

درمان التهاب مفاصل با کمک آناناس

آناناس

از مهم‌ترین ویژگی‌های غذایی آناناس، آنزیم بروملین است که به میزان بسیار زیادی در این میوه یافت می‌شود. این آنزیم نوعی ضد التهاب بوده و از ایجاد التهابات بدن می‌کاهد. به گونه‌ای که با مصرف آناناس می‌توان در مبارزه یا پیشگیری از بروز آسیب‌دیدگی‌های بدون به‌ویژه ورم مفاصل، گام مفیدی برداشت. مصرف این میوه مخصوصا آب آن نوعی نوشیدنی طبیعی و بسیار مقوی است، برای افراد مبتلا به ورم مفاصل همانند دارویی ضد التهاب بوده و خوشبختانه با نوشیدن آن، با عوارض احتمالی داروهای ضد التهاب شیمیایی مواجه نخواهند شد. طبق توصیه‌ی کارشناسان تغذیه و سلامتی مبتلایان به این بیماری بهتر است زمانی که ناشتا هستند، از این میوه‌ی شگفت‌انگیز استفاده کنند تا خاصیت آنزیم بروملین چند برابر شده و تاثیر بهتری را در برطرف شدن ورم پاها و محبوس شدن آب بدن خود، ایجاد کنند.

آناناس، گزینه‌ای مناسب در کاهش درد دوران قاعدگی بانوان

آناناس

یکی از مشکلات دوران قاعدگی در بانوان، دردهای سخت و طاقت‌فرسایی است که تحمل آن بسیار مشکل و رنج‌آور است. آناناس سرشار از منگنز بوده و این امر ارزش غذایی آن را دو چندان می‌کند، چراکه احساس درد، عدم آرامش و بردباری و ایجاد درد در برخی از اندام‌ها، در افرادی که منگنز دریافتی آن‌ها پایین است، نسبت به دیگران، بیشتر خواهد بود. از دیگر ویژگی‌های مهم آناناس، آبدار بودن آن است که با مصرف آن مایعات اضافی بدن را دفع کرده و ورم‌های ایجاد شده در این دوران را در بانوان کاهش می‌دهد. همچنین بانوان در این دوران به دلیل وضعیت خاص جسمی خود، نیاز بیشتری به مصرف شیرینی احساس می‌کنند؛ بنابراین استفاده از آناناس می‌تواند کمک شایانی به ارضای این حس در دوران قاعدگی بانوان کند.

میل کردن آناناس در افزایش باروری آقایان

امروزه یکی از دلایل اصلی جدایی و طلاق زوج‌های جوان و از هم پاشیدن کانون گرم خانواده، عدم باروری یکی از زوجین شناخته می‌شود، مسئله‌ای کاملا حیاتی و مهم که یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مسئولان بهداشت و سلامتی کشور به شمار می‌رود. محققان یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد مشکل ناباروری در آقایان را تاثیرات مخرب و نامطلوب رادیکال‌های آزاد و مضر بدن روی اسپرم‌ می‌دانند. خوشبختانه میوه‌ی آناناس سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان از جمله ویتامین ث بوده که نقش مهم و تاثیرگذاری در رفع این مشکل ایفا می‌کند. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان تغذیه و سلامتی، مصرف مقداری آناناس را در شبانه‌روز به آقایان توصیه می‌کنند.

آناناس و فواید شگفت‌انگیز آن بر سلامتی و شادابی پوست

آناناس

از دیگر فواید مصرف آناناس، حضور آنزیم‌های طبیعی در این میوه‌ی مطبوع و لذیذ است که باعث بسته یا کوچک‌ شدن منافذ پوست بدن می‌شوند. در واقع این آنزیم‌ها تاثیرات مثبتی بر استحکام و روشن شدن رنگ پوست داشته و از آسیب دیدن و فرسوده شدن پوست جلوگیری می‌کند. همانگونه که می‌دانید با گذر عمر و کاهش رشد سلول‌های چربی‌ساز در بدن انسان، پوست به تدریج خشک شده و باعث بروز چین و چروک‌های متعددی روی آن می‌شود. ویتامین ث، روی، ویتامین آ و برخی دیگر از مواد مغذی از اصلی‌ترین دلایلی هستند که می‌توانند از بروز این اتفاق جلوگیری کرده و باعث نرم و شاداب ماندن پوست شوند. خوشبختانه میوه‌ها و در بین آن‌ها آناناس منبع بسیار خوبی از انواع ویتامین به‌ویژه ویتامین ث و روی است که در پیشگیری از خشک شدن پوست کمک شایانی خواهد کرد.

منع مصرف آناناس

آناناس

با وجود فواید شگفت‌انگیز و تاثیرگذار آناناس بر حفظ سلامتی بدن انسان، مصرف این میوه برای برخی از افراد مضر و نامناسب است. استفاده از این میوه برای افراد مبتلا به بیماری آسم (افراد مبتلا به آسم و مشکلات تنفسی با مصرف آناناس مبتلا به ناراحتی‌های پوستی از جمله اگزما، ایجاد دردهایی ناخوشایند در قسمت‌هایی از شکم و مبتلا به آبریزش بینی خواهند شد)، کودکان زیر ۶ سال (آناناس سرشار از آنزیم بروملین است و مخاط گوارشی این افراد با تاثیرات این آنزیم ناسازگار است) و همچنین استفاده‌کنندگان از داروهایی مانند آسپرین و داروهای ضد انعقاد خون منع شده است. پزشکان میل کردن آناناس را برای بیماران دیابتی به دلیل وجود مقدار زیادی قند مضر دانسته و معتقدند مصرف آن برای سلامتی ایشان مضر خواهد بود.

استفاده از آناناس در دوران بارداری

آناناس

 این میوه اثراتی همانند ایجاد انقباض در رحم و دهانه‌ی رحم خواهد شد. بروز این مسئله در دوران بارداری ممکن است باعث اختلالات و عوارضی دردسرساز و گاها خطرناک شود و سلامت مادر و جنین را به خطر افکند. حتی ایشان اعلام کردند میل کردن آناناس باعث زایمان سریع در زایمان‌های طبیعی شده و بهتر است با مشورت پزشک زنان و زایمان به میل کردن این میوه بپردازند.

خواص آناناس در بهبود زخم‌های ایجاد شده‌ و صدمات ناشی از جراحی

آناناس

همانگونه که پیش‌تر نیز بیان شد، آناناس حاوی آنزیم شگفت‌انگیزی به نام بروملین است که اثرات حیرت‌انگیزی در حفظ سلامت بدن ایجاد می‌کند. این آنزیم به گونه‌ای ناباورانه اقدام به سرعت بخشیدن به بهبودی و بازسازی سلول‌های صدمه دیده‌ی بدن کرده و زخم‌ها و جراحات وارده به بافت‌های بدن را ترمیم می‌کند. محققان بر این باورند از ویژگی‌های منحصربه‌فرد بروملین، افزایش جریان خون در قسمت آسیب‌دیده است که نقش بسزایی در سرعت بهبود منطقه‌ی صدمه دیده ایفا خواهد کرد. همچنین این آنزیم از جمع شدن خون در بخش‌هایی از بدن که دچار سیاهی و کبودی شده‌ است، ممانعت می‌کند. به همین دلیل، پزشکان مصرف آناناس پس از عمل‌های جراحی را توصیه می‌کنند.

 آناناس، مفید در بهبود جریان خون

آناناس

یکی دیگر از خواص فوق‌العاده‌ی آناناس، خاصیت ادرارآوری است. خاصیتی مفید برای جلوگیری از تجمع آب و مواد اضافی در بدن که باعث دفع مواد زیان‌آور از بدن خواهد شد. همچنین این میوه در تصفیه‌ی خون نقش بسزایی ایفا کرده که همین امر به بهبود جریان خون در رگ‌ها و سایر اندام‌های بدن کمک بسزایی خواهد کرد. جلوگیری از انعقاد خون از دیگر فواید مصرف آناناس به شمار می‌رود که استفاده از آن برای افرادی که با مشکل انعقاد خون دست و پنجه نرم می‌کنند، بسیار مناسب و مفید است. البته بهتر است این میوه‌ی لذیذ را پس از آب‌گیری با زنجبیل مخلوط کرده تا به نتیجه بهتری برسید.

آنانس برای افراد مبتلا به سنگ کلیه

آناناس

خاصیت ادرارآوری آناناس به پاکسازی کلیه‌ها و دفع سنگ‌ کلیه کمک می‌کند؛ بنابراین در طب سنتی و مدرن، بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه و سلامتی، استفاده از آناناس را برای جلوگیری یا درمان سنگ کلیه و از بین بردن ضایعات بدن پیشنهاد می‌کنند.

حفظ سلامت قلب با مصرف آناناس

آناناس

از مهم‌ترین دلایل ایجاد لخته‌های خونی در بدن انسان، پروتئینی ارگانیک به نام فابرین است. این پروتئین از گردش خون جلوگیری کرده و باعث ایجاد لخته‌های خطرناک خونی و در نتیجه انعقاد خون خواهد شد. خوشبختانه دانشمندان و محققان حوزه‌ی سلامتی با پژوهش‌های انجام شده بر انواع میوه‌ها دریافتند آنزیم بروملین، به طور باورنکردنی و شگفت‌انگیزی این پروتئین خطرناک را در خود حل کرده و باعث روان شدن جریان خون می‌شود. با تحقق این عمل، خون‌رسانی به تمامی بخش‌های بدن به خوبی انجام شده و در نهایت، فعالیت قلب به طرز فوق‌العاده‌ای صورت می‌پذیرد. با کنترل فعالیت قلب، رگ‌های خونی باز شده و از ایجاد و لخته‌های خونی پیشگیری خواهد شد. برخی از پزشکان و دانشمندان این عملکرد مفید و ارزشمند مصرف آناناس را با آسپرین مقایسه می‌کنند. دارویی که معمولا در سنین بالا به افراد برای پیشگیری از لخته شدن خون و بروز سکته‌های قلبی و مغزی توصیه می‌شود.

آناناس راه‌حلی برای در امان بودن از فشار خون بالا

آناناس

در میوه‌ی آناناس مواد مغذی ارزشمندی مانند پتاسیم به وفور یافت می‌شود که مصرف آن‌ها برای حفظ سلامت بدن بسیار مفید و فوق‌العاده بیان شده است. پتاسیم از بالا رفتن فشار خون جلوگیری کرده و به کنترل آن کمک خواهد کرد. افرادی که هر روز آناناس مصرف می‌کنند تا ۲۰ درصد کم‌تر از سایرین دچار ابتلا به فشار خون خواهند شد.

دسرهای خوشمزه با آناناس

دسر آناناس

پودینگ آناناس

پودینگ آناناس

مواد لازم

شکر ۱۳۰ گرم، کره ۱۳۰ گرم، آرد ۱۳۵ گرم، وانیل ۱/۴ قاشق چایخوری، تخم‌مرغ ۲ عدد، کمپوت آناناس خرد شده ۱ پیمانه، بکینگ‌پودر ۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه

در مرحله‌ی نخست، درون ظرفی مناسب کره و شکر را با یکدیگر مخلوط کرده و با همزن برقی هم بزنید. زمانی که به صورت ماده‌ای کرم‌ مانند درآمد، تخم‌مرغ‌ها را به ترتیب اضافه کرده و با ترکیب هر تخم‌مرغ، ۲ قاشق سوپخوری آرد به مواد اضافه کنید. سپس بکینگ‌پودر و وانیل را نیز بیفزایید. مواد را به خوبی با یکدیگر مخلوط و ترکیبی صاف و یکدست تهیه کنید. در این لحظه ۱ قاشق سوپخوری از آب کمپوت آناناس را نیز به ماده‌ی به دست آمده اضافه کنید. قالب‌های مخصوص پودینگ را چرب کرده و درون هر کدام کاغذ روغنی بیندازید. سپس از مواد به میزان یکسان درون قالب‌ها ریخته و روی هر کدام برش‌هایی از آناناس را قرار داده و سپس آن‌ها را درون فری که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه‌ی سانتی‌گراد گرم کرده‌اید، قرار دهید. اجازه دهید قالب‌ها به مدت نیم ساعت درون فر باقی بمانند. سپس از فر خارج کرده و اجازه دهید دمای آن‌ها در فضای آشپزخانه کاهش یابد. پس از سرد شدن، پودینگ‌ها را از قالب خارج کرده و درون ظرف‌های مخصوص دسر قرار دهید. می‌توانید با شکلات آب‌شده و برش‌هایی از آناناس روی پودینگ‌ها را تزئین کنید.

کیک آناناس

کیک آناناس ۱

مواد لازم

آناناس ۱ پیمانه، آب آناناس ۱ پیمانه، پودر وانیل ۱ قاشق چایخوری، روغن ۱ پیمانه، بکینگ‌پودر ۲ قاشق چایخوری، آرد ۲ پیمانه، شکر ۱ پیمانه و نیم، تخم‌مرغ ۶ عدد، بادام بو داده ۱/۴ پیمانه

طرز تهیه

درون ظرفی مناسب، آرد و بکینگ‌پودر را با یکدیگر مخلوط کنید. درون ظرف دیگری، تخم‌مرغ‌ها را با استفاده از همزن برقی هم بزنید تا کف کرده و به رنگ کرم روشن تبدیل شود. در ظرف مناسب دیگری، روغن و آب آناناس را نیز با یکدیگر ترکیب کرده و به تدریج آرد را به آن اضافه کنید. سپس نیمی از برش‌های آناناس را به مخلوط اضافه کرده و مواد را با یکدیگر مخلوط کنید. تمامی مواد را با یکدیگر ترکیب کرده و به آرامی هم بزنید تا مایعی یکدست به دست آید. سپس سفیده‌ها را درون کاسه‌ای ریخته و تا زمانی که کف کرده و با برعکس کردن ظرف از آن خارج نشود، به هم زدن ادامه دهید. در نهایت آن را با چرخش دورانی و به آرامی به مواد اضافه کنید. قالب کیک را با کره چرب کرده و از مایع تهیه شده داخل آن بریزید. در این مرحله قالب را درون فری که از قبل با دمای ۲۵۰ درجه گرم کرده‌اید، قرار داده و اجازه دهید به مدت زمان ۲۰ دقیقه داخل آن بماند. هنگام پخت کیک، درب فر را باز نکنید تا مانع از پف کردن آن نشوید. پس از گذشت زمان مورد نظر، با کمک چنگالی، وسط کیک را سوراخ کرده و اگر از مایع کیک چیزی به چنگال نچسبید، کیک شما مغز پخت و آماده شده است. آن را خارج کرده و اجازه دهید سرد شود. سپس کیک را از قالب خارج کرده و با شکلات آب شده، خامه‌ی زده شده و مقداری گردوی خرد شده تزئین کنید. این کیک را می‌توانید با نوشیدنی‌های گرم و سرد میل کنید.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه