با شگفت انگیزترین تونل های جهان آشنا شوید

سینا غرباوی | چهار شنبه, ۱۳ مرداد ۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

تونل‌ها و راه‌های زيرزمينی، يکی از شگفت‌انگيزترين خطوط ارتباطی انسان‌ها است. تونل‌ها برای عبور و مرور راحت‌تر رانندگان در مسيرهای کوهستانی يا در مکان‌هايی ساخته می‌شوند که به دليل وجود آب یا مصائب دیگر، راه ارتباطی بين دو منطقه وجود ندارد. البته بعضی از آن‌ها با اهداف متفاوتی احداث شده و به‌تنهایی به یک مکان دیدنی تبدیل می‌شوند. در ادامه همراه کجارو باشید تا به معرفی برخی از شگفت‌انگیزترین تونل‌های جهان بپردازيم. 

تونل پارک ملی یوتا؛ آمریکا

تونل زیبا

تونل زیبا

وقتی از بیرون به این تونل نگاه می‌کنید، بیشتر شبیه یک نقاشی عظیم روی یک سنگ بزرگ می‌ماند. اطراف این تونل با صخره‌های عظیم و درختان سرسبز بلند احاطه شده و نمایی خارق‌العاده به این مکان داده است.

تونل لاردل؛ نروژ

تونل زیبا

تونل زیبا

این تونل را به جرأت می‌توان زیباترین جاده کل نروژ دانست. «لاردل» با ۲۵ کیلومتر طول، در تمام مسیر خود از نورپردازی‌هایی با رنگ‌های متفاوت استفاده کرده است که آن را به‌جای یک راه عبور مرور برای ماشین‌ها بیشتر به یک جاذبه گردشگری تبدیل کرده است.

گولیانگ؛ چین

تونل زیبا

تونل زیبا

تونل زیبا

تونل «گولیانگ»، تونلی مخوف با ۳۰ پنجره در ابعاد و اشکال متفاوت است. برخی از آن‌ها مربعی و برخی دایره شکل‌اند؛ برخی چند ده متر طول و عرض دارند و برخی تنها به قدر یک پنجره کوچک‌ هستند. زمانی که در لبه جاده بایستید و از میان پنجره‌های تونل به پایین نگاه کنید، مناظر زیبا و در عین حال ترسناکی پیش چشمتان می‌آید. پس از گذر از تونل، روستای گولیانگ قابل رویت می‌شود که گویی به لبه پرتگاه چسبیده است.
عرض تونل گولیانگ به‌قدری کم است که دو ماشین به‌سختی از کنار هم عبور می‌کنند و تنها با حرکتی بسیار آرام و بادقت خواهند توانست از کنار یکدیگر بگذرند. دانستن این حقایق در کنار دانستن اینکه جاده در کمترین ثبات ممکن ساخته شده، جدا حیرت‌انگیز است. در طی حرکت در تونل، بارها و بارها مسیر در نقطه‌ای غیر قابل پیش‌بینی می‌پیچد، می‌چرخد یا ناگهان با شیبی تند غافلگیرتان می‌کند و همه این‌ها کافی است تا رانند‌ه‌ای تازه‌کار را در بهت و وحشت این سؤال باقی بگذارد که در نقطه کور و لغزنده پیچ بعدی چه خبر خواهد بود.
ساخت تونل در اصل برای رفاه و آسایش روستاییان بود، اما پس از آنکه دولت چین مرزهایش را برای ورود گردشگران باز کرد، روستا و تونل گولیانگ از سوی گردشگران و مسافران با توجه بسیاری روبه‌رو شد و درآمد و بازده بسیار خوبی را برای روستا به ارمغان آورد. در حال حاضر هتل‌ها و پل‌های جدیدی برای مسافران و کوه‌نوردان ساخته شده، اما امکان دسترسی به آن‌ها محدود است؛ بنابراین پیش از بازدید حتما وضعیت دسترسی و زمان بازدید را کنترل کنید.

تونل آیزنهاور؛ کلورادو

تونل زیبا

تونل زیبا

تونل يادبود آيزنهاور در کلورادو واقع شده است و ۳۰۰۰ متر طول دارد. با احداث اين تونل و فراهم شدن مسيری جايگزين، حدود يک ساعت از وقت مسافرانی که به‌سمت «دنور» حرکت می‌کردند، صرفه‌جویی می‌شود. ارتفاع ۳۴۰۰ متری آن موجب شده اين تونل، يکی از بلندترين تونل‌های کوهستانی در سيستم بين ايالتی آمريکا باشد.

تونل مانش

تونل زیبا

تونل زیبا

تونل ۵۲ کیلومتری کانال «مانش» که بندر «ادوکاله» فرانسه را به شهرک «فولکستون» انگلستان متصل می‌کند، در کف دریا حفر شده‌ است. مخارج این تونل که بزرگ‌ترین پروژه ساختمانی اروپا است، ۶ میلیارد پوند (متجاوز از ۱۰ میلیارد دلار) برآورد شده‌ است. این تونل ۴۰ متر پایین‌تر از کف دریا (بیش از ۱۰۰ متر پایین‌تر از سطح دریا) ساخته شده و دارای ۲ خط (رفت و برگشت) برای قطارهای حمل خودرو و مسافر است. قطر هر کانال ۷٫۶ متر و دارای لوله‌های تهویه و نجات مصدومین احتمالی است. عبور قطارها از تونل ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و با این پروژه زمان مسافرت زمینی از پاریس به لندن و بالعکس ۳ ساعت کاهش خواهد یافت.
مانش که انجمن مهندسان عمران آمریکا آن را یکی از عجایب هفت‌گانه دنیای مدرن نامیده است، دو خط ریلی و یک تونل جانبی برای خودروها دارد. هزینه اجرای این پروژه، ۷ برابر بیش از هزینه اجرایی پل گلدن گیت (یکی از عجایب هفت‌گانه دنیای مدرن) بود.
بیشتر ماشین‌ها و دستگاه‌های حفر تونلی که در این پروژه مورد استفاده قرار گرفتند، دو برابر یک زمین فوتبال طول داشتند و قادر بودند روزی ۲۵۰ فوت تونل حفر کنند. با این حال حفر تونل ۶ سال طول کشید و قرار بود انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها در نقطه‌ای مشترک به هم برسند که انگلیسی‌ها موفق شدند سریع‌تر به نقطه موردنظر برسند. یکی از نکات مهم در خصوص حفر تونل این بود که دو طرف باید بدون کوچک‌ترین انحرافی به یکدیگر می‌رسیدند؛ به‌همین خاطر از سیستم‌های رادیویی و همچنین GPS نهایت استفاده به‌عمل آمد.

ژونگ‌نانشان؛ چین

تونل زیبا

تونل زیبا

این تونل را نه‌تنها می‌توان جز زیباترین‌ها دسته‌بندی کرد، بلکه می‌توان آن را جزو عجیب‌ترین تونل‌های موجود در جهان هم دانست. با ورود به این مکان، محو تماشای همه چیز به‌جز جاده پیش روی خود می‌شوید. از گل و گیاه‌های اطراف گرفته تا نورپردازی زیبا و رنگارنگ سرتاسری موجود در تونل، همگی باعث شده این مکان فوق‌العاده باشد. 

بیگ دیگ؛ بوستون

تونل زیبا

تونل زیبا

پروژه «بیگ دیگ» (Big Dig) بوستون در ایالت ماساچوست آمریکا، یک پروژه راه‌سازی عظیم است که به‌منظور بهبود جریان ترافیک، کاهش ازدحام وحشتناک بین بوستون و نواحی حومه آن و جایگزینی شریان‌های قدیمی در مرکز شهر که شهر را به دو قسمت تقسیم می‌کرد و انتقال مراکز اقتصادی از شمال و کنار رودخانه به مرکز شهر انجام شد. هزینه واقعی این پروژه که در جولای ۲۰۱۲ به بهره‌برداری کامل رسید بیش از ۲۴ میلیارد دلار بود.
بدون شک پروژه بیگ دیگ را می‌توان یکی از چالش‌برانگیزترین پروژه‌های عمرانی ایالات متحده دانست. شریان مرکزی موجود در شهر شامل بزرگراه شش خطه هوایی، با یک بزرگراه زیرزمینی وسیع و دو پل با ۱۴ خط جایگزین شد که در انتهای شمالی از روی رودخانه چارلز می‌گذرد.

تونل عشق؛ اوکراین

تونل زیبا

تونل زیبا

تونل زیبا

تونل عشق، بخشی از مسیر یک خط آهن خصوصی متعلق به کارخانه چوب در نزدیکی شهر «کلیون» اوکراین است. این تونل که به‌صورت طبیعی در اثر رشد برگ درختان در اطراف مسیر حرکت قطار ایجاد شده، نمونه‌ای بی‌نظیر از آزاد گذاشتن رشد طبیعت در کنار دست‌ساخت‌های بشری است. تونل عشق از چشم‌اندازی بی‌نظیر برخوردار است و در نظر بازدیدکنندگان همچون رویایی سبز و صحنه‌ای از یک فیلم جلوه می‌کند.
امروزه این تونل به یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری اوکراین بدل شده است. زوج‌های جوان با عبور از این تونل آرزویی می‌کنند و معتقدند تنها کسانی که عشق حقیقی دارند، آرزویشان محقق می‌شود.

تونل گوتارد؛ سوئیس

تونل زیبا

«گوتارد» طولانی‌ترین تونل جهان به طول ۵۷ کیلومتر، در سال ۱۹۸۰ ساخته و آماده بهره‌برداری شد. گوتارد از میان رشته کوه‌های آلپ عبور و شمال و جنوب سوئیس را به هم متصل می‌کند. دو دهه پس از آغاز پروژه تکمیل شدافتتاح این تونل انقلابی در زمینه صنعت ترابری در اروپا بود. هزینه ساخت این تونل ۱۶ میلیارد یورو بوده که از محل عوارض جاده‌ای برای خودروهای سنگین و وام دولتی تأمین شده است.
پس از افتتاح این تونل، محموله‌هایی که پیش‌تر با استفاده از یک میلیون تریلی در سال حمل می‌شدند، از طریق قطار و از مسیر این تونل حمل می‌شونداین تونل بزرگ‌ترین تونل جهان و اروپا نیز نام گرفت. قطارهای عبوری مسافری و باری، طول این تونل را در مدت ۱۷ دقیقه طی می‌کنند. در سال نخست پس از افتتاح این تونل عبور ۹ هزار مسافر روزانه برای آن پیش‌بینی شد که قرار است این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۱۵ هزار نفر برسد.

تونل اسمارت؛ کوالالامپور

تونل زیبا

یکی از سازه‌های بسیار پیشرفته و مدرن در سال‌های اخیر تونل اسمارت (SMART) کوالالامپور است. این تونل که عنوان اولین تونل دو منظوره جهان را نصیب خود کرده است، یک ابرسازه بسیار خلاق به‌لحاظ مهندسی محسوب می‌شود. تونل اسمارت پروژه‌ای ملی به شمار می‌رود که در سه طبقه ساخته شده استتونل آب اسمارت با طول ۷/۹ کیلومتر از خیابان معروف «جالان‌ آمپانگ» آغاز می‌شود و تا مخزنی برای انبار آب‌های مازاد سطح شهر به گنجایش ۵/۱ میلیون مترمکعب به‌سمت جنوب امتداد پیدا می‌کند. ساخت این تونل از سال ۲۰۰۳ آغاز و در ژوئن ۲۰۰۷ بهره‌برداری از آن شروع شده است.
این تونل ابتدا به‌عنوان مسیری برای انحراف آب‌های خروشان و سیلاب‌های رودخانه‌ای در نظر گرفته شده بود كه از به‌هم پیوستن دو رودخانه بزرگ «کلانگ» و «گمباک» در دو طرف شهر کوالالامپور ایجاد می‌شدند. ولی سپس با یك ایده جالب و خلاق و با در نظر گرفتن قطر داخلی آن یعنی ۸/۱۱ متر، تونل به‌گونه‌ای طراحی شد كه بتواند در زمان‌های غیر اضطراری كه جریان آب چندان قوی نیست، به‌عنوان تونلی رفت و آمدی (در دو طبقه) برای وسایل نقلیه و جهت كم‌كردن بار ترافیكی یكی از شاه‌راه‌های مهم و شلوغ شهر مورد استفاده قرار بگیرد.

یربا بوئنا؛ سان‌فرانسیسکو

تونل زیبا

تونل زیبا

برای گذشتن از پل خلیج سان‌فرانسیسکو - اوکلند، رانندگان باید از طریق تونل جزیره «یربا بوئنا» عبور کنند. این تونل که در سال ۱۹۳۶ تکمیل شد، هنوز هم یکی از بزرگ‌ترین تونل‌های دنیا است و ۷۶ فوت عرض و ۵۸ فوت ارتفاع دارد. برای تسهیل انتقال خودروها روی این پل، تونل به دو عرشه متصل است که هرکدام ۵ لاین دارند.

مطالب مرتبط:

منبع THRILLIST

دیدگاه