لوکیشن فیلم: دزدان دریایی کاراییب

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی یکشنبه، ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۰
لوکیشن فیلم: دزدان دریایی کاراییب

فیلم سینمایی «دزدان دریایی کارائیب» یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های سینمای جهان است که قصد داریم در قسمت هفتم از سری مقالات لوکیشن فیلم، آن را برای شما معرفی کنیم. در ادامه با کجارو همراه باشید.

درباره فیلم

مجموعه فیلم‌های دزدان دریایی کارائیب (Pirates Caribbean) یکی از محبوب‌ترین و پر مخاطب‌ترین فیلم‌های چند قسمتی جهان است که به خاطر سبک خاص و شخصیت‌پردازی عجیب از شهرت بی‌نظیری در جهان برخوردار است. تاکنون ۴ قسمت از این مجموعه اکران شده و جدیدترین قسمت آن در سال ۲۰۱۷ روی پرده‌ی نقره‌ای خواهد رفت.

  •     ۲۰۰۳: دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید سیاه
  •     ۲۰۰۶: دزدان دریایی کارائیب: صندوق مرد مرده
  •     ۲۰۰۷: دزدان دریایی کارائیب: پایان جهان
  •     ۲۰۱۱: دزدان دریایی کارائیب: سوار بر امواج ناشناخته
  •     ۲۰۱۷: دزدان دریایی کارائیب: مردان مرده هیچ داستانی نمی‌گویند (درحال ساخت)

دزدان دریای کاراییب

داستان کلی مجموعه، نبردهای جالب و فانتزی کاپیتان «جک اسپارو» و دزدان دریایی دیگر است که در هر قسمت، حول یک ماجرا اتفاق می‌افتد و تاکنون چند بازی ویدیویی نیز از روی آن ساخته شده است. این فیلم موفق، توانسته درآمدی بیش از ۱۰ میلیارد دلار برای سازندگانش کسب کند.

عوامل فیلم

در اوایل دهه ۱۹۹۰ «تد الیوت» و «تری راسیو»، نمایشنامه‌‌نویس رادیو و تلویزیون، تصمیم به نوشتن فیلمنامه‌ای بر اساس «دزدان دریایی کارائیب» گرفتند که در بخش اصلی داستان، افرادی چون «ویل ترنر»، «جک اسپارو» و همچنین «دزدان دریایی شریری» وجود داشت که به دنبال گنج بودند.

ابتدا قرار بود «استیون اسپیلبرگ»، کارگردان مشهور آمریکایی، این پروژه را هدایت کند و همچنین برای نقش «کاپیتان جک اسپارو» افرادی چون «بیل مورای» «استیو مارتین» و «رابین ویلیامز» را در نظر داشتند. اما کمپانی بزرگ دیزنی به دلیل تولید نمایشنامه‌ای به نام «جزیره گنج» و روند داستان مشابه‌ آن با «دزدان دریایی کارايیب»، پروژه عظیم «دزدان دریایی کارائیب» را متوقف کرد و استیون اسپیلبرگ نیز از پروژه کنار رفت.

 نکات جالب در مورد فیلم

  • قبل از پخش فیلم، بسیاری از مردم و کارشناسان عقیده داشتند این فیلم شکست سنگینی می‌خورد.
  • دندان طلایی «جانی دپ» که فراموش کرده بود در اولین صحنه فیلمبرداری با خود بیاورد از نکات جالب این فیلم بود
  • «جانی دپ» اصرار داشت باید یک هفت‌تیر واقعی و تاریخی به او بدهند تا بتواند در نقش خود فرو برود، که پس از اصرارهای زیاد او، تولیدکنندگان فیلم به فرانسه رفتند و یک هفت‌تیر تاریخی از موزه فرانسه گرفتند. در كل فيلم، هفت‌تیری که «جانی دپ» در دست داشت تنها اسلحه واقعی فیلم است که سال ساخت آن اسلحه ۱۷۶۰ بود.
  • وقتی قرار بود صحنه پریدن (کایرا نایتلی) از ارتفاع ۸ متری به دریا فیلمبرداری شود، «الیزابت سواندر» تصمیم گرفت خودش به جای بدل این کار را انجام دهد، او آن‌قدر ترسیده بود که حتی قبل از شمارش معکوس کارگردان، خود را به دریا انداخت.
  • طی فیلمبرداری حوادثی پیش آمد. مانند صحنه‌ای که «جک اسپارو» هنگام دزدی سه ریسمان بزرگ دورش پیچیده شد و زانوی «دپ» صدمه شدیدی دید.

طرح اولیه فیلم و شروع فیلمبرداری

سرانجام با رأی مثبت مدیران «دیزنی»، پروژه مجددا راه‌اندازی شد و در می سال ۲۰۰۲ «جرج وابریسنکی» کارگردانی دزدان دریایی کارائیب را بر عهده گرفت. فیلمبرداری از روز ۹ اکتبر سال ۲۰۰۲ شروع شد و مارچ ۲۰۰۳ پایان یافت.

دزدان دریای کاراییب4

یکی از مشکلات اصلی فیلمبرداری، استفاده از «پرده کروماکی» بود. بازیگران باید خود را جای کاراکترهای کامپیوتری تصور می‌کردند و صحنه‌هایی که در نیم ساعت قابل فیلمبرداری بود گاهی اوقات تا یک هفته به طول می‌انجامید.

دزدان دریای کاراییب2

این فیلم بر اساس طرح اولیه «سوار کاری» بود و همچنین کمپانی والت دیزنی قرار بود ابتدا با «جیم کری» به توافق برسد که مشورت جرج وابرینسکی با تیم برتون باعث شد «جانی دپ» نقش کاپیتان «جک اسپارو» را بر عهده بگیرد. این امر در اوایل با مخالفت دیزنی مواجه شد، اما در نهایت «جانی دپ» قرارداد را امضا کرد.

دزدان دریای کاراییب1

این از سوی منتقدان مورد بررسی‌های جدی قرار گرفت. بازی «جانی دپ» تحسین شد و صحنه‌های کمدی فیلم مورد ستایش قرار گرفت. منتقدان، اعم از موافق و مخالف، اجرای «دپ» را در هر بخش عالی دانستند.

لوکیشن‌های فیلم

دیزنی‌لند کجاست؟

دزدان دریای کاراییب 5

کمپانی والت دیزنی برای این فیلم هزینه بسیاری متحمل شد، به‌طوری که بیش از نیمی از پارک زیبای دیزنی‌لند به این فیلم اختصاص داده شد.

دیزنی‌لند، خود را شادترین مکان دنیا می‌نامد، علاوه بر اینکه بازدیدکنندگان خود را در پنج مکان در سراسر دنیا شاد نگه‌ می‌دارد، هر کدام از تِم پارک‌های (Theme park) آن به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا فرهنگ و سلیقه محلی آنجا را نیز فراهم آورده و به بازدیدکنندگان ارائه کنند.

دزدان دریای کاراییب7

این پارک در ۱۷ ژوئیه سال ۱۹۵۵ میلادی افتتاح شد. به‌ جز دو مکان اصلی دیزنی‌لند در ایالات‌متحده، یعنی «دیزنی‌لند» در کالیفرنیا و «دنیای والت دیزنی» در «فلوریدا»، دیزنی‌لندهای ساخته شده در پاریس، توکیو و هنگ کنگ گزینه‌های متفاوتی از غذا خوردن، سواری کردن و فضاسازی را عرضه کرده‌اند که میلیون‌ها بازدیدکننده را هر ساله با این احساس که در خانه خود هستند مواجه می‌کنند.

موقعیت دیزنی‌لند روی نقشه

پورت رویال (Port Royal) جامایکا ؛ Tortuga در هائیتی؛ اکسوما (Exuma)؛ جزایر کارائیب

فیلمبرداری قسمت چهارم در تاریخ ۱۹ نوامبر، ۲۰۱۰ به پایان رسید.

موقعیت پورت رویال روی نقشه

دزدان دریای کاراییب8

پورت رویال

موقعیت تورتوگا روی نقشه

دزدان دریای کاراییب99

موقعیت اکسوما روی نقشه

دزدان دریای کاراییب

اکسوما

موقعیت دریای کارائیب روی نقشه

دزدان دریای کاراییب

استرالیا، بندر داگلاس (Port Douglas)

«مردان مرده هیچ داستانی نمی‌گویند» نام جدیدترین نسخه از این مجموعه است که با کمک مالی وزارت فرهنگ استرالیا، فیلمبرداری آن در این کشور آغاز شده و در سال ۲۰۱۷ اکران خواهد شد

موقعیت بندر داگلاس روی نقشه

دزدان دریای کاراییب

داگلاس، استرالیا

اقیانوس منجمد

پلان‌هایی را که «سائو فنگ» و خدمه‌اش در منطقه‌ای سرد گرفتار شده بودند و برای نجات «جک اسپارو» تلاش می‌کردند در بخش‌های از اقیانوس منجمد فیلمبرداری کرده‌اند.

دزدان دریای کاراییب

دزدان دریای کاراییب

موقعیت اقیانوس منجمد روی نقشه

 مکان‌های دیگری که در آن بخش‌های کوتاهی فیلمبرداری شده‌اند:

  • پورت رویال
  • سنگاپور
  • تورتوگا
  • لندن
  • سنت وینسنت و گرنادینها
  • نیواورلان
  • کادیز
  • بروکسل

ویدئوی پشت صحنه فیلم 

همچنین فیلم از ویژوال افکت‌های بی‌نظیری برخوردار بود، شخصیت‌های 3D ساخته شده در آن عموما توسط نرم افزار Z-brush طراحی شده‌اند.

d

خوانندگان محترم کجارو امیدواریم که این مطلب را پسندیده باشید. لطفا برای بهتر شدن این بخش، نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه