راهنمای سفر به آروبا

آروبا جزیره‌ای در جنوب دریای کارائیب است که بخشی از پادشاهی هلند به شمار می‌رود و پایتخت آن اورنجستاد است. از ویژگی‌های این جزیره می‌توان به سواحل شنی، آب‌های شفاف، ماهی‌های رنگارنگ در این آب‌ها و چشم اندازهای زیبا اشاره کرد. اگر دنبال سفری به‌یادماندنی به‌خصوص برای ماه عسل یا لذت بردن از سواحل زیبا هستید، در ادامه‌ این مطلب با کجارو همراه باشید.

آروبا را بیشتر بشناسید:

معرفی آروبا

اطلاعات ضروری آروبا

آب و هوای آروبا

بهترین زمان سفر به آروبا

هزینه‌‌ های سفر به آروبا

جاهای دیدنی آروبا

معرفی آروبا

سواحل آروبا

عکس از unsplash (عکاس: Lex Melony)

آروبا ۳۳ کیلومتر طول دارد، اما با وجود کوچکی جاذبه‌های فراوانی ارائه می‌دهد که نمی‌توان به‌راحتی آن‌ها را نادید گرفت. مانند دیگر جزیره‌های کارائیب، آروبا هم مقصدی گران (در واقع بسیار گران) محسوب می‌شود که شاید برای هر کسی مناسب نباشد. هتل‌ها، غذاها و فعالیت‌های تفریحی در این جزیره تا حد زیادی جیب شما را خالی خواهد کرد. اما اگر بتوانید با غذاهای محلی و مسافرخانه‌ها کنار بیایید، می‌توان تا حدودی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد. در هر صورت می‌توان با کمی نکته‌بینی از سفری خاطره‌انگیز لذت برد. همچنین باید بگوییم که با وجود اینکه زبان رسمی این جزیره هلندی است، اما از آنجایی که منطقه‌ای به‌شدت توریستی محسوب می‌شود، زبان انگلیسی هم به‌خوبی در آن رواج دارد؛ بنابراین اگر به این زبان تسلط دارید، به مشکل چندانی برخورد نخواهید کرد. مطلب پیش رو برای سفری ۳ روزه به این بهشت گرمسیری تهیه شده است.

اطلاعات ضروری آروبا

طبیعت ساحلی آروبا

عکس از  unsplash (عکاس: Rabih Shasha)

اختلاف ساعت با تهران: ۷:۳۰-

زبان رسمی: هلندی

واحد پول رسمی: فلورین آروبا (AWG)

واحد پول مورد استفاده در این مطلب: دلار آمریکا

نوع برق شهری: ۱۲۷ ولت/۶۰ هرتز (دو شاخه نوع A,  Bو F)

پیش شماره تلفنی: ۲۹۷+

آتش‌نشانی و آمبولانس: ۹۱۱

پلیس: ۱۰۰

جهت رانندگی: راست

فرودگاه: فرودگاه بین المللی ملکه بئاتریکس (UAU)

آب و هوای آروبا

از آنجایی که آروبا در جنوب کارائیب و درست بالای آمریکای جنوبی واقع شده است، آب و هوایی صرفا گرمسیری دارد که تغییرات فصلی بسیار کمی را تجربه می‌کند. به همین دلیل، خورشید همیشه حضوری پر رنگ دارد و دمای هوا هم بالا است. خوشبختانه، نسیم‌های دریایی تقریبا ثابتی که می‌وزد به خنک شدن جزیره کمک شایانی می‌کنند. درجه حرارت هوا معولا بین ۷۰ تا ۸۰ فارنهایت در نوسان است، بنابراین هنگام سفر به آروبا بهتر است لباس‌های نازک و سبکی به‌همراه داشته باشید.

بهترین زمان سفر به آروبا

فلامینگوهای آروبا

عکس از  unsplash (عکاس: Lex Melony)

طی ماه‌های زمستان، آروبا مملو از بازدیدکنندگان و مسافران فصلی می‌شود که از سرمای زمستان در شمال فرار می‌کنند و به‌دنبال روزهای زیبای آفتابی و دمای هوای معتدل می‌گردند. به همین دلیل در این مدت قیمت‌ انواع هتل و پروازها افزایش محسوسی را تجربه می‌کنند. اگر شما به‌دنبال آب و هوای خوب و قیمت‌های ارزان هستید، تابستان و پاییز بهترین انتخاب شما خواهند بود. اگر دنبال چیزی در حد وسط این دو هستید نیز ماه مه یا اوایل دسامبر انتخاب مناسبی است. در هر دوی این زمان‌ها آب و هوای معتدل و قیمت‌های نسبتا معقولی را مشاهده خواهید کرد.

هزینه‌‌ های سفر به آروبا

هاستل (خوابگاه)

Fortel Hostel آروبا

عکس از  booking (عکاس: نامشخص)

متأسفانه هزینه‌های اقامتی در آروبا به‌شدت بالا هستند. هاستل‌ها گزینه‌های چندان مناسبی به نظر نمی‌رسند. پس از همین ابتدا خیالتان را راحت  و از آن‌ها چشم‌پوشی می‌کنیم.

هتل

Boardwalk Boutique Hotel Aruba آروبا

عکس از  booking (عکاس: نامشخص)

حدود ۵۰ تفرجگاه و هتل در آروبا وجود دارد  که تقریبا همه‌ آن‌ها در ساحل غربی و شمال جزیره قرار دارند. تعدادی هتل و تفرجگاه مقرون به‌صرفه (با توجه به قیمت‌های منطقه کارائیب) وجود دارد که نسبت به جزیره‌های دیگر انتخاب خوبی هستند. با این وجود اغلب اقامتگاه‌های لوکس و بزرگ  قیمت‌هایی به مراتب بالاتر دارند. به‌طور کلی استراحتگاه‌های آروبا (اقامتگاه‌ها) در میان ارزان‌ترین نقاط کارائیب قرار ندارند، اما اگر از پکیج‌های ویژه‌ای که ارائه می‌شود استفاده کنید ارزش بالایی دارند. به‌طور کلی میانگین قیمت انواع هتل بر اساس کیفیت و تعداد ستاره به‌صورت زیر است:

۱ ستاره         ......

۲ ستاره        ۸۵ تا ۱۶۷ دلار

۳ ستاره        ۱۱۲ تا ۲۳۵ دلار

۴ ستاره        ۲۰۱ تا ۴۵۷ دلار

۵ ستاره        ......

 مواد غذایی

غذاهای فوق‌العاده دریایی در آروبا

عکس از وب‌سایت celebritycruises.com (عکاس: نامشخص)

متأسفانه غذا و نوشیدنی در آروبا در اغلب نقاط آن به‌شدت گران است، بنابراین اگر دقت به خرج ندهید، هزینه‌های بالایی روی دست شما خواهد گذاشت.

صبحانه: اگر انتخاب شما این است که بیرون از هتل محل اقامتتان این وعده‌ غذایی مغذی را میل کنید، آنگاه گزینه‌های زیادی در اختیار شما خواهد بود که قیمت‌های متنوعی هم دارند (۳/۵۰ تا ۸ دلار).

ناهار: تعداد زیادی از رستوران‌های زنجیره‌ای که در ایلات متحده آمریکا وجود دارد در این جزیره هم افتتاح شده‌اند که در کنار رستوران‌های محلی گزینه‌های خوبی هستند (۸ تا ۱۶ دلار).

شام: پنیر پخته شده و دیگر غذاهای محلی در اغلب غذاخوری‌های این ناحیه پیدا می‌شوند که گزینه‌های خوبی برای شام به شمار می‌روند (۱۰ تا ۲۵ دلار).

حمل و نقل عمومی 

حمل و نقل عمومی در آروبا

عکس از  unsplash (عکاس: Katalin Hoczane Melich)

در ادامه جدولی از میانگین هزینه‌های حمل و نقل در آروبا را می‌بینید:

حداقل کرایه تاکسی در شهر

۶ دلار

هزینه‌ هر ۵ دقیقه توقف تاکسی

۳ دلار

یک ساعت کرایه تاکسی

۴۵ دلار

بلیط تک سفره اتوبوس

۲.۳۰ دلار

توصیه‌‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها

از مزایای رایگان استفاده کنید

هتل‌های بسیاری در آروبا تجهیزات غواصی و صبحانه رایگان ارائه می‌دهند و همچنین گشت‌وگذار در بیرون شهر را سازمان‌دهی می‌کنند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

غذای محلی میل کنید

غذاهای محلی در آروبا

عکس از وب‌سایت aruba.com (عکاس: نامشخص)

غذاهای محلی مانند ماهی snapper و mahi mahi گزینه‌های خوشمزه و ارزان‌تری هستند که می‌توانید روی آن‌ها حساب باز کنید.

خودتان آشپزی کنید

با خرید اقلام مورد نیاز از سوپرمارکت‌ها و پختن غذای خودتان می‌توانید به میزان قابل‌توجهی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید، چراکه اغلب رستوران‌های آروبا گران هستند.

مهمان مردم محلی شوید

قایق‌سواری در آروبا

عکس از  unsplash (عکاس: Edrick Krozendijk)

احتمالا با سایت کوچ‌سرفینگ آشنایی دارید. متاسفانه هزینه‌های اقامتی در آروبا بزرگ‌ترین مانع برای سفری ارزان به این منطقه از کارائیب محسوب می‌شود، اما سایت کوچ‌سرفینگ راهی عالی برای این کار را پیش روی شما قرار می‌دهد. این سایت فرصتی را در اختیار شما می‌گذارد تا  به‌جای رزرو هتل و هاستل، شب را کنار مردم بومی هر شهر و در خانه‌هایشان آن هم به‌صورت رایگان سپری کنید! عالی نیست؟ تنها کافی است از قبل در این سایت ثبت‌نام و درخواست خودتان را بفرستید تا احتمالا به‌زودی توسط شخصی دیگر از مقصد مورد نظرتان به شما پاسخ داده شود. علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، می‌توانید دوست‌هایی از کشورها و فرهنگ‌های دیگری پیدا کنید و به‌سادگی با سبک زندگی مردم آن منطقه آشنا شوید.

جاهای دیدنی آروبا

سواحل زیبای آروبا

آروبا یک جزیره است و بدون شک سواحل زیبایش ویژگی‌ اصلی آن به شمار می‌روند. خط ساحلی شمال‌غربی آروبا از ساحل درویف (Druif Beach) تا ایگل یا عقاب (Eagle Beach) و ساحل پالم یا نخل تا ساحل مالموک (Malmok) شامل ۱۱ کیلومتر مسیر سفید شنی به‌همراه آب‌های شفاف  است. سواحل ایگل و پالم پرطرفدارترین سواحل آروبا محسوب می‌شوند. ساحل مالموک و ساحل منزوی آراشی در نزدیکی فانوس دریایی کالیفرنیا برای شنا کردن و غواصی با لوله‌ تنفسی دو انتخاب عالی هستند. در خط ساحلی بادگیر شرقی می‌توان سواحل بچلر (Bachelor's Beach)، بوکا گراندی (Boca Grandi)، بوکا پراینس (Boca Prins)، داز پلایا (Dos Playa)، بلک استون (Black Stone Beach) و بوکا آندیکوری (Boca Andicuri) واقع شده‌اند که جریان‌های قوی و موج‌های بزرگی را به آغوش می‌کشند. اگرچه این چند ساحل برای شنا کردن پیشنهاد نمی‌شوند، اما موج‌سواران می‌توانند از انجام ورزش موردعلاقه‌شان در این نقاط لذت زیادی ببرند. در هر حال در سفر به آروبا سواحل این جزیره باید در اولویت  برنامه سفرتان باشد.

سواحل بکر آروبا

عکس از  unsplash (عکاس: David Troeger)

اورنجستاد

اورنجستاد شهر جذابی است که پایتخت بندر این جزیره‌ کوچک به شمار می‌رود. هیجان‌انگیزترین ویژگی این شهر معماری استعماری هلندی است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. بناهای رنگی با پیچ و تاب‌ها و تزیینات اسپانیایی و کارائیبی در امتداد خیابان‌ها، تعداد زیادی فروشگاه، رستوران، موزه، گالری و گزینه‌های سرگرم‌کننده‌ دیگر از جذابیت‌های این شهر کوچک محسوب می‌شوند. جذابیت‌‌های این شهر اما به همین جا ختم نمی‌شود، پارک ویلهلمینا (Wilhelmina Park) در اسکله یکی از جاذبه‌های اصلی اورنجستاد است که به‌خصوص در ماه‌های ژوئن، سپتامبر و اکتبر که تعداد زیادی از گیاهان شکوفه داده‌اند بسیار تماشایی به نظر می‌رسد. همچنین نباید از موزه تاریخ آروبا، برج شاه ویلم سوم، موزه ملی باستان‌شناسی، مزرعه‌ پروانه، بازار بندرگاه و موزه‌ سکه شناسی غافل شد. سراسر این شهر برای سرگرم شدن ساخته شده است، حتی قدم زدن در اطراف و غرق شدن در اتمسفر شهر هم تجربه‌ای است که نباید از آن چشم‌پوشی کرد.

پارک ملی آریکوک (Arikok National Park)

پارک ملی زیبای آریکوک تقریبا ۲ درصد کل جزیره را شامل می‌شود. چشم‌اندازهای باشکوه، زمین‌های ناهموار، صحراهای تپه‌مانند پر از کاکتوس، خط ساحلی نفس‌گیر و گونه‌های گیاهی و جانوری حفظت شده‌ پارک از جذابیت‌های آن به شمار می‌روند. با بازدید از این پارک می‌توانید از مکان‌های منحصربه‌فرد زمین‌شناسی، فرهنگی و تاریخی متنوعی دیدن کنید. همچنین با شرکت در تورهای گشت‌وگذار می‌توانید از برنامه‌ها و فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ زیادی در این مکان لذت ببرید. چشم‌اندازهای پوشیده شده با کاکتوس، غارها، تپه‌های شنی و ساختارهای سنگی منحصربه‌فرد این پارک، فرصتی عالی برای عکاسی را در اختیار علاقه‌مندان می‌گذارد. این پارک همچنین مکانی عالی برای پیک نیک به‌همراه خانواده است. 

پارک ملی

بوکا پراینس

پوکا پراینس یک خط ساحلی ممتد در پارک ملی آریکوک، نزدیک غار Fontein و تالاب آبی است که اطراف آن را تپه‌های بزرگ شنی فراگرفته‌اند. یکی از بهترین کارهایی که گردشگران در این مکان انجام می‌دهند سر خوردن از نوک این تپه‌های شنی به‌سمت پایین است. شنا کردن در اینجا خطر زیادی به‌همراه دارد، اما با این وجود نمی‌توان از لذت پیک نیک در چنین مکانی چشم‌پوشی کرد. یکی دیگر از تفریحاتی که پیشنهاد می‌شود سواری با موتورهای چهار چرخ است.

تلماسه‌ها و فانوس دریایی کالیفرنیا (California Dunes and Lighthouse)

در رأس شمالی جزیره می‌توان فانوس دریایی کالیفرنیا را پیدا کرد که در بسیاری از کارت پستال‌های آروبایی و بروشورهای گردشگری ظاهر می‌شود. این نام به خاطر زیر دریایی اس.اس کالیفرنیا که در این ناحیه غرق شده به این فانوس دریایی داده شده است. نواحی اطراف این فانوس با وجود تلماسه‌ها، کاکتوس‌ها و حتی بزهایی که مشغول چرا هستند ناهموار و زیبا به نظر می‌رسد. اگرچه ورود به فانوس برای عموم ممنوع است، اما نباید از فرصت عکاسی در اطراف آن و امکان استراحت در محیطی آرام غافل شد. همچنین باید به غروب‌های زیبا و مناظر پانورامای آن اشاره کنیم که گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. به‌علاوه می‌توانید برای میل کردن یک وعده ناهار خوشمزه و به‌یادماندنی هم در رستوران نزدیک فانوس توقف کنید.

کلیسای کوچک آلتو ویستا (Alto Vista Chapel)

کلیسای کوچک آلتو ویستا یکی از جذابیت‌های قابل‌توجه آروبا به شمار می‌رود. این مکان را اغلب کلیسای زائر می‌نامند. کلیسای یاد شده در سال ۱۷۵۰ میلادی توسط مبلغ اسپانیایی به نام آنتونیو دومینگو سیلوستره ساخته شد. آلتو ویستا در زبان اسپانیایی به معنی «مرتفع‌ترین چشم‌انداز» است و به حق شایستگی چنین اسمی را دارد، چراکه روی تپه‌ای با مناظری زیبا مشرف به خط ساحلی شمال جزیره است. اگر روزی به آروبا سفر کردید، بازدید از کلیسای کوچک آلتو ویستا را حتما در برنامه‌ سفرتان بگنجانید.

کلیسا

 غواصی

آروبا به خاطر فراهم آوردن فرصت‌های عالی برای غواصی در اطراف کشتی‌های غرق شده شهرت زیادی دارد. با هر سطح از مهارت غواصی که باشید می‌توانید از انجام این ورزش هیجان‌انگیز در این حزیره لذت ببرید. گاهی حتی می‌توان علاوه‌ بر قایق و کشتی، لاشه‌ هواپیما هم پیدا کرد. واقع در بین سواحل آراشی و مالموک در آنتیلیا می‌توان بزرگ‌ترین لاشه‌ کشتی منطقه‌ کارائیب را پیدا کرد. این مکان یکی از محبوب‌ترین سایت‌های غواصی در آروبا به شمار می‌رود. طرفداران غواصی با لوله‌ تنفسی هم می‌توانند از گشت‌وگذار در آب‌های کم عمق در بخش‌هایی از این منطقه لذت ببرند. دیگر لاشه‌گاه‌های پرطرف‌دار آروبا، بارکش ۲۵۰ فوتی سابق (Jane Sea) و تانکر نفتی Pedernales هستند. در ضمن صخره‌های مرجانی این منطقه به‌عنوان بادپناه ساحلی عمل می‌کنند که علاوه بر این موضوع فرصت شیرجه زدن از روی این صخره‌ها به درون آب را در اختیار علاقه‌مندان می‌گذارند. همچنین اگر دوست ندارید خیس شوید، می‌توانید سوار بر زیر دریایی آتلانتیس به تماشای دنیای بسیار متنوع و زیبای زیر آب بپردازید.

غواصی در آروبا

عکس از وب‌سایت expedia.nl (عکاس: نامشخص)

استخر طبیعی (Natural Pool)

استخر طبیعی در واقع یک گودال مخصوص شنا است که یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی آروبا به شمار می‌رود. با وجود اینکه استخر طبیعی چندان بزرگی نیست، بازدیدکنندگان می‌توانند به شنا و غواصی با لوله‌ تنفسی در این گودال بپردازند. البته دسترسی به این استخر خود یک چالش محسوب می‌شود، با این حال بهترین راه رسیدن به آن استفاده از موتورهای چهار چرخ است. در ضمن اگرچه مسیر دسترسی به این مکان به‌خوبی نشانه‌گذاری نشده است، خودتان هم می‌توانید آن را راحت پیدا کنید. همچنین تورهای اسب‌سواری هم وجود دارند که اگر دوست داشتید می‌توانید در یکی از آن‌ها شرکت کنید.

تفرجگاه رانچو دایماری (Rancho Daimari)

در خط  ساحلی دورافتاده‌ شمال‌شرقی آروبا، می‌توان تفرجگاه زیبای رانچو دایماری (Rancho Daimari) را پیدا کرد که تورهای دوست‌داشتنی اسب‌سواری در مکان‌هایی همچون استخر طبیعی، پارک ملی آریکوک، ساحل آندیکوری و تلماسه‌های شنی را در اختیار علاقه‌مندان می‌گذارد. این مزرعه مشرف به ساحل دایماری قرار دارد که سابقا مزرعه‌ نارگیل بود. مزرعه‌ اصلی در قرن هفدهم میلادی تاسیس شده است. با هر سطح از توانایی اسب‌سواری که باشید فرقی نمی‌کند، چراکه امکانات و راهنمایی‌های مناسبی برای لذت بردن از اسب‌سواری حتی روی زمین‌های سنگی و شیب‌دار هم برایتان فراهم می‌شود.

باغ حیوانات فیلیپ

باغ حیوانات فیلیپ مرکز و پناهگاهی غیر انتفاعی است که بیش از ۵۲ گونه جانوری شامل مارها، کانگوروها، میمون‌ها و پلنگ‌های راه‌راه آمریکایی در آن نگهداری می‌شود. فیلیپ مری‌وِدِر یک طرفدار حیوانات است که اشتیاقش برای حیوانات عجیب و غریب را در این جاذبه‌ توریستی دوست‌داشتنی با برگزاری تورهای تعاملی و آموزشی تراوش کرده است. بازدیدکنندگان می‌تواننداین حیوانات را لمس کنند و به آن‌ها غذا بدهند. اگر به حیوانات علاقه دارید، به‌هیچ‌وجه نباید فرصت بازدید از این مکان را از دست دهید.

باغ حیوانات فیلیپ در آروبا

عکس از وب‌سایت jenniefromtheblog.com (عکاس: نامشخص)

دو پالم آیلند (De Palm Island)

دو پالم آیلند یا جزیره‌ نخل با کشتی یا قایق تنها ۵ دقیقه از جزیره‌ اصلی فاصله دارد. این جزیره‌ کوچک خصوصی فرصت انجام فعالیت‌های زیادی را در اختیار علاقه‌مندان می‌گذارد. با سفر به این جزیره می‌توانید از شنا کردن، غواصی با لوله تنفسی، والیبال، بسکتبال، بینگو، درس‌های سالسا (نوعی رقص) و بازی‌های کارتی لذت ببرند. همچنین خانواده‌هایی که فرزند کوچکی دارند می‌توانند به تفریح در پارک آبی کوچکی در این جزیره بپردازند. گرچه سفر به دو پالم آیلند هزینه بر است، اما ارزش پولی را که خرج می‌کنید دارد.

پل طبیعی فروریخته (Collapsed Natural Bridge)

پل طبیعی تا قبل از ریزش در سال ۲۰۰۵، حدود ۳۰ متر طول و ۵/۷ متر ارتفاع داشت. این پل به‌طور طبیعی توسط دریا ایجاد شده بود و حتی امروزه با وجود فروریختن هم جاذبه‌ توریستی محبوبی به شمار می‌رود، چراکه نقطه‌ دید و چشم‌اندازی حیرت‌انگیز را فراهم می‌آورد. با وجود ریزش پل که جاذبه‌ اصلی به شمار می‌رود، پل‌های کوچک‌تر زیادی در اطراف آن وجود دارد که بسیاری از تورهای راهنما شما را برای عکاسی به‌سمت آن‌ها هدایت می‌کنند.

تورهای جیپ سواری

یکی از بهترین راه‌های تماشای آروبا ثبت نام در تورهای جیپ سواری موسوم به ۴*۴ است که امکان تماشای بخش‌هایی از آروبا که کمتر شناخته شده‌اند، از جمله خط ساحلی شمال جزیره را در اختیارتان می‌گذارد. بهترین و ارزان‌ترین راه این است که یک جیپ برای خودتان کرایه کنید، با این وجود همراهی با ماجراجویان دیگری لذت‌بخش‌تر است. اگر دنبال هیجانی فراموش‌نشدنی هستید، فرصت شرکت در این تورها را از دست ندهید.

تور جیپ‌سواری در آروبا

عکس از وب‌سایت arubahostess.com (عکاس: نامشخص)

پناهگاه الاغ (Donkey Sanctuary)

الاغ‌ها زمانی بهترین راه برای حمل و نقل بارها و انسان‌ها بودند، امروزه اما همچون گذشته کاربرد ندارد، اما این موضوع چیزی از ارزش و زیبایی این موجودات خستگی‌ناپذیر کم نمی‌کند. این پناهگاه به‌خصوص اگر کودکی به‌همراه دارید، مکانی عالی برای سپری کردن یک بعد از ظهر مفرح است. در پناهگاه ذکر شده بیش از ۱۰۰ الاغ سرگردان و مشغول چرا هستند که تماشای آن‌ها تجربه‌ای سرگرم‌کننده است. همچنین اگر دوست داشتید می‌توانید به آن‌ها غذا دهید.

پناهگاه الاغ در آروبا

عکس از و‌ب‌سایت visitaruba.com (عکاس: emmagallagherphoto)

نویسنده: محبوبه رستمی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map