شگفت انگیزترین مناظر طبیعی آمریکای جنوبی‎

محبوبه رستمی | شنبه, ۲۲ خرداد ۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

قاره‌ِی بزرگ آمریکای جنوبی شگفتی‌های طبیعی زیادی را در خود جای داده است. شگفتی‌هایی که شاید در هیچ کجای دیگری نمونه‌ی مشابه نداشته باشد. شاید بدتان نیاید برای مقصد بعدی تعطیلاتتان هم که شده نگاهی به این لیست بیندازید. پس در ادامه مطلب با کجارو همراه باشید.

۱۰. بیابان آتاکاما، شیلی

بیابان آتاکاما حدود ۱۰۰۰ کیلومتر در عرض خط ساحلی اقیانوس آرام امتداد دارد. آتاکاما خشک‌ترین بیابان جهان محسوب می‌شود. این بیابان زیبا ویژگی‌های جذابی چون آتشفشان‌ها، آبفشان‌ها و چشمه‌های آب گرم را ارائه می‌دهد. همچنین یک رصدخانه در این مکان وجود دارد که اگر به تماشای ستاره‌ها علاقه‌مند باشید، فرصتی عالی در اختیار شما می‌گذارد، چراکه هیچ‌گونه آلودگی نوری در این بیابان وجود ندارد. بیابان آتاکاما در میان ۳ مقصد گردشگری برتر در شیلی قرار دارد. بازدیدکنندگانی که به این بیابان سفر می‌کنند، معمولا در شهر کوچک سن پدرو دی آتاکاما شب‌ها را به صبح می‌رسانند.

بیابان آتاکاما

۹. پریتو مورنو (Perito Moreno)، آرژانتین

کوه یخ پریتو مورنو به‌عنوان مقصدی یک‌پارچه و محبوب در آرژانتین به ثبت رسیده است. این کوه بزرگ ناحیه‌ای به وسعت ۲۵۰ کیلومتر مربع  را پوشش می‌دهد و هنوز هم اندازه‌ی آن در حال رشد است. پریتو مورنو همچنین قطعه‌های یخی جدا و توده‌های یخ شناوری دارد که مناظری شگفت‌انگیز را خلق کرده‌اند. پارک ملی لس‌ گلاسیرز توسط یونسکو محافظت می‌شود و طبیعت بکر خارق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد. این مکان که بزرگ‌ترین پارک ملی آرژانتین به شمار می‌رود، در ایالت سانتا کروس واقع شده است.

پریتو مورنو

۸. تیتیکاکا (Titicaca)، خط مرزی پرو-بولیوی

تیتیکاکا بزرگ‌ترین دریاچه در آمریکای جنوبی است که بخشی از خط مرزی بین کشورهای پرو و بولیوی را می‌سازد. این دریاچه در ارتفاعات کوه‌های آند (۳,۸۱۲ بالاتر از سطح دریا) قرار دارد و مرتفع‌ترین دریاچه‌ی جهان به شمار می‌رود. جزایر زیادی روی این دریاچه واقع شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به دریاچه‌ی مصنوعی اوروس (Uros) اشاره کرد که بازدید از تیتیکاکا را هیجان‌انگیزتر می‌کند. برخی از این جزایر خرابه‌های مربوط به دوره‌ی اینکاها را در خود نگه می‌دارند. سطح آب در این جزیره‌ها بسته به فصل به‌طور متوسط ۵ فوت بالا و پایین می‌رود. می‌توانید با قایق به جزیره Taquile رفته و برای رسیدن به آثار تاریخی از ۵۵۳ پله سنگی بالا بروید.

تیتیکاکا

۷. جزایر گالاپاگوس، اکوادور

مجمع‌الجزایر آتشفشانی گالاپاگوس هر بیننده‌ای را با طبیعت منحصربه‌فردش مسحور خود می‌کند. گونه‌های بومی متعددی در این منطقه توسط داروین مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و تاثیر بسزایی در نظریه‌ی تکامل وی ایفا کرده‌اند. امروزه طبیعت بکر به‌خوبی محافظت شده‌ی این جزایر یکی از باارزش‌ترین شگفتی‌های طبیعی به جا مانده در جهان هستند. دسترس محدود به این جزایر آن را کاملا چالش‌برانگیز می‌کند و ازاین‌رو افراد ماجراجوی زیادی مشتاق سفر به این منطقه هستند.

جزایر گالاپاگوس

۶. آبشار ایگواسو (Iguazu Falls)

آبشار جادویی ایگواسو در خط مرزی آرژانتین و برزیل قرار دارد. این آبشار چندان مرتفع نیست، با این وجود از ۲۷۵ آبشار کوچک تشکیل شده است که مجموع همه آن‌ها حجم عظیمی از آب را به پایین می‌ریزد و باعث خلق چشم اندازهای حیرت انگیزی می‌شوند. یکی از ارزشمندترین شگفتی‌های طبیعی در آرژانتین و برزیل و همچنین سراسر آمریکای جنوبی قطعا ارزش دیدن دارد.

ایگولاسو

۵. رود آمازون

آمازون بزرگ‌ترین رود جهان است که سفر خود را از پرو شروع و از کلمبیا و برزیل عبور می‌کند. همچنین جنگل‌ بارانی آمازون در برزیل که بزرگ‌ترین در نوع خود محسوب می‌شود و گونه‌ها گیاهی و جانوری بیشماری را در خود نگه می‌دارد نیز اطراف این رود را فراگرفته است. بازدیدکنندگان می‌توانند با شرکت در تورهای قایق‌سواری روی این رودخانه به گشت‌وگذار بپردازند و از تماشای طبیعت خارق‌العاده‌ی اطراف لذت ببرند.

رود آمازون

۴. کوکنان (Kukenan)، ونزوئلا

کوکنان یکی از کوه‌های مرتفع با صفحه‌ای تخت است که یک آبشار هم دارد. آبشار کوکنان با ۶۷۴ متر ارتفاع در بخش جنوبی این کوه بلند (۲۶۸۰ متر) واقع شده است. این آبشار پس از آبشار آنجل که در همان نزدیکی قرار دارد، بلندترین آبشار جهان است.

کوکنان

۳. آبشار آنجل (Angel Falls)، ونزوئلا

ارتفاع ۸۰۷ متری آبشار آنجل، آن را به بلندترین آبشار جهان تبدیل می‌کند. این آبشار مرتفع و باشکوه در پارک ملی کانایما واقع شده است که خود پارک تحت حفاظت سازمان جهانی یونسکو قرار دارد. آبشار آنجل یکی از هیجان‌انگیزترین شگفتی‌های طبیعی در کل آمریکای جنوبی است که بازدید آن برای هر ماجراجویی واجب است. این آبشار در عمق جنگل قرار دارد، بنابراین دسترسی به آن امری مشکل است. با این وجود، این کار برای افراد ماجراجو چالشی هیجان‌انگیز محسوب می‌شود.

آبشار آنجل

٢.دره‌ی عمیق و باریک کولکا (Colca Canyon)، پرو

یکی دیگر از محبوب‌ترین جاذبه‌های پرو، دره‌ی عمیق و باریک کولکا است که مکانی بسیار تماشایی به شمار می‌رود. این دره با عمق ۳,۲۷۰ متری یکی از عمیق‌ترین دره‌های جهان به شمار می‌رود. دره‌ی یاد شده همچنین مکانی رنگارنگ است که از ویژگی‌های بارز آن محسوب می‌شود. رخ‌ کرکس آند نماد دره‌ی کولکا است. با سفر و بازدید از این دره، می‌توانید این پرنده‌ی باشکوه را تماشا کنید که در فواصل کوتاهی بر فراز دره پرواز می‌کند.

دره ی کولکا

۱. آکونکاگوا (Aconcagua)، آرژانتین

کوه آکونکاگوا با ۶,۹۶۱ متر ارتفاع بلندترین قله‌ی جهان در خارج از آسیا محسوب می‌شود. این کوه در فاصله‌ی ۱۱۲ کیلومتری شهر مندوزا قرار دارد که همه ساله کوهنوردان زیادی را که به‌دنبال چالشی بزرگ هستند به خود جذب می‌کند. بهترین مورد درباره‌ی این کوه این است که هیچ‌گونه مهارت ویژه‌ای برای دسترسی به قله‌ی آن وجود ندارد، چراکه مسیر‌ نسبتا راحتی برای این کار وجود دارد که یک راست به‌سمت قله کشیده شده است. پس اگر به کوهنوردی علاقه‌مند هستید، چنین فرصتی را از دست ندهید.

آکونگاگوا

مطالب مرتبط:

دیدگاه