تور مجازی: هندوستان

سارا کرایی | سه شنبه, ۵ مرداد ۹۵ ساعت ۲۲:۱۵

هندوستان یکی از کهن‌ترین کشورهای دنیاست و قدمتی بیش از ۵۰۰,۰۰۰ سال دارد. متأسفانه، هیچ اثر تاریخی از آن دوره به‌جای نمانده و آنچه، امروزه، به‌عنوان معماری هندی می‌شناسیم و مورد تحسین ماست به قرن ۱۶ و ۱۸ میلادی باز می‌گردد. در این مقاله، شما را به سفری مجازی به دل این سرزمین شگفت‌انگیز می‌بریم. با ما همراه باشید.

بی‌شک، مشهورترین شناسه‌ی کشور هندوستان تاج محل است، بنایی یادبود در شهر آگرا (Agra) که به فرمان امپراتور مغول، از نوادگان تیمور، شاه جهان، ساخته شد تا آرامگاه همسر موردعلاقه‌اش باشد.

تاج محل

تاج محل

نمایی از شمال غربی بنا

در سال‌های ۱۶۳۲ تا ۱۶۶۳، حدود ۲۰,۰۰۰ کارگر برای ساخت این بنا به کار گرفته شدند. حاصل دست‌رنج آن‌ها عمارتی رویایی با ۵ گنبد و ۴ ستون در چهارگوشه‌ی آن بود.

تاج محل

تاج محل از ارتفاع ۲۰۰ متری

بنای تاج محل، در طول روز سفید، در سپیده‌دم صورتی و زیر نور مهتاب طیفی از رنگ نقره‌ای است. این عمارت سلطنتی را پارکی زیبا و مجموعه‌ای از جوی‌ها و فواره‌های آب احاطه کرده‌اند. تاج محل تنها یک ساختمان نیست، روایتی عاشقانه است که قرن‌ها بر سر زبانها بوده است.

هندوستان

یکی دیگر از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری هندوستان شهر جایپور در ایالت راجستان است. برای ساخت این شهر از سنگ‌هایی به رنگ صورتی استفاده کردند. بیشتر خانه‌های شهر، با گذشت سال‌ها، هنوز هم در وضعیت خوبی قرار دارند و به خاطر وجود آن‌هاست که جایپور را ''شهر صورتی'' می‌گویند. 

هندوستان

رصدخانه جانتارمانتار 

در سال ۱۷۲۷، ماهاراجا جای سینگ دوم (Maharaja Jai Singh II) این شهر را بنا نهاد، او نه‌تنها یک سیاستمدار، بلکه دانشمند هم بود و به ریاضیات، معماری و اخترشناسی علاقه‌ داشت. به خاطر علاقه‌ی او به اخترشناسی بود که امروزه یکی از جاذبه‌های مهم جایپور رصدخانه‌ی بزرگ جانتارمانتار (Jantar Mantar) است. به‌علاوه، تا به امروز باغ‌ها، معابد، دژهای نظامی و بناهای بسیاری چون هاوا محال (کاخ بادها) و برج ۱۸ متری سارگاسولی (Sargasuli)  در این شهر پابرجا مانده‌اند.

هندوستان

فاتح‌پور سیکری یا ''شهر پیروزی'' شهرت چندانی ندارد، اما پیشینه‌ای به نسبت قدیمی‌تر از جایپور دارد. این شهر شهرتش را پس از پیروزی امپراتور مغول، بابور، در نبرد خانوا به دست آورد.

هندوستان

بین سال‌های ۱۵۷۱ تا ۱۵۸۵، فاتح‌پور پایتخت امپراتوری مغول بوده و امروزه به خاطر بناهای تاریخی به جا مانده از آن زمان مورد توجه قرار گرفته است. بناهایی چون پانچ محل (فاتح بادها)، دروازه‌ی پادشاه ، the drum house Naubat Khana و مسجد جامع شهر و بسیاری دیگر.

هندوستان

مسجد جامع (بزرگ‌ترین مسجد هندوستان)

هندوستان

دهلی دومین شهر بزرگ هندوستان است که در طول قرن‌ها، نام ‘’پایتخت هفت امپراتوری’’ را از آن خود کرده است. بیش از ۶۰,۰۰۰ بنای تاریخی ارزشمند در این شهر وجود دارد. کوتب منار (Qutb Minar)، رد فورت (the Red Fort) و مقبره‌ی همایون که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌ است تنها بخشی از این بناهای تاریخی‌اند. 

هندوستان

نمایی از مقبره همایون

هندوستان

یکی از جدیدترین جاذبه‌های گردشگری شهر دهلی معبد Swaminarayan Akshardham (بودگاه خدا) است. این معبد در سال ۲۰۰۵ ساخته شد و ساخت آن ۵ سال طول کشید و بزرگ‌ترین بنای هندو در دنیا به شمار می‌آید. بیش از ۷۰۰۰ مهندس و ۳۰۰۰ پیمانکار در این پروژه مشارکت داشتند و با همکاری هم بنایی به بلندی ۴۲ متر، عرض ۹۴ متر و طول ۱۰۶ متر ساختند که دارای۲۳۴ ستون کنده‌کاری شده، ۹ گنبد درخشان، ۲۰ برج چهارسو و بیش از ۲۰۰۰۰ نماد مذهبی هندوست.

هندوستان

شهر تاریخی واراناسی (بنارس) یکی از جاذبه‌های طبیعی دنیاست که به خاطر تاریخ غنی و اهمیتی برای هندوها معروف است. اهمیت واراناسی برای هندوها چون واتیکان برای مسیحیان است. 

طبق افسانه‌ها، خداوند واراناسی را ۵۰۰۰ سال قبل ساخته و به عقیده‌ی هندوها این شهر مرکز زمین است. همه‌روزه، هزاران نفر از سراسر کشور برای انجام اعمال مذهبی در رود مقدس گنگ به این شهر می‌آیند و یکی دیگر از مناظر خیره‌کننده از زندگی رنگارنگ هندی را به تصویر می‌کشند.

تصویر پانوراما

تک‌تک این تورهای مجازی شما را به فضاهای خیره‌کننده‌ای می‌برند که تابه‌حال ندیده‌اید. امیدواریم از دیدن آن‌ها لذت ببرید و دوستانتان را هم به دیدن این تصاویر زیبا دعوت کنید.

برای دیدن سایر مقالات تور مجازی صفحه اختصاصی این تورها را در کجارو دنبال کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه