ثبت ملی مراسم سنتی سینه زنی در رامیان

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۱۴ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۰
ثبت ملی مراسم سنتی سینه زنی در رامیان

مراسم سینه‌زنی کمر به کمر رامیان که در روز عاشورا در بین مردم رامیان رواج دارد و از قدمتی دیرینه برخوردار است، ثبت ملی شد.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت که انتخاب این شیوه عزاداری در بین مردم رامیان، نشان از باور مردم عزادار به دور محور ولایت علی ابن ابیطالب (ع) و ۱۱ امام دیگر است که این امر بطور سمبلیک با حرکت به دور میدان امام علی (ع) انجام می‌شود.

کریمی درباره‌ی نحوه‌ی برگزاری مراسم گفت:

هر ساله در روز دهم ماه محرم، مراسم مذهبی در قالب دسته‌های عزاداری که هر یک متعلق به طایفه‌ای است از میدان مرکزی رامیان به سمت میدان امام علی (ع) حرکت کرده و در این مکان به سینه‌زنی کمر به کمر می‌پردازند.

او افزود که هر طایفه به ترتیب به این جمع پیوسته و به دور دایره سینه‌زنان بزرگ‌تر شده تا اینکه در نقطه‌ای به هم متصل و به شکل حلقه‌ای کامل در می آید.

کریمی همچنین درباره نحوه‌ی برگزاری مراسم این چنینی بیان کرد که در مراسم سینه‌زنی، عزاداران در اطاعت از ولی امرشان کفن‌های سفید و سبز بر تن می‌کنند. این مراسم در صبح روز عاشورا به همراه مراسم دیگر از جمله نخل‌گردانی، بیاد کجاوه و نخل حضرت زینب (س)، علم گردانی نمادی از علم دار دشت کربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع)، اسب سفید به یاد ذوالجناح امام حسین (ع) و نوحه خوانی در جلوی دسته‌ها، با فریاد «روز عاشوراست امروز، کربلا غوغاست امروز» برگزار می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان بیان کرد که شورای عالی ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور این اثر را بعنوان (میراث معنوی) و این مراسم را با عنوان مراسم سینه‌زنی کمر به کمر رامیان به شماره‌ی ۱۱۵۷ در تاریخ ۹۴/۱۲/۲۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رساند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه