آشنایی با کشورهای یورو 2016؛ گروه پنج: ایرلند جنوبی

محبوبه حسنی | یکشنبه, ۲۰ تیر ۹۵ ساعت ۲۳:۳۰

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ یا همان جام جهانی کوچک از یازدهم ژوئن (۲۰ خرداد) در کشور فرانسه آغاز می‌شود. این تورنمنت یک ماه ادامه خواهد داشت و به این بهانه قصد داریم به معرفی ۲۴ تیم شرکت‌کننده در این رقابت‌ها بپردازیم. با کجارو همراه باشید.

مقاله مرتبط:

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ پانزدهمین دوره‌ی این مسابقات است که به میزبانی کشور فرانسه برگزار می‌شود. این رقابت‌ها که از آن به‌عنوان جام‌جهانی کوچک نیز یاد می‌شود، هر ۴ سال یک بار در قاره‌ی اروپا برگزار می‌شود و از اهمیت زیادی برخوردار است. این بار قرار است برخلاف دوره‌های قبلی، این رقابت‌ها با حضور ۲۴ تیم اروپایی برگزار شود که ازاین‌رو تیم‌های بیشتری شانس حضور در این مسابقات را دارند. به همین منظور قصد داریم در کجارو به معرفی ۲۴ کشور حاضر در این تورنمنت بپردازیم.

ایرلند جنوبی،‌ کشور قلعه‌ها

یورو ۲۰۱۶ فرانسه در شهرهای پاریس، بوردو، لیل، لیون، مارسی، لان، سنت‌دنیز، سن‌اتین، تولوز و نیس برگزار خواهد شد. ایرلند جنوبی یکی از کشورهایی است که در این مسابقات حضور دارد و همراه با ایتالیا، سوئد و بلژیک در گروه پنجم رقابت‌ها قرار گرفته است. در ادامه بیشتر با این کشور بی‌نظیر آشنا می‌شویم.

ایرلند جنوبی که نام اصلی آن جمهوری ایرلند است و برای جدا شدن از ایرلند شمالی پسوند جنوبی برای آن انتخاب شده، کشوری است در شمال غرب اروپا که پایتخت آن شهر دوبلین است. مردم این کشور به زبان ایرلندی و انگلیسی صحبت می‌کنند و واحد پول آن‌ها یورو است. جمهوری ایرلند کشوری است زیبا و جذاب که همانند ایرلند شمالی، اسکاتلند، ولز و انگلستان پر از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری منحصربه‌فرد است.

پیشینه

نام ایرلند در قدیم هیبرنی (Hibrernie) بوده و تا قرن ۱۷ میلادی این سرزمین سراسر از جنگل و پوشش گیاهی متنوع پوشیده بوده است. ایرلند جنوبی نیز همانند ایرلند شمالی سرگذشت عجیب و پر نوسانی داشته و همواره تلاش داشته با تمام قدرت از زیر پرچم بریتانیای کبیر خارج شود. در این بین جنگ‌های زیادی میان شمالی‌ها و جنوبی‌ها در گرفته و ایرلند جنوبی خیلی زودتر به استقلال رسیده است. ایرلند جنوبی از اول ژانویه ۱۸۰۱ میلادی تا ششم دسامبر ۱۹۲۲ میلادی زیرمجموعه‌ی پادشاهی بریتانیای کبیر و ایرلند بوده است.

پرچم

پرچم ایرلند جنوبی یا جمهوری ایرلند یک نمونه‌ی مستطیلی متشکل از سه رنگ سبز، سفید و نارنجی است که به‌صورت عمودی قرار گرفته‌اند. دولت ایرلند اعلام کرده رنگ سبز نشان‌دهنده‌ی سنت اسکاتلندی و ایرلندی، رنگ نارنجی بیانگر حامیان شاه ویلیام و رنگ سفید نشانه‌ی صلح و آتش‌بس میان نارنجی‌ها و سبزها است.

این پرچم طی سال‌ها تغییرات زیادی داشته، ولی شکل فعلی آن مربوط به قیام شرقی‌ها در سال ۱۹۱۶ میلادی است که بعد از آن جنگ استقلال ایرلند شکل گرفت. این سه رنگ توسط ملی‌گراها در داخل و بیرون مرزها به‌عنوان پرچم ملی کاربرد داشته است.

موقعیت جغرافیایی و همسایگان

این کشور ۷۰ هزار و ۲۷۳ کیلومتر مربع است و حدود ۵ میلیون نفر در آن زندگی می‌کند. ایرلند جنوبی از نظر وسعت سومین جزیره‌ی اروپا و بیستمین جزیره بزرگ دنیا است. ایرلند جنوبی زمانی مملو از پوشش گیاهی بوده است، ولی الان این سرزمین که در منطقه‌ای پست قرار دارد پوشش گیاهی زیادی ندارد و در کنار آن تپه‌های کوچک و بزرگ و انواع دریاچه‌ها قرار گرفته است. ایرلند جنوبی تنها از شمال با ایرلند شمالی همسایه است و از طرف غرب با اقیانوس اطلس، از شرق با دریای ایرلند و از جنوب با دریای کلتی و کانال سن جورج مرز مشترک دارد.

حکومت

جمهوری ایرلند کشوری است که به‌صورت جمهوری اداره می‌شود و رئیس‌جمهوری این کشور به‌عنوان رئیس دولت بعد از انتخابات برای ۷ سال بر مسند قدرت می‌نشیند و ریاست جمهوری او یک دوره قابل تمدید است. مجلس سنای ایرلند جنوبی ۶۰ نماینده دارد که ۱۱ نفر توسط نخست‌وزیر، ۶ نفر از سوی دانشگاه و ۴۳ نفر به روش‌های دیگر برای ۵ سال انتخاب می‌شوند. مجلس دیگری به نام مجلس نمایندگان با ۱۶۶ عضو وجود دارد که از طریق انتخابات بین افراد بالغ صاحب کرسی می‌شوند.

جاذبه‌های گردشگری ایرلند جنوبی (جمهوری ایرلند)

در سراسر جهان، کشور جمهوری ایرلند را که به ایرلند جنوبی نیز شهرت دارد، به‌واسطه‌ی ادبیات غنی و جوایز نوبلی می‌شناسند که جرج برنارد شاو، ساموئل بکت وسیموس هینی، جیمز جویس و ویلیام باتلر ییتس از مشهورترین ادبیات‌شناسان این کشور کسب کرده‌اند. شهرت این سرزمین اروپایی علاوه بر ادبیات، به‌دلیل جاذبه‌های گردشگری و مناطق دیدنی زیبا و شگفت‌انگیزی است که همانند نگینی درخشان در قاره‌ی سبز می‌درخشد و توریست‌های فراوانی را به‌سمت خود می‌کشاند. سرزمینی با قدمتی بالغ بر ۸۰۰۰ سال و آثار تاریخی بر جای‌ مانده از دورانی کهن که نمایانگر تمدن و فرهنگ جالب و باستانی این سرزمین زیبا در سراسر قاره‌ی اروپا است. در ادامه با ما همراه باشید تا با برخی از مهم‌ترین و مشهورترین آن‌ها آشنا شوید.

صومعه جرپوینت (Jerpoint Abbey)

در قرن ۱۲ میلادی، صومعه‌ای با گذرگاهی زیبا و جالب احداث شد که به صومعه‌ی جرپوینت شهرت یافته است. این اثر تاریخی به‌دلیل مجسمه‌های ساخته شده در گذرگاه معروفش به یکی از جاذبه‌های گردشگری این کشور تبدیل شده است که سالانه میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان بی‌شماری از سراسر جهان به این سرزمین زیبای قاره‌ی سبز است. به نظر می‌رسد که این اثر شگرف تاریخی، در سال ۱۱۸۰  میلادی به همت دونوگ  اودونوگوئه از پادشاهان اوسریگ ساخته شده و پس از اتمام احداث آن، به نیت مریم مقدس، وقف شده است، اما در دوران سلطنت هنری هشتم، این صومعه نیز همانند سایر صومعه‌ها به دستور هنری هشتم منحل شد.

قلعه کیلکنی (Kilkenny Castle)

در شهر کیلکنی کشور ایرلند، قلعه‌ای تاریخی وجود دارد که طبق اسناد بر جای‌ مانده‌ی تاریخی، تاریخ ساخت و احداث آن به سال ۱۱۹۱ میلادی باز می‌گردد. از ویژگی‌های این اثر تاریخی می‌توان به برج‌های رفیع آن اشاره کرد که منظره‌ای زیبا و شگفت‌انگیز را از فراز آن مشاهده خواهید کرد. به نظر می‌رسد شخصی به نام ویلیام مارشال، تعدادی از سنگ‌های به کار رفته در ساخت این قلعه‌ی تاریخی را تعویض کرده و هنر ساخت دست خود را جایگزین آن کرده است. امروزه این عمارت کهن تحت نظر اداره‌ی امور همگانی این کشور و در میان پارک زیبا و دوست‌داشتنی، قرار گرفته است.

قلعه دوبلین (Dublin Castle)

شهر دوبلین، پایتخت زیبا و از مهم‌ترین مقاصد گردشگری کشور ایرلند است که اقوام مختلفی از جمله وایکینگ‌ها، نورمان، انگلیسی‌ها و سلت‌ها با احداث عمارات، قلعه‌ها و بناهای متعدد، شاکله و بنیاد این شهر را بنا نهادند. ازاین‌رو این شهر مملو از جاذبه‌های گردشگری است که بازدیدکنندگان زیادی را به‌سمت خود می‌کشاند. قلعه‌ی تاریخی دوبلین با قدمتی بالغ بر هشت قرن، عنوان قلب تاریخ و انقلاب شهر دوبلین را به خود اختصاص داده است. در واقع هنرمندان ایرلندی با ساخت و احداث این قلعه در سال ۱۲۰۴ میلادی، میراثی با ارزش و باشکوه را برای آیندگان خود به یادگار گذاشتند. امروزه این ساختمان که بیشتر به‌نوعی سکونتگاه دولتی شبیه است تا قلعه‌ای تاریخی، با وسعتی حدود ۴۴ هزار مترمربع، دارای دو باغ، ساختمان‌ها و آپارتمان‌های دولتی که مهم‌ترین اتاق‌های دولتی در کشور ایرلند هستند، دو موزه، دو کافه و یک مرکز کنفرانس جهانی است که مجموعه‌ای زیبا و دیدنی را برای گردشگران و بازدیدکنندگان داخلی و خارجی فراهم کرده است.

کلیسای جامع مسیح (Christ Church Cathedral)

قطعا در بین گردشگران و بازدیدکنندگان آثار تفریحی و تاریخی کشورهای مختلف، تعداد زیادی از دوستداران و علاقه‌مندان به هنر و تاریخ حضور دارند که از مهم‌ترین اولویت‌های مقاصد گردشگری خود را بازدید از این‌گونه آثار قرار می‌دهند. در بین تمامی عمارات تاریخی، فرهنگی و هنری جمهوری ایرلند، کلیسای جامع مسیح شهر دوبلین از معروف‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر به شمار می‌آید که به‌دلیل تزیینات انجام شده در داخل بنا و همچنین زیبایی‌های معماری و هنری صورت گرفته در نمای خارجی، نظر هنرمندان و کارشناسان معماری را به خود جلب کرده است. این اثر تاریخی در سال ۱۰۲۸ میلادی ساخته شده و به نام کلیسای جامع ترینیتی مقدس شهرت یافته است.

قلعه بلارنی (Blarney Castle)

روی رود مارتین در چند مایلی شمال غرب کانتی کورک (County Cork) ایرلند، قلعه‌ای تاریخی قرار گرفته است که قدمت ساخت آن به سال ۱۴۴۶ میلادی باز می‌گردد. به نظر می‌رسد این عمارت کهن، قلعه‌ای با کاربری نظامی بوده و مربوط به دوران قرون وسطی است. از شاخص‌ترین ویژگی‌های این اثر تاریخی، سنگی است که به بلارنی شهرت یافته است. سنگ بلارنی و قلعه‌ی زیبا و شگفت‌انگیز بلارنی، سالانه میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی جمهوری ایرلند است و به همین دلیل از جاذبه‌های مهم و ارزشمند دیدنی این منطقه به شمار می‌آید. جالب است بدانید ایرلندی‌ها معتقدند با بوسیدن سنگ بلارنی، هدیه‌ای ارزشمند را به دست خواهند آورد. این موهبت را هدیه‌ی روانی کلام نامیده و آن را به‌معنای باهوش، خوش‌مشرب و خوش‌کلام تعبیر می‌کنند. کارشناسان معماری و باستان‌شناسان معتقدند آنچه امروز از این قلعه‌ی تاریخی مشاهده می‌شود، به زمان سلطنت مک کارتی از پادشاهان دزموند باز می‌گردد.

صومعه کلون مکنویز (Clonmacnoise)

در پیرامون رود شانون ایرلند جنوبی، ارزشمندترین و مهم‌ترین صومعه‌های این کشور وجود دارد که از آن به نام صومعه‌ی کلون مکنویز یاد می‌شود. قدمت این ساختمان به سال ۵۴۵ میلادی باز می‌گردد. طبق شواهد تاریخی به نظر می‌رسد این اثر تاریخی از زمان احداث تا سده‌ی نهم میلادی، به‌عنوان یکی از ارزشمندترین پل‌های ارتباطی با امپراطوران کوناکت به شمار می‌آمد. امروزه این مکان از مشهورترین اماکن تاریخی و گردشگری جمهوری ایرلند محسوب می‌شود که علاوه بر گردشگران، دانشمندان بسیاری نیز از آن دیدن می‌کنند.

کشتزارهای سید (Ceide Fields)

در سرزمین ایرلند، مناظر و چشم‌اندازهای بی‌نظیر و مجذوب‌کننده‌ی عصر حجر جدید (دوران نوسنگی) مشاهده می‌شود که می‌توان آن‌ها را از کهن‌ترین آن‌ها نامید. زمین‌های زراعی سید (Ceide) از جمله‌ این زیبایی‌های طبیعی است که مورخان و باستان‌شناسان قدمتی بالغ بر ۵۰۰۰  سال را برای آن، برآورد می‌کنند. این مکان از مشهورترین مزارع دنیا به شمار می‌آید که مجهز به کهن‌ترین سیستم‌های استفاده شده مزارع دنیا است. جالب است بدانید که در سال ۱۹۳۰ میلادی صخره‌هایی کشف شدند که طبق آن‌ها توانستند به چگونگی کارکرد این مزرعه پی ببرند. با کاوش‌هایی که روی این مزرعه‌ی تاریخی انجام شد، مقبره‌ها، مزرعه‌ها و خانه‌هایی نیز کشف شد که گفته می‌شود دارای قدمتی چندین هزار ساله هستند.

قلعه لیپ (Leap Castle)

می‌توان قلعه‌ی لیپ ایرلند جنوبی را یکی از مخوف‌ترین و ترسناک‌ترین قلعه‌های تاریخ اروپا معرفی کرد. این عمارت کهن در قرن ۱۵ میلادی به دستور خانواده‌ی اوبانون احداث شد و به نام رسمی لیپ اوبانون شهرت یافت. گفته می‌شود انجام اعمال ترسناک و رفتارهای خشن و غیر معمول در این مکان تاریخی، از علل معروف شدن این بنا به‌عنوان یکی از ترسناک‌ترین ساختمان‌های تاریخی به شمار می‌رود. اتفاقات و جریانات تاریخی جالب و متعددی در این قلعه به وقوع پیوسته است که می‌توان به یوروش جرالد فیتز جرالد در سال ۱۵۱۳ میلادی برای تصاحب آن اشاره کرد. همچنین در سال ۱۵۵۷ میلادی نیز اوکارول‌ها به این مکان حمله کرده و موفق به فتح آن شدند.

شاید یکی از مهم‌ترین دلایل شهرت یافتن این قلعه‌ی تاریکی به مکانی ترسناک و مخوف، قتل و عام خانوادگی اوکارول‌ها باشد، چراکه به‌دلیل رقابتی که بین  اعضای این خانواده برای تصاحب و مالکیت این ساختمان کهن وجود داشت، کشتارهایی در آن صورت گرفت. همچنین با تحقیقات و کاوش‌هایی که در مورد این مکان انجام شد، نتایجی تلخ و ناگوار نیز به‌دست آمد. محققان از کشف مکانی شبیه به دخمه پرده برداشتند که به نظر می‌رسد برای زندانی کردن و حبس افراد ایجاد شده و تا زمانی که مرگ به سراغ آن‌ها بیاید، در آن محل محبوس می‌ماندند. به هر حال با وجود تمام شایعات و حکایاتی که در مورد قلعه‌ی لیپ بیان می‌شود، این مکان به یکی از جاذبه‌های گردشگری کشور ایرلند تبدیل شده است که گردشگران بسیاری از سراسر ایرلند و جهان، برای تماشای آن به این کشور زیبا و ثروتمند سفر می‌کنند.

رژیم غذایی و بهترین غذاهای ایرلند جنوبی

رژیم غذایی ایرلند جنوبی تنوع زیادی دارد. مردم این کشور در بهار از گوشت، در تابستان از ماهی و در فصل سرد از انواع سوپ و غذاهای آبکی بیشتر استفاده می‌کنند. سیب‌زمینی یکی از مهم‌ترین ارکان غذای ایرلندی‌ها است. مردم این کشور رژیم غذایی ساده، سالم و فصلی دارند.

سوپ ایرلندی (Irish Stew)

سوپ یکی از مهم‌ترین غذاهای مردم ایرلند است که به شیوه‌های مختلفی پخته می‌شود. با اینکه سوپ‌های ایرلندی تنوع و مواد اولیه‌ی مختلفی دارد، ولی به روش‌های ساده تهیه می‌شود و گوشت، پیاز، سیب‌زمینی و هویج اجزای اصلی این سوپ‌ها هستند. مردم ایرلند خیلی به سوپ‌های آبکی علاقه ندارند و تلاش می‌کنند از مواد زیادی چون سبزیجات تازه و حبوبات نیز استفاده کنند.

Boxty

دامپلینگ سیب‌زمینی، پنکیک سیب‌زمینی و نان سیب‌زمینی به‌خوبی می‌توانند باکستی را توصیف کنند. در این غذا سیب‌زمینی با مواد دیگری چون آرد و نمک ترکیب شده و پیش از سرو کردن در کره تف داده می‌شود. در کنار این غذای لذیذ می‌توان از تخم‌مرغ، سوسیس یا خامه نیز استفاده کرد.

سالمون ایرلندی و دودی (Smoked Salmon)

ماهی بخش مهمی از رژیم غذایی جالب ایرلندی‌ها است و سالمون نیز یکی از مهم‌ترین ماهی‌ها است. ایرلندی‌ها به سالمون دودی علاقه‌ی زیادی دارند و در کنار آن از سس سفید، انواع سبزیجات و چاشنی‌های دیگر نیز کمک می‌گیرند.

Coddle

این غذا که به‌ویژه در دوبلین طرفداران زیادی دارد در واقع نوعی سوپ از مواد تشکیل‌دهنده‌ی خوشمزه و مقوی است که پخت آن به ساعت‌ها زمان نیاز دارد تا غلیظ شود. مواد تشکیل‌دهنده‌ای غذا از جمله سوسیس خوک به‌صورت تکه‌تکه یا کبابی به کار می‌روند، ولی نکته‌ی مهم این غذای جالب این است که باید مواد تشکیل‌دهنده نیم‌پز شوند.

فوتبال

ایرلند جنوبی برخلاف ایرلند شمالی فوتبال قوی‌تری دارد. فدراسیون فوتبال این کشور سال ۱۹۲۱ میلادی تاسیس و به‌طور رسمی سال ۱۹۲۳  میلادی به عضویت فیفا در آمده است. رابی کین با ۱۴۳ بازی ملی و ۵۷ گل زده بهترین بازیکن تاریخ جمهوری ایرلند است که در باشگاه‌های مشهوری عضویت داشته است.

ایرلند جنوبی تا امروز ۳ بار در جام‌های جهانی ایتالیا، آمریکا و کره‌جنوبی-ژاپن و ۳ بار در جام ملت‌های اروپا حضور داشته که هیچ‌گاه نتوانسته نمایش قابل‌توجهی داشته باشد. پسران سبزپوش در یورو ۲۰۱۶ فرانسه در کنار تیم‌های قدرتمندی چون ایتالیا، سوئد و بلژیک در گروه پنجم رقابت‌ها قرار گرفته‌اند که امسال نیز نتوانستند به مراحل بالاتر راه پیدا کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه