آشنایی با کشورهای یورو 2016؛ گروه شش: پرتغال

محبوبه حسنی | دوشنبه, ۲۱ تیر ۹۵ ساعت ۲۳:۳۰

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ یا همان جام جهانی کوچک از یازدهم ژوئن (۲۰ خرداد) در کشور فرانسه آغاز می‌شود. این تورنمنت یک ماه ادامه خواهد داشت و به این بهانه قصد داریم به معرفی ۲۴ تیم شرکت‌کننده در این رقابت‌ها بپردازیم. با کجارو همراه باشید.

مقاله مرتبط:

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ پانزدهمین دوره‌ی این مسابقات است که به میزبانی کشور فرانسه برگزار می‌شود. این رقابت‌ها که از آن به‌عنوان جام‌جهانی کوچک نیز یاد می‌شود، هر ۴ سال یک بار در قاره‌ی اروپا برگزار می‌شود و از اهمیت زیادی برخوردار است. این بار قرار است برخلاف دوره‌های قبلی، این رقابت‌ها با حضور ۲۴ تیم اروپایی برگزار شود که ازاین‌رو تیم‌های بیشتری شانس حضور در این مسابقات را دارند. به همین منظور قصد داریم در کجارو به معرفی ۲۴ کشور حاضر در این تورنمنت بپردازیم.

پرتغال، زیبا، دیدنی و قهرمان

یورو ۲۰۱۶ فرانسه در شهرهای پاریس، بوردو، لیل، لیون، مارسی، لان، سنت‌دنیز، سن‌اتین، تولوز و نیس برگزار خواهد شد. پرتغال یکی از کشورهایی است که در این مسابقات حضور دارد و همراه با مجارستان، اتریش و ایسلند در گروه پنجم رقابت‌ها قرار گرفته است. در ادامه بیشتر با این کشور بی‌نظیر آشنا می‌شویم.

پرتغال کشوری است که در جنوب‌غربی اروپا واقع شده و پایتخت آن شهر زیبای لیسبون است. مردم این کشور به زبات پرتغالی صحبت می‌کنند و واحد پول آن‌ها یورو است. پرتغال کشوری زیبا و جذاب است که به‌دلیل جاذبه‌های طبیعی خود گردشگران زیادی دارد. گردشگرانی که برای گذراندن تعطیلات رویایی خود به پرتغال سفر می‌کنند، هیچگاه آرامش وصف‌ناشدنی این سفر را از یاد نخواهند برد.

پیشینه

پرتغال در اصل شهری کوچک به نام پروتوکال بوده که در کنار رودخانه‌ی دورو قرار داشته است. این رودخانه زمانی مرکز توجه بوده و رفت و آمد زیادی در آن انجام می‌شده است. اطراف شهر پروتوکال را سرزمین پرتغالی می‌گفتند. تا قبل از حضور رومی‌ها، مردم این سرزمین بت‌پرست بودند، ولی بعد از حضور رومی‌ها در پرتغال به یکی از مهم‌ترین کشورهای مسیحی تبدیل شد. پرتغال همواره درگیری‌های زیادی را میان قوم‌های مختلف از جمله رومی‌ها، لوسیتانی و... شاهد بوده است.

تاریخچه پرتغال به دو زمان مهم تقسیم می‌شود. در عصر دریانوردی، پرتغالی‌ها توانستند مسیرهای دریایی زیادی را کشف کرده و به نام خود ثبت کنند. پرتغال همواره در دریانوردی یکی از قدرت‌ها بوده و به همین دلیل و با توجه به اکتشافات مهم پرتغالی‌ها، عصر دریانوردی را دوران طلایی پرتغال می‌دانند.

اما دوران دوم، دوره‌ی معاصر است که ابتدا پرتغال سال‌ها در اسارت فرانسوی‌هایی بود که به این سرزمین هجوم آورده بودند. سپس پرتغال قدرت خود را به دست آورد و توانست مستعمراتی را در دنیا و به‌ویژه قاره‌ی آفریقا داشته باشد، اما سرانجام در سال ۱۹۷۴ با کودتای چپ‌گراها دوران دیکتاتوری پایان یافته و جای خود را به دموکراسی داد.

پرچم

پرچم جمهوری پرتغال یک نمونه‌ی مستطیلی متشکل از دو رنگ قرمز و سبز است که به‌صورت عمودی قرار گرفته‌اند و روی آن‌ها نشان ملی این کشور نیز دیده می‌شود. نیمی از این نشان در رنگ قرمز و نیم دیگر در رنگ سبز قرار دارد. این طراحی به‌عنوان پرچم جدید ملی، سی‌ام ژوئن ۱۹۱۱ میلادی به تصویب رسمی رسیده است.

موقعیت جغرافیایی و همسایگان

پرتغال کشوری در جنوب غربی اروپا است که ۹۲ هزار ۲۱۲ کیلومتر وسعت دارد و بیش از ۱۱ میلیون نفر در آن زندگی‌ می‌کنند. پایتخت این کشور لیسبون است و به‌جز دریاهای اطراف تنها با اسپانیا مرز مشترک دارد و به همین دلیل آن را ادامه‌ی فلات مرکزی اسپانیا می‌دانند که با پیشروی به‌سمت دریا رفته‌رفته از ارتفاع آن کاسته می‌شود. پرتغال دارای ۷ منطقه و دو منطقه‌ی خودمختار است

حکومت

پرتغال کشوری است که به‌صورت جمهوری اداره می‌شود. این کشور تا پنجم اکتبر سال ۱۹۱۰ میلادی حکومتی پادشاهای داشته، ولی بعد از فرار پادشاه اوضاع تغییر می‌کند. در این کشور همه چیز به‌صورت دموکراسی پارلمانی اداره می‌شود و رئیس‌جمهوری برای ۵ سال از طریق انتخابات بین مردم انتخاب می‌شود. مجلس پرتغال به نام مجلس جمهوری نشاخته می‌شود که ۲۳۰ کرسی برای نمایندگان دارد.

جاذبه‌های گردشگری کشور پرتغال

پرتغال کشوری ساحلی و بسیار زیبا است که می‌تواند یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای تعطیلاتی آرام‌بخش و خاطره‌انگیز باشد. جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این کشور آن‌قدر ظرفیت دارد که بتوانید روزهای جذابی را در پرتغال بگذرانید و خاطرات بی‌نظیری را برای خود رقم بزنید. بی‌شک لیسبون به همان اندازه که در اروپا اهمیت دارد، می‌تواند مهم‌ترین مقصد شما در این سفر باشد.

صومعه جرونیموس (Jerónimos Monastery)

در شهر لیسبون کشور پرتغال، علی‌رغم عدم حضور آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری فوق‌العاده و منحصربه‌فرد، می‌توان مناظر دیدنی جالب و قابل‌توجهی را یافت که میزبان گردشگران بسیاری را از سراسر جهان است. صومعه‌ی جرونیموس این شهر، یکی از پربازدیدترین مکان‌های تاریخی و گردشگری این کشور محسوب می‌شود که قدمت احداث آن به قرن ۱۶ میلادی باز می‌گردد. مورخان و باستان‌شناسان معتقدند که این اثر زیبای کهن، به‌واسطه‌ی سفر جهانگرد و کاشف پرتغالی واسکادو دا گاما به کشور هند ساخته شده است. در واقع در گذشته‌ای دور از این مکان به‌عنوان خانه‌ی راهبانی که از مریدان جروم (ژروم کشیش ایلیریایی) بودند، استفاده می‌شد. به نظر می‌رسد این افراد با حضور در این مکان، برای آرامش و تسلی روح پادشاه خویش و نیز رهبری و هدایت ملوانان و دریانوردان، مراسم دعا برپا می‌کردند. البته می‌توانید با مشاهده‌ی حکاکی‌ها و تصاویر دریایی که روی این اثر جالب تاریخی نقش بسته‌ است، متوجه اهداف اولیه‌ی احداث این عمارت زیبا شوید.

برج بلم (Belém Tower)

از زیباترین و پربازدیدترین مکان‌های گردشگری کشور پرتغال، برج بلم (Belém) این کشور است که در بخش سانتا ماریای شهر لیسبون قرار دارد. این عمارت شگفت‌انگیز در بین آب‌های دریا احداث شده که با شکل هندسی مستطیل و با کاربری دفاعی در رودخانه‌ی تاقوس (Tagus Rive)، جهت قوی کردن هرچه بیشتر قوای نظامی این کشور، ساخته شده است. حتی از این برج به‌عنوان دروازه‌ای تشریفاتی برای ورود به شهر لیسبون نیز استفاده می‌شد. به نظر می‌رسد که این اثر تاریخی با سبک معماری منیولاین که به سبک معماری پرتغالی در قرن ۱۶ میلادی، شهرت دارد، طراحی و ساخته شده است. هر چند می‌توان در احداث آن، معماری با سبک‌های دیگر را نیز به وضح مشاهده کرد. مورخان و کارشناسان معماری و باستان‌شناسی معتقدند که سازندگان این برج زیبا و تاریخی، ساخت آن را در بدو قرن ۱۶ میلادی، در دوران حکومت مانوئل اول و در ساحل بلم شروع کرده‌اند. به همین دلیل این عمارت تاریخی به برج بلم شهرت یافته است. البته برخی دیگر از مورخان و باستان‌شناسان بر این باورند که دستور اولیه‌ی ساخت و احداث برج بلم، در قرن ۱۵ میلادی و به دستور پادشاه جان دوم، صورت گرفته است. به هرحال، این اثر شگرف تاریخی با معماری زیبا و چشم‌نوازش، یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین مقاصد گردشگری کشور پرتغال به شمار می‌آید که سالانه میزبان جمعیت زیادی از توریست‌های سراسر جهان است.

باغ وحش لیسبون  (Jardim Zoologico de Lisboa)

طبیعت و حیواناتی که به‌صورت آزادانه در آن زندگی می‌کنند، همواره مناظر زیبایی را رقم می‌زنند که تماشای آن‌ها نه‌تنها خالی از لطف نیست، بلکه لذتی شگرف را به روح و جان آدمی خواهد بخشید. در مرکز شهر لیسبون پرتغال، باغ وحشی بسیار هیجان‌انگیز و زیبا وجود دارد که بیش از یک قرن از احداث آن می‌گذرد و جمعیت بسیاری را از سراسر پرتغال و جهان برای بازدید از این مکان، به‌سمت خود می‌کشاند. حضور بیش از ۳۶۰ گونه از حیوانات و جانوران مختلف، وسوسه‌ای اجتناب‌ناپذیر را برای افرادی که علاقه‌مند به طبیعت و موجودات آن هستند، به وجود می‌آورد. خانواده‌های بسیاری برای بازدید از این مکان به مرکز شهر لیسبون رفته و اوقات جالب و خاطره‌انگیزی را تجربه کرده‌اند، بنابراین توصیه می‌کنیم هنگام حضور این شهر، تماشای این مکان زیبا و طبیعی را از دست ندهید.

قلعه سائو خورخه (Sao Jorge)

در زمان رومیان، قلعه‌ای زیبا با چشم‌اندازی منحصر‌به‌فرد به نام قلعه‌ی سائو خورخه ساخته شده است که از مقاصد پرطرفدار گردشگران در شهر لیسبون پرتغال به شمار می‌رود. از ویژگی‌های بارز این بنا، مشاهده‌ی کامل آن در تمامی نقاط لیسبون است. جالب است بدانید که در سده‌ی ۱۰ میلادی، مورها با تغییراتی که در ساختمان آن ایجاد کردند، استحکامات این عمارت باشکوه را تقویت کردند. البته در سال ۱۱۴۷ میلادی، لیسبون مورد محاصره‌ی جنگ‌های صلیبی دوم قرار گرفت و سرانجام از تصرف مورها خارج شد. پس از آن این مکان تغییر کاربری داده و از آن برای اسکان شاه آلفونسوی سوم، استفاده کردند. در بین تمامی قسمت‌های ساخته شده‌ی این قلعه‌ی تاریخی به‌دلیل صدمات وارده در طی سال‌ها جنگ و تخریب، تنها ۱۸ برج و دیواره‌های آن برای بازدید گردشگران و علاقه‌مندان به عمارات تاریخی و کهن باقی‌ مانده است.

صومعه آلکوباکا (Alcobaca)

در مرکز کشور پرتغال و در شهر آلکوباکا، ساختمانی کهن و تاریخی مشاهده می‌شود که از آن به‌عنوان صومعه‌ی آلکوباکا یاد می‌شود. این عمارت در سال ۱۱۵۳ میلادی و به دستور نخستین پادشاه کشور پرتغال آلفونسوی اول احداث شده است. به نظر می‌رسد این کلیسا، در مدت زمانی که مورد استفاده قرار می‌گرفته است، ارتباطی نزدیک و تنگاتنگ با امپراطوران و حکمرانان پرتغالی داشته و به‌عنوان اولین ساختمان گوتیک بر جای‌ مانده از دوران قرون وسطی در این کشور به شمار می‌رود.

کلیسای استخوان‌ها (Capela dos Ossos)

 همواره شاهد مکان‌های تاریخی و قدیمی ترسناک و مهیبی در سراسر جهان هستیم که از مقاصد گردشگری بسیاری از مردم جهان به شمار می‌روند. در کشور پرتغال نیز کلیسایی بسیار هولناک و مخوف وجود دارد که به مردم این کشور آن را به کلیسای استخوان‌ها می‌شناسند. وحشت و ترسی که هنگام بازدید از این مکان وجود آدمی را فرا می‌گیرد به‌دلیل حضور هزاران استخوان جمجمه و اعضای بدن مردگان است که با ترکیبی خاص و هماهنگ روی یکدیگر چیده شده‌ است. گفته می‌شود که در قرن ۱۶ میلادی به‌دلیل کمبود جا جهت دفن مردگان و نیز فضای گسترده‌ای که اموات دفن شده در گورستان‌های شهر ایورا اشغال می‌کردند، راهبان دست به کار شده و راه حلی ظاهرا ساده را برای رفع این مشکل پیشنهاد دادند. به‌گونه‌ای که باقی‌مانده‌ی جسد مردگان را برای تزیین در و دیوار کلیسایی می‌برند که امروزه به کلیسای استخوان شهرت یافته است. در واقع بخش کوچکی از کلیسای گوتیک سنت فرانسیس پرتغال را برای این پیشنهاد مورد استفاده قرار داده و ظاهرا مشکل نبود فضای کافی در گورستان ایوارا را حل کردند. به نظر می‌رسد که حدود ۵۰۰۰ اسکلت بدن و جمجمه در این کلیسا مورد استفاده قرار گرفته است.

کاخ ملی پنا  (Pena)

در سده‌ی ۱۶ میلادی، در شهر لیسبون پرتغال، قصری باشکوه و زیبا توسط معماران و هنرمندان این کشور ساخته شد که در ابتدا به نام صومعه‌ی هیرونیمیت شهرت داشت و پس از بازسازی آن در قرن ۱۹ میلادی، توسط پادشاه وقت پرتغال به کاخی شگفت‌انگیز و منحصربه‌فرد تبدیل شد که امروزه از آن به نام کاخ ملی پنا یاد می‌شود. از ویژگی‌های منحصربه‌فردی که در این اثر زیبا و دوست‌داشتنی وجود دارد، منظره‌ی جالب و دیدنی است که در روزهای ابری شهر لیسبون اتفاق می‌افتد. در این هنگام، ابرها پایین‌تر از کاخ قرار گرفته و نمی‌توان قسمت‌های بالایی آن را مشاهده کرد. سازندگان این اثر کهن، آن را به دستور پادشاه وقت فردیناند دوم، بر فراز  تپه‌ای در سینترا احداث کرده‌اند. در واقع می‌توان سبک معماری رمانتیسم سده‌ی ۱۹ میلادی را که ترکیبی فوق‌العاده از سبک معماری مانوئلین نو، گوتیک نو، رنسانس نو و اسلامی نو است، به وضوح در این قصر دیدنی و شگفت‌انگیز مشاهده کرد. همان‌گونه که پیشتر اشاره شد، در بدو ساخت از این کاخ به‌عنوان محل عبادت بانوی پنا (Lady of Pena) در قرون وسطی استفاده شده است. امروزه این عمارت کهن از جمله مکان‌هایی برای برگزاری مراسم دولتی استفاده می‌شود.

اسکله ریبیرا (Cais da Ribeira)

در شهر پورتوی پرتغال، اسلکه‌ای بسیار زیبا با منظره‌ای چشم‌نواز وجود دارد که در بین مردم این شهر و بسیاری از گردشگران به نام روح پورتو شهرت یافته است. اسکلتی که در پیرامون آن می‌توان گذرگاه‌ها و خیابان‌‌هایی متعلق به دوران قرون وسطی مشاهده کرد که به‌وسیله‌ی رودخانه‌ی دورو به میدانی در آن منطقه متصل می‌شود. در مرکز این میدان مجسمه‌ای با شکل هندسی معکب و از جنس برنز قرار گرفته است که جالب و تماشایی به نظر می‌رسد. از دیگر ویژگی‌های این اسکلت، حضور بناهای متعلق به قرون وسطی است که مناظری دیدنی و شگفت‌انگیز را برای بازدیدکنندگان و ساکنان آن، به ارمغان آورده است.

غذاها و رژیم غذایی کشور پرتغال

مقاله مرتبط:

در گذشته کشور پرتغال ، سرزمین‌هایی را تحت استعمار خود قرار داده بود و همین امر باعث شد، تا علاوه بر تاثیرپذیری فرهنگی، شاهد نفوذ رژیم غذایی مردم آن مناطق نیز در رژیم غذایی مردم کشور خود باشد. مخصوصا ورود ادویه‌هایی که طعم و عطری دلپذیر را برای غذاهایشان فراهم ساخته است. گوشت خوک، از پرمصرف‌ترین گوشت‌هایی است که مردم کشور پرتغال در رژیم غذایی خود، جای داده‌اند.

غذاهای گوشتی

مردم پرتغال با روش‌های مختلف آشپزی، غذاهایی لذیذ و فوق‌العاده‌ تهیه کرده و از خوردن آن لذت می‌برند. گوشت کباب شده‌ی خوک (گوشت بچه خوک)، یکی از پرطرفدارترین و لذیذترین غذاهایی است که مردم پرتغال مرکزی از آن استفاده می‌کنند.

خورشت کازیدو (Cozido à Portuguesa)

خورش معروفی که در اکثر خانواده‌های پرتغال تهیه می‌شود cozido à Portuguesa  نام دارد که از گوشت خوک، انواع سوسیس، برنج، سبزیجات و سیب‌زمینی در پخت آن استفاده می‌شود.

اسپتادا (espetada)

نوعی کباب گوشت که عطر و طعم بی‌نظیر آن هوش هر علاقه‌مند به غذا را از سر خواهد برد. اسپتادا تقریبا شبیه به کباب برگ ایران است با این تفاوت که گوشت‌هایی که روی آتش کباب می‌شوند از ضخامت بیشتری نسبت به کباب برگ ایرانی برخوردا است.

فیجوآدا (Feijoada)

محبوب‌ترین غذای مردم پرتغال، Feijoada که در بیشتر نقاط کشور پرتغال در رژیم غذایی مردم از جایگاه ویژه و متمایزی نسبت به سایر غذاها برخوردار است. این خوراک را در ظروف مخصوصی و به‌آرامی و با شعله‌ی بسیار ملایم طبخ می‌کنند. قلوه‌ی گوسفند یا گاو، باقالا و لوبیا از موادی هستند که هنگام پخت به این خوراک لذیذ اضافه می‌شود.

سوپ

در بیشتر وعده‌های غذایی مردم پرتغال، سوپ به‌عنوان بخش اصلی قرار داده می‌شود. طبخ انواع سوپ با موادی مانند ماهی، گوشت و سبزیجات فصلی صورت می‌گیرد.

کالدو ورده (caldo verde)

یکی از سوپ‌هایی که بیشترین محبوبیت را در بین خانواده‌های پرتغالی دارد، سوپ کالدو ورده (caldo verde) است. این سوپ با استفاده از موادی همچون کلم گالیکانی سبز (گالیکان: ساکنان گالیسیا در جنوب شرقی لهستان و شمال غربی اوکراین زندگی)، روغن زیتون، پودینگ سیاه (نوعی خوراک نرم با آرد برنج و تخم‌مرغ)، برش‌هایی از سوسیس، مانند چوریکو (chouriço) و سالپیکائو (salpicão) و خمیری از سیب‌زمینی تهیه می‌شود که در واقع شالوده‌ی این سوپ است.

آکورداز (açorda)

سوپ‌های نانی که به آکورداز (açorda) مشهور هستند (سوپ‌هایی که نان از به‌عنوان ترکیبات اصلی بهره می‌برند)، در تمام مناطق کشور پرتغال نیز به‌عنوان پیش‌غذا در کنار غذای اصلی تهیه و سرو می‌شود. در پخت این سوپ از حلزون صدف‌دار (البته از تمام نرم‌تنانی که دارای صدف هستند نیز استفاده می‌کنند)، سبزیجات و برش‌های ضخیمی از نان استفاده می‌شود.

دسر

بسیاری از دسرهایی که در رژیم غذایی مردم اسپانیا وجود دارد، به‌وسیله‌ی تخم‌مرغ تهیه می‌شوند. در واقع تخم‌مرغ ماده‌ی اصلی انواع دسر در کشور پرتغال است. البته با ترکیب ادویه‌های فصلی مانند دارچین و وانیل که عطر و طعم ویژه‌ای به آن‌ها می‌بخشد.

آروز دوسه (arroz doce)

یکی از این دسرهای خوشمزه، آروز دوسه (arroz doce) نام دارد. مطمئنا خوردن یک تکه از پودینگی که سرشار از عطر و طعم دارچین و وانیل است، خاطره‌ای شگرف را در ذهن انسان بر جای می‌گذارد. در رژیم غذایی کشور پرتغال تنوع زیبا و فوق‌العاده‌ای از کیک و شیری وجود دارد که اگر به این کشور زیبا قدم بگذارید، قطعا شیرینی فروشی‌هایی را خواهید یافت که قنادان در حال تزیین و تهیه‌ی انواع دسر و شیرینی‌های خوشمزه هستند.

فوتبال

پرتغال همواره جزو کشورهای مدعی در فوتبال بوده است و با اینکه تک ستاره‌ها در این تیم نقش تعیین‌کننده‌ای داشته‌اند، ولی همیشه در قامت یک تیم مدعی ظاهر شده‌اند. از اوزه‌بیو فقید گرفته تا کریستیانو رونالدو، همه ستاره‌ها تلاش کرده‌اند تا در قالب تیم ملی پرتغال به موفقیت برسند. فدراسیون این کشور سال ۱۹۱۴ میلادی تاسیس شده و از سال ۱۹۲۳ به‌طور رسمی به عضویت فیفا در آمده است.

کریستیانو رونالدو با ۱۲۸ بازی ملی و ۵۸ گل زده بهترین بازیکن کشتی‌رانان است، ولی بازیکنان بزرگی چون اوزه‌بیو، کاستا، دکو، ویتور بایا و لوییز فیگو نیز همیشه در خاطر فوتبال‌دوستان قرار دارند. پرتغال تا امروز ۵ بار در جام‌جهانی و ۴ بار در جام ملت‌های اروپا حاضر بوده که توانست شب گذشته در حضور خیل عظیم تماشاگران ورزشگاه استادوفرانس پاریس، تیم فرانسه را بدون حضور کریستیانو رونالدو با نتیجه ۱-۰ شکست دهد و قهرمان یورو ۲۰۱۶ شود.

قهرمانی پرتغال در یورو ۲۰۱۶ آن هم در شبی که بارها شاهد اشک‌های رونالدو بودیم، یکی از جذاب‌ترین اتفاقات فوتبالی سال جاری میلادی خواهد بود که هیچ‌گاه از اذهان مردم پاک نمی‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه