رشته های ورزشی المپیک نوین؛ تیراندازی

محمد مهدی حسنی | چهار شنبه, ۶ مرداد ۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

ورزش تیراندازی پیشینه‌ای تاریخی دارد که در این مقاله سعی کردیم از اهمیت و چگونگی به‌وجود‌آمدن این رشته‌ی ورزشی صحبت کنیم. در خواندن این مقاله با کجارو همراه باشید.

تاریخچه ورزش تیراندازی

در گذشته، انسان‌ها هنگام شکار از تیر و کمان استفاده می‌کردند. این ابزار قدمتشان به پیش از تولد حضرت عیسی (ع) باز می‌گردد.

هنگامی که حضرت محمد (ص) از سمت خداوند تبارک و تعالی به مقام پیامبری مبعوث شد و دین اسلام را به مردم معرفی کرد، تیراندازی را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مهارت‌های جنگیدن قلمداد کردند و فرمودند: تیراندازی را مانند سوارکاری و شنا بیاموزید که از واجبات زندگی هستند.

تیر و کمان از آن جهت یکی از ابزار مهم و بااهمیت در جنگ‌ها بود که از راه دور و بدون درگیری تن‌به‌تن با دشمن، او را از پای درمی‌آورد و کشورها برای حفظ و امنیت منطقه‌ی خود، به وسیله این ابزار در مقابل متجاوزان ایستادگی می‌کردند.

طبق اسناد بر جای مانده، با اختراع اسلحه‌های گرم در قرن ۱۵ میلادی، به تدریج از ارزش و رونق تیراندازی در جنگ‌ها کم شد و انسان‌ها در تفریح، ورزش و شکار از این وسیله استفاده می‌کردند.

روزبه‌‌روز سلاح‌های پیشرفته‌تری طراحی و ساخته و به طور رسمی در قرن ۱۹ میلادی مسابقه‌ی تیراندازی برگذار شد.

با شروع المپیک نوین که سال ۱۸۹۶ میلادی برگذار شد، ورزش تیراندازی جزو فهرست ورزش‌ها قرار گرفت و علاقه‌مندان زیادی شرکت کردند.

در سال ۱۹۰۷ میلادی فدراسیون تیراندازی به وجود آمد، اما چند سال بعد یعنی سال ۱۹۳۹ میلادی، فدراسیون ورزش تیراندازی فعالیت خود را متوقف کرد. در سال ۱۹۴۷ میلادی مجددا این فدراسیون به کار خود ادامه داد.

در قرون ۱۳ و ۱۴ میلادی اولین باشگاه‌ها برای ورزش تیراندازی در آلمان تاسیس شد و تنها مردها اجازه شرکت در این کلاس‌ها را داشتند و در سال ۱۹۵۸میلادی نخستین مسابقات ورزش تیراندازی زنان شکل گرفت.

در سال ۱۹۹۸ میلادی رسما فدراسیون بین‌المللی ورزش تیراندازی اعلام موجودیت کرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه