آشنایی با کشورهای یورو 2016؛ گروه چهار: کرواسی

محبوبه حسنی | دوشنبه, ۱۴ تیر ۹۵ ساعت ۲۳:۳۰

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ یا همان جام جهانی کوچک از یازدهم ژوئن (۲۰ خرداد) در کشور فرانسه آغاز می‌شود. این تورنمنت یک ماه ادامه خواهد داشت و به این بهانه قصد داریم به معرفی ۲۴ تیم شرکت‌کننده در این رقابت‌ها بپردازیم. با کجارو همراه باشید.

مقاله مرتبط:

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ پانزدهمین دوره‌ی این مسابقات است که به میزبانی کشور فرانسه برگزار می‌شود. این رقابت‌ها که از آن به‌عنوان جام‌جهانی کوچک نیز یاد می‌شود، هر ۴ سال یک بار در قاره‌ی اروپا برگزار می‌شود و از اهمیت زیادی برخوردار است. این بار قرار است برخلاف دوره‌های قبلی، این رقابت‌ها با حضور ۲۴ تیم اروپایی برگزار شود که ازاین‌رو تیم‌های بیشتری شانس حضور در این مسابقات را دارند. به همین منظور قصد داریم در کجارو به معرفی ۲۴ کشور حاضر در این تورنمنت بپردازیم.

کرواسی، کشوری در مسیر پیشرفت توریسم و فوتبال

یورو ۲۰۱۶ فرانسه در شهرهای پاریس، بوردو، لیل، لیون، مارسی، لان، سنت‌دنیز، سن‌اتین، تولوز و نیس برگزار خواهد شد. کرواسی یکی از کشورهایی است که در این مسابقات حضور دارد و همراه با اسپانیا، جمهوری چک و ترکیه در گروه چهار رقابت‌ها قرار گرفته است. در ادامه بیشتر با کشوری آشنا می‌شویم که می‌تواند یکی از بهترین مقاصد گردشگری دنیا باشد.

کرواسی از جمله کشورهای شرق اروپا است که در منطقه‌ی بالکان واقع شده است. پایتخت آن زاگرب است و بیشتر مردم آن کروات هستند. مردم کرواسی به زبان کرواتی صحبت می‌کنند و واحد پول آن‌ها کونا است. این کشور یکی از زیباترین مقاصد گردشگری در بالکان است که آثار تاریخی و طبیعی زیادی را در خود جای داده است.

پیشینه

کرواسی کشوری است که ۱۵ سال از استقلال آن می‌گذرد و پیش از سال ۱۹۹۱ میلادی، بخشی از یوگسلاوی سابق بود. البته کرواسی تا جنگ جهانی اول جزوی از امپراتوری قدرتمند اتریش مجارستان بوده و بعد از آن با یوگسلاوی یکی شده است. اما در جنگی ۴ ساله، سرانجام کروات‌ها توانستند خود را صرب‌ها و یوگسلاو‌ها مستقل کنند.

آثار باستانی زیادی در این کشور وجود دارد که نشان از زندگی مردم در قرون وسطی و زمان‌هایی پیش از آن دارد. این کشور در تاریخ خود سرگذشت عجیب و پرفراز و نشیبی داشته و امپراتوری‌های زیادی بر این سرزمین حاکم بوده‌اند.

پرچم

پرچم کرواسی یک نمونه‌ی مستطیلی است که مانند دیگر کشورهای بالکان از سه رنگ قرمز، آبی و سفید تشکیل شده و نشان ملی این کشور در وسط آن دیده می‌‌شود. رنگ قرمز و سفید نشان‌دهنده‌ی پادشاهی کرواسی و رنگ سفید و آبی نشان‌دهنده‌ی پادشاهی اسلونی است.

در میانه‌ی پرچم نشان ملی کرواسی شامل سپری به رنگ سفید و قرمز شطرنجی دیده می‌شود که بالای این سپر می‌توان نشان ارتش، دابروونیک، دالماتی، ایستری و اسلوونی را مشاهده کرد که همه با هم کرواسی را تشکیل می‌دادند.

موقعیت جغرافیایی و همسایگان

کرواسی در منطقه‌ی بالکان قرار گرفته و زاگرب پایتخت این کشور است. وسعت کرواسی ۵۶ هزار و ۵۹۴ کیلومتر مربع است که حدود ۴/۵ میلیون نفر جمعیت دارد. این کشور از شمال با اسلوونی و مجارستان، از جنوب با مونته‌نگرو و دریای آدریاتیک، از شرق با صربستان و بوسنی و هرزگوین همسایه است و بیشتر بخش‌های آن آب و هوای مدیترانه‌ای و قاره‌ای دارد.

کرواسی ۲۰ ایالت محتلف دارد و بعد از زاگرب از بزرگترین شهرهای آن می‌توان به پولا، اسپلیت، واراژدین و اوسییک اشاره کرد.

حکومت

کرواسی کشوری است که به‌صورت جمهوری پارلمانی اداره می‌شود و قانون اساسی آن در سال ۱۹۹۰ میلادی به تصویب رسیده است. رئیس‌جمهوری کرواسی بعد از انتخابات سراسری برای یک دوره‌ی ۵ ساله انتخاب می‌شود و می‌تواند یک دوره‌ی دیگر رئیس‌جمهوری باشد. نخست وزیر کرواسی با انتخاب رئیس‌جمهوری و پس از تایید مجلس معرفی می‌شود. کرواسی عضو اتحادیه اروپا است.

جاذبه‌های گردشگری کشور کرواسی

کشور کرواسی یکی از زیباترین مناطق گردشگری در قاره‌ی سبز است که علاوه بر آثار تاریخی و معماری فوق‌العاده‌ی عمارات و بناهای باقی‌مانده‌ی پیشینیان، از طبیعت، سواحل آرام و فوق‌العاده و مناظر دیدنی باشکوه و ارزشمندی برخوردار است که این کشور را به یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری در سراسر جهان تبدیل ساخته است. 

دریاچه‌ی پلیتوایس (Plitvice Lakes)

در سال ۱۹۷۹ در فهرست یونسکو، دریاچه‌ی پلیتوایس و پارک ملی با وسعت حدود ۳۰۰ کیلومتر در این ناحیه‌ی توریستی و گردشگری، به‌عنوان مکانی زیبا و فوق‌العاده جهت بازدید علاقه‌مندان به جاذبه‌های گردشگری ثبت شد. این دریاچه در فواصل بین زاگرب (پایتخت کرواسی) و شهر ساحلی زادار (zadar ) قرار دارد. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این پارک ملی، اتصال چندین دریاچه‌ی زیبا و باشکوه است که به‌وسیله‌ی تعدادی آبشار با یکدیگر پیوند خورده‌اند. همچنین قرارگیری این جاذبه‌ی دیدنی و فوق‌العاده در میان جنگلی سرسبز و وسیع که محل سکونت حیوانات بسیاری از جمله گرازهای وحشی، پرندگان کمیاب، خرس‌ها، گرگ‌ها و آهوهای کوهی، بر بکر بودن  و منحصربه‌فردی این محل افزوده است. شهرت چشم‌انداز کم‌نظیر این منطقه‌ی توریستی کشور کرواسی، سالانه گردشگران داخلی و خارجی بی‌شماری را به‌سمت خود جذب می‌کند و می‌توان آن را از بهترین مناطق دیدنی این کشور معرفی کرد.

ساحل زلاتنی رَت (Zlatni Rat Beach)

ساحلی حیرت‌انگیز و جالب که با توجه به جهت وزیدن باد، تغییر شکل داده و پدیده‌ای منحصربهفرد را رقم می‌زند. در کشو رکرواسی این ساحل زیبا و دوست‌داشتنی به نام شاخ طلایی شهرت یافته و منطقه‌ای فوق‌العاده برای گردشگران و بازدیدکنندگان داخلی و خارجی به شمار می‌‌آید. جالب است بدانید این ناحیه‌ی توریستی، متشکل از چندین جزیره‌ی کمیاب و نادر است که از ویژگی‌های خاصی برخوردارند. همچنین این ساحل ناب، سمبلی از سواحل ماسه‌ای سفید رنگ و آب‌هایی به رنگ فیروزه‌ است که با حضور در آن، می‌توان تمامی اقیانوس را به‌خوبی مشاهده کرد. در پیرامون آن زمین‌هایی مملو از درختان کاج وجود دارد که نمایی زیبا و شگفت‌انگیز را به نمایش گذاشته است.

شهر زاگرب (Zagreb)

زاگرب معروف به شهر موزه‌ها، پایتخت کشور کرواسی، یکی دیگر از مقاصد گردشگری این کشور به شمار می‌آید که از عمارات و بناهای ارزشمندی از جمله کلیسای سنت مارک، کاخ ریاست جمهوری، برج لوتسرکاک، کلیسای سنت مارکو، پارک  ماکسیمیر، قلعه‌ی گراد و بسیاری دیگر از اماکن زیبا و گردشگری برخوردار است. از نکات قابل‌توجهی که در مورد این شهر از کرواسی می‌توان بیان کرد، تقسیم‌بندی آن به سه قسمت گورنجی گراد (بخش بیش از هزار سال قدمت)، دونجی گراد (مربوط به قرن ۱۹ میلادی) و زاگرب جدید (بخشی مربوط به دوران پس از جنگ جهانی دوم) است. هرکدام از این بخش‌ها، از آثار تاریخی و اماکن جذاب گردشگری متنوعی برخوردار است که میزبان توریست‌های زیادی در سراسر سال است.

 دوبرونیک (Dubrovnik)

در ساحل دریای آدریاتیک در جنوب کشور کرواسی، شهری کهن قرار دارد که در بین مردم جهان به مروارید دریای آدریاتیک نیز شهرت یافته است. این منطقه از کرواسی، یکی دیگر از مقاصد گردشگری و توریستی این کشور به شمار می‌آید که به نظر می‌رسد در دوران قرون وسطی، از قدرت و ثروتی چشم‌گیر و بی‌نظیر برخوردار بوده و دارای توانایی رویارویی با دشمنان در مقایسه با دیگر شهرها و مناطق آن دوران، بود. مردم جهان، دوبرونیک را با عمارات، کلیساها، موزه‌ها، صومعه‌ها و معماری زیبا و شگفت‌انگیز به کار رفته در این بناها می‌شناسند. شهری با فواره‌های کم‌نظیر و مناطق و تفریح‌گاه‌های جالب و سرگرم‌کننده‌ای از جمله شبه‌جزیره‌ی  Ston و Peljesa، دهکده‌ی زیبای  Konavle ، شهر Cavtat با چشم‌اندازی باشکوه و دوست‌داشتنی، از مقاصد گردشگری بسیاری از توریست‌ها است.

ساحل دالماسی (Dalmatian Coast)

ساحلی شگفت‌انگیز و مملو از آثار تاریخی بر جای‌ مانده از قرون وسطی که بواسطه‌ی معماری بی‌نظیرش، زبانزد گردشگران و بازدیدکنندگان سراسر جهان است. این منطقه‌ی زیبای ساحلی، لقب رمانتیک‌ترین خطوط ساحلی قاره‌ی سبز را از آن خود کرده است و به‌دلیل مناطق جذاب و چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌اش، میزبان خیل کثیری از میهمانان داخلی و خارجی است. شهرهای اسپلیت و زادار از جمله مکان‌های موردعلاقه‌ی گردشگران به شمار می‌روند که محلی دنج و دوست‌داشتنی برای علاقه‌مندان به گردش و مسافرت خواهد بود. اسپلیت با عمارات تاریخی و معماری شگفت‌انگیز آثارش و همچنین زادار به‌دلیل سواحل بی‌نظیر و به‌یادماندنی خود از مهم‌ترین دلایل حضور توریست‌ها به شمار می‌آیند.

پارک ملی جزیره‌ی ملیت (Mljet Island National Park)

در منطقه‌ی دالماسی کرواسی و در جنوبی‌ترین دریای آدریاتیک، جزیره‌ای با زیبایی‌های چشم‌گیر و قابل‌توجه وجود دارد که به جزیره‌ی ملیت شهرت یافته است. این مکان دارای پارکی ملی به نام (Mljet) است که بسیار جالب و مملو از مناظر دیدنی و خاطره‌انگیز طبیعی است. مسئولان کرواسی، امکانات گردشگری ساده اما کاربردی از جمله دوچرخه را برای گردشگران در نظر گرفته‌اند که با استفاده از آن می‌توان سفری کوتاه و هیجان‌انگیز را در میان جنگل‌های این ناحیه‌ی حفاظت شده تجربه کرد. از نکات قابل‌توجه در مورد این مکان دیدنی و خاطره‌انگیز می‌توان به اتصال دو دریاچه‌ با آب شور اشاره کرد که منظره‌ای زیبا و جالب را به ارمغان آورده است.

کلیسای جامع سنت دومیناس (cathedral of saint domnius)

یکی از مکان‌های مشهور گردشگری در کشور کرواسی، کلیسای جامع سنت دومیناس شهر اسپلیت این کشور است که در گویش مردم کرواسی به Saint Duje شهرت دارد. این کلیسای جامع یا اسقفی در اسپلیت، کرواسی است. کلیسای جامع که تحت نظارت اسقف اعظم Split-Makarska است. این کلیسا مجموعه‌ای باشکوه از مقبره‌ی امپراتوری رومی است که از یک برج با ناقوس‌های متعدد تشکیل شده است. در واقع به نظر می‌رسد در گذشته این مکان مقدس به‌عنوان محل اختصاصی نیایش به نیت مریم مقدس ساخته و وقف شده است. این کلیسای تاریخی، یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای تاریخی و وقف شده در جهان به شمار می‌آید که از معماری اصیل و ابتکاری در زمان خود برخوردار بوده است. هر چند با گذشت زمان معماران و طراحان به مرمت و بازسازی قسمت‌های مختلف آن پرداخته‌اند، اما به یقین می‌توان گفت برج و ناقوس آن متعلق به قرن ۱۲ میلادی است. 

هوار (Hvar)

یکی دیگر از جزیره‌های زیبا و منحصر‌به‌فرد کشور کرواسی، جزیره‌ی هوار است که مردم آن را به نام ملکه‌ی دالماسی نیز می‌شناسند. مناطق شگفت‌انگیز و متحیرکننده‌ی این ناحیه از دالماسی، روح و نفس آدمی را جلا بخشیده و لحظاتی به‌یادماندنی را برای تماشاگران و حاضران به ارمغان می‌آورد. همچنین می‌توان از مزارع بزرگ گیاه استخدوس، سواحل شنی متعدد، باغ‌های انگور و نگین سبزی همچون زیتون به‌عنوان دیگر جذابیت‌های طبیعی و بکر این ناحیه از کرواسی نام برد. گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی این جزیره‌ی جالب و دیدنی را به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری خود انتخاب کرده و با حضور در آن، اوقات هیجان‌انگیزی را در کنار آرامشی مطلوب تجربه می‌کنند.

پولا (Pula)

بزرگ‌ترین شهر شبه‌جزیره‌ی ایستریا (Istria) در ابتدا پول (Poole) نام داشت و یکی از مستعمرات روم بود. یک بندر بزرگ و یک مرکز توریستی بین‌المللی در این شهر وجود دارد. این شهر دارای گذشته‌ی فرهنگی بسیار غنی است و بناهای باشکوه متعلق به معماری روم را در خود جای داده که شناخته‌شده‌ترین آن‌ها Arena است. در این شهر، گردشگران می‌توانند از موزه‌ها و تئاترهای متعدد آن بازدید کنند. پولا سالانه میزبان جشنواره‌ی فیلم پولا و جشنواره‌ی موسیقی اپرا است. مجموعه‌های توریستی این شهر در دنیا شناخته‌شده هستند و هر سال نزدیک به ۵۰ هزار توریست از پولا دیدن می‌کنند.

غذاها و رژیم غذایی کرواسی

مردم کشور کرواسی، از رژیم غذایی متمایزی برخودار هستند که در سراسر جهان به رژیمی متغیر، بر اساس مناطق مختلف جغرافیایی و آب و هوایی مشهورند. به طوری‌ که مردم هر ناحیه در این کشور، از رژیم غذایی متمایز و مخصوص به خود پیروی می‌کنند. این مسئله ریشه در دوران باستان داشته و برگرفته از فرهنگ غذایی پیشینیان مردم کرواسی است. البته تفاوت در انتخاب مواد خوراکی و سبک و سیاق آشپزی در مناطق ساحلی کشور کرواسی، نسبت به سایر مناطق این سرزمین، برجسته‌تر و نمایان‌تر است و اینکه تاثیراتی که توسط کشورهای همسایه بر رژیم غذایی، مواد ترکیبی اولیه و روش‌های آشپزی آن صورت گرفته است، از دیگر عوامل موثر در متغیر بودن رژیم‌های غذایی هر منطقه نسبت به مناطق دیگر به شمار می‌‌رود.

پاستا

پاستا یکی از پرمصرف‌ترین غذاها در کشور کرواسی به شمار می‌آید. در رژیم غذایی مردم این کشور، به‌ویژه در ناحیه‌ی دالماشیا (ناحیه‌‌ای در کرانه‌ی دریای آدریاتیک و بخشی از جمهوری کرواسی)، طبخ انواع پاستا در سطح گسترده‌ای صورت می‌پذیرد. پاستا با سس گوجه‌فرنگی از جمله غذاهایی است که همچون میخی به میز غذاخوری مردم این منطقه منگنه شده است، و در زبان محلی به آن manistra na pome می‌گویند.

سوپ

سوپ‌ها در رژیم غذایی مردم کشور کرواسی به‌عنوان یک عضو جدایی‌ناپذیر شناخته شده‌اند. قطعا در هر وعده‌ی غذایی، یک سوپ لذیذ خانگی، پیش‌غذای جمع خانواده‌ی مردم کرواسی خواهد بود. به‌ویژه در یک‌شنبه‌های هر هفته، مادر خانواده با تدارک یک سوپ لذیذ و مقوی در کنار غذای اصلی، لذت چشیدن یک وعده‌ی غذایی مطبوع و وصف‌ناشدنی را به اعضای خانواده‌اش هدیه می‌کند. جالب است بدانید در تهیه‌ی سوپ‌ها نیز انواع پاستا دخیل بوده و این از اهمیت این ماده‌ی غذایی در رژیم غذایی مردم این کشور به شمار می‌آید. آشپزهای کشور کرواسی با اضافه کردن پاستا و سمولینا به سوپ‌های خود، طعم جالب و دل‌پسندی را به‌وجود می‌آورند که در نوع خود بسیار پرطرفدار و محبوب محسوب می‌شود.

پیش‌غذا

از جمله‌ی این خوراکی‌ها سیب‌زمینی آب‌پز، چیپس، برنج و gnocchi (گنوچی: کوفته‌ی تهیه شده با آرد یا سیب‌زمینی به‌همراه سس مخصوص) است که به‌عنوان رایج‌ترین خوراکی‌ها، قبل یا همراه با وعده‌ی اصلی غذا سرو می‌شود. نوعی غذای بومی به نام  fuži (فوزی، خمیر پاستا را به‌صورت استوانه‌ای رول شده تهیه کرده و با مخلوطی از انواع مواد خوراکی مانند گوشت، پیاز، سبزیجات و سس مخصوص طبخ می‌کنند) در ناحیه‌ی ایستریا (دماغه‌ی ایستریا)، šurlice  در جزیره‌ی Krk ،mlinci  در زاگرب، پایتخت کشور کرواسی، و در نهایت لازانیاهای باریک از جمله پیش‌غذاهایی هستند که در رژیم غذایی مردم کشور کرواسی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سالاد

بیشترین سالاد‌هایی که در رژیم غذایی مردم کشور کرواسی مورد مصرف قرار می‌گیرند، سالادهای سبز هستند که در گویش مردم این کشور به zelena salata شناخته می‌شوند. mješana salat (سالاد‌های مخلوط) از دیگر خوراکی‌هایی هستند که در برنامه‌ی غذایی مردم کرواسی به‌وفور یافت می‌شوند. از دیگر ظرف‌های غذای فرعی رایج در رژیم غذایی آن‌‌ها، خیارترشی و ترشی فلفل است که علاقه‌مندان بسیاری را در سراسر کشور کرواسی برای تهیه یا خرید به مناطق مخصوص فروش آن‌ها می‌کشاند.

دسر

از نمونه‌های بارز دسرهایی که در رستوران‌های کشور کرواسی برای مشتریان تدارک دیده می‌شود (sladoled) بستنی، (torta) کیک و (palačinke) پنکیک است، که معمولا همراه با مارمالاد، سس شکلات و گردو سرو می‌شود. rožata (روزاتا کرم کارامل) خوراکی معروف بندر دوبرونیک است که امتحان کردن آن یکی از دلایل سفر مردم کرواسی به این منطقه‌ی زیبا است تا علاوه بر لذت بردن از مناطق جالب و دیدنی بندر دوبرونیک از خوراکی ویژه‌ی آن نیز لذت ببرند.

فوتبال

فوتبال کرواسی بعد از جدایی از یوگسلاوی، همواره جزو قدرت‌های اروپا بوده است و بازیکنان و مربیان زیادی از این کشور معرفی شده‌اند. به نظر می‌رسد فوتبال این کشور میراثی است که از زمان یوگسلاوها برایشان باقی مانده است. برانکو ایوانکوویچ، میروسلاو بلاژویچ، ایویچ، وینگو بگوویچ، کرانچار و اسکوچیچ از جمله مهم‌ترین مربیان کرواتی هستند که ایرانی‌ها به‌خوبی آن‌ها را می‌شناسند.

فوتبال کرواسی سال ۱۹۱۲ تاسیس شده، ولی ۸۰ سال بعد از آن یعنی در سال ۱۹۹۲ میلادی و بعد از استقلال این کشور به‌صورت رسمی عضو فیفا شده است. این تیم همواره بازیکنان بزرگ و شناخته شده‌ای داشته است که می‌توان به داریو سرنا، داور شوکر، داریو شیمیچ، مودریچ، ولائوویچ، وورنز و... اشاره کرد. داور شوکر با ۴۵ گل ملی و داریو سرنا با ۱۱۱ بازی ملی بهترین بازیکنان فوتبال تریل‌ها هستند.

این تیم با وجود نمایش درخور توجه در یورو ۲۰۱۶ فرانسه و شکست اسپانیا در مرحله‌ی گروهی نتوانست در دور حذفی از عهده‌ی پرتغال برآید و سرانجام از مسابقات یورو ۲۰۱۶ حذف شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه