لوکیشن فیلم: پل جاسوسان

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی یکشنبه، ۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۰
لوکیشن فیلم: پل جاسوسان

در قسمت بیست و چهارم از مجموعه لوکیشن فیلم همراه ما باشید تا شما را به پشت صحنه یکی از فیلم‌های مهم امسال ببریم. فیلمی که در آن «تام هنکس» به‌عنوان وکیل یک جاسوس روسی در آمریکا برای آزادی او کوشش می‌کند. در ادامه با کجارو همراه باشید.

پل جاسوسان

«پل جاسوس‌ها» را «مت چارمن» انگلیسی نوشته که بیشتر به‌عنوان نمایشنامه‌نویس شناخته می‌شود و به همین جهت وظیفه بازنویسی و تکمیل این فیلمنامه را برادران «کوئن» بر عهده گرفتند؛ اما نتیجه کار بیشتر از اینکه شباهت به کارهای کوئن که اغلب تیز و برنده هستند داشته باشد، امضای کارگردانی اسپیلبرگ را پای اثر دارد. اسپیلبرگ که آخرین بار در سال ۲۰۱۲ با فیلم «لینکن» توانست موفقیت‌های بسیاری به دست اورد و یکی از بهترین آثار سال را تهیه و کارگردانی کند، پس از ۳ سال به سینما بازگشته و موضوعی را برای ساخت انتخاب کرده که معمولا در هالیوود خودش به سراغ ساخت آنها می‌رود!جاسوسان

«پل جاسوس‌ها» به اقتضای فضای خاص دوران جنگ سرد، حال و هوایی خفقان‌آور و ترسناک دارد و عدم اعتماد نسبت به تک تک افراد جامعه در تمام لحظات فیلم موج می‌زند. قهرمان فیلم به نام داناوان، وکیلی است که سعی دارد در جریان جنگ تسلیحاتی میان دو اَبَرقدرت آن سال‌ها، اخلاق و قاعده را نبازد، اما خود تبدیل به سوژه‌ای جدید برای شک ورزیدن می‌شود، به‌طوری‌ که حتی پسرش نیز با دفاع کردن او از یک کمونیست مخالف می‌ورزد و مردم شهر نیز با نگاهی متفاوت به او می‌نگرند. با این حال اگرچه به نظر می‌رسد داناوان حتی برای دشمنانش هم حق و حقوقی قائل باشد، اما فیلم هرگز به‌طور کامل اعلام نمی‌کند که آیا باید مخاطب به رفتار و کردار او اطمینان داشته باشد یا اینکه خود او نیز بخشی از این بازی سیاسی است؟ استیون اسپیلبرگ به‌خوبی از قهرمان‌سازی پرهیز کرده و شخصیت‌های داستان را سیاه و سفید معرفی نکرده است.

جاسوسان

در «پل جاسوس‌ها» روی جنبه‌های جاسوسی به خوبی کار شده است، اگرچه شرايط دوناوان به وخامت شرايطی نیست که در ساير فيلم‌های هيجانی دوران جنگ سرد واقع در برلين به دیدن‌شان عادت کرده‌ایم. در فيلم تنش وجود دارد، اما اختناق‌آور نيست. حتی وقتی دوناوان زندانی می‌شود، باز هم باور نمی‌کنيم موقعيتش ممکن است خطرناک باشد. چون اصلا مهم نيست که دولت آمريکا چگونه تکذيب می‌کند که او عامل آن‌ها نيست، بلکه اين مهم است که او دارد با قوانين بازی می‌کند و طرف مقابل هم به‌ اندازه او به اين قوانين متعهد است. در پايان باید گفت «پل جاسوس‌ها» بيشتر درباره مسائل فنی اجرایی شدن يک قرار است تا درباره خزيدن بپّاها در سايه و ناپديد شدن افراد در شب. این فیلم توانست با هزینه  ۴۰ میلیون دلاری درآمدی بیش از  ۱۶۴ میلیون دلار کسب کند.

عوامل فیلم

  • تهیه‌کننده و کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • فیلمنامه: مت چارمن
  • موسیقی: توماس نیومن
  • فیلم‌برداری: یانوش کامینسکی
  • تدوین: مایکل کان

بازیگران

  • تام هنکس
  • امی رایان
  • آلن آلدا
  • ایو هوسان
  • مارک رایلنس
  • بیلی مگناسن

لوکیشن فیلم

جاسوسان

فیلمبرداری این فیلم در ۸ دسامبر ۲۰۱۴ در محله بروکلین شهر نیویورک و در خیابان‌های مختلف محله‌های آستوریا کوینز، آستوریا پارک و بلوار دیت مارس انجام شد. برخی دیگر از لوکیشن‌ها نیز در استدیو بابلسبرگ ساخته و کار فیلمبرداری در آن انجام شد.

بروکلین

بروکلین

محله بروکلین یکی از قدیمی‌ترین و پرجمعیت‌ترین محله‌های نیویورک است. بروکلین به نام‌های مختلفی از جمله «شهر شاهان» به افتخار چارلز دوم، پادشاه وقت انگلستان، «شهر خانه‌ها» به خاطر وجود خانه‌های فراوان در آن، «شهر درختان» به خاطر وجود درختان قدیمی فراوان، «شهر کلیساها» به خاطر وجود کلیساهای قدیمی فراوان و عظیم معروف است.

پل گلینیک

پل

اما مهم‌ترین صحنه فیلم پل جاسوسان زمانی است که مبادله این جاسوس‌ها روی پل گلینیک انجام می‌شود، اما چرا این پل به پل جاسوسان معروف شده است؟

 جنگ سرد جهش تسلیحاتی شوروی را در برداشت که این امر آمریکا پیروز دیگر جنگ جهانی دوم را به تکاپو انداخت تا دست به یافتن اطلاعات از وضعیت رقیب خود بزند. جاسوسی طرفین از هم شروع می‌شود. در اول می ۱۹۶۰ ???????ی جاسوسی یو-۲ آمریکا که به دوربین‌های بسیار پیشرفته‌ای مجهز بود بر فراز آسمان شوروی به پرواز درمی‌آید، ولی چند ساعت بعد توسط یک موشک روسی سرنگون می‌شود و خلبان آن «فرانسیس گری پاورز» به اسارت روس‌ها درمی‌آید.

جاسوسان

در ۱۰ فوریه ۱۹۶۲ روی پل گلینیک که بر رودخانه هاول قرار دارد و پوتسدام را به برلین متصل می‌کند، معاوضه‌ای تاریخی صورت می‌گیرد و پاورز به همراه یک جوان آمریکایی به نام «فردریک پرویر» با «ویلیام فیشر» معروف به «رودولف ایبل» افسر ک.گ.ب و جاسوس دستگیر شده در بروکلینِ آمریکا معاوضه می‌شود. در سال‌های ۱۹۸۵ و ۱۹۸۶ هم این پل دو مبادله دیگر را به خود دید و از آنجایی که پل گلینیک در طول جنگ سرد مرز بین بلوک شرق و غرب بود و آمریکایی‌ها و روس‌ها روی آن به تبادل جاسوسان خود می‌پرداختند این پل به پل جاسوسان معروف شد.

خوانندگان محترم کجارو، اگر شما نیز از طرفداران فیلم سینمایی پل جاسوسان هستید، لطفا نظرات خود را با ما و سایر مخاطبان به اشتراک گذارید. ضمنا می‌توانید تمام مطالب بخش لوکیشن فیلم را در صفحه اختصاصی آن مشاهده کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه