با فراموش نشدنی ترین میوه های فصل تابستان آشنا شوید

محبوبه رستمی | دوشنبه, ۲۸ تیر ۹۵ ساعت ۲۳:۳۰

فصل گرما شما را ترغیب به خوردن میوه‌های خنک و آب‌دار می‌کند. تابستان بهترین فرصت است تا سبد خود را از میوه‌هایی خوشمزه و سالمی پر کنید که باید بخورید. برای رفع تشنگی شدید در فصل تابستان و داشتن پوستی شفاف، میوه‌های تابستانی را فراموش کنید. در ادامه با کجارو همراه باشید.

هر چند سیب و موز در هر فصل و شرایطی مواد مغذی فراوانی را به بدن ما می‌رسانند، اما دلیل نمی‌‌شود خود را از میوه‌های تازه‌ی تابستانی محروم کنیم. هندوانه، طلبی، هلو، گیلاس، آلو، توت و... مثال‌های اندکی از میوه‌های این فصل گرم هستند که به راحتی نمی‌توان از کنارشان رد شد. تازگی این میوه‌ها کمک بسیار خوبی برای تحمل گرما خواهد بود. میوه‌های تابستانی به طور طبیعی حاوی مقدار زیادی آب هستند که اغلب این میزان بین ۸۰ تا ۹۰ درصد آن‌ها را شامل می‌شود. علاوه بر این میوه‌ها حاوی ویتامین و سرشار از مواد معدنی، آنتی اکسیدان، مواد مغذی و فیبر گیاهی هستند. همچنین این میوه‌ها با طعم‌های بی‌نظیرشان میان وعده‌ی خوبی شمار می‌روند و پاسخگوی اشتهای شما هستند.

میوه هایتابستانی

ایده خوب این است که شما می‌تونید تمام این میوه‌ها را به روش‌های متفاوتی سرو کنید. سالاد میوه (تکه‌های کوچک و مخلوط شده‌ی چند نوع از میوه‌ها)، طبیعی (به همین شکلی که هستند)، کبابی (شکل جدیدی از میوه‌ها روی سیخ‌های چوبی)، میلک شیک و... چند پیشنهاد متنوع برای سرو میوه‌های تابستانی است.

میوه‌هایی که در این فصل نباید از دست دهید

 هندوانه

این میوه مشهور فصل گرما حاوی مقادیر زیادی ویتامین  C و آنتی اکسیدان است. در صودت برش خوردن و نگهداری طولانی این میوه ویتامین c خود را از دست می‌دهد، بنابراین بهتر است هندوانه را به صورت کامل در یخچال نگهداری کنید. بعلاوه برخی از میوه‌ها وقتی نرم می‌شوند اتانول تولید می‌کنند و گاهی به دلیل حساسیت افراد به اتانول مصرف هندوانه‌ی نرم شده خطرساز می‌شود. هر چند اتانول تولید شده در میوه‌های رسیده به خودی خود آسیب‌رسان نیست، اما باید مراقب افرادی باشیم که به این ماده حساسیت دارند.

هندوانه

طالبی

میوه‌ای پر آب و معطر که اگر در سبد میوه‌های شما قرار بگیرد کمک بسزایی در جبران کم آبی بدنتان خواهد بود. همچنین با مصرف طالبی به دلیل وجود مقادیر قابل توجهی ویتامین C و بتاکاروتن، احتمال بروز سرطان‌هایی نظیر سرطان ریه، پستان، مثانه، روده بزرگ، معده و لوزالمعده در افراد مستعد کاهش می‌یابد (ویتامین C و بتاکاروتن با فعالیت آنتی اکسیدانی خود از فعالیت تخریبی رادیکال‌های آزاد جلوگیری کرده و مانع تشکیل غدد سرطانی می‌شوند).

طالبی

آناناس

بروملین آنزیمی بسیار موثر برای هضم غذا محسوب می‌شود و آناناس منبعی عالی برای این آنزیم به شمار می‌رود. به لطف پروتئین‌های ضد التهابی موجود در این میوه آناناس ضد آرتروز و ضد پوکی استخوان است. بهترین اکسیر برای کسب انرژی بیشتر روزانه آب آناناسی است که شما صبح زود میل کنید. حجم بالای ترکیبات غنی موجود در آناناس به بدن  شما کمک می‌کند تا با نشاط و سر زنده باشید.

آناناس

توت فرنگی

این میوه‌ی بهاری که در مناطق کوهستانی و سردسیر در فصل تابستان نیز یافت می‌شود، خاصیت آشکارای ضد سرطانی دارد. جالب است بدانید خاصیت ضد التهابی توت فرنگی هم به همان اندازه بارز و مصرف آن در جلوگیری از بیماری‌هایی با منشا التهاب و عفونت بسیار مفید است. بعلاوه مصرف توت‌فرنگی به افرادی با سابقه‌ی خانوادگی بیماری‌هایی قلبی و عروقی و آلزایمر توصیه می‌شود.

توت فرنگی

انجیر

این میوه‌ی دو فصلی که اغلب در نیمه ی دوم فصل تابستان قابل چیدن است جزو مهم‌ترین میوه‌های این فصل به شمار می‌رود. مصرف زیاد انحیر احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد و در مهار برخی بیماری‌ها چون سرطان و دیابت نوع دو مفید است. فیبرهای گیاهی و آنتی‌اکسیدان‌ها نقش مهمی در این اثر حفاظتی انجیر دارند.

انجیر

تمشک

این میوه منبع بسیار خوب فیبرهای گیاهی است و در هر ۶۵ گرم دارای ۲/۴ گرم فیبر و در کاهش کلسترول و قند خون بسیار موثر و سیرکننده است. همچنین تمشک جابجایی مواد غذایی در روده‌ها را تسهیل می‌بخشد. برای کاهش دمای بدنتان می‌توانید از شربت تمشک استفاده کنید.

تمشک

انبه

این میوه که برای رسیدن به طعم بی‌نظیر و بی‌همتای خودش نیاز به گرمای فراوان دارد سرشار از ویتامین A است. به علت وجود پلی فنل موجود در انبه، آب انبه خاصیت ضد سرطانی دارد. از آنجایی که دارای مقدار زیادی اسید گالیک است، سیستم هضم را ضدعفونی و تمیز و دهان را خوشبو می‌کند.

انبه

هلو

یکی از سردمداران میوه‌های تابستانی هلو است. هلوهایی را انتخاب کنید که نسبت به اندازه‌شان سنگین هستند. از خرید هلو‌هایی که قسمتی از پوستشان سبز است خودداری کنید. هلو‌هایی که گوشت زرد دارند، حاوی آنتی اکسیدان کمتری هستند، پس هلویی را انتخاب کنید که گوشت سفید دارند. این میوه دارای ویتامین C، ویتامینE، ویتامین B3، مس، فسفر و آهن است.

هلو

آلبالو

رنگ فریبنده‌ی این میوه به دلیل وجود آنتی اکسیدان موجود در آن است. آنتی اکسیدان در بدن تبدیل به اسیدهای آمینه شده  و از پیری و بسیاری بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. آلبالو حاوی ویتامین E، ویتامین C و بتاکاروتن است. آب آلبالو  تازه را هنگام صبحانه میل کنید، زیرا موجب شادی و شفافیت پوست می‌شود. آلبالو ادرارآور است و از آنجایی که پتاسیم موجود در آن مانع باقی‌ ماندن نمک در عروق می‌شود برای قلب مفید است.

آلبالو

زردآلو

زردآلو در شهرهای گرمسیری از اواسط بهار قابل برداشت است. این میوه‌ی بسیار خوشمزه را نمی‌توانید مدت زیادی نگهداری کنید؛ بنابراین بهتر است هر بار به میزان مصرفتان آن‌ را در سبد کالایتان بگذارید و تازه میل کنید. در رفع ورم معده زردآلو نقش بسزایی خواهد داشت. بتا کاروتن موجود در زردآلو اگر به همراه کمی چربی میل شود، جذب بهتری خواهد داشت. پس بهتر است برگ زردآلوی خشک را به همراه چند مغز روغنی مانند بادام زمینی یا فندق بخورید.

زرد آلو

زغال اخته

مصرف زغال اخته برای سلامتی قلب، جلوگیری از پوسیدگی دندان و افزایش مقاومت بدن توصیه می‌شود. این میوه‌ی سرشار از آنتی اکسیدان در هر ۱۰۰ گرم خود حاوی  ۷۰ تا ۱۲۵ میلی گرم ویتامین C است. زغال اخته از عفونت ادرار جلوگیری و پیشرفت عفونت‌های روده را متوقف می‌کند.

زغال اخته

آلو

میوه‌ای سرشار از ویتامین B6، B3، B2 و مواد معدنی مانند مس، منیزیم، منگنز، پتاسیم که نقش بسزایی در درمان یبوست، چربی خون، اضطراب و چوکی استخوان دارد. این میوه‌ی خوشمزه به صورت خشک، کمپوت، مربا و... مصرف می‌شود و چاشنی مناسبی برای کیک‌ها و دسر ها به شمار می‌رود.

آلو

انگور

این میوه‌ی تابستانی که دارای خاصیت ضد سرطانی است در اواخر تابستان و اوایل پاییز به بهترین وضعیت خود می‌رسد. مطالعات نشان داده است انگور تاثیر مثبتی بر بهبود حافظه دارد. انگور قرمز آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به انگو سبز دارد (حدود دو برابر).

انگور

آووکادو

درخت آووکادو در فصل خاصی میوه نمی‌دهد و میوه دادنش بستگی به محل رویش و کاشت درخت دارد. با این وجود میوه‌ی این درخت بیشتر در فصل تابستان آماده‌ی چیدن است. به دلیل وجود اسید‌های چرب مفید و مواد مغذی مصرف این میوه بسیار توصیه می‌شود. آووکادو که دارای منیزم است در رشد استخوان‌ها مفید و برای تولید پروتئین‌ها، فعالیت آنزیم ها، ساخت ماهیچه‌ها سلامت دندان‌ها و بهبود کارکرد دستگاه عصبی ضروری است.

آووکادو

گیلاس

این میوه معمولا در مناطق گرم از اواسط بهار قابل برداشت است. از آنجایی که گیلاس برای مدت طولانی تازه می‌ماند، می‌توانید تا یک سال در فریزر آن‌ را نگهداری کنید. همچنین شما می‌توانید گیلاس را همراه با غلات صبحانه یا بلغور جوی دو سر میل کنید. این میوه را در سالاد میوه یا ماست میوه‌‌ای خود جای دهید و به‌عنوان میان وعده‌ی غذایی سالم سرو کنید. در گیلاس مقدار قابل توجهی آب وجو دارد (۸ گرم آب در هر گرم گیلاس).

گیلاس

مطالب مرتبط:

منبع aufeminin

دیدگاه