روزشمار: ۱ مرداد؛ درگذشت «يوهان سباستين ژان باخ» موسيقی‏دان و آهنگ‏ساز مشهور آلمانی

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی چهار شنبه، ۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
روزشمار: ۱ مرداد؛ درگذشت «يوهان سباستين ژان باخ» موسيقی‏دان و آهنگ‏ساز مشهور آلمانی

امروز، ۲۲ ژوئیه، سالروز درگذشت يوهان باخ موسيقی‌‏دان نامدار آلمانی در سال ۱۷۵۰ میلادی است.

«يوهان سباستين ژان باخ» موسيقی‌‏دان نامدار آلمانی در ۲۱ مارس ۱۶۸۵ میلادی در آيزناخ آلمان به دنيا آمد. وی از خانواده‌‏ای هنرمند بود و پدر و برادرش نيز موسيقی‌‏دانان بزرگی بودند. وی زير نظر برادرش فراگيری موسيقی را آغاز كرد. علاقه به اين هنر در يوهان به‌قدری بود كه قطعاتی را كه برادرش برای تمرين به او می‌داد در زمان كوتاهی فرا گرفت و پس از چندی، خود در اين فن، به مهارت دست يافت.

با وجود اینکه باخ شکل تازه‌ای را از موسیقی ارائه نکرد، ولی توانست سبکِ شایع در موسیقی آلمان را با فنون کنترپوان، غنی کند. این فنون، مبنی بر تنظیم چیدمان هارمونیک و موتیف در مقیاس کوچک و بزرگ بود و همچنین سازواری ریتم‌ها و بافت‌های برگرفته از موسیقی کشورهای دیگر چون ایتالیا و فرانسه را شامل می‌شد.

لطافت قوی موسیقی باخ و گستردگی حاصل هنر وی، او را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین آهنگسازان غرب در سنت تُنال مشهور کرده است. یوهان سباستیان باخ عضوی از شگفت‌آورترین تبار موسیقایی تمام اعصار بود. در زمانی بیش از ۲۰۰ سال، خاندان باخ توانست دوازده نوازنده و آهنگساز شایسته و توانا را تربیت کند.

در ۱۴ سالگی سباستیان توانست به‌همراه دوست و هم‌مدرسه‌ای خود، «گئورگ اُردمان» برای درس‌خواندن در مدرسه معتبر «سنت میکائیل» در لونه‌بورگ، کمک‌هزینه تحصیلی دریافت کند. لونه‌بورگ با هامبورگ، بزرگ‌ترین شهر آلمان، فاصله چندانی نداشت. دو سالی که وی در لونه‌بورگ و در مدرسه سنت‌میکائیل حضور یافت، دوران حساسی برای او به نظر می‌رسد زیرا طی این دوره بیش از آنی که در تورینگن ممکن بود، با نحله‌های متفاوت فرهنگ اروپایی رویارو شد.

وی از سال ۱۷۲۳ میلادی در لايپزیک ساکن شد و تا آخر عمر در آن‏جا به اداره امور موسيقی در چندين كليسا مشغول بود. به عبارتی ديگر خط سير زندگی فعال و سازنده باخ از شغل نسبتاً پايين نوازندگی مجلسی آغاز شد تا آن كه به رهبری اركستر دربار آلمان دست يافت.

نبوغ باخ به‌عنوان موسيقی‌دان و آهنگ‏ساز برجسته قرن هجدهم، در عصر خود شناخته نشد. آهنگ‏‌های باخ، یک قرن پس از مرگ او به طبع رسيد و اجرای یکی از موسيقی‌های معروف وی، در واقع پس از ۱۰۰ سال، آغاز تجديد حيات او بود. آثار باخ در باب موسيقی دينی از لحاظ غنا، ممتاز است. باخ به واسطه علاقه شديدی كه به مذهب داشت، آهنگ‏‌هایی با رنگ دينی می‌ساخت كه «ای مسيح (ع) و روح» از آن جمله‌‏اند. وی موسيقی را به درجه كمال رساند و در راه تعليم موسيقی، شنوایی خود را از دست داد تا اینکه سرانجام در ۲۲ ژوئیه ۱۷۵۰ میلادی در ۶۵ سالگی درگذشت.

باخ

آثار یوهان سباستیان باخ به‌وسیله حروف BWV (عبارت آلمانی: Bach Werke Verzeichnis) به‌معنای نمایه آثار باخ نمایه‌گذاری شده‌اند. این فهرست که در سال ۱۹۵۰ منتشر شد، به‌وسیله «ولفگانگ شمایدر» تهیه شده است.

فلات یخی باخ از شبه‌جزیره بتهوون در جزیره الکساندر در قطب جنوب و آتشفشان باخ در عطارد به افتخار او نام‌گذاری شده است.

در همین روز:

  • افتتاح تلفن بی‌سيم بين تهران و لندن (۱۳۲۷ شمسی)
  • آغاز عملیات قدس ۴ (۱۳۶۴ شمسی)
  • انتشار نخستين شماره نشريه سينما و نمايشات (۱۳۰۹ شمسی)
  • آغاز مذاکرات هیئت نمایندگی ایران با نمایندگان کنسرسیوم (۱۳۵۱ شمسی)
  • در سقوط اتوبوس مسافربری به رودخانه مینودشت پنجاه نفر کشته شدند. (۱۳۵۲ شمسی)
  • وقوع غزوه «خندق» معروف به جنگ احزاب در مدينه (۵ قمری)
  • تسخير شهر مرو توسط «ابومسلم خراسانی» (۱۳۰ قمری)
  • وقوع نبرد معروف «ايزونزو» بين ايتاليا و اتريش در جريان جنگ جهانی اول (۱۹۱۵ میلادی)
  • وقوع نبرد نيروهای فرانسه و تونس در بندر «بيزرت» در تونس (۱۹۶۱ میلادی)
  •  درگذشت لیلا اسفندیاری، کوهنورد زن ایرانی (۲۰۱۱ میلادی)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه