لوکیش فیلم: سریال لاست

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی پنجشنبه، ۲۴ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۰
لوکیش فیلم: سریال لاست

در قسمت ۲۱ از سری مقالات لوکیشن فیلم، این بار به سراغ یک سریال مهیج و دیدنی به نام لاست (Lost) رفته‌ایم، و قصد داریم شما را با محل فیلمبرداری این سریال آشنا کنیم. در ادامه با کجارو همراه باشید.

سریالLost

لاست مجموعه‌ای تلویزیونی است که زندگی بازماندگان سقوط هواپیمایی را به تصویر می‌کشد که از سیدنی به لس‌آنجلس می‌رفت. آن‌ها در جزیره مرموزی در اقیانوس آرام گیر افتاده‌اند. شیوه بیان داستان این سریال منحصربه‌فرد است. در طول هر قسمت، بخش‌هایی از زندگی آن‌ها در جزیره و بخش‌هایی از زندگی گذشته آن‌ها را می‌بینیم.

لاست توسط جفری لیبر، جی. جی. آبرامز و دیمون لیندلوف ساخته شد. آن‌ها به‌صورت مشترک فیلمنامه قسمت اول سریال را نوشتند و آبرامز آن را کارگردانی کرد. در طول پخش سریال لیندلوف و کارلتون کیوز با تعداد زیادی از سازندگان اختصاصی و نویسندگان همکاری داشتند. با توجه به دست‌اندرکاران و بازیگران زیاد فیلم و فیلمبرداری در بهترین مکان‌ها در اوآهو در هاوایی، این سریال یکی از پرخرج‌ترین سریال‌های تلویزیونی است.

لاست

این مجموعه تلویزیونی، تحسین مردم و منتقدین را برانگیخت و منتقدان این سریال را در بین ۱۰ سریال برتر تاریخ تلویزیون آمریکا قرار داده‌اند. هر قسمت از فصل اول این سریال، به‌طور میانگین ۱۵٫۶۹ میلیون نفر بیننده در آمریکا داشت. در طول فصل ششم و پایانی این سریال، هر قسمت آن به‌طور میانگین ۱۱ میلیون نفر بیننده داشت. لاست بیش از ۲۵۰ بار نامزد دریافت جایزه در زمینه‌ها و جشنواره‌های مختلف شده و برخی از آن‌ها را از آن خود کرده است. از جمله آنکه لاست در سال ۲۰۰۵ برنده سریال برجسته درام در جشنواره امی شد.

نقد سریال

اینکه بگوییم Lost از موفق‌ترین سریال‌های دوران ماست سخنی بیهوده نیست. گرچه در خود آمریکا، سریال در برابر سریال‌های پخش شده هم‌زمان خود به تدریج رنگ باخت، اما در کشورهای دیگر (و به خصوص ایران)، «گمشده» از پر بیننده‌ترین سریال‌ها بود و البته در اینترنت هم طوفان‌های شدیدی در این‌باره به راه افتاد که نمونه آن سایت Lostopedia است. برخی این را به آغاز دوران سریال‌بینی ما ایرانی‌ها نسبت می‌دهند که نادرست هم نیست، اما به هر حال باید دلایل محبوبیت آن را بررسی کنیم و این جز با نگاه عمیق‌تر به خود سریال ممکن نیست.

لاست

"گمشده» از سریال‌های بسیار پرهزینه آمریکایی ست که از سپتامبر ۲۰۰۴ تا می ۲۰۱۰ در ۶ فصل پخش شده و ماجرای افرادی است که در پروازی از سیدنی به لس‌آنجلس دچار سانحه هوایی شده و سقوط کرده‌اند. محل سقوط آن‌ها جزیره‌ای است که ظاهرا راه ارتباطی با دنیای خارج از آن ندارد و بنابراین ساکنان آن باید به ماندن در جزیره عادت کنند.

قسمت‌های ابتدایی فصل اول به نمایش اوضاع پس از سقوط این مسافران و همچنین فلش بک‌هایی به زندگی هر یک از آن‌ها اختصاص دارد. در این فصل با مشکلات حضور در جزیره آشنا می‌شویم و در هر قسمت به گذشته یکی از آنان بازمی‌گردیم تا با او بیشتر آشنا شویم؛ یعنی دو خط در فصل اول پیگیری می‌شود. یکی از نکات امتیاز سریال‌ها نسبت به فیلم‌ها همین است: در روندی طولانی‌تر امکان آشنایی بیشتر بیننده با شخصیت‌ها فراهم می‌شود و در نتیجه پیگیری حوادث پیش‌آمده برای آن‌ها محتمل‌تر است.

لاست

محل فیلمبرداری سریال جزیره‌ای در حوالی هاوایی بوده است؛ اما با توجه به محل سقوط هواپیما افراد زیادی پس از فصل ۴ سعی کردند با توجه به مسیر پرواز هواپیما و تخمین زمان پرواز و سقوط محل تقریبی یا دقیق جزیره را کشف کنند! در اینکه لاست سریالی حساب شده و دقیق است شکی نیست. با این حال حس روبرو شدن ما انسان‌ها با معما و عجایب است که چنین مسائلی را به پیش می‌برد و شاید خود تهیه‌کنندگان سریال هم حدس چنین استقبال و ایجاد گروه‌های «کشف معماهای لاست» را نمی‌دادند!

نکات جالب درباره سریال

  • علیرغم اینکه Ian Somerhalder (بازیگر نقشِ بون)، جزو بازیگران اصلی سریال بود تا پیش از اینکه سکانس گرفته شود، از اینکه قرار است در این مرحله بمیرد، باخبر نبود.
  • جک شفرد (Matthew Fox)، قرار بود در ابتدای قسمت اول سریال بمیرد! با این حال تیم سازنده سریال بعدا نظرشان را تغییر دادند.
  • در مرحله انتخاب بازیگر، ابتدا قرار بود بازیگر نقش هوگو (Jorge Garcia)، نقش ساویر را بازی کند. همچنین بازیگر نقش سان (Yunjin Kim) قرار بود که نقش کیت را ایفا کند.
  • زمانی که سریال تمام شد، تهیه‌کننده اجرایی سریال (Damon Lindelof)، درب دریچه (Hatch) را به‌عنوان یادگاری با خودش به خانه برد و آن را تبدیل به میز پیش‌دستی کرد! یکی دیگر از تهیه‌کنندگان (Carlton Cuse)، ساعتِ شمارش معکوس درون دریچه را با خود برد!
  • بازیگر نقش ساویر (Josh Holloway) در واقع بوت (پوتین)های خودش را در فیلم می‌پوشید! او این بوت‌ها را از چندین سال قبل داشت!
  • نیکی و پائولو که در چند قسمت از فصل سوم سریال ظاهر شدند، به علت بی‌علاقگی بینندگان به آن‌ها خیلی زود از متن سریال خارج شدند. برای همین، داستان زندگی‌شان که قرار بود چند فصلی پابرجا باشد، در شش قسمت خلاصه و تمام شد.
  • بازیگر نقش جان لاک (Terry O’Quinn)، به‌قدری به محل تولید فیلم نزدیک بود که برخی روزها از خانه تا محل فیلم‌برداری را پیاده می‌آمد!
  • ایده‌ی اینکه عده‌ی دیگری (Others) از قبل در جزیره زندگی کرده باشند، از اوایل سریال در ذهن نویسندگان بود. با این حال، اسم و لوگوی ابتکار دارما (Dharma Initiative)، در بین دو فصل اول و دوم شکل گرفت.
  • علیرغم شایعات بی‌اساس، کاراکترها در طول داستان سریال نمرده بودند!

لوکیشن‌های فیلم

فیلمبردار این سریال با دوربین ۳۵ میلی‌متری انجام شده، لوکیشن‌های اصلی فیلم در اوآهو واقع در هاوایی، ساحل ماکولیا فیلمبرداری شده است. صحنه غار نیز فقط یک ماکت بوده که در یک سوله بازسازی شده است. باقی صحنه‌ها مربوط شخصیت‌های فیلم در امریکا، تایلند، عراق، مالدیو، نیجریه، بریتانیا، فرانسه و استرالیا فیلمبرداری شده است.

هاوایی کجاست؟

هاوایی

مجموعه جزایر هاوایی واقع در اقیانوس آرام است و جزو ایالت‌های آمریکا محسوب می‌شود. گمان بر این است که مردمی که هزار سال پیش به هاوایی رفتند، از مارکیساز Marquesas که در چهارهزار کیلومتری جنوب غربی آنجاست کوچ کرده‌اند.

هاویی

موقعیت اوآهو روی نقشه

اوآهو کجاست؟

اوآهو سومین جزیره بزرگ از مجموعه جزایر هاوایی است، این جزیره آتشفشانی دارای ۳۵۶ کیلومتر خط ساحلی است و بالاترین نقطه آن ۱۲۲۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد.

اوآهو

موقعیت اوآهو روی نقشه

خوانندگان محترم کجارو، اگر شما نیز از طرفداران سریال «Lost» هستید، لطفا نظرات خود را با ما و سایر مخاطبان به اشتراک گذارید. ضمنا می‌توانید تمام مطالب بخش لوکیشن فیلم را در صفحه اختصاصی آن مشاهده کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه