تور مجازی: کوهستان های آلپ سوئیس

سارا کرایی | یکشنبه, ۱۷ مرداد ۹۵ ساعت ۲۲:۱۵

در این کره‌ی خاکی پهناور، مناطقی وجود دارند که هیچ کجای جهان مشابه آن‌ها را نمی‌توان پیدا کرد. سینت موریتز یکی از آن‌هاست؛ یکی از مقاصد تعطیلات کلاسیک که در قلب منطقه‌ی بی‌نظیر انگادین و در ارتفاع ۱۸۵۶ متری از سطح دریا قرار دارد. منطقه‌ای که دو دوره میزبان المپیک زمستانی بوده است. با کجارو همراه باشید.

سینت موریتز یکی از مهم‌ترین مناطق اسکی‌ در آلپ سوئیس است. کوهستان‌های سفیدپوشی که در بروشورهای تبلیغات گردشگری، این‌گونه معرفی می‌شود: «راحتی و آسایش مطلق.»

این منطقه طرفداران زیادی دارد، نه به خاطر رستوران‌هایی که در مسیر پیست اسکی هستند، جایی که با خاویار و قارچ دنبلان ( نوعی قارچ خوراکی گرانقیمت و کمیاب) پذیرایی می‌شوید و نه به خاطر اجرای زنده‌ی گروه‌های ارکستر و نوازندگان فوق‌العاده، بلکه به خاطر همه‌ و همه ویژگی‌های خوبی که دارد.

داستان عکاس ایرپانو

سوئیسvdaconvention

با شنیدن داستان دوستانم در بازگشت از سینت موریتز سوپرایز شدم. آن‌طور که می‌گفتند و طبق شنیده‌هایم، این ارتفاعات سفیدپوش، ۳۶۰ روز آفتابی در سال دارد که برای اسکی بازهای حرفه‌ای مسئله‌ی مهمی است. دوستانم تصمیم گرفته بودند یک هفته آنجا بمانند که از شانس خوب آن‌ها، ۵ روز ابری سال، دقیقا در همان روزهایی بود که آن‌ها در سینت موریتز بودند و یک روز آخر هم، آن‌طور که انتظار داشتند آفتابی شد.

بار دومی که شگفت‌زده شدم، زمانی بود که خودم به آنجا سفر کردم. به فروشگاه محلی کوچکی رفتم تا شاید پلیوری بخرم. خوشگل‌ترینش را از قفسه برداشتم و ناخودآگاه تگ قیمت را چک کردم؛ اینجا بود که برای بار دوم سوپرایز شدم. فورا به یاد لطیفه‌ای قدیمی افتادم که می‌گفت: روزی مشتری یک رستوران منو غذا را نگاهی انداخت و از پیشخدمت پرسید: «اینها قیمت غذاست یا شماره تلفن؟»

 پلیوری که چشمم را گرفته بود ۶۰۰۰ یور (حدود ۸۰۰۰ دلار) قیمت داشت. با دیدن قیمت، چهره‌ام چنان شوک‌زده شد که فروشنده‌ی مودب و مسن فروشگاه قفسه‌ی دیگری نشانم داد و گفت آن قفسه مناسب‌تر است. به‌سمت قفسه رفتم و قیمت یکی از پلیورها را چک کردم: البته که ارزان‌تر بود؛ فقط ۴۰۰۰ یور ناقابل. پس تصمیم گرفتم، فعلا دست از خرید بردارم و در عوض به شرکت ایرگریشا (AirGrisha Company) زنگ زدم و یک هلیکوپتر برای یک ساعت کرایه کردم؛ به قیمت یک پلیور. در آن پرواز ۴۰ عکس پانوراما گرفتم که ۹ تای آن‌ها در سایت ایرپانو هست.

سینت موریتز 

سوئیس

سینت موریتز را پادشاه مناطق اسکی آلپ می‌دانند. خیلی‌ها از اینجا به‌عنوان مکانی برای استراحت و آرامش اشراف‌زاده‌ها، مولتی میلیونرها، سیاست‌مداران و تجار سرشناس یاد می‌کنند. در حال حاضر ، ۵۶۰۰ نفر سکنه دارد و در پیک ورود گردشگران، ۳۰۰۰ خدمه و پیشخدمت و هزاران گردشگر در سینت موریتز ساکن می‌شوند. اینجا یکی از بهترین مکان‌ها برای آموزش اسکی هم هست: ۳۶ خط قرمز و ۱۳۵ خط مشکی مکانی بی‌نظیر برای اسکی‌بازها و اسنوبردبازهای حرفه‌ای و حتی افراد مبتدی فراهم می‌کند. طول خط‌های کوهستانی پیست‌ ۳۵۰ و خط‌های مسطح ۱۵۰ کیلومتر است.

 سوئیسtpic.home.news

سینت موریتز را آفتابی‌ترین نقطه‌ی سوئیس می‌دانند؛ چون سالانه ۳۲۲ روز آفتابی دارد. به همین دلیل است که سینت موریتز، هیچ‌وقت، حتی پس از پایان فصل اسکی، خالی از گردشگر نمی‌شود. در فصول گرم، گردشگران از تفریحات آبی، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، آب‌گرم، مناظر بی‌نظیر و محیط زیبای آن لذت می‌برند.

از سینت موریتز تا ایستگاه کورویگلیا را با تله‌کابین و در ارتفاع ۲۴۸۶ متری می‌توان طی‌ کرد و از منظره‌ی زیبای کوهستان پیز نویر (Piz Noir) لذت برد که ۳۰۵۷ متر بالای سطح دریا است. این مسیر شیب‌دار برای اسکی‌بازهای حرفه‌ای بسیار ارزشمند است. چندین منطقه‌ی اسکی بسیار شیک به ایستگاه کورویگلیا می‌رسند، مثل پیز کورواتچ (۳۴۵۱ متر بالاتر از سطح دریا). اینجا یکی از خارق‌العاده‌ترین نقاط اسکی‌سواری دنیاست. مسیر آن از میان یخچال‌های طبیعی می‌گذرد.

سوئیسinnlodge

در عکس‌های پانوراما، دو دریاچه‌ی آلپ (Silvaplauna و Silsersee) و روستاهای اطراف را می‌بینید. باد مداومی که معمولا در مالوجاپاس (Maloja Pass, Silvaplauna Lake) می‌وزد، تخته‌موج سواران، کرجی‌سواران و بادبادک‌بازها را به آنجا می‌کشاند. در اواخر قرن ۱۹ میلادی، فیلسوف معروف آلمانی، فریدریش نیچه، برای ۷ سال در یکی از روستاهای این منطقه زندگی می‌کرد. او در اطراف دریاچه‌ی سیلواپلوانا قدم بر‌می‌داشت و از زیبایی‌های مناظر اطراف لذت می‌برد. تابلو یادبودی نیز به افتخار نیچه در آنجا نصب شده است.

در دره‌ی اینگدین (Engadin) که ۵ کیلومتری با سینت موریتز فاصله دارد و ارتفاعی معادل ۱۷۹۷ متر از سطح دریا دارد، فرودگاه کوچکی به اسم سمدان (Samedan) وجود دارد که مرتفع‌ترین فرودگاه اروپاست؛ فرودگاهی که در گذشته به‌طور منظم پرواز داشته، اما متأسفانه، در حال حاضر تمامی پروازها به‌دلیل سوانح هوایی متعدد لغو شده‌اند. با این حال، اگر شما هم جزو افراد مایه‌داری هستید که جت شخصی دارند، می‌توانید با جت خود در فرودگاه سمدان بنشینید. هوای منطقه، به‌خصوص در تابستان‌ها، بسیار سبک است. به همین دلیل است که هلیکوپترهای سبکتر، معمولا برای نشست و برخاست مشکل دارند و اگر هلیکوپتر پر از بار و سوخت باشد نمی‌تواند به‌صورت عمودی بلند شود؛ آن‌طور که هلیکوپترها به‌طور معمول پرواز می‌کنند. در عوض باید مانند هواپیما مسیری را طی کند و کم‌کم سرعتش را افزایش داهد تا جایی که آماده‌ی پرواز شود.

سوئیس

suvrettahouse

در حقیقت، وزن بار که معمولا در ارتفاعات معمول مشکلی ایجاد نمی‌کند، در هوای سبک بیشتر می‌شود و در این حالت موتور هلیکوپتر ظرفیت لازم برای پرواز عمودی را ندارد. 

تصاویر پانوراما

برای دیدن سایر مقالات تور مجازی صفحه اختصاصی آن را در کجارو دنبال کنید.

به امید روزی که پیست‌های اسکی کشورمان، شهرتی چون سینت موریتز پیدا کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه