شهرک غرب کجاست؟

معصومه صادقپور
معصومه صادقپور پنجشنبه، ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
شهرک غرب کجاست؟

شهرک غرب با شهرک‌سازی اصولی، مراکز خرید مدرن و بوستان‌های متعدد، از محله‌های غرب تهران به شمار می‌رود که جاهای دیدنی متعددی دارد.

محله‌های تهران بخشی از هویت فرهنگی، تاریخی و اجتماعی پایتخت را تشکیل می‌دهند. یکی از این محله‌های نسبتا قدیمی، «شهرک غرب» نام دارد که در گذشته روستایی خوش‌آب‌وهوا محسوب می‌شد. این منطقه با شهرک‌سازی اصولی، وجود خیابان‌های عریض و استاندارد، معماری متفاوت بناها، برج‌های مدرن و خانه‌های ویلایی لوکس، به محله‌ای مرفه‌نشین تبدیل شده است. 

شهرک غرب محله‌ای پرجنب‌وجوش به شمار می‌رود که با دسترسی آسان به بزرگراه‌های اصلی شهر، آب‌وهوای پاکیزه، بوستان‌ها، مراکز خرید مدرن و امکانات رفاهی و تفریحی مناسب، از جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رود.

درباره شهرک غرب تهران بیشتر بدانید:

شهرک غرب کجاست؟

شهرک غرب تهران

منبع عکس: homtick.com، عکاس: ناشناس

شهرک غرب یکی از محله‌های تهران در غرب پایتخت و در جنوب سعادت‌آباد است که در منطقه دو شهرداری تهران قرار دارد. این محله که از مناطق نسبتا قدیمی تهران به شمار می‌رود، از سمت شمال به بلوار دادمان، از جنوب به بزرگراه همت و بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، از سمت شرق به بزرگراه چمران و از غرب به بلوار یادگار امام محدود می‌شود. (مشاهده روی نقشه)

مسیر دسترسی به شهرک غرب

  • خودروی شخصی: دسترسی به شهرک غرب از طریق بزرگراه همت، بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، بزرگراه چمران، بزرگراه نیایش، بزرگراه یادگار امام و بزرگراه حکیم امکان‌پذیر است.
  • مترو: ایستگاه مترو میدان صنعت در خط هفت متروی تهران، آسان‌ترین مسیر دسترسی به شهرک غرب است.
  • تاکسی: از میدان‌های آزادی، انقلاب، ونک، پونک، صادقیه، رسالت، پل سیدخندان و ستارخان امکان دسترسی به پایانه تاکسیرانی میدان صنعت و شهرک غرب وجود دارد.

تاریخچه شهرک غرب

شهرک غرب تهران

منبع عکس: tasnimnews.com، عکاس: ناشناس

شهرک غرب در گذشته منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا بنام «خوردین» بوده است. خوردین یا خردین به‌معنای تپه و برجستگی زمین یا به‌معنای دیگر، خور یا خورشید است. این روستا از محله‌های جنوبی روستای اوین و درکه بود و از رودخانه درکه و قنات‌های پرآب منطقه سیراب می‌شد. جمعیت ساکن در خوردین اغلب مسیحیانی بودند که از قدیم در این منطقه سکونت داشتند؛ در حال حاضر، خوردین نام یکی از بلوار‌های زیبای محله شهرک‌غرب است که قدمت آن از درختان تنومند حاشیه بلوار و صدای آب جوی بازمانده از قنات روستا پدیدار می‌شود.

روستای خوردین در دوره ناصرالدین شاه از املاک خصوصی فردی به‌ نام مستوفی‌الممالک بود؛ در حال حاضر، یکی از باغ‌های زیبای مستوفی‌الممالک در شهرک غرب، وقف آستان قدس رضوی شده است. از ابتدای دهه ۴۰ خورشیدی بسیاری از مناطق حاشیه تهران قدیم از جمله روستای خوردین وارد بافت شهری و مسکونی تهران شدند؛ سپس زمین‌های این روستا به‌تدریج قطعه‌بندی و تفکیک شد.

در دوره پهلوی، مهاجران زیادی در تهران زندگی می‌کردند که بیشتر به کارهای صنعتی اشتغال داشتند. برای اسکان مهاجران و گسترش بافت شهری، در این منطقه خوش‌آب‌وهوا محله‌ای مدرن با الگوبرداری از شهرسازی و برج‌های آمریکایی و مطابق با زندگی شهرنشینی غرب با مشارکت شرکت‌های بزرگ آمریکایی ساخته شد؛ از این‌رو، این محله به شهرک غرب شهرت یافت که پس از انقلاب به شهرک قدس تغییر نام داد؛ البته همچنان نام «شهرک غرب» در بین مردم رواج دارد. ویلاهای مجلل، برج‌های مسکونی مدرن، خیابان عریض و بوستان‌های بی‌شمار، این محله را به منطقه‌ای مناسب و البته گران برای زندگی تبدیل کرده است. 

خیابان‌های شهرک غرب

خیابان‌های شهرک غرب

منبع عکس: tasnimnews.com، عکاس: ناشناس

ورودی اصلی محله شهرک‌ غرب را به میدان صنعت می‌شناسند. شهرک غرب چهار بلوار اصلی به نام‌های بلوار خوردین، بلوار ایوانک، بلوار دادمان و بلوار پاکنژاد دارد. همچنین این شهرک دارای هفت فاز است که ۶ فاز نخست آن پیش از انقلاب و فاز هفتم آن پس از انقلاب ساخته شده است. خیابان‌های شهرک غرب در این هفت فاز قرار گرفته‌اند.

فاز یک شهرک غرب

فاز یک شهرک غرب به‌عنوان بزرگ‌ترین فاز این محله شامل خیابان‌های زیر است:

  • خیابان گلستان
  • خیابان ایران‌زمین
  • خیابان مهستان

فاز دو شهرک غرب

فاز دو شهرک غرب از بزرگ‌ترین فازهای این محله پس از فاز یک، شامل خیابان‌ زیر است:

  • خیابان هرمزان
  • خیابان پیروزان

فاز سه شهرک غرب

  • خیابان شهید مهندس حسن سیف (بدخشان سابق)

فاز چهار شهرک غرب

  • خیابان شجریان شمالی (فلامک شمالی سابق)
  • خیابان درخشان
  • خیابان زرافشان
  • خیابان خوارزم

فاز پنج شهرک غرب

  • خیابان سیمای ایران
  • خیابان شجریان جنوبی (فلامک جنوبی سابق)

فاز ۶ شهرک غرب

  • خیابان گل افشان

فاز هفت شهرک غرب

  • خیابان سپهر
  • خیابان دریا
  • خیابان صدف
  • خیابان درختی
  • خیابان مطهری
  • خیابان فخارمقدم
  • خیابان سعدی

مراکز تفریحی و دیدنی‌های شهرک غرب

شهرک غرب یکی از پر تراکم‌ترین محله‌های تهران از نظر وجود امکانات، مراکز خرید و بوستان است.

مرکز خرید میلاد نور

مرکز خرید میلاد نور شهرک غرب

منبع عکس: tasnimnews.com، عکاس: ناشناس

«پاساژ میلاد نور» یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین مراکز خرید تهران در شهرک غرب است که در سال ۱۳۷۸ افتتاح شد. فروشگاه‌های این مرکز خرید مدرن در ۶ طبقه شامل ۳۵۷ واحد تجاری است که انواع پوشاک، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، اکسسوری، طلا و جواهر، لوازم‌خانگی، لوازم الکترونیکی، سرویس خواب، لوازم آشپزخانه و... را به مشتریان ارائه می‌کند. مجتمع تجاری میلاد نور دارای رستوران، فودکورت، کافی‌شاپ و سه‌ طبقه پارکینگ است. 

مرکز تجاری گلستان

  • آدرس: تهران، شهرک غرب، خیابان ایران‌زمین، ابتدای خیابان مهستان (مشاهده روی نقشه)

مرکز تجاری گلستان شهرک غرب

منبع عکس: tripbama.com، عکاس: ناشناس

«پاساژ گلستان» در شهرک غرب یکی از مراکز خرید تهران با معماری اصیل و قدیمی ایرانی است که در زمینی به مساحت ۶,۰۰۰ متر مربع قرار دارد و نمای بیرونی و داخلی آن، آجر سه‌سانتی است. پاساژ گلستان، ۱۸۷ واحد تجاری در سه طبقه و ۸۲ غرفه مختص بازارچه را شامل می‌شود. فروشگاه‌های این پاساژ شامل پوشاک، کیف و کفش، طلا و جواهر، عینک، ساعت، لوازم ورزشی، لوازم آرایشی و بهداشتی، موبایل، صنایع دستی، لوازم‌خانگی، مصنوعات چرمی، فرش، تابلو و... است. 

در پاساژ گلستان بسیاری از برندهای معتبر ایرانی و خارجی مانند چرم مشهد، اکو، نایکی، اسکچرز، آدیداس، پیرکاردین، سونی و... محصولات خود را ارائه می‌کنند. همچنین مراکز شیرینی و خشکبار، مواد غذایی، رستوران و کافی‌شاپ، آرایشگاه، داروخانه، موسسات کرایه خودرو، آژانس هواپیمایی، خدمات کامپیوتر، مشاور املاک، صرافی و شعب بانک‌های مختلف در پاساژ گلستان وجود دارد. یکی از گل فروشی های تهران نیز در این پاساژ مشغول به کار است.

مجتمع تجاری ایران‌زمین

مجتمع تجاری ایران زمین شهرک غرب

منبع عکس: tripbama.com، عکاس: ناشناس

«مرکز خرید ایران‌زمین» از مراکز خرید تهران در شهرک غرب است که رو‌به‌روی مرکز تجاری گلستان قرار دارد. این پاساژ در یک ساختمان ۹ طبقه دارای فضاهای تجاری و اداری است که شامل ۸۵ واحد تجاری در سه طبقه (زیرهمکف، همکف و اول) و ۴۳ واحد اداری در چهار طبقه بالایی و دو طبقه پارکینگ اختصاصی در طبقات زیرزمینی می‌شود. 

فروشگاه‌های پوشاک، کیف و کفش، لوازم‌خانگی، وسایل تزیینی، لوازم آرایشی و بهداشتی و فروشگاه لوازم ورزشی با مدیریت علی دایی، در مرکز خرید ایران‌زمین کالاهای خود را با قیمت مناسب عرضه می‌کنند. این پاساژ دارای امکاناتی مانند خرازی، خیاطی و تعمیر لباس، آرایشگاه مردانه، شعبات بانک، آسانسور، پله‌برقی، شیرینی‌فروشی و کافی‌شاپ است.

مجتمع تجاری لیدوما

  • آدرس: تهران، شهرک غرب، میدان صنعت، بلوار فرحزادی، جنب میلاد نور (مشاهده روی نقشه)

مجتمع تجاری لیدوما شهرک غرب

منبع عکس: skbamdad.ir، عکاس: ناشناس

مرکز خرید لیدوما که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ در شهرک غرب آغاز کرده، به‌صورت دپارتمان استور ساخته شده است و هر طبقه به عرضه یکی از انواع کالا در زمینه‌های مختلف اختصاص دارد.  چیدمان متفاوت در کنار امکانات رفاهی مناسب، تجربه‌ای لذتب‌بخش از خرید و تفریح را به بازدیدکنندگان عرضه می‌کند.

مرکز خرید لیدوما شامل نمایندگی برندهای معتبر ایرانی و خارجی و فروشگاه‌‌های پوشاک، کیف و کفش، لوازم دکوری، لوازم کادویی، بدلیجات، لوازم خانه و آشپزخانه، طلا و جواهر، ساعت، عینک و لوازم ورزشی می‌شود. از امکانات این مرکز خرید می‌توان به فودکورت با فضای روف گاردن، کاخ رستوران مجلل، هایپر مارکت، محوطه بازی برای کودکان، آسانسور، پله‌برقی، پارکینگ و سرویس بهداشتی اشاره کرد.

باغ‌راه فدک (بوستان ایران‌زمین)

باغ راه فدک (بوستان ایران زمین) شهرک غرب

منبع عکس: utravs.com، عکاس: ناشناس

«باغ راه فدک» در شهرک غرب که «پارک فدک» یا «بوستان ایران‌زمین» نیز نامیده می‌شود، حدود ۲۷ هکتار وسعت دارد. فضای مناسب پیک‌نیک، وجود منقل‌های متعدد برای کباب و امکانات رفاهی عالی، این پارک را به یکی از پارک‌های باربیکیو تهران و گزینه‌ای مناسب برای دورهمی دوستانه و خانوادگی تبدیل کرده است.

درختان پهن‌برگ و سوزنی‌برگ، گیاهان پیچکی و درختچه‌های زینتی باغ‌راه فدک چشم هر گردشگری را خیره می‌کند؛ همچنین وجود آب‌نماها با نورپردازی‌ عالی در شب، دیوارهای رنگی نقاشی‌شده توسط هنرمندان، کاشی‌کاری‌های نقش‌برجسته و تندیس‌ها، این پارک را به پس‌زمینه‌ای زیبا و جذاب برای عکاسی حرفه‌ای تبدیل کرده است. یکی از ویژگی‌های جالب پارک فدک، امکان مشاهده برج میلاد از بالای پارک است. 

پردیس سینمایی شهرک

  • آدرس: تهران، شهرک غرب، بلوار فرحزادی، نبش خیابان سیمای ایران (مشاهده روی نقشه)

پردیس سینمایی شهرک در مجتمع پلاتین شهرک غرب

منبع عکس: mashreghnews.ir، عکاس: ناشناس

پردیس سینمایی شهرک از سال ۱۳۹۶، فعالیت خود را در طبقه پنجم مجتمع پلاتین شهرک غرب آغاز کرده است. این پردیس سینمایی مجموعه‌ای کامل به شمار می‌رود که دارای ۱۱ سالن اختصاصی اکران فیلم و یک سالن ویژه تئاتر است. قرارگیری پردیس سینمایی شهرک در نزدیکی ایستگاه مترو میدان صنعت و امکان اکران هم‌زمان چند فیلم مختلف، لابی جذاب، امکانات ویژه معلولان و پارکینگ اختصاصی از دلایل جذب گردشگران برای گذران اوقات فراغت است.

پیاده‌راه اختصاصی پردیس سینمایی شهرک از جذابیت‌های این مجموعه به شمار می‌رود که مشابه خیابان‌های پاریس طراحی شده و بیشتر اوقات، در آن یک گروه هنرمند در حال اجرای موسیقی است. همچنین چندین رستوران و کافی‌شاپ با طراحی خاص در این پیاده‌راه وجود دارد.  

حمل و نقل عمومی شهرک غرب

ایستگاه مترو میدان صنعت شهرک غرب

منبع عکس: tasnimnews.com، عکاس: ناشناس

وضعیت شهرک غرب از نظر حمل‌ونقل عمومی بسیار مطلوب است. در این شهرک پایانه تاکسیرانی، ایستگاه مترو و پایانه اتوبوسرانی، دسترسی به بسیاری از نقاط تهران را فراهم آورده است.

  • تاکسی: پایانه تاکسیرانی شهرک غرب در میدان صنعت قرار دارد که امکان دسترسی به نقاط بسیاری از تهران مانند میدان‌ آزادی، میدان انقلاب، میدان ونک، میدان پونک، میدان صادقیه، میدان رسالت، پل سیدخندان و پل ستارخان را فراهم آورده است.
  • مترو: از طریق ایستگاه مترو میدان صنعت در خط هفت متروی تهران، امکان دسترسی به نقاط بسیاری از تهران وجود دارد.
  • اتوبوس: پایانه اتوبوسرانی شهرک غرب در ابتدای خیابان ایران‌زمین و محله خوردین قرار دارد که رفت‌وآمد در محله شهرک غرب را آسان کرده است.

اگر شما ساکن شهرک غرب هستید یا از جاهای دیدنی این محله پر جنب‌ و جوش بازدید کرده‌اید، نظرات خود را در بخش دیدگاه‌های مقاله با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

شهرک غرب کجاست؟

شهرک غرب محله‌ای در غرب تهران و جنوب سعادت‌آباد است که از شمال به بلوار دادمان، از جنوب به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه چمران و از غرب به بلوار یادگار امام محدود می‌شود.

شهرک غرب در محل کدام‌یک از روستاهای تهران احداث شده است؟

روستای خوردین

میدان اصلی شهرک غرب چه نام دارد؟

میدان صنعت 

آیا وسایل حمل‌ونقل عمومی در شهرک غرب وجود دارد؟

بله؛ ایستگاه مترو میدان صنعت، پایانه تاکسیرانی میدان صنعت و پایانه اتوبوسرانی در خیابان ایران‌زمین

منبع عکس کاور: khabarfoori.com، عکاس: ناشناس

مطالب مرتبط:

دیدگاه