سنترال پارک کجاست؟

محبوبه رستمی | دوشنبه, ۲۸ تیر ۹۵ ساعت ۰۷:۴۵

یکی از مشهورترین و بهترین جاذبه‌های کلان‌شهر نیویورک، سنترال پارک است که مهم‌ترین فضای سبز این شهر به شمار می‌رود. به احتمال زیاد تاکنون بارها این پارک را در فیلم‌های مختلفی دیده باشید. نکته‌ی قابل‌توجه در مورد این مکان زیبایی خاص آن با توجه به هر فصل است. در ادامه با کجارو همراه باشید.

معرفی

سنترال پارک پربازدید‌ترین پارک شهری در سراسر ایالات‌متحده است که تنها در سال ۲۰۱۳ حدود ۴۰ میلیون بازدیدکننده داشت. این پارک در سال ۱۸۷۵ در زمینی به وسعت ۳۱۵ هکتار واقع در قلب منطقه‌ی منهتن تاسیس شد. ساخت این مکان را دو معمار به نام‌های فردریک لاو المستد (Frederick Law Olmsted) و کالورت واکس (Calvert Vaux) بر عهده داشتند. این دو هنرمند در سال ۱۸۵۸ برنده‌ی یک مسابقه‌ی طراحی شدند. بنابراین  در همان سال کار طراحی و ساخت پارک را شروع کردند و اولین ناحیه‌ی آن در زمستان سال ۱۸۵۸ به روی عموم باز شد. کار ساخت و ساز طی جنگ‌ داخلی آمریکا ادامه یافت و وسعت آن به اندازه‌ی فعلی (۳۴۱ هکتار) گسترش پیدا کرد. این پارک زیبا شامل باغ‌ها، مجسمه‌ها، زمین‌های بازی کودکان، باغ وحش، زمین‌های ورزشی، مسیرهای پیاده‌روی متنوع، چندین دریاچه و مکان‌های مناسبی برای پیک‌نیک است. در اینجا می‌توانید از قایق‌سواری روی دریاچه لذت ببرید یا مشغول پیاده‌روی و انجام ورزش‌های مختلف بپردازید.

سنترال پارک

آدرس

ایالات متحده آمریکا ، نیویورک،  منهتن

 

دسترسی

سنترال پارک روزانه از ساعت ۶ صبح تا ۱ بامداد روز بعد به روی عموم باز است. این پارک تقریبا از هر گوشه از منطقه‌ی منهتن درهای ورود و خروج قابل‌دسترسی در اختیار علاقه‌مندان می‌گذارد. در انتهای بخش جنوبی  ۴ ورودی در طول خیابان پنجاه و نهم، میدان کلمبوس (جایی که تئاتر برادوی و خیابان هشتم تقاطع  دارند)، خیابان هفتم، خیابان هشتم و گراند آرمی پلازا (درست در سمت غربی خیابان ا پنجم) قرار دارد. در طول سمت شرقی بالایی خیابان پنجم واقع در کناره‌ی پارک بیش از ۲۰ ورودی بین خیابان‌های فرعی شصتم و صد و دهم دارد. همچنین می‌توانید ۲۳ ورودی در اطراف سمت غربی پارک بین خیابان‌های فرعی شصت و سوم  و صد و دهم پیدا کنید. در انتهای شمالی پارک هم ۴ ورودی اضافی در طول خیابان فرعی صد و دهم در محله‌های مورینگ‌سایدز هایز (Morningside Heights) و هارلم (Harlem) وجود دارد.

خط متروهای زیادی امکان جابجایی ساده‌ی شما به سمت سنترال پارک را فراهم می‌کنند.

خط‌های  متروی N, R, Q: این قطارها در ابتدای خیابان‌های پنجاه و هفتم (۵۷) و هفتم (۷) توقف می‌کنند.

قطارهای خطوط ۲ و ۳: با استفاده از قطارهای این خطوط که در ابتدای خیابان پنجاه و نهم (۵۹) و میدان کلمبوس و همچنین تئاتر برادوی ، خیابان‌های فرعی هفتاد و دوم (۷۲)، نود و ششم (۹۶) و صد و دهم (۱۱۰) توقف می‌کنند می‌توانید به شمال و جنوب پارک سفر کنید.

خطوط B, C: همچنین سفر به سمت شمالی و جنوبی پارک از طریق خطوط متروی B, C واقع در ابتدای خیابان‌های کوچک صد و دهم (۱۱۰)، صد و سوم (۱۰۳)، نود و ششم (۹۶)، هشتاد و ششم (۸۶)ريال هشتاد و یکم (۸۱) و هفتاد و دوم (۷۲)  امکانپذیر است.

خطوط A, B, C, D, 1: ایستگاه‌های‌ این خطوط را می‌توانید در خیابان پنجاه و نهم (۵۹)/ میدان کلمبوس و تئاتر برادوی پیدا کنید.

اگرچه سفر با مترو به سنترال پارک  نیویورک مرسوم‌ترین راه است، اما چندین مسیر اتوبوس هم برای این کار در دسترس هستند. در سمت غربی مسیر #10 که به سمت شمال و جنوب در بخش غربی امتداد دارد. در سمت شرقی مسیرهای # 1, 2, 3 و 4 هستند که از خیابان اصلی پنجم به سمت جنوب و از خیابان اصلی مدیسون به سمت شمال پارک کشیده شده‌اند.

سنترال پارک بسیار وسیع است، مسیر‌های زیادی دارد و ۴۰ بلوک را پوشش می‌دهد، بنابراین اگر به نتوانید به‌خوبی مسیریابی کنید، خیلی راحت در آن گم خواهید شد. ورود اتومبیل به‌جز در مکان‌های مخصوص پارک ممنوع است. بااین‌وجود می‌توانید سوار بر دوچرخه طول و عرض آن را بپیمایید. اگر به پیاده‌روی علاقه‌مند باشید، سنترال پارک مسیرهای پیاده‌روی متنوعی دارد که برای همه‌ی سنین با توانایی‌های مختلف هم مناسب است. شما می‌توانید با کمی دقت خودتان مسیریابی کنید یا در تورهای راهنمایی که شرکت‌های مختلف برگزار می‌کنند ثبت‌نام کنید. اگر مایل بودید هم می‌توانید یک دوچرخه (معمولا در ورودی‌های پارک) اجاره کنید. همچنین تورهای اسب‌سواری هم در دسترس هستند.

باغ وحش سنترال پارک،  مجسمه‌ی برنزی آلیس در سرزمین عجایب، قلعه‌ی بلوِدییِر(Belvedere Castle)، باغ شکسپیر، باغ هنرهای زیبا، فواره‌ی بتسدا (Bethesda Fountain) و پل بو (Bow Bridge) از آن دست جاذبه‌های سنترال پارک هستند که نباید بازدید از آن‌ها را از دست دهید. همچنین در فصل‌های مختلف فعالیت‌های تفریحی گوناگونی در اینجا انتظار شما را می‌کشند. به طور مثال در طول تابستان می‌توانید به تماشای کنسرت‌های فضای باز بنشینید و در طول زمستان هم می‌توانید از انجام ورزش‌های زمستانی لذت ببرید.

سنترال پارک

نکات:

اغلب در فصل تابستان کنسرت‌ها و نمایش‌های رایگانی در این پارک به اجرا گذاشته می‌شود.

دیدن پارک به طور کامل آن هم در یک روز، کار مشکلی است، با این وجود پیشنهاد می‌کنیم حتما از فواره‌ی بتسدا (Bethesda) بازدید کنید.

ناحیه‌ شمالی پارک، معمولا بخشی است که اغلب توریست‌ها را به خود جذب می‌کند.

برای بازدید از پارک نیازی به پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای ندارید.

اگر گرسنه شدید، رستورانها و کافه‌های مناسبی در پارک وجود دارد، با این وجود توصیه می‌کنیم غذای خودتان را به همراه داشته باشید و از یک پیک نیک به همراه خانواده نهایت لذت را ببرید.

یادتان باشد که خوابیدن در طول شب در سنترال پارک ممنوع است.

مطالب مرتبط:

منبع wikipedia

دیدگاه