صحرای نامیب این شهر متروکه آلمانی را بلعیده است

رکسانا زارع نعمتی | سه شنبه, ۲۲ تیر ۹۵ ساعت ۱۵:۴۵

کلمنسکوپ (Kolmanskop) زمانی یک شهر کوچک اما سرزنده بود، که توسط معدنچی‌های آلمانی و خانواده‌هایشان در اوایل قرن بیستم ساخته شده بود. این شهر که اکنون شهر ارواح است، توریست‌ها و عکاسان بی‌شماری را از سراسر دنیا برای بازدید از مناظر سورئال  خود، جذب می‌کند. با کجارو همراه باشید تا با این شهر متروکه بیشتر آشنا شوید.

آن‌ها به دنبال الماس بودند

صحرای نامیب

در سال ۱۹۰۸، مردی به نام زاکاریاس لیوالا، هنگام کار الماسی دید و آن را پیش آگوست استاوچ، بازرس راه آهن برد تا تایید کند که چیست. نه تنها این الماس اصل بود، بلکه تمام آن منطقه مملو از آن بود. خبر این کشف به همه‌جا پیچید و یک‌باره معدنچیان و خانواده‌هایشان در آنجا ساکن شدند و خیابان‌ها پر از معماری آلمانی شد. خانه‌های عجیب و جالب، بیمارستان، تئاتر و همچنین اولین تراموا در آفریقا و اولین ایستگاه رادیولوژی در نیمکره‌ی جنوبی در اینجا سر از خاک بیرون آوردند.

زوال شهر

صحرای نامیب

مردم در حال ثروتمند شدن بودند و شهر رو به رشد بود تا پس از جنگ جهانی اول روال به این صورت بود. قیمت الماس شروع به کاهش کرد و مکانی دیگر در سمت جنوب مقادیر بیشتر الماس‌های بزرگتری از چیزی بود که مردم کلمنسکوپ برداشت می‌کردند. تا سال ۱۹۵۴، هر کس بار خود را بسته و آن شهر را ترک کرده بود.

آن‌چه باقی مانده

صحرای نامیب

خانه‌ّهای خوش‌رنگ و خوش ساخت خالی و در معرض عوامل طبیعی قرار گرفتند. در حالی‌که بادهای سخت صحرا رنگ‌ها را از میان برده‌اند، گرمای خشک از چوب باقی مانده در سازه حفاظت می‌کند.

ورود شن

صحرای نامیب

در طول زمان، باد روز به روز شن وارد این خانه‌ها کرده است. صحرا به آرامی حفره‌ها و خانه‌های روستا را پر کرده است. طوفان شن بخش‌های متعددی از کلمنسکوپ را در بازه‌ یک روز، پر و خالی کرده است که مناظر منحصر به فردی در این روستا در هر بار بازدید از این شهر خلق کرده است.

کوه‌های داخل خانه

صحرای نامیب

 صحرا شهر را در اختیار خود گرفته و راهش را میان ساختمان‌ها باز می‌کند، و داخل ساختمان‌ها می‌رود و اتاق‌های خالی آن‌ها را مانند نمونه‌ای زنده از یک نقاشی سورئال اشغال می‌کند.

تجدید انواع حیات

صحرای نامیب

شاید کلمنسکوپ دیگر خالی از سکنه باشد و الماسی تولید نکند، اما در نوع خود جواهری کمیاب است که همچنان توجهات را به خود جلب می‌کند. منحصر به فرد و باعث حظ بصری است و گردشگران و عکاسان هم نمی‌توانند از این مناظر چشم پوشی کنند.

مشهور در هالیوود

صحرای نامیب

با چنان مناظر و حس رویایی، جای تعجب نیست که فیلم‌سازان به دنبال کسب مجوز برای فیلمبرداری در این مکان باشند. کلمنسکوپ به عنوان لوکیشن بسیاری از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی متنوع مانند «شاه زنده است»، «داست دویل» و «پروژه‌ی منتیس» انتخاب شده است.

حفاظت از تاریخ

صحرای نامیب

شرکت معدن «د بیرز» پروژه‌ احیای کوچکی انجام داد و در دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی، موزه‌ای در کلمنسکوپ افتتاح کردند. تلاش‌های آنها به حفاظت از این بخش از تاریخ معادن الماس کمک کرده و در عین حال این مجموعه از معماری زیبا را برای بازدید عموم آزاد کرده است.

ساکنین روح مانند

صحرای نامیب

بسیاری معتقدد که شهر در سال ۱۹۵۴ به طور کامل رها نشده است. برخی می‌گویند روح کسانی که زمان اوج شهر مرده‌اند، هنوز آنجاست. محققان فراطبیعی، شامل جاش گیتس از برنامه‌ «مقصد واقعیت» کانال SyFy به آنجا رفته‌اند تا فعالیت‌های فراطبیعی را در آن تپه‌های شنی ثبت و ضبط کنند.

بازدید از سرزمین رویا

صحرای نامیب

در حالی‌که کلمنسکوپ برای عموم آزاد است، همچنان در منطقه‌ محافظت شده قرار دارد. توریست‌ها باید پیش از ورود به منطقه بازرسی شوند، اما هنگامی که اجازه دریافت کردند، آزادانه می‌توانند به توری با راهنما ملحق شوند که به آن‌ها اجازه می‌دهد به تنهایی به جستجو بپردازند.

مطالب مرتبط:

منبع allday

دیدگاه