با عجیب ترین جنگل های زیر آب دنیا آشنا شوید

زهره ملکی | شنبه, ۲۶ تیر ۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

جنگل‌های زیر آب، اصطلاحی است که برای توصیف بقایای جنگل‌هایی به کار می‌رود که به دلیل بالا آمدن سطح آب دریا‌ها به زیر آب فرو رفته‌اند. با کجارو همراه باشید تا نگاهی به مطرح‌ترین جنگل‌های زیر آب بیاندازیم.

این جنگل‌ها عموما در زیر گل و لای و خاک‌هایی غنی که حاوی بقایای گیاهان و درختان پیشین هستند، مدت‌های طولانی مدفون بوده‌اند تا اینکه پس از گذشت هزاران سال در اثر فرسایش یا پایین آمدن سطح آب دوباره نمایان شده‌اند. در این مقاله با هفت جنگل زیبا و شگفت‌انگیز در جهان آشنا می‌شویم که در میان آب‌‌های دریاچه‌ها شناور هستند. 

دریاچه کیندی، قزاقستان

دریاچه‌ی کیندی، قزاقستان

دریاچه‌ی کیندی (Kaindy lake) دریاچه‌ای است به طول ۴۰۰ متر در کشور قزاقستان که عمق آن در بعضی نقاط به ۳۰ متر می‌رسد. این دریاچه در ۱۲۹ کیلومتری شهر‌ آلماتی و ۲۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است. دریاچه‌ی کیندی در نتیجه‌ی رانش زمین و ریزش سنگ‌های آهکی به وجود آمده است. مسیری که به این دریاچه منتهی می‌شود دارای چشم‌انداز‌های بسیار زیبایی از رود Saty Gorge و دره‌ی چلیک ریور (Chilik River) است. تنه‌ی خشکیده‌‌ و کنده گونه‌ای از درختان صنوبر با نام Picea Schrekiana از میان آب‌های این دریاچه قدعلم کرده‌اند.

دریاچه بزید، رومانی

دریاچه‌ی بزید، رومانی

دریاچه‌ی بزید (Bezid) در کشور رومانی و در منطقه‌ی ترانسیلوانا واقع شده است. این دریاچه‌ی مصنوعی بعد از اینکه کل شهر بزید توسط سیل به زیر آب می‌رود، ایجاد می‌شود. این سیلاب به قدری شدید بوده است که تمامی خانه‌های شهر به زیر آب فرو رفتند و فقط برج کلیسای منطقه و نوک درختان از بالای سطح آب دریاچه نمایان است. ظاهرا ۲۵ سال قبل سدی در این منطقه ساخته شد تا مانع سیلاب‌هایی شود که مکررا در این رود دره (river valley) اتفاق می‌افتاده است. کاملا واضح است زمانی که خانه‌های ساکنان به زیر آب فرو رفته است‌ آن‌ها مجبور بوده‌اند این شهر کوچک را ترک و به مکان دیگری نقل مکان کنند.

دریاچه پریار، هند

دریاچه‌ی پریار، هند

دریاچه‌‌ی پِریار هندوستان در ایالت کرالا، یکی دیگر از جنگل‌های شگفت‌انگیز جهان است که بقایای درختان گذشته در آب‌های‌ آن غوطه‌ور هستند؛ درختانی که تنه‌ی ‌خشکیده‌ی‌ آن‌ها در حال پوسیدن و از بین رفتن است. ساقه‌های بعضی از این درختان همانند دست‌هایی که به سوی آسمان بلند می‌شوند از دل این دریاچه سر بر افراشته‌اند. آب این دریاچه که از طریق رودخانه‌ی پریار تامین می‌شود منطقه‌ای به مساحت ۵۵ کیلومتر مربع را پوشانده است. این دریاچه به نوبه‌ی خود، آب رودخانه‌ی Vaigai River در ایالت تامیل نادو را تامین می‌کند که آب دریاچه با کمک تونل و آبراهه‌هایی از میان رشته‌کوه‌های Western ghat می‌گذرد و به ایالت تامیل نادو می‌رسد. هنوز هم بقایای این درختان خشکیده نشان می‌هد در گذشته به جای این دریاچه، جنگلی زیبا و سرسبز بوده است.  

دریاچه سد یوداوالاوه، سریلانکا

دریاچه سد یوداوالاوه، سریلانکا

شاخه‌های انبوه و پرپیچ و خم درختانی که در دریاچه سد یوداوالاوه واقع شده‌اند یاد‌آور وسعت و گستردگی جنگلی است که قبل از ساخته شدن سد در این منطقه وجود داشته است. قبل از ایجاد این دریاچه سد، این منطقه سرسبز و پردرخت بوده است. این دریاچه‌ی عمیق توسط رود walave تغذیه  و پرآب می‌شود که آب این رودخانه نیز توسط چشمه‌سارهای جنگل‌ها و جلگه‌های مرتفع‌تر تامین می‌شود.

 دریاچه ولتا، غنا

 دریاچه‌ی ولتا، غنا

این دریاچه سد، وسیع‌ترین دریاچه سد در جهان است که تاکنون ساخته شده است. این دریاچه با ساخت سد هیدروالکتریکی آکوسومبو (Akosomba) ایجاد شده است که برق بیشتر مناطق این کشور را تامین می‌کند. ساخت این سد در سال ۱۹۶۵ تکمیل شده است. قبل از اینکه سد آکوسومبو ساخته شود ۷۸۰۰۰ نفر سکنه‌ی این منطقه مجبور به نقل مکان شدند، زیرا ۱۲۰ ساختمان بزرگ و تعداد بی‌شماری از خانه‌های مسکونی کوچک در این منطقه تخریب شدند.

دریاچه کدو، تگزاس

دریاچه‌ی کدو، تگزاس

دریاچه کدو (lake caddo) با ۱۰۳ کیلومتر مربع وسعت که شامل خود دریاچه و زمین‌های باتلاقی اطراف آن نیز می‌شود، در مرز بین ایالت تگزاس و لوئیزیانا و بین دو شهرستان هریسون شمالی و ماریون جنوبی واقع شده است. سایه و تصویری از درختان با شکوه درون دریاچه بر روی آب‌های راکد و آرام آن انعکاس پیدا کرده است. در زیر آب‌های آرام دریاچه، تنه درختان سرو جا خوش کرده‌اند؛ به همین دلیل است که دریاچه‌ی کدو در منطقه‌ی مرزی بین تگزاس و لوئیزیانا میزبان بزرگ‌ترین جنگل درختان سرو در دنیا است.

 دریاچه‌ کامپونگ پلاک، کامبوج

 دریاچه‌ی کامپونگ پلاک، کامبوج

درختان غوطه‌ور در دریاچه‌ی کامپونگ پلاک (kampong pluk) درختانی با نام mangroves هستند. این جنگل غوطه‌ور در آب، زیستگاه گونه‌های متنوعی از حیات‌وحش است. این جنگل علاوه براینکه زیستگاه گونه‌های متفاوتی از جانوران است محل زندگی انسان‌هایی است که با صید میگو گذران می‌کنند. مردم این منطقه روی پایه‌های چوبی بلند و محکم درون آب برای خود خانه‌هایی ساخته‌اند. این پایه‌های چوبی بلند در چهار طرف و زیر خانه قرار داده می شوند به طوری که خانه‌های ساخته شده روی این پایه‌ه از سطح آب دریاچه فاصله‌ی زیادی دارند که باعث می‌شود این خانه‌ها از سیلاب و حمله‌ی جانوران موذی در امان باشند.

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه