۱۰ منطقه روی کره زمین که تاریک ترین آسمان‌ها را دارند

زهره ملکی | سه شنبه, ۱۸ خرداد ۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

در شهرهای شلوغ و پر از آلودگی‌های نوری، دیدن آسمان پر‌ ستاره‌ی شب امری محال و ناشدنی است. انواع آلودگی‌های محیطی نه‌تنها زندگی را برای انسان‌ها دشوار کرده، بلکه امکان مشاهده‌ی ستاره‌های پر نور و درخشان آسمان را نیز از آن‌ها دریغ داشته است. انجمن بین‌المللی آسمان تاریک (IDA) از تاریک‌ترین مناطق دنیا که کمترین آلودگی نوری را داشته‌اند، فهرستی تهیه کرده است. در این مقاله با ۱۰ منطقه در جهان آشنا خواهیم شد که تاریک‌ترین آسمان‌ها را دارند. با کجارو همراه باشید.

پارک ملی بیگ بند، ایالت تگزاس

تگزاس

پارک ملی بیگ بند (Big Bend) که با عنوان پارک آسمان تاریک نیز شناخته می‌شود، در ایالت تگزاس واقع شده است. این پارک طبیعی از شهرهای بزرگ فاصله‌ی زیادی دارد. در این پارک کیلومترها مسیر پیاده‌روی وجود دارد که دوستداران طبیعت و علاقه‌مندان به پیادهرویی را به‌سمت خود جذب می‌کند. در پارک بیگ بند این امکان برای توریست‌ها وجود دارد که در اطراف منطقه‌ی Rio Grande village مستقر شوند وآسمان شب و ستارگان را به وضوح تماشا کنند. Rio Grande Village منطقه‌ای است که توریست‌ها می‌توانند در آنجا اردو بزنند و از طبیعت بکر و چشمه‌های آب گرم این منطقه نیز لذت ببرند.

سدونا، ایالت آریزونا

سدونا، ایالت آریزونا

ستاره‌شناسان و علاقه‌مندان علم نجوم همواره در پی مکان‌هایی هستند که آسمانی صاف، بدون ابر و عاری از آلودگی‌های نوری دارند تا اینکه بتوانند به یک دید بسیار عالی از آسمان شب دست پیدا کنند، اما لازم نیست که از شهرها فاصله بگیرند و به دل صحرا و کویر بزنند. شهرهایی که در لیست انجمن بین‌المللی آسمان تاریک قرار گرفته‌اند، در این میان نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند، به‌طور مثال آسمان شهر سدونا که در این فهرست قرار گرفته است در اکثر ایام سال آب و هوایی خشک و آسمانی صاف دارد که برای مشاهده‌ی ستارگان، فوق‌العاده و بی‌نظیر است.

 پارک ملی کری ، ایرلند

 پارک ملی کری ، ایرلند

پارک ملی کری (Kerry) در جنوب‌غربی ایرلند، یکی از نقاطی است که در نیم‌کره‌ی شمالی، تاریک‌ترین آسمان‌ها را دارد. جزایر شگفت‌انگیز اسکلینگ نیز در این منطقه واقع شده‌اند که از سوی یونسکو به‌عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده‌اند. اقیانوس اطلس و کوه‌های کری، این منطقه‌ی بکر و حفاظت شده را احاطه کرده‌اند. این منطقه علاوه بر اینکه آسمانی صاف و عاری از آلودگی نوری دارد به خاطر سواحل و دریاچه‌های فوق‌العاده زیبا و حیرت‌انگیز خود توریست‌های بسیاری را به‌سمت خود جذب می‌کند. 

پارک ملی آکادیا، ایالت مین

پارک ملی آکادیا، ایالت مین

پارک ملی آکادیا (Acadia) یکی از محبوب‌ترین پارک‌های ملی در ایالات متحده است، اما به این دلیل که در سواحل داون ایست مِین (Downeast Maine) واقع شده تا حدی دورافتاده و پرت است. اگرچه این منطقه در فهرست انجمن بین‌المللی آسمان تاریک قرار نگرفته است، اما برای رصد و مشاهده‌ی ستارگان مکانی محبوب و مشهوراست به‌طوری که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، هشتمین فستیوال سالانه‌ی آکادیا با نام فستیوال آسمان شب (Night Sky)، از ۲۲ تا ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۶ در این پارک ملی برگزار خواهد شد. در این پارک علاوه بر تورهای کایاک، تور قایق سواری شبانه همراه با راهنما برای علاقه‌مندان نجوم و ستاره‌شناسی ارائه می‌شود.

 پارک چری اسپرینگز، ایالت پنسیلوانیا

 پارک چری اسپرینگز، ایالت پنسیلوانیا

پارک چِری اسپرینگز، یکی از تاریک‌ترین آسمان‌ها را در شمال‌شرق ایالات متحده دارد و آسمان صاف و پرستاره‌ی خود را مدیون موقعیت طبیعی و توپوگرافی منطقه است. چری اسپرینگز در بالای یک کوه به ارتفاع ۷۰۰ متر واقع شده است و توسط زمین‌های بایر و روستاهای متروک درههای اطراف آن احاطه شده است. توریست‌های این منطقه با پرداخت مبلغی به‌عنوان هزینه‌ی ورودی می‌توانند بقیه‌ی طول سال نیز به‌طور رایگان از امکانات ویژه‌ی این پارک که Galaxy Path نامیده می‌شود، استفاده کنند و به‌طور نامحدود از آسمان شب در این منطقه لذت ببرند. از جمله دیگر امکانات این پارک می‌توان به وجود رصدخانه‌های کوچک اشاره کرد که بازدیدکنندگان در ازای پرداخت ۲۵ دلار می‌توانند یکی از این رصدخانه‌ها را اجاره و با استفاده از تجهیزات و تلسکوپ آسمان شب را تماشا کنند.

کنیون لندز، ایالت یوتا

کنیون لندز

کنیون لندز که در صحرای یوتا واقع شده است، مقصد دیگری است که علاقه‌مندان به علم نجوم را به سوی خود فرا می‌خواند. این منطقه‌ی بکر و دورافتاده با آب و هوایی خشک و کم باران، شرایط ایده‌آلی را برای رصد ستارگان فراهم می‌آورد. سفر به کنیون لندز مزیت دیگری نیز دارد. کنیون لندز در نزدیکی پارک ملی آرچز (Arches) قرار گرفته است و بازدیدکنندگان می‌توانند سفری ترکیبی به هر دو منطقه داشته باشند. تصویر بالا نمایی از آسمان شب را در پارک چسلِر نشان می‌دهد که این پارک نیز جزئی از منطقه‌ی کنیون لندز است.

منطقه حفاظت‌شده نامیب رند، نامیبیا

نامبیا

منطقه‌ی حفاظت شده‌ی نامیب رند، یکی از تاریک‌ترین آسمان‌ها را در قاره‌ی آفریقا دارد. این پارک در طی دورانی که اکوتوریسم در این منطقه رونقی نداشته است، به‌خوبی نگهداری و محافظت شده و به یک منطقه‌ی حفاظت شده‌ی خصوصی تبدیل شده است. هزینه‌های نگهداری آن توسط منابع غیردولتی تامین می‌شود. علاوه بر تورهای وُل ویدِنز (wolwedans collection) و تورهای پیاده‌رویی و طبیعت‌گردی Tok Tokkie trails تورهای دیگری مخصوص ستاره‌شناسی و نجوم برگزار می‌شود. در تورهای sossusvlei desert lodge رصدخانه و تجهیزات ستاره‌شناسی نیز وجود دارد که علاقه‌مندان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

دث ولی، ایالت کالیفرنیا

دث ولی

مسئولان پارک ملی دِث‌ولی (Death Vally) با زحمت و سختی فراوان توانسته‌اند آلودگی نوری را در این پارک و مناطق اطراف آن تحت کنترل در ‌‌بیاورند. این پارک ملی توسط انجمن بین‌المللی آسمان تاریک به‌عنوان یکی از تاریک‌ترین آسمان‌ها در جهان شناخته شده‌ است. ستاره‌شناسان آماتور و حرفه‌ای در این مکان جمع می‌شوند و همایش‌ها و اجتماعاتی با عنوان Star Party برگزار می‌کنند. در این منطقه به‌طور متوسط، بارندگی‌های کمی اتفاق می‌افتد و میانگین بارش سالانه کمتر از دو اینچ است. آسمان صاف و تاریک این منطقه باعث می‌شود که آسمان دث‌ولی مکان بسیار مناسبی برای رصد ستارگان باشد.

مانا کیا، هاوایی

ستارگان

منطقه‌ی مانا کیا (Mauna Kea) از محبوب‌ترین مناطق برای ستاره‌شناسی و مشاهده‌ی آسمان شب است. این منطقه در مجموعه جزایر هاوایی واقع شده است و بزرگ‌ترین تلسکوپ نوری جهان بر بالای کوه مانا کیا و در ارتفاع ۲۸۰۰ متری قرار دارد. همچنین در این منطقه، مرکزی به نام station  Visitor informationوجود دارد که برای راهنمایی و کمک به توریست‌های این منطقه راه‌اندازی شده است، این مرکز درباره‌ی مسیرها و نقشه‌ی راه، محل اردو و اقامت و همچنین درباره‌ی جاذبه‌های توریستی منطقه اطلاعات مفیدی را به بازدید‌‌‌‌‌کنندگان ارائه می‌کند.        

جزایر قناری، اسپانیا

جزایر قناری

کوه ال تِیده (El Teide) دهمین کوه آتشفشانی بلند در جهان است که در جزایر قناری و در پارک ملی تِیده واقع و به‌عنوان یکی از بهترین مناطق جهان برای مشاهده‌ی آسمان شب شناخته شده‌ است. در جزایر قناری هر ساله یک فستیوال بین‌المللی و علمی- هنری با نام Starmus برگزار می‌شود که افرادی مانند استیون هاوکینگ (فیزیکدان و کیهان‌شناس مشهور انگلیسی) و دیگر شخصیت‌های برجسته‌ی علمی به کرات در این فستیوال بین‌المللی دیده شده‌اند.

مطالب مرتبط:

منبع allday

دیدگاه