خانه‌ های مردگان در فیلیپین به چه کسانی تعلق دارد؟

مینا رهبری | یکشنبه, ۲۰ تیر ۹۵ ساعت ۱۸:۰۰

قبرستان‌های عجیب زیادی در سراسر دنیا وجود دارد و هر کدام ویژگی‌های منحصر به‌فردیی دارند. قبرستان چینی‌ها در فیلیپین یکی از عجیب‌ترین آن‌ها است. این قبرستان پر از آرامگاه‌های لوکسی است که بستگان مردگان نیز در آن زندگی می‌کنند. این امر ریشه در اعتقادات عمیق مردم چین دارد. با کجارو همراه باشید.

شاید در آخرین جایی که انتظار دارید یک عمارت بسیار زیبا پیدا کنید، یک قبرستان باشد، اما این قبرها مانیل را به «بورلی هیلزی»  برای مردگان تبدیل کرده است.

زندگی میان مردگان

این مقبره‌های لوکس متعدد شرایط منحصربه‌فردی در مانیل ایجاد کرده است که هم جمعیت زندگان آن بسیار زیاد است و هم جمعیت مردگان. قبرستان چینی‌ها یکی از قدیمی‌ترین گورستان‌های مانیل است و مانند دیگر قبرستان‌های فیلیپین، محل دفن تعداد زیادی از مردگان و محل زندگی خانواده‌های آن‌ها است. قبرستان‌های فیلیپین خانه‌ی درگذشتگان آن‌ها است، اما ساکنان میان قبرها معمولا ادعا می‌کنند که اصلا شبحی وجود ندارد.

قبرستان چینی ها در فیلیپین

مقبره‌‌ها رویایی‌تر از برخی خانه‌ها

قبرستان چینی ها در فیلیپین

در واقع بعضی از مقبره‌های لوکس رویایی‌تر از خانه‌های معمولی مردم هستند. این عمارت‌های کوچک در برخی از موارد سه طبقه هستند و تمام اسباب مورد نیاز را برای زندگی دارند، از تلویزیون گرفته تا کولر.

قسمت بد شهر

قبرستان چینی ها در فیلیپین

با این حال باید به این نکته توجه کنید که تمامی قبرستان‌های مانیل لوکس نیستند. در واقع برخی از آن‌ها واحدهایی به نام «آپارتمان‌ها» دارند و اگر خانواده‌های اجساد اجاره‌ی آن‌ها را پرداخت نکنند، جسدهای آن‌ها را بیرون می‌کنند! به این معنی که استخوان‌ها و بخش‌هایی باقیمانده‌ی بدن پوسیده‌ی آن‌ها را از گورهای تنگ بیرون می‌کشند!

قبرستان ساخته شده به علت تبعیض

قبرستان چینی ها در فیلیپین

اما چنین اتفاقاتی در قبرستان چینی‌ها اتفاق نمی‌افتد. در زمان استعمار اسپانیا، فیلیپین به چینی‌های مقیم این کشور اجازه نداد تا مردگان خود را در گورستان کلیسای کاتولیک دفن کنند. ثروتمندترین خانواده‌های چینی‌ها این قبرستان لوکس را ساختند که از قرن ۱۹ میلادی تا به امروز پا بر جا است.

فرهنگ مرگ منحصربه‌فرد چینی‌ها

قبرستان چینی ها در فیلیپین

این نگرش در مورد مرگ، از جمله اینکه به اندازه‌ی کافی با آن راحت باشند که درست روبروی آن زندگی کنند، ریشه در یک باور عمیق در فرهنگ چینی دارد که می‌گوید اجداد شما نیاز دارند به هر شکل ممکن به آن‌ها احترام بگذارید. در فرهنگ چینی اجداد شما در جهان دیگری زندگی می‌کنند و قبرهای آن‌‌ها جایی است که هنگام فرود به زمین، آنجا سکونت می‌کنند.

خانواده‌های ثروتمند و آرامگاه‌های زیبا

قبرستان چینی ها در فیلیپین

برای خانواده‌هایی با درآمد کافی، هیچ محدودیتی برای ساختن آرامگاه‌های لوکس و زیبا وجود ندارد. بعضی از آن‌ها سه طبقه هستند و با کاشی‌های نقاشی شده، آثار هنری گرانقیمت و مجسمه تزیین شده‌اند. به علاوه بعضی از افراد حتی در آرامگاه‌ها و در کنار درگذشتگان خود زندگی می‌کنند. به همین علت بعضی از مقبره‌ها مانند خانه توالت و تلویزیون دارند.

بازدیدکنندگان گذرا، ساکنان فعلی محل

قبرستان چینی ها در فیلیپین

در طول زمان برخی از بازدیدکنندگان به ساکنان همیشگی تبدیل شده‌اند. با قدم زدن در قبرستان، شما می‌توانید همه چیز ببینید مانند شستن لباس و پهن کردن آن‌ها روی نرده‌ها.

از تولد تا مرگ در قبرستان

قبرستان چینی ها در فیلیپین

بعضی از افراد می‌گویند در قبرستان به دنیا آمده‌اند. برخی نیز برای مهمانی به اینجا می‌آیند. قبرستان به یک جاذبه‌ی گردشگری تبدیل شده است و بعضی از آرامگا‌ه‌ها نیز ایوان و حیاطی برای پذیرایی و سرگرمی دارند. قبرستان حتی یک انجمن اجتماعی و رستوران نیز دارد.

فرسودگی عمارت قبرها

قبرستان چینی ها در فیلیپین

علیرغم وجود ساکنان وظیفه‌شناس و باایمان و معماری رو به زوال در قبرستان، زمین‌های آن متعلق به شهر است و آن‌ها همیشه مایل نیستند که آرامگاه‌ها را آذین دهند. بسیاری از مقبره‌ها رو به فرسودگی می‌روند و دولت بیشتر تمایل دارد به جای سازه‌های عظیم دائمی، آپارتمان‌های ارزان قیمت برای مردگان بسازد.

نگاهی به فرهنگ چینی

قبرستان چینی ها در فیلیپین

با این وجود شما می‌توانید در یکی از این آرامگاه‌ها اتاقی اجاره کنید و به قبری که خود در آن زندگی خواهید کرد نگاهی بیندازید. این تجربه بینش عظیمی نسبت به فرهنگ چینی به شما می‌دهد و به شما کمک می‌کند دلیل این کار عجیب آن‌ها را بهتر بفهمید.

مطالب مرتبط:

منبع allday

دیدگاه