رشته های ورزشی المپیک نوین؛ شمشیربازی

محمد مهدی حسنی | شنبه, ۲ مرداد ۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

ورزش شمشیربازی تاریخچه‌ی هزار ساله دارد. در این مقاله از چگونگی به وجود آمدن این رشته صحبت شده است و اینکه از دیرباز تا به امروز جزو یکی از بهترین و جذاب‌ترین ورزش‌ها به حساب می‌آید. در خواندن این مقاله با کجارو همراه باشید.

تاریخچه ورزش شمشیربازی

طبق اسناد بر جای‌ مانده از دوران قدیم، یکی از سلاح‌های با ارزش و با اهمیت شمشیر است که قدمتی هزار ساله دارد. مردان دلاور و غیور کشور ایران و همچنین مبارزان کشورهای مصر، روم، یونان برای کشورگشایی و حفظ امنیت منطقه‌ی خود، تحت آموزش‌های حرفه‌ای و فراوانی در زمینه‌ی شمشیر بازی قرار می‌گرفتند.

در کشور مصر معابدی وجود دارد که روی در و دیوار آن‌ها نقوشی برجسته از ورزش شمشیر بازی دیده می‌شود که محققان پیشنه‌ی آن‌ها را به ۱۱۹۰ سال پیش از میلاد حضرت مسیح (ع) برآورد کردند.

بعد از پیدایش آهن، شمشیرها را از جنس برنز و در اندازه‌های کوچک و بزرگ ساختند. اما وزن این شمشیرها سنگین بود و جنگجویان هنگام نبرد با مشکل روبرو می‌شدند. به مرور زمان و پیشرفت تکنولوژی شمشیر‌ها را با وزن و اندازه‌های بهتری طراحی و ساختند تا جنگجویان به راحتی با یکدیگر مبارزه کنند.

در یکی از موزه‌های کشور ژاپن، کلکسیونی از شمشیرهای بسیار کهن وجود دارد که دانشمندان قدمت آن‌ها را حدود ۲۰۰۰ سال اعلام کردند. همچنین ورزشی به نام کندو در ژاپن جود دارد که به هزاران سال قبل بازمی‌گردد که در آن شرکت‌کنندگان با چوبی بلند با یکدیگر مسابقه می‌دهند و  این ورزش نوعی فن وحرفه برای شمشیر بازی به حساب می‌آید.

ورزش شمشیربازی قرن چهارم میلادی به کشور آلمان راه پیدا کرد و علاقه‌مندان زیادی به سمت این ورزش روی‌ آوردند. کم‌کم این ورزش به کشورهای دیگر قاره‌ی اروپا رواج یافت و کلاس‌های شمشیربازی برای علاقه‌مندان برگزار شد و روزبه‌روز ورزش شمشیربازی در سرتاسر اروپا رواج پیدا کرد.

این ورزش در قرن نوزدهم میلادی به اوج خود رسید و جزو لیست بازی‌های المپیک نوین سال ۱۸۹۶ میلادی قرار گرفت و بعدها فدراسیون شمشیربازی تأسیس و شروع به کار کرد.

 رشته‌ی شمشیربازی به صورت دونفره یا تک نفره انجام می‌گیرد و شرکت‌کنندگان با لباس مخصوص متشکل از دستکش و ماسک توری از جنس فلز، روبروی هم می‌ایستند و مبارزه می‌کنند. همچنین سیمی از این لباس‌ها به دستگاه مخصوصی وصل است تا ضربه‌های مبارزه‌کنندگان را ثبت کند.

محل برگذاری ورزش شمشیربازی پیست با طولی بالغ بر ۱۴ متر و عرضی حدود ۲ متر است. اعضای تیم شمشیربازی چهار نفر هستند که یک نفر آن‌ها ذخیره و بقیه نفرات اصلی هستند و زمان هر مسابقه ۴ دقیقه است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه