کانادا؛ مکان هایی که قبل از مرگ باید دید

سینا غرباوی | چهار شنبه, ۶ مرداد ۹۵ ساعت ۰۹:۰۰

کانادا دومین کشور بزرگ جهان و مستقر در شمال قاره آمریکا است. این کشور برای خارجی‌ها بیشتر به سبب وجود موقعیت‌های اقتصادی و تحصیلی و مهاجرتی مناسب مورد توجه است؛ ولی طبیعت زیبای این کشور آنطور که باید، برای مردم دیگر کشورها معرفی نشده‌ است. در ادامه همراه کجارو باشید تا خارق‌العاده‌ترین مکان‌های دیدنی کانادا را به شما معرفی کنیم.

دریاچه جادویی آبراهام

جاذبه های طبیعی کانادا

جاذبه های طبیعی کانادا

جاذبه های طبیعی کانادا

آبراهام یک دریاچه مصنوعی واقع در نزدیکی ایالت «آلبرتا» کاناداست که هر زمستان آب آن یخ می‌زند و یک پوشش یخی، سطح آن را می‌پوشاند و زیر این سطح، ستون‌های سفیدی ایجاد می‌شود که متشکل از حباب‌های یخ زده‌ای است که از عمق به سطح گسترش یافته است.
دریاچه آبراهام یکی از زیباترین مناظر را در زمستان دارد. این دریاچه در زمستان به دریاچه حباب‌ها شناخته می‌شود چراکه با یخ بستن سطح آب دیگر راهی برای خروج گازهایی که گیاهان کف دریاچه ایجاد می‌کنند نیست و آن‌ها قبل از رسیدن به سطح آب یخ می‌زنند و همین باعث شده است که سطح زیرین این دریاچه تماما از حباب‌های یخ زده پر شده باشد. دریاچه آبراهام قدیمی‌ترین و همچنین عمیق‌ترین دریاچه دنیا است. محققان سن آن را ۲۵ میلیون سال و همچنین عمقش را نیز به ۷۴۴ متر تخمین می‌زنند.
این پدیده عجیب و طبیعی یک مکان جادویی را به وجود آورده و بسیاری از گردشگران را جذب خود کرده است؛ اما این مجسمه‌های طبیعی با اینکه جذاب هستند بسیار خطرناک و قابل اشتعال نیز هستند. در واقع این لوله‌ها از گاز متان اعماق آب پر شده‌اند که از تجزیه مواد آلی مانند بقایای گیاهان یا جسد حیوانات ساطع شده به وجود آمده است و با حفر کردن یکی از این ستون‌ها و روشن کردن کبریت، شعله از درون آن بیرون می‌زند.

خلیج فاندی

جاذبه های طبیعی کانادا

جاذبه های طبیعی کانادا

جاذبه های طبیعی کانادا

خلیج «فاندی» که در بخش ساحل آتلانتیک کانادا واقع شده، بیشتر به خاطر جزر و مدهایش به شهرت رسیده است. به اعتقاد گروهی نام فاندی تغییر شکل یافته لغت «فندو» به‌معنای شکاف است، اما گروهی می‌گویند اشاره به لغت پرتغالی فوندو به‌معنای قیف است که شاید به‌دلیل شکل این خلیج باشد. به‌دلیل ساختار و شکل ویژه این خلیج اختلاف سطح آب بین جزر و مد می‌تواند تا ۱۶ متر باشد. یکی از بهترین مکان‌ها برای تماشای این جزر و مد، صخره‌های «هوپ ول» است. این صخره‌ها که خود توسط امواج جزر و مدی شکل گرفته‌اند، تعدادی برج‌ سنگی هستند که بوسیله درختان پوشیده شده‌اند. پایه این اشکال صخره مانند در طی روز دو مرتبه توسط آب پوشیده شده و زمین آن هنگامی که آب عقب می‌نشیند قابل‌مشاهده است.
نام خلیج فاندی در کتاب رکوردهای گینس به‌عنوان پر جزر و مدترین خلیج دنیا ثبت شده است. البته این تنها دلیل حضور گردشگران در آن نیست؛ این خلیج مناظر بسیار زیبا و شگفت انگیزی نیز دارد و می‌توانید در ساحل آن پرواز پرنده ها را مشاهده کنید.

پارک ملی جَسپر

جاذبه های طبیعی کانادا

جاذبه های طبیعی کانادا

جاذبه های طبیعی کانادا

پارک ملی جسپر (Jasper) بزرگ‌ترین پارک ملی درون رشته کوه‌های کانادا است که مساحتی حدود ۱۰۸۷۸ کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد. این پارک در ایالت آلبرتا واقع در شمال غرب شهر «ادمونتون» مستقر شده است. این ناحیه شامل یخچال‌های سرزمین‌های یخی کلمبیا، رودهای آب گرم، دریاچه‌ها، آبشارها و کوه‌های فراوانی است. حیواناتی مانند انواع گوزن های آمریکای شمالی، آهوی کوهی، آهوی دم سفید، بز کوهی، گوسفند کوهی آمریکای شمالی، خرس خاکستری، سگ آبی، خرگوش بی دم کوهستانی، موش خرمای سفید، گرگ خاکستری و شیر کوهی حیات وحش این ناحیه را تشکیل می‌دهند.
پارک جاسپر به افتخار جاسپر هاوز (Jasper Hawes) به این اسم نامیده شد که در این منطقه از کشور برای کمپانی تجاری شمال غربی مشغول به کار بود؛ ولی قبل از آن با نام فیتژو (Fitzhugh) شناخته می‌شد. در ۱۴ سپتامبر سال ۱۹۰۷ این پارک به‌عنوان پارک جنگلی جاسپر افتتاح شد و در سال ۱۹۳۰ پس از قبول "قوانین حمایت از حیات وحش کانادا" توانست به لقب پارک ملی دست یابد. در سال ۱۹۸۴ به‌همراه سایر پارک‌های ملی و ایالتی که پارک کوهستانی رشته کوه کانادا را تشکیل می‌دهند، از سوی یونسکو به‌عنوان میراث جهانی شناخته شد. زیبایی خارق‌العاده این منطقه در فصل پاییز و با تغییر رنگ برگ‌های درختان بیشتر نمایان می‌شود.

جزیره هایدا گوای

جاذبه های طبیعی کانادا

جاذبه های طبیعی کانادا

مجمع الجزایر «هایدا گوای» در شمال بریتیش کلمبیا، در فهرست «بیست مکان دنیا که باید حتما آن‌ها را دید» قرار گرفته است. این فهرست را مجله نشنال‌جئوگرافیک برای سال ۲۰۱۵ ارائه داده است. ارنی گلدستون یکی از اهالی این منطقه که در عرصه حفظ میراث آن هم فعالیت می‌کند، در این خصوص به نشنال‌جئوگرافیک گفته است:

سکوت اینجا باعث می‌شود حس شنوایی‌تان را بیشتر به کار بگیرید. صدای آب که روی ساحل می‌دود را می‌شنوید، همین طور صدای عقاب‌ها و پرندگان آوازه‌خوان جنگل را.

مجمع‌الجزایر هایدا گوایی با نام جزایر «کویین شارلوت» هم شناخته می‌شود. این جزایر از خاک اصلی بریتیش‌کلمبیا جدا هستند. این مجمع‌الجزایر از دو جزیره بزرگ‌تر «گراهام» در شمال و جزیره کوچک‌تر «مورزبی» در جنوب تشکیل شده و ۱۵۰ جزایر کوچک دیگر هم بین آن‌ها واقع شده‌اند. باستان‌شناسان می‌گویند به احتمال قوی اولین انسان‌هایی که به قاره آمریکا رسیدند، از طریق تنگه «برینگ» به هایدا گوایی آمدند و آنجا ساکن شدند. محققان با وسایل روبوتیک زیردریایی مشغول یافتن شواهد بیشتر در این خصوص هستند و احتمال می‌دهند سابقه سکونت در این منطقه به ۱۴ هزار سال پیش برگردد.

پارک ملی بَنف

جاذبه های طبیعی کانادا

جاذبه های طبیعی کانادا

پارک ملی «بَنف» نام قدیمی‌ترین پارک ملی در کشور کانادا است. این پارک ملی با وسعتی در حدود ۶ هزار و ۶۴۱ کیلومتر مربع در میان رشته‌کوه راکی در نزدیکی شهر بنف در ایالت آلبرتا  واقع شده است. عواملی از جمله وجود یخچال‌های طبیعی، دشت‌های یخی و جنگل‌های مخروطی و مناظر زیبا باعث شده تا این پارک هر ساله میزبان تعداد زیادی گردشگر از سراسر جهان باشد.
در ابتدا تنها وسیله برای رفت و آمد به این پارک راه آهن کانادا بود که اوایل باعث جذب گردشگران به این پارک می‌شد اما در اوایل قرن بیستم در این پارک شروع به جاده‌سازی شد. از این جاده‌ها تا سال ۱۹۶۰ که پارک به‌طور کامل افتتاح شد استفاده نشد. بعد از بازگشایی پارک اعلام شد که پارک ملی بنف در طول سال بازدیدکننده می‌پذیرد، به همین دلیل تعداد زیادی گردشگر به‌سمت این پارک روانه شد به‌طوری که در سال ۱۹۹۰بیش از ۵ میلیون گردشگر از این پارک دیدن کردند. پارک ملی بنف به‌عنوان یکی از پربازدید ترین پارک های ملی جهان شناخته می‌شود.

آبشار نیاگارا

جاذبه های طبیعی کانادا

جاذبه های طبیعی کانادا

آبشارهای نیاگارا به مجموعه سه آبشار گفته می‌شود که در مرز آمریکا و کانادا در استان «انتاریو» از قلمروی کانادا و در ایالت نیویورک از قلمرو آمریکا جای دارد. این آبشارها در سر جنوبی گلوگاه رود نیاگارا قرار دارند.
این آبشارها از بزرگ به کوچک به‌ترتیب عبارت‌اند از: آبشار نعل اسب، آبشار آمریکایی و آبشار نقاب عروس. آبشار نعل اسب در بخش کانادایی و آبشار آمریکایی در بخش آمریکایی جای دارند که بوسیله جزیره «گوت» از هم جدا شده‌اند. آبشار کوچک‌تر یا همان نقاب عروس هم در سوی آمریکایی این مجموعه آبشار است. مرز بین‌المللی دو کشور در اصل از سال ۱۸۱۹ از میان آبشار نعل اسبی می‌گذرد اما این مرز به‌دلیل فرسایش زمین و ساخت و سازها مورد مناقشه است.
این آبشار روی رود نیاگارا جای دارد و آب دریاچه ««ایری» را زهکشی می‌کند و به دریاچه انتاریو می‌ریزد. این آبشارها روی هم رفته بالاترین سرعت جریان در میان تمام آبشارهای جهان را دارند و بلندی هر کدامشان بیش از ۵۰ متر است. آبشار نعل اسبی با توجه به ارتفاع سقوط آب و شدت جریان، قوی‌ترین آبشار در آمریکای شمالی است.

پل معلق کاپیلانو

جاذبه های طبیعی کانادا

جاذبه های طبیعی کانادا

پل معلق «کاپیلانو» یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های توریستی بریتیش کلمبیا در ونکوور است. دلیل آن نیز بسیار ساده است؛ زیرا دیدنی‌های فراوان و فعالیت‌های زیادی برای انجام دارد. در فاصله کمی دورتر از شلوغی‌های ونکوور، خواهید توانست در مخلوطی از ماجراجویی، تاریخ کهن و فرهنگی که این پل در خود جای داده غرق شوید و زندگانی مردم کلمبیایی را با تمام وجود حس کنید.
این پل معلق که اولین بار در سال ۱۸۸۹ ساخته شده، ۱۳۷ متر طول دارد و در فاصله ۷۰ متری از سطح رودخانه کاپیلانو قرار گرفته است. از آن زمان تاکنون حدود ۱۲۰ مترمربع دیگر به این پارک اضافه شده است. پیاده‌روی روی صخره‌ها از جدیدترین فعالیت‌هایی است که در اینجا انجام می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند از روی مسیری بسیار باریک که روی دره کاپیلانو ساخته شده صخره نوردی کنند. اگر وارد این پارک شوید، با گذشتن از ۳ پرتگاه و ۷ پل معلق به ارتفاع ۳۰ متری بالاتر از جنگل‌ها خواهید رسید و همانند پرنده کوچکی در برابر منظره‌ای عظیم از جنگل‌های بارانی قرار خواهید گرفت.

رودخانه وسترن بروک

جاذبه های طبیعی کانادا

جاذبه های طبیعی کانادا

جاذبه های طبیعی کانادا

رودخانه «وسترن‌ بروک» به طول ۱۵ کیلومتر واقع در پارک ملی «گروس مورس» یک شاهکار طبیعی محسوب می‌شود. گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در کنار این رود، به‌خودی‌خود می‌توانند نظر هر گردشگری را به خود جذب کنند؛ حال این زیبایی را با آبی زلال و روان ادغام کنید تا یکی از بهترین مناظر کل عمرتان را ببینید. البته رسیدن به این مکان هم خود چالشی به شمار می‌رود و از نزدیک‌ترین اقامتگاه تا لب رودخانه، چیزی حدود به ۳ ساعت پیاده‌روی لازم است.

ساحل کاوندیش

جاذبه های طبیعی کانادا

جزیره «شاهزاده اِدوارد» خانه زیباترین مکان‌های بکر و دست‌نخورده در کانادا است. یکی از بهترین مناطق این جزیره ساحل «کاوندیش» است. این ساحل به خانه درختان بلند و صخره‌های بزرگ شهرت دارد. آب این ساحل برای ماهیگیری و انواع ورزش‌های آبی مخصوصاً موج‌سواری عالی است.

جاده دامستر

جاذبه های طبیعی کانادا

جاذبه های طبیعی کانادا

جاذبه های طبیعی کانادا

«دامستر» یکی از عجیب‌ترین و در عین حال زیباترین بزرگراه‌های جهان است. این جاده ۵۰۰ کیلومتر طول دارد و از بین کوهستان و جنگل «ریچاردسون» عبور کرده و چند شهر را به هم متصل می‌کند. هنگام عبور از این جاده، در عین لذت بردن از مناظر، حواستان را هم به اطراف جمع کنید چون در نزدیکی بعضی نقاط این بزرگراه، خرس‌های گریزلی زندگی می‌کنند.

کوه کَسل بات

جاذبه های طبیعی کانادا

جاذبه های طبیعی کانادا

زمانی که به منطقه «ساسکاچوان» نزدیک می‌شوید، امکان ندارد این غول سنگی را نبینید. در دشتی پر از گل‌های وحشی، یک صخره عظیم از زمین سر برآورده تا زیبایی این مکان را کامل کند. «کسل بات» حدوداً ۷۰ متر ارتفاع دارد و در خود غارهای کوچکی هم دارد که در گذشته به‌عنوان یک مقر دیدبانی از آن‌ها استفاده می‌شد.

آبشار مونتمورسی

جاذبه های طبیعی کانادا

جاذبه های طبیعی کانادا

جاذبه های طبیعی کانادا

«مونتمورسی» آبشاری در ایالت «کِبِک» است که در پارکی به همین نام قرار دارد. روی این آبشار پل معلقی ساخته شده تا بازدیدکنندگان نهایت لذت را از دیدن این مکان ببرند. سعی کنید در فصل تابستان به این منطقه سفر کنید؛ مسابقات آتش‌بازی در این فصل برگزار می‌شود که البته مراسم باشکوهی هم هست و دیدن آن خالی از لطف نیست.

پارک ملی آیوتوک

جاذبه های طبیعی کانادا

جاذبه های طبیعی کانادا

جاذبه های طبیعی کانادا

جاذبه های طبیعی کانادا

معنای لغوی آیوتوک، «سرزمین گل‌های یخ‌زده» است. با گفتن همین جمله مشخص می‌شود که با رفتن به این منطقه، انتظار دیدن چه چیزهایی را داشته باشید. تقریباً تمام این پارک پوشیده از صخره، برف و یخ است که مکانی مناسب را برای اسکی‌بازان کوهستانی فراهم می‌کند. البته به واسطه وجود کوه ۱۳۰۰ متری «آزگارد» در این منطقه، محل خوبی برای کوه‌نوردان غیرحرفه‌ای هم به شمار می‌رود.

مطالب مرتبط:

منبع THRILLIST

دیدگاه