سفره های افطار مسلمانان سراسر دنیا چگونه است؟

حمیده کریمی
حمیده کریمی سه شنبه، ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۰
سفره های افطار مسلمانان سراسر دنیا چگونه است؟

مسلمانان سراسر دنیا ماه مبارک رمضان را روزه می‌گیرند و تنوع سفره‌های افطار کشورهای مختلف، نشان از فرهنگ غذایی مسامانان سراسر جهان دارد. در این مقاله به گوشه‌وکنار دنیا سفر می‌کنیم و مهمان سفره‌های افطار مسلمانان سایر کشورها می‌شویم.

احساس سرخوشی و رضایت لحظه‌ی افطار، تحمل روزه‌های طولانی و سخت را، به‌خصوص در روزهای گرم سال، راحت‌تر می‌کند. در این میان، خوردن یک وعده‌ی غذایی مقوی که تامین‌کننده انرژی و آب مورد نیاز بدن باشد، در زمان افطار بسیار مهم است. عکاس‌های آسوشیتد پرس، تصاویری از افطار مسلمانان سراسر دنیا ثبت کرده‌اند؛ از اسپانیا گرفته تا یمن. باهم به تماشای لحظه‌های شیرین افطار می‌نشینیم.

مِلیلیه، اسپانیا

اسپانیا

این دو تصویر، خانواده‌ای سوری پناهنده در این شهر را نشان می‌دهد که منتظر لحظه‌ی افطار هستند. این عکس در سال ۲۰۱۴ ثبت شده است. آن زمان این خانواده در مرکز موقتی مهاجران در ملیلیه زندگی می‌کردند. آن‌ها قبل از رسیدن به اسپانیا از ترکیه، مصر، الجزایر و مراکش گذشته بودند.

بغداد، عراق

بغداد

این دو تصویر، خانواده‌ای عراقی و سفره افطار آن‌ها را نشان می‌دهد. بسیاری از فرهنگ‌ها، برای ماه رمضان، عادات غذایی مشابه دارند. در بیشتر کشورهای عربی آب زردآلو یکی از نوشیدنی‌های مخصوص افطار است.

خارطوم، سودان

خارطوم

این دو تصویر، خانواده‌ای سودانی و سفره افطارشان را نشان می‌دهد. بیش از ۱۴۰۰ سال است که بیشتر مسلمانان با شیوه‌ای که پیامبر (ص) توصیه کرده است روزه‌ی خود را افطار می‌کنند. یعنی با چند دانه خرما و جرعه‌ای آب گرم.

غزه، فلسطین

غزه

این دو تصویر، سفره‌ی افطار خانواده‌ای فلسطینی را نشان می‌دهد. غذای افطاری آن‌ها ترکیبی از برنج است.

پکن، چین

چین

این عکس، تصویری از زنان مسلمان چینی را در مسجد نیوجیه (Niujie) پکن نشان می‌دهد. مسلمانان در کشور چین نیز مانند مسلمانان سراسر دنیا ماه رمضان را روزه می‌گیرند و در کنار آب گرم و خرما افطاری خاص خود را دارند.

تهران، ایران

سفره افطار

این تصویر، خانواده‌ای ایرانی و سفره افطارشان را نشان می‌دهد. ایرانی‌ها نیز مانند سایر مسلمانان با جرعه‌ای آب گرم و خرما افطار می‌کنند. شله‌زرد، آش رشته، نان و پنیر و سبزی از سایر غذاهایی هستند که معمولا در سفره‌های ایرانیان وجود دارند.

استانبول، ترکیه

استانبول

این تصویر، خانواده‌ای را در ترکیه به‌همراه سفره افطارشان نشان می‌دهد. در پس زمینه تصویر می‌توانید مسجد سلطان احمد یکی از دیدنی‌های استانبول را ببینید. روزه، تمرینی جسمی و روحی برای انسان به شمار می‌رود؛ عملی که انسان را به خدا نزدیک‌تر می‌کند و باعث می‌شود که بیش از گذشته به فکر نیازمندان باشیم.

کانو، نیجریه

نیجریه

در تصویر، خانواده‌ای نیجریه‌ای را می‌بینید که منتظر افطار هستند. در تصویر پایین نیز تصویری از سفره‌ افطار آن‌ها مشاهده می‌کنید.

صنعا، یمن

یمن

در تصویر، خانواده‌ای یمنی را می‌بینید که منتظر افطار هستند.

جاکارتا، اندونزی

جاکارتا

اندونزی یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای مسلمان است. در این تصویر عکسی از خانواده‌ اهل اندونزی و سفره‌ افطارشان را می‌بینید.

کازابلانکا، مراکش

مراکش

در تصویر، خانواده‌ای مراکشی را می‌بینید که در کنار سفره منتظر افطار هستند. در مراکش و سایر کشورهای اسلامی، افطار بهانه‌ای است برای جمع شدن همه اهالی خانواده در کنار هم و لذت بردن از غذاها و نوشیدنی‌های لذیذی که برای این لحظات شیرین آماده می‌شوند.

تاکر، جورجیا، ایالات متحده‌ی آمریکا

آمریکا

در تصویر، خانواده‌ی آمریکایی را می‌بینید که منتظر افطار هستند. مسلمانان گوشه و کنار دنیا، وعده‌های غذایی متفاوتی برای افطارشان در نظر می‌گیرند.

کابل، افغانستان

کابل

سفره افطار این خانواده در افغانستان شاید به سفره‌ی افطار ما ایرانی‌ها بسیار شباهت داشته باشد. نان و پنیر و سبزی به‌همراه خرما که در سفره‌ی افطار هر مسلمانی دیده می‌شود.

کوالالامپور، مالزی

مالزی

این خانواده‌ی اهل مالزی منتظر افطار هستند. لحظه‌ای که علاوه بر شور و نشاط معنوی، بهانه‌ای برای جمع شدن اعضای خانواده و خوردن غذایی لذیذ بعد از ساعت‌ها روزه‌داری است.

تونس، جمهوری تونس

تونس

این عکس، خانواده‌ای تونسی را در باردو، حومه شهر تونس نشان می‌دهد. در سفره افطاری این خانواده نیز مانند سایر مسلمانان دنیا، خرما دیده می‌شود. انواع سوپ و آش نیز در وعده افطار، زینت‌بخش سفره‌های مسلمانان است.

سیدنی، استرالیا

سیدنی

تصویر بالا خانواده‌ای استرالیایی را نشان می‌دهد که منتظر افطار هستند. خرما، نوشیدنی و دسرهای شیرین در سفره افطار بیشتر مسلمانان دیده می‌شود.

نایروبی، کنیا

کنیا

تصویر بالا خانواده‌ای کنیایی را بر سر سفره افطار نشان می‌دهد. آن‌ها با انواع آش‌ها و غذاهای محلی و انواع میوه‌ها افطار می‌کنند. در لحظه‌های شیرین افطار، همه خانواده دور هم جمع می‌شوند و با ذکر و دعا منتظر لحظه اذان می‌نشینند.

دهلی نو، هند

هند

تصویر بالا تعدادی از مسلمانان هندی را نشان می‌دهد که مشغول افطار کردن هستند. وعده افطار هم مانند سایر وعده‌های غذایی متاثر از فرهنگ و آداب و رسوم و عادات غذایی اهالی یک شهر و کشور است.

آیا شما تجربه سفر به کشورهای دیگر یا زندگی در آن‌ها را در ماه رمضان دارید؟ در پایین این مطلب می‌توانید نظرها و تجربه‌های خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع huffingtonpost

دیدگاه