عروسک های جام ملت های اروپا را چقدر می شناسید؟

بهداد خسور | جمعه, ۲۱ خرداد ۹۵ ساعت ۲۰:۰۰

همراهی یک شخصیت عروسکی (Mascot) از سال ۱۹۶۶ در رقابت‌های جام جهانی با شیر انگلیسی با نام ویلی (World cup Willie) آغاز شد. اما رقابت‌های جام ملت‌های اروپا از سال ۱۹۸۰ چنین چیزی را تجربه کرد و از آن سال تا به امروز ۱۱ عروسک برای رقابت‌های جام ملت‌های اروپا طراحی شده‌اند. کجارو به بهانه‌ی آغاز جام ملت‌های اروپا عروسک‌های رسمی دوره های مختلف این رقابت‌ها را مورد بررسی قرار داده است.

از سال ۱۹۸۰ که جام ملت‌های اروپا به میزبانی کشور ایتالیا برگزار شد، همواره یک نماد عروسکی (Mascot) هم با این مسابقات همراه بوده است. طراحی عروسک‌های این رقابت‌ها معمولاً توسط کشور برگزار کننده هر دوره و با توجه به فرهنگ و رسوم آن کشور خاص انجام می‌گیرد. هدف اصلی این عروسک‌ها کودکان هستند و حضور آن‌ها در رقابت‌ها با برنامه‌های کارتونی و کالاهای دیگری نظیر عروسک‌های کوچک‌تر همراه می‌شود. تا کنون یازده عروسک برای ۹ دوره از این رقابت‌ها که از سال ۱۹۸۰ به بعد برگزار شده طراحی شده است که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

۱. پینوکیو

پینوکیو همان پسر بچه‌ی چوبی ایتالیایی بازیگوش است که لقب اولین عروسک رسمی رقابت‌های جام ملت های اروپا را هم به دست آورده است. طراحی ظاهر این عروسک دقیقاً بر اساس ظاهر پینوکیوی معروف داستان کارلو کلودی صورت گرفته بود و لبخندی به اندازه‌ی پهنای صورتش بر لبانش نقش بسته بود. دماغ دراز پینوکیوی جام ملت‌های ۱۹۸۰ به رنگ پرچم ایتالیا رنگ‌آمیزی شده بود و کلاه سفیدی هم به سر داشت که روی آن عبارت Europa 80 نوشته شده بود.

pinocchio-euro80

۲. پنو

خروس نماد ملی کشور فرانسه است و پنو، خروس سفید رنگ هم به عنوان عروسک رسمی رقابت های جام ملت های اروپا سال ۱۹۸۴ انتخاب شده بود. پنو که لباس تیم ملی فرانسه را به تن داشت، ظاهراً با همه‌ی خروس‌های دیگر فرق می‌کرد و با پوشیدن کفش‌های فوتبال و دستکش‌های سفید رنگ می‌خواست به همه نشان بدهد که در فوتبال خیلی حرفه‌ای‌تر از پینوکیو است.

peno-france

۳. برنی

برنی خرگوش بازیگوش آلمانی، عروسک ویژه‌ی جام ملت‌های اروپا در سال ۱۹۸۸ بود. این خرگوش برای اولین بار یک سال پیش از برگزاری این رقابت‌ها در تلویزیون ملی آلمان رونمایی شد. برنی هم لباس مشکی تیم ملی فوتبال آلمان را به تن داشت و با شورت ورزشی قرمز و جوراب‌های طلایی، در حالی که تلاش می‌کرد تا با کفش‌های فوتبالش یک توپ را کنترل کند به تصویر کشیده می‌شد. روی لباس برنی نوشته‌ی UEFA دیده می‌شد.

berni-euro-88

۴. رابیت

جام ملت‌های اروپای سال ۱۹۹۲ در کشور سوئد برگزار شد و نماد آن رقابت‌ها هم یک خرگوش شبیه به برنی آلمانی‌ها بود. شاید هم برنی آلمانی آنقدر خوب کار کرده بود که سوئدی‌ها هم دلشان می‌خواست او ورزشگاه‌ها و شهرهای محل برگزاری بازی‌های آن دوره از رقابت‌ها را به مردم معرفی کند. خرگوش سوئدی‌ها که با نام رابیت شناخته می‌شد با لباس تیم ملی سوئد و هدبند و مچ‌بندهای زرد دنبال یک توپ فوتبال می‌دوید.

rabbit-euro-92

۵. گولیات

جام ملت‌های اروپا ۱۹۹۶ به میزبانی انگلیس، پایان کار خرگوش‌ها در این رقابت‌ها بود. انگلیسی‌ها قصد داشتند با معرفی شیر غرنده‌ی خود با نام گولیات (Goaliath) راه خود را برای رسیدن به فینال و قهرمانی در این دوره از رقابت‌ها هموار کنند که البته چندان هم موفق نبودند. شیر رقابت‌های یورو ۹۶ که دقیقاً شبیه عروسک رسمی جام جهانی ۱۹۶۶ طراحی شده بود،  همان شیر روی پیراهن تیم‌های ملی انگلیس است و با لباس سفید تیم ملی انگلیس و کفش‌های فوتبال و در حالی که یک توپ فوتبال زیر بغل داشت به تصویر کشیده می‌شد.

goaliath-euro96

۶. بنه لوکی

شیری که یک دم شیطانی و دست‌هایی شبیه انسان داشت به عنوان عروسک رسمی جام ملت‌های اروپا سال ۲۰۰۰، به میزبانی مشترک بلژیک و هلند انتخاب شده بود. نام این شیر «بنه لوکی» (Benelucky) بود که در واقع ترکیبی از دو کلمه‌ی «Benelux»، به عنوان واژه‌ای که سه ملت بلژیک، لوکزامبورگ و هلند با آن خطاب می‌شدند و Lucky است که برای آرزوی موفیت دو تیم میزبان این رقابت‌ها برگزیده شده بود. البته بنه لوکی با آن ظاهر شیطانی هم نتوانست چندان برای دو تیم میزبان خوش یمن باشد و در نهایت فرانسه عنوان قهرمانی آن دوره از رقابت‌ها را به دست آورد.

benelucky-euro2000

۷. کینا

کینا (Kinas)، پسر عروسکی شماره‌ ۴ به عنوان هفتمین عروسک رسمی رقابت‌های جام ملت‌های اروپا انتخاب شده بود. رقابت‌های سال ۲۰۰۴ یورو به میزبانی پرتقال برگزار شد و یک پسر عروسکی که پیراهن شماره‌ی ۴ تیم ملی پرتقال را به تن داشت، عروسک این دوره از رقابت‌ها بود. نام کینا از عبارت «Banderia das Quinas» گرفته شده بود که نام پرچم کشور پرتقال است.

kinas-2004euro

۸. تریکس و فلیکس

جام ملت‌های اروپا در سال ۲۰۰۸ به میزبانی مشترک دو کشور اتریش و سوییس برگزار شد. این اولین بار بود که دو شخصیت به عنوان عروسک‌های رسمی یک دوره از رقابت‌های جام ملت‌های اروپا معرفی می‌شدند. «تریکس» و «فلیکس» که توسط کمپانی‌های معروفی مثل Waner Bros طراحی و تولید شده بودند، عروسک‌هایی شبیه بچه هستند که در جام ملت‌های اروپا با لباس‌هایی به رنگ قرمز و سفید در ورزشگاه‌های محل برگزاری بازی‌ها حاضر می‌شدند. انتخاب رنگ قرمز و سفید به خاطر وجود این دو رنگ در پرچم هر دو کشور میزبان این رقابت‌ها بود.

trix-and-flix

۹. اسلاوک و اسلاوکو

رقابت‌های سال ۲۰۱۲ هم به میزبانی مشترک دو کشور لهستان و اوکراین برگزار شد و در این دوره هم دو شخصیت به عنوان عروسک‌های رسمی معرفی شدند. طراحی دو عروسک «اسلاوک» و «اسلاوکو» هم به عهده دو کمپانی مطرح Rainbow Production و Warner Bros بود. یکی از این دوقلوها لباس آبی و زرد تیم ملی اوکراین را پوشیده بود و دیگری هم لباس سفید و قرمز تیم ملی لهستان را به تن داشت.

slavek-slaveko

۱۰. سوپر ویکتور

سوپر ویکتور پسرک قهرمان فرانسوی است که به عنوان نماد سمبل و عروسک رسمی این دوره از رقابت‌های جام ملت‌های اروپا در کشور فرانسه انتخاب شده است. این پسر که لباس شماره‌ی ۱۶ تیم ملی فرانسه را به تن دارد برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ و در بازی دوستانه بین تیم‌های سوئد و فرانسه رونمایی شد. البته سوپر ویکتور با دست خالی به این رقابت ها نیامده و گفته می‌شود که شنل، توپ و کفش‌های فوتبالش ابر قدرت‌های او هستند و قرار است با آن‌ها به فرانسه برای رسیدن به عنوان قهرمانی کمک کند.

france2016-mascot

به نظر شما کدام یک از این شخصیت‌ها زیباترین عروسکی است که تا به حال برای جام ملت‌های اروپا انتخاب شده است و آیا سوپر ویکتور موفق می‌شود تیم ملی فرانسه را به مقام قهرمانی برساند؟

مطالب مرتبط:

دیدگاه