لوکیشن فیلم : هری پاتر

سینا غرباوی
سینا غرباوی پنجشنبه، ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۰
لوکیشن فیلم : هری پاتر

مجموعه هری پاتر را می‌توان یکی از شگفت‌آورترین محصولات قرن حاضر دانست. چه فیلم و چه کتاب‌های این سری، همگی با استقبالی فراتر از انتظار روبرو شدند و قلم گیرای نویسنده، پیر و جوان را شیفته دنیای خیالی و جادویی این اثر به‌یادماندنی کرد. در این مقاله قصد داریم تا شما را به دل لوکیشن‌هایی ببریم که بعضی از صحنه‌های فیلم در آن اتفاق افتاده یا مؤلف کتاب از آن‌ها برای خلق شاهکارش الگو گرفته است. در ادامه همراه کجارو باشید.

خانه فیل

در یک جمله کوتاه می‌توان گفت همه چیز از این مکان شروع شد. «جِی.کِی.رولینگ» نویسنده کتاب‌های هری پاتر، قبل از اینکه به یکی از ثروتمندترین زنان کل دنیا تبدیل شود، مادری تنها بود که برای گذران زندگی خود در این کافی‌شاپ واقع در شهر «ادینبورگ» کار می‌کرد و همزمان با آن اولین صفحات کتاب خود را در این مکان به رشته تحریر درآورد. به جرأت می‌توان گفت رولینگ در رویای خود چنین موفقیتی را هم نمی‌دید. بعد از انتشار اولین کتاب به نام «هری پاتر و سنگ جادو»، تقریبا تمام دیوارهای این کافی‌شاپ مزین به وِردهای جادویی به کار رفته در داستان شد.

هری پاتر

موزه خزندگان

می‌خواهید بدانید توانایی صحبت به زبان مارها را دارید؟ پس شانس خود را با همان مار پیتونی امتحان کنید که هری با آن صحبت کرد. خانه خزندگان مستقر در باغ وحش لندن، بعد از انتشار کتاب اول بسیار پربازدید شد و همه این رفت‌و‌آمدها را مدیون همان مار بزرگی است که هنوز سالم و سر حال در آنجا حضور دارد.

هری پاتر

هری پاتر

خانه شماره ۴

همان‌طور که همه طرفداران این مجموعه می‌دانند، این خانه همان‌جایی است که هری همراه خاله و شوهر خاله غیرقابل تحمل خود در آن زندگی می‌کرد. با عرض تأسف باید گفت شهر مورد نظر کاملا خیالی بوده و وجود خارجی ندارد؛ ولی لوکیشن فیلمبرداری این خانه در شهر «برکنل» انگلستان قرار دارد.

هری پاتر

هری پاتر

کوچه دیاگون و کافه‌ی پاتیل درزدار

بیشتر لوکیشن فیلمبرداری «کوچه دیاگون» از پیش طراحی و ساخته شده بود، ولی بعضی از نماهای خارجی آن در بازارهای «سیندنهال» و «بارو» لندن گرفته شده است. کافه «پاتیل درزدار» هم در ابتدای بازار سیندنهال قرار داشت. البته در قسمت سوم (زندانی آزکابان) لوکیشن پاتیل درزدار به یک گل‌فروشی در بازار بارو تغییر پیدا کرد.

هری پاتر

هری پاتر

بانک جادوگری گرینگوت

یکی از مکان‌هایی که هری و دوستانش زیاد به آن سر می‌زدند بانک جادوگری «گرینگوت» بود که به وسیله «گابلین‌ها» اداره می‌شد. محل اصلی این بانک ساختمانی به اسم «خانه استرالیا» است که در لندن واقع شده و مکانی برای استقرار مقامات عالی‌رتبه به شمار می رود. این ساختمان مجلل با برخورداری از لوسترهای بزرگ و تزئینات سلطنتی با جزئیات فراوان، مکانی مناسب برای انتخاب این بانک خیالی بود.

هری پاتر

هری پاتر

سکوی نه و سه‌چهارم

مگر می‌شود از سری هری پاتر سخن گفت و از «سکوی نه و سه چهارم» حرفی نزد؟
در ایستگاه مترو «کینگز کراس» شهر لندن، قسمتی را به اسم این سکو (که متأسفانه بین سکوی ۹ و ۱۰ نیست) نام‌گذاری کرده‌اند و طرفداران از سراسر دنیا برای عکس گرفتن با آن به این ایستگاه می‌آیند. گاهی اوقات پیش می‌آید هواداران دو‌آتشه کتاب، به امید رفتن به آن طرف و رسیدن به «هاگوارتز»، خود را محکم به دیوار می‌کوبند.

هری پاتر

هری پاتر

ایستگاه هاگسمید

این مکان که آخرین ایستگاه برای رسیدن به مدرسه هاگوارتز است در دنیای واقعی در شهر «یورکشایر شمالی» قرار دارد. این ایستگاه قدیمی ساخته شده از سنگ، به دلیل معماری جذاب و جو گیرای آن مکانی مناسبی برای فیلم‌برداری شد.

هری پاتر

هری پاتر

سرسرای هاگوارتز

معماری قدیمی و قرون وسطایی کلیسای دانشگاه «آکسفورد» مکانی عالی برای لوکیشن سرسرای اصلی هاگوارتز بود. دیوارهای بلند، میزهای طویل ساخته شده از چوب تیره رنگ، زمین سنگ فرش شده و حکاکی‌های روی دیوار، همگی حسی عالی برای یک مدرسه جادوگری به وجود آوردند.

هری پاتر

هری پاتر

ساختمان هاگوارتز و زمین کوئیدیچ

بیشتر نماهای خارجی مدرسه از قلعه «آلنویک» در شهر «نورسامبرلند» فیلم‌برداری شده است. زمین بازی «کوئیدیچ» هم که در قسمت اول مورد استفاده قرار گرفت زمین اطراف قلعه بوده است.

هری پاتر

هری پاتر

هری پاتر

خانه اجدادی پاترها

این خانه ساخته شده در قرن ۱۴ میلادی، در شهر «سوفولک» واقع در ۱۰۰ کیلومتری شمال لندن است. این مکان در سکانسی استفاده شد که «لرد ولدمورت» به خانه «لیلی و جیمز پاتر» حمله کرد و آن‌ها را به قتل رساند، اما از کشتن پسر کوچک آن‌ها عاجز ماند و فقط علامتی به شکل یک صاعقه روی پیشانی او گذاشت. البته مکان اصلی این خانه زمانی مشخص شد که در فیلم «یادگاران مرگ: قسمت اول» هری دوباره به این منطقه برگشت. از آن به بعد هر روزه صدها نفر جلوی این خانه عکس یادگاری می‌گیرند.

هری پاتر

 شهر جادویی هری پاتر

این شهربازی را می‌توان برادر کوچکتر «دیزنی‌لند» دانست با این تفاوت که مخصوص عاشقان سحر و جادو است. این مجموعه تفریحی که در «اورلاندو» آمریکا قرار دارد، از تمام محل‌های مشهور دنیای خیالی هری پاتر الگوبرداری کرده است. از شمای کلی مدرسه و کوچه دیاگون و مغازه‌های چوبدستی‌فروشی گرفته تا کلاس‌ها و شخصیت‌های اصلی، همه و همه تا حد امکان از نمونه اصلی، با دقت فراوان کپی شده‌اند. البته این تمام جاذبه‌ی گردشگری این مکان نیست و تجربه واقعیت مجازی از تمام مدرسه را هم در اختیارتان می‌گذارند.

هری پاتر

هری پاتر

هری پاتر

هری پاتر

مطالب مرتبط:

دیدگاه