راهنمای سفر به گرنادا؛ کارائیب

محبوبه رستمی | دوشنبه, ۴ مرداد ۹۵ ساعت ۲۲:۱۵

گرانادا کشوری جزیره‌ی واقع در شرق دریای  کارائیب است که شامل خود گرانادا و شش جزیره‌ی کوچک‌تر در انتهای جنوبی گرانادین‌ها می‌شود. گرانادا با نام "جزیره‌ی ادویه" شهرت دارد، چراکه یکی از بزرگ‌ترین صادرکننده‌های ادویه‌جاتی مانند جوز هندی به شمار می‌رود. در ادامه با کجارو همراه باشید.

برای کسانی که به‌دنبال مقصدی تفریحی در دریای کارائیب هستند، گرانادا ترکیبی جالب از فرهنگ بومی و ریشه‌ی استعماری و همچنین جنگل‌های بارانی کوه‌های سر سبز، روستاهای کنار آبی رنگارنگ، مزارع و سواحل زیبا، درختان پلومریا و شعله محسوب می‌شود.  سینت جرجس، پایتخت این کشور، یکی از زیباترین شهرهای کارائیب به شمار می‌رود که در میان جوانان از محبوبیت زیادی برخوردار است. بی‌شک طبیعت بکر این نواحی هر طبیعت دوستی را مجذوب خود خواهد کرد.

فرصت انجام انواع ورزش‌های آبی و غواصی، حمام آفتاب، طبیعت‌گردی و تفریحات بی‌شمار دیگر در این کشور و جزایر آن دلیل خوبی برای سفر به نظر می‌رسند. گرچه برخی از تفرجگاه‌های این منطقه گران محسوب می‌شوند، اما اگر خوب جست‌و‌جو کنید هنوز هم نقاط مقرون‌به‌صرفه‌تری را می‌توان یافت. مطلب پیش رو برای سفری ۳ تا ۵ روزه به کشور گرانادا تهیه شده است.

اطلاعات ضروری   وضعیت آب و هوایی       هزینه‌های مرسوم      ساحل گراند آنس    حمل و نقل عمومی     قلعه فردریک (Fort Frederick)        پارک مجسمه‌های زیر آب (Underwater Sculpture Park)        پتیت مارتینیک (Petite Martinique)      پارک ملی و حفاظتگاه جنگلی گراند ایتانگ 

گرنادا

گرنادا

اطلاعات ضروری:

اختلاف ساعت با تهران: ۷:۳۰-

زبان رسمی: انگلیسی

واحد پول: دلار کارائیب شرقی (XCD)

واحد پول مورد استفاده در مطلب: دلار آمریکا (USD)

نوع برق شهری: ۲۲۰ ولت/۵۰ هرتز (دوشاخه نوع G)

پیش شماره: ۴۷۳-۱+

شماره اضطراری (پلیس، آتش‌نشانی، آمبولانس): ۹۱۱

جهت رانندگی: چپ

فرودگاه: فرودگاه بین المللی مائوریس بیشاپ (GND)

وضعیت آب و هوایی

به‌دلیل موقعیتی عالی، گرنادا در تمام طول سال دمای ثابتی بین ۲۲ تا ۲۶ درجه‌ی سانتی‌گراد دارد و بادهای تجاری مداومی را به خود می‌بیند. البته مقداری تنوع هم وجود دارد، به‌طوری که در ماه‌های ژانویه تا مه با خشک‌ترین  و ژوئن تا دسامبر با مرطوب‌ترین آب و هوا به‌همراه مقداری بارش باران روبه‌رو خواهیم شد. وقتی به گرنادا سفر می‌کنید، به خاطر داشته باشید لباس سبک و لباس شنا هم به‌همراه داشته باشید. البته لباس شنا را می‌توانید در همین جا کرایه کنید.

بهترین زمان برای رزرو هتل

اگرچه این جزیره نسبت به دیگر جزایر کارائیب گردشگر کمتری به خود می‌بیند، با این وجود هنوز هم قیمت‌های متغیری در ماه‌های مختلف سال وجود دارد. طی ماه‌های زمستان، از اواسط دسامبر تا آوریل، بازدیدکنندگان متوجه خواهند شد که باید حدود یک‌سوم بیشتر از ماه‌های تابستان برای رزرو هتل هزینه پرداخت کنند. مورد دیگری که نباید فراموش کنید این است که اگر شما تمایل داشته باشید طی هرکدام از تعطیلات بزرگ به گرنادا سفر کنید، نه‌تنها باید هزینه‌ی بیشتری برای هتل بپردازید، بلکه بلیط‌های پرواز را هم باید با قیمتی به مراتب بالاتر تهیه کنید. اگر از نظر بودجه محدودیت دارید و هنوز هم می‌خواهید در هوایی مناسب به گرنادا سفر کنید، بهترین زمان برای این کار، ماه‌های مه یا ژوئن خواهد بود.

هزینه‌های مرسوم

هاستل (خوابگاه)

گرنادا تنها حدود ۳۰ هتل و تفرجگاه دارد و هیچ هاستلی در این کشور پیدا نمی‌شود.

هتل

تقریبا همه هتل‌ها و تفرجگاه‌های این کشور جزیره‌ای در گوشه‌ی جنوب غربی آن متمرکز شده‌اند. چند هتل ارزان هم وجود دارد، اما به‌طور کلی گرنادا مقصدی گران با اقامتگاه‌های لوکس محسوب می‌شود. میانگین قیمت انواع هتل و تفرجگاه بر اساس کیفیت و تعداد ستاره به‌صورت زیر است:

۱ ستاره       ...

۲ ستاره       ۹۱ تا ۱۳۹ دلار

۳ ستاره       ۱۱۸ تا ۱۸۲ دلار

۴ ستاره       ۱۹۳ تا ۳۷۴ دلار

۵ ستاره       ...

متوسط قیمت مواد غذایی

هزینه صبحانه مقرون‌به‌صرفه: کافه‌، چایی، شکلات و شیرینی از هر نوعی که باشد بهترین انتخاب برای هم در داخل هتل و هم خارج از آن برای صبحانه به شمار می‌رود (۱.۳۰ تا ۲/۵۹ دلار).

هزینه ناهار مقرون‌به‌صرفه: انواع اسموتی، ساندویچ، سوپ و برنج بهترین انتخاب برای میل کردن یک وعده ناهار مقرون به‌صرفه و محلی هستند (۱/۸۵ تا ۳/۷۰ دلار).

هزینه شام مقرون‌به‌صرفه: انواع چیزبرگر، استیک، غذای دریایی و غذاهای اینچنینی بهترین وعده‌ی غذا در شب محسوب می‌شوند که در اغلب رستوران‌های گرنادا پیشنهاد می‌شوند (۲/۹۶ تا ۵/۵۶ دلار).

اگر دوست دارید خودتان آشپزی کنید، بسته به اینکه به کدام سبک از غذای غربی یا آسیایی علاقه‌مند باشید، می‌توانید مواد غذایی مورد نیاز یک هفته‌تان را با پرداخت به‌ترتیب حدود ۲۸۳  و ۲۱۷ دلار  تهیه کنید. به یاد داشته باشید محاسبه قیمت‌ها بر اساس میزان کالری استاندارد و مواد غذایی مورد نیاز یک انسان سالم و بالغ تنظیم شده است که اقلامی چون نان تازه، برنج سفید، گوشت قرمز گاوی، تخم‌مرغ، شیر (سبک غربی)، سینه‌ی مرغ (پوست کنده و بدون استخوان)، پنیر محلی (سبک غربی)، سیب درختی، موز، پرتقال، گوجه فرنگی، سیب‌زمینی، پیاز و کاهو می‌شود. مسلم است که اگر مواد بیشتری نیاز دارید، باید هزینه‌ی بیشتری بپردازید.

  • نکته: همان طور که مشاهده می‌کنید، متاسفانه هزینه‌ی زندگی در گرانادا بسیار بالا است، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در مدتی که سفر هستید، تنها از رستوران‌ها غذا تهیه کنید تا هزینه‌‌های کمتری متقبل شوید.

حمل و نقل عمومی

مینی‌بوس محلی

۲/۵۰ تا ۴ دلار

بلیط تک سفره کشتی برای سفر به جزایر همسایه (پتیت   مارتینیک)

۲۰ دلار

بلیط تک سفره کشتی برای سفر به جزایر همسایه (کریاکو)

۸۰ دلار

توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها

مهمان مردم محلی شوید

احتمالا با سایت کوچ‌سرفینگ آشنایی دارید. اگر نه می‌توانید برای کسب اطلاعات لازم از این صفحه دیدن کنید سایت کوچ‌سرفینگ راهی عالی برای این کار را پیش روی شما قرار می‌دهد. این سایت فرصتی را در اختیار شما می‌گذارد تا  به‌جای رزرو هتل و هاستل، شب را کنار مردم بومی هر شهر و در خانه‌هایشان آن هم به‌صورت رایگان سپری کنید! عالی نیست؟ تنها کافی است از قبل در این سایت ثبت‌نام و درخواست خودتان را بفرستید تا احتمالا به‌زودی توسط شخصی دیگر از مقصد مورد نظرتان به شما پاسخ داده شود. علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، می‌توانید دوست‌هایی از کشورها و فرهنگ‌های دیگری پیدا کنید و به‌سادگی با سبک زندگی مردم آن منطقه آشنا شوید.

جاذبه‌ها

ساحل گراند آنس (Grand Anse Beach)

ساحل گراند آنس

ساحل گراند آنس

ساحل گراند آنس

ساحل گراند آنس

ساحل گراند آنس با وجود درختان انگور دریایی و نخل‌های نارگیل یکی از زیباترین و مشهورترین سواحل گرنادا به شمار می‌رود. کشتی‌های کروز به‌صورت انبوه گردشگران را به‌سمت قوس سه کیلومتری و شن‌های طلایی این ساحل می‌آورند. تعداد زیادی استراحتگاه و رستوران در امتداد ساحل گراند آنس جا گرفته است که به همه این مسافران به بهترین نحو خدمات‌رسانی می‌کنند. طیف رنگی آب از فیروزه‌ای روشن در نقاط کم‌عمق گرفته تا آبی کبالتی در نقاط عمیق این مکان را برای شنا و غواصی مناسب کرده است. از طرف دیگر می‌توانید از بازار صنایع دستی و ادویه در این ساحل به‌همراه فروشندگان مستقل سوغاتی‌ها و هدیه‌هایی ارزشمند و جالبی تهیه کنید. ساحل گراند آنس در جنوب شهر سینت جورجس قرار دارد.

سینت جورجس (St. George's)

سینت جورجس

سینت جورجس

سینت جورجس

سینت جورجس، پایتخت گرنادا، یکی از زیباترین بندرگاه‌های منطقه‌ی کارائیب به شمار می‌رود. این شهر در کنار یک بندر نعل اسبی شکلی قرار دارد که پشت سر آن هم تپه‌های آتشفشانی واقع شده است. این پایتخت کوچک رنگین در میان قایق‌سوارانی (قایق بادبانی) که در کنار اسکله‌ی شلوغش پهلو می‌گیرند، از محبوبیت بالایی برخوردار است. بناهای آجری و سنگی با سقف‌های قرمز سفالی که در خیابان‌ها ردیف شده‌اند به‌همراه فروشندگان محلی ادویه و صنایع دستی، از ویژگی‌های بارز سینت جورجس محسوب می‌شوند. یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های این شهر کوچک دژ جورج است که به معرفی آن‌ خواهیم پرداخت. موزه‌ی ملی گرنادا که آثار تاریخی شامل مصنوعات آراواکی (دسته‌ای سرخ پوستان که نخستین بار اسپانیایی‌ها در قرن پانزدهم میلادی با آن‌ها روبه‌رو شدند) و کاریب (سرخ‌ پوستانی که منطقه‌ی کارائیب را به نام آن‌ها خوانده‌اند)  را نمایش می‌دهد از دیگر جاذبه‌های مهم سینت جورجس به شمار می‌رود.میدان بازار سینت جورجس نیز میزبان  یکشنبه بازار  (صبح‌ها) و همچنین رویدادهی محلی است که شاید برایتان جذاب باشند. در میان دیگر جاذبه‌های شهر، تونل سندال را می‌توان نام برد که در سال ۱۸۹۵ ساخته شده است. این تونل کارناژ را به گردشگاه و باغ‌های خلیج با بیش از ۳,۰۰۰ گونه‌ از گیاهان کارائیبی متصل می‌کند.

قلعه فردریک (Fort Frederick)

قلعه فردریک

قلعه فردریک

در انتهای پیچ تند بالای تپه‌ی ریچموند می‌توانید قلعه یا دژ خیره‌کننده‌ی فردریک را بیابید که چشم‌‌اندازهایی بی‌نظیر از سینت جورجس، نواحی مسکونی و دریا را پیش روی شما قرار می‌دهد. بازدیدکنندگان می‌توانند از تاریخ جذاب این قلعه لذت ببرند. فرانسوی‌ها در سال ۱۷۷۹ کار ساخت این قلعه را شروع  و پس از آن‌ها بریتانیایی‌ها آن را در سال ۱۷۹۱ تکمیل کردند. این قلعه نام مستعار " backwards facing fort" به‌معنای قلعه‌ی گردش نظامی عقب رو را به خود گرفته است، چراکه فرانسوی‌های استعمارگر از ترس حمله‌های داخلی، نوک توپ‌ها را به‌جای دریا به‌سمت داخل جزیره چرخاندند. در سال ۱۸۵۰ میلادی، قلعه‌ی یاد شده به‌طور کامل خالی شد تا اینکه بعدها ارتش گرنادایی آن را اشغال کرد.

کارناژ (Carenage)

کارناژ

بندرگاه  و لنگرگاه داخلی که به‌عنوان کارناژ شناخته می‌شود مکانی دوست داشتنی است که در امتداد اسکله قرار دارد و می‌توان در آن فروشگاه‌ها و فرصت انجام تفریحات متنوعی را پیدا کرد. اسکونرهای چوبی (نوعی قایق بادبانی) در اینجا تخلیه و بارگیری می‌شند، بنابراین بازدیدکنندگان می‌توانند با محلی‌ها صحبت کنند یا در یکی از رستوران‌های فروش غذاهای دریایی تازه و عصرانه به استراحت بپردازند. جاده‌ی باراندازی که در امتداد بندر قرار دارد محلی برای ارائه‌ی نمایش‌های عالی این ناحیه به شمار می‌رود.

خلیج مورن روژ (Morne Rouge Bay)

خلیج مون روژ

خلیج مون روژ

مورن روژ، خلیجی در جنوب ساحل گراند آنس نزدیک دماغه‌ی جنوبی گرنادا است که معمولا جوی آرام‌تر از این ساحل دارد. آب‌های سبز آرام در خلال ۱/۵ کیلومتری ساحل سفید شنی این خلیج، آن را به مکانی بسیار ایدئال و ایمن برای شنا تبدیل کرده است. رستوران‌های تفرجگاهی در امتداد ساحل فرصتی خوب را برای میل کردن ناهار یا عصرانه فراهم می‌کنند، که نباید از دست بدهید. همچنین درختان و شاخ و برگ‌های زیاد سایه‌های مناسبی را برای استراحت کردن کنار ساحل فراهم آورده‌اند.

پارک ملی و حفاظتگاه جنگلی گراند ایتانگ (Grand Etang National Park & Forest Reserve)

پارک ملی و حفاظتگاه جنگلی گراند ایتانگ

پارک ملی و حفاظتگاه جنگلی گراند ایتانگ

پارک ملی و حفاظتگاه جنگلی گراند ایتانگ

پارک ملی و حفاظتگاه جنگلی گراند ایتانگ میزبان تنوع غنی از گونه‌های گیاهی و جانوری است که در کمتر جایی یافت می‌شود. این مکان در سنت اندرو قرار دارد و برخی از زیباترین مناظر جنگلی و مسیرهای پیاده‌روی را در اختیار علاقه‌مندان می‌گذارد. یکی از نقاط کانونی پارک، دهانه‌ی زیبایی است که دریاچه‌ی گراند ایتانگ را شکل داده است. از مرکز بازدیدکنندگان گراند ایتانگ چندین مسیر وجود دارد که شما را به مناطق مختلف پارک هدایت می‌کنند. این مسیرها با هم تفاوت‌هایی دارند، به‌طوری که برخی از آن‌ها مانند مسیر ۳۰ دقیقه‌ایِ خود راهنمایِ خلیج مورن لا با گیاهان بومی فراوان هستند و بعضی هم مانند مسیر آبشار کنکورد که از سه آبشار کوچک با نواحی مخصوص شنا کردن عبور می‌کند، شما را به چالش می‌کشند. دیگر مسیرهای پیاده‌روی پرطرفدار شامل مسیر خط ساحلی در اطراف دریاچه‌ی گراند ایتانگ، مسیر پیاده‌روی آبشار هفت خواهر و مسیر کوه کوا کوا (مسیری ۳ ساعته تا بالای کوه با چشم‌اندازهای از جنگل) می‌شوند.

پارک ملی لورا (Levera National Park)

پارک ملی لورا

پارک ملی لورا

پارک ملی لورا

پارک ملی لورا

پارک ملی لورا روی کرانه‌ی شمال شرقی جزیره قرار دارد و برخی از چشم‌گیرترین مناظر را در جایی که دریای کارائیب با اقیانوس اطلس می‌پیوندد، پیش روی علاقه‌مندان باز می‌کند. از سمت دیگر اطراف این پارک را دیواره‌های سنگی، ساحل مرجانی شن و ماسه‌ای با چشم‌اندازهایی از جزیره لورا و دیگر جزایری که در دوردست قرار دارند فرا گرفته است. یکی از ویژگی‌های جالب این پارک، دهانه‌ی قدیمی آتشفشانی پر از آب و یک پل برای تماشای پرندگان است که از میان جنگل حرا عبور می‌کند. برای دریافت اطلاعات و خدمات مورد نیاز می‌توانید به مرکز بازدیدکنندگان در ورودی پارک مراجعه کنید. بازدید از  پارک رایگان است.

آبشار آناندال (Annandale Falls)

آبشار آناندال

آبشار آناندال

آبشار آناندال

آبشار آناندال

آبشار زیبای آناندال در کوهستانی واقع در شمال سینت جورجس قرار دارد. ارتفاع این آبشار که آب آن از روی صخره‌ای به درون یک استخر می‌ریزد ۱۰ متر است. مسیر کوتاه منتهی به آبشار از دفتر اطلاعات آبشار آناندال شروع می‌شود. بازدیدکنندگان می‌توانند در استخر زیر آبشار به شنا کردن بپردازند، یا مشغول تماشای دیگران شوند. اگر نیاز به تعویض لباس داشتید، اتاق‌هایی مناسب این کار تعبیه شده است.

پارک مجسمه‌های زیر آب (Underwater Sculpture Park)

پارک مجسمه‌های زیر آب

پارک مجسمه‌های زیر آب

پارک مجسمه‌های زیر آب

پارک مجسمه‌های زیر آب

در کرانه‌ی غرب گرنادا در خلیج مولینیر (Moliniere Bay) که از سینت جورجس فاصله‌ی کمی دارد، می‌توانید پارک مرموز و زیبای مجسمه‌های زیر آب را پیدا کنید. این پارک منحصربه‌فرد در واقع یک گالری یا موزه‌ی غرق شده است که همچنین یک صخره‌ی مرجانی مصنوعی در یک منطقه‌ی محافظت شده‌ی دریایی به شمار می‌رود. پارک یاد شده توسط هنرمندی به نام "جیسون د سایرس تیلور" ساخته شده است. جیسون مجسمه‌هایی از کودکان بومی جزیره گرفته تا سرخ پوستان آمریکایی را در این پارک موزه‌ی خارق‌العاده کار گذاشته است. بهترین راه تماشای این فضای بی‌نظیر روبه‌رو شدن با مجسمه‌ها است، بنابراین با تهیه‌ی وسایل مخصوص غواصی می‌توانید در میان این مجسمه‌های رازآلود به شنا کردن بپردازید و از اتمسفر خاص و کمی ترسناک آن لذت ببرید.

مستغلات ادویه دوگالداستون (Dougaldston Spice Estate)

مستغلات ادویه دوگالداستون

دوگالداستون یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مزارع پاپریکای گرنادا محسوب می‌شود. کارگران این مزرعه برای شما شرح خواهند داد که چگونه ادویه‌های این جزیره رشد داده و تولید می‌شوند. شما همچنین می‌توانید هر مقدار که تمایل داشتید پاپریکا (جوز هندی)، وانیل، دارچین و گل میخک تهیه کنید. در نزدیکی مستغلات ادویه‌ی دوگالداستون ایستگاه تولید جوز هندی Gouyave قرار دارد که بزرگ‌ترین کارخانه‌ی گرنادا به شمار می‌رود. در اینجا کارگران علاوه بر مرتب‌سازی و بسته‌بندی جوز هندی، حقایقی جالب را در مورد ادویه‌ی مشهور گرنادا برایتان توضیح خواهند داد.

مرکز طبیعت لا ساگس (La Sagesse Nature Centre)

لا ساگس

لا ساگس

مرکز طبیعت لا ساگس در بخشی از گرنادا واقع شده است که در کنار اقیانوس اطلس قرار دارد. این مکان در گذشته مستغلات پسر عموی ملکه الیزابت، لرد برونلو محسوب می‌شد. اقامتگاه کنار ساحلی لرد برونلو بازسازی و تبدیل به مسافرخانه‌ای رومانتیک شد. مسیرهای پیاده‌روی طبیعت در این ناحیه که به تپه‌های بادزده منتهی می‌شوند، چشم‌اندازهای بسیار زیبایی از اقیانوس را در اختیار دوستداران طبیعت و افراد علاقه‌مند می‌گذارد. این مکان همچنین برای پرنده‌شناسی بسیار مناسب است. تعداد زیادی گونه پرنده لانه‌شان را در جنگل‌های حرا، استخرهای نمکی و بیشه‌های خار این ناحیه بنا کرده‌اند.

کریاکو (Carriacou)

کریاکو

کریاکو

کریاکو

کریاکو که به‌عنوان "سرزمین صخره‌های دریایی" هم شناخته می‌شود، جزیره‌ای است که در شمال‌شرقی گرنادا قرار دارد. اگر دوست دارید فضای کارائیب قدیم را تجربه کنید، بازدید از این جزیره پیشنهاد می‌شود. سواحل ماسه‌ای سیاه و سفید و صخره‌های مرجانی فرصت‌هایی عالی را برای انواع غواصی در اختیار شما می‌گذارند. نزدیک جزیره‌ی شنی در یک منطقه‌ی محافظت‌شده‌ی دریایی هم می‌توان نقطه‌ای عالی را برای غواصی با لوله‌ی تنفسی پیدا کرد. این جزیره تعدادی روستای کوچک دارد، اما نقطه‌ی پرطرفدار اصلی آن هیلزبرو (Hillsborough) است. همچنین در موزه‌ی کریاکو می‌توانید به تماشای مصنوعاتی از کاریب‌ها، اروپایی‌ها و آفریقایی‌ها بپردازید. با استفاده از قایق‌های سریع السیر سینت جورجس می‌توانید به کریاکو سفر کنید. اگر سفر با قایق را دوست نداشتید هم می‌توانید در فرودگاه بین المللی گرنادا پوینت سالین به این سمت پرواز کنید.

پتیت مارتینیک (Petite Martinique)

پتیت مارتینیک

پتیت مارتینیک

پتیت مارتینیک

جزیره‌ی کوچک پتیت مارتینیک تنها پنج کیلومتر از کریاکو فاصله دارد. این جزیره با اینکه از همسایه‌اش مکانی آرام‌تر به نظر می‌رسد، اما به همان اندازه زیبا است. ماهیگیری مهم‌ترین تفریح و منبع درآمد اصلی مردم بومی در این مکان به شمار می‌رود. اگر دوست داشتید می‌توانید به تماشای مردم محلی حین ماهیگیری بپردازید یا برای آشنایی بیشتر با فرهنگ بومی منطقه با سازندگان قایق  هنگام کار صحبت کنید. این مکان یک جزیره‌ی واقعی برای فرار از شلوغی است که تعداد کمی هم امکانات گردشگری دارد. روزانه تعداد زیادی قایق‌ران برای میل کردن غذا در یکی از رستوران‌های عالی  این جزیره توقف می‌کنند. برای سفر به پتیت مارتینیک می‌توانید از کریاکو سوار قایق شوید و به این سمت حرکت کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه