دلایلی که سفر به اردن را برای شما جذاب می کند

محبوبه رستمی | چهار شنبه, ۹ تیر ۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

اردن یکی از پرطرفدارترین کشورهای عربی در میان گردشگران به شمار می‌رود که بخش زیادی از این مهم را مدیون آثار باستانی بی‌نظیرش است. از شهر مدرن عمان گرفته تا شگفتی‌های جذاب طبیعی، چشم‌اندازهای زیبا و طبیعت بکر محافظت شده در کنار این آثار باستانی، کمک شایانی به گسترش گردشگری در این کشور کرده‌اند. در ادامه با کجارو همراه باشید.

۱۰. کاوش  میان خرابه‌‌های رومی در جرش

جرش

جرش

جرش

جرش

جرش

جرش شهری باستانی در اردن به شمار می‌رود که شگفتی‌های زیادی در دل خود پنهان کرده است. این شهر قدیمی که هنوز هم می‌توان شکوه گذشته را در خرابه‌های آن پیدا کرد، روی تپه‌ای بلند در سرزمین بلقان و حیران و سمت شرقی کوه السواد قرار دارد. این منطقه‌ی تاریخی از عصر برنز مسکونی شده است. امروزه این مکان خرابه‌های رومی به‌خوبی محافظت شده‌ای را در دل خود جای داده است، از جمله این خرابه‌ها می‌توان به میدان اسب‌سواری، معابد، طاق‌ها، تئاترها و معماری‌های دیگری اشاره کرد که شما را به حال و هوای گذشته می‌برند. شهر باستانی جرش دومین جاذبه‌ی توریستی محبوب در اردن بعد از پترا به شمار می‌رود.

۹. شناور شدن روی دریای مرده

دریای مرده

دریای مرده

دریای مرده

دریای مرده

دریای مرده یا دریاچه‌ی نمک مرز بین اردن و شرق فلسطین را می‌سازد. پست‌ترین نقطه‌ی زمین (۴۲۹ متر پایین‌تر از سطح دریا) در سواحل اطراف این دریاچه قرار دارد. دریای مرده همچنین به حدی شور است که به‌راحتی می‌توان روی آن شناور ماند. گفته می‌شود آب دریاچه برای درمان دردهای مختلفی مانند آرتروز، سینوزیت و مشابه آن مفید است. هر ساله هزاران گردشگر برای لذت بردن از این شگفتی طبیعی به این مکان سفر می‌کنند.

۸. اردوگاه زدن در بیابان

وادی رم

وادی رم

در جنوب اردن، واقع در صحرای وادی رم می‌توان بادیه‌نشینانی را دید که درون بیابان ساکن شده‌اند. بازدیدکنندگان می‌توانند در صورت تمایل درون اردوگاه‌های این بادیه‌نشینان توقف کنند، شب‌ها به‌همراه آن‌ها در کویر پرسه بزنند و مشغول تماشای ستارگان شب شوند. تجربه‌ی زندگی عشایری با بادیه‌نشین‌های مهمان‌نوازی که از زمان‌های بسیار دور تاکنون در این منطقه زندگی می‌کنند، مدت‌ها از خاطرتان محو نخواهد شد. همچنین در وادی رم می‌توانید آثار به‌جای مانده از انسان‌های ماقبل تاریخ را مشاهده کنید.

۷. غواصی در دریای سرخ

دریای سرخ

دریای سرخ یکی از محبوب‌ترین دریاهای جهان برای غواصی و شناکردن به شمار می‌رود. این دریا صخره‌های مرجانی شگفت‌انگیز، آب‌های گرم شفاف و سواحل نرم شنی فوق‌العاده‌ای دارد. دنیای زیر آبی متنوع این دریا نفس شما را در سینه حبس خواهد کرد. به‌علاوه هتل‌های بسیار خوبی که در عقبه تاسیس شده‌اند، امکانات مناسبی را برای اطمینان از سفری خاطره‌انگیز در اختیار گردشگران می‌گذارند. تجهیزات غواصی فراموش نشود!

۶. پترا

پترا

پترا

پترا

یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی اردن و یکی از عالی‌ترین دستاوردهای معماری روی زمین، شهر گمشده‌ی پترا است که دارای یک مجموعه‌ی نفس‌گیر از مقبره‌های سر برافراشته از دامنه‌های کوه است. این مکان به‌عنوان میراث جهانی در یونسکو و یکی از عجایب هفنگانه‌ی جدید به ثبت رسیده است و در مجله‌ی Smithsonian به‌عنوان یکی از ۲۸ مکانی معرفی شده که قبل از مرگ باید دید. تنها با نگاه به عکس‌ها دلیل این انتخاب‌ها را متوجه‌ می‌شوید. این شهر باستانی شگفت‌انگیز از حدود ۲۰۰ سال پیش از میلاد در صخره‌های قرمز رنگ حجاری شده است. پترا محبوب‌ترین جاذبه‌ی گردشگری در اردن است که توسط مردم محلی "رز بیابان" نامیده می‌شود. گشت‌وگذار در این  شاهکار و شگفتی تاریخی بدون شک ارزش سفر به اردن را دارد.

۵. امان

امان

امان

امان

عمان یا امان پایتخت کشور اردن، بزرگ‌ترین شهر و همچنین مرکز سیاسی، فرهنگی و اقتصادی این کشور به شمار می‌رود. علاوه بر آن امان یکی از پرطرفدارترین شهرهای عربی در میان گردشگران خارجی محسوب می‌شود. مسجد زیبای ابو درویش، تپه‌ی هرکول، بازارهای سنتی و بناهای تاریخی فرهنگی متعدد از جاذبه‌های این شهر هستند که هر ساله گردشگران فراوانی را به سوی خود جذب می‌کنند. تماشای مناظر پانوراما از آسمان‌خراش‌ها و خرید کردن در بازارهای این شهر دلایل خوبی برای سفر به پایتخت کشور اردن محسوب می‌شوند.

۴. بالا رفتن از کوه نیبو

کوه نیبو

کوه نیبو

کوه نیبو

کوه نیبو طبق انجیل جایی است که حضرت موسی (ع) سرزمین موعود را تماشا کرد. اعتقاد بر این است که وی در همین مکان فوت کرد و به خاک سپرده شد. بنابراین این کوه‌ که در ۴۵ کیلومتری شهر امان قرار دارد، هر ساله توسط هزاران زائر بازدید می‌شود. همچنین در بالای کوه و ارتفاع ۸۰۰ متری می‌توانید کلیسای موسی را تماشا کنید. قطعا دیدن چشم‌اندازهایی از دره‌ی اردن، دریای سرخ، اورشلیم و بیت لحم از بالای کوه نیبو ارزش بازدید را دارد.

۳. رفتن به وادی موجب

وادی موجب

وادی موجب

وادی موجب

دره‌ی ژرف و تاثیر گذار وادی موجب  با ۴ کیلومتر طول و ۵۰۰ متر عمق یکی دیگر از شگفتی‌های طبیعی کشور اردن محسوب می‌شود. این مکان پست‌ترین حفاظتگاه جهان است که حیات وحش متنوعی دارد. به‌علاوه رودی به همین نام هم از میان دره عبور می‌کند که به زیبایی و جذابیت آن می‌افزاید. از جمله‌ موجوداتی که این مکان را به‌عنوان سکونت‌گاه برگزیده‌اند می‌توان به پرندگانی همچون هما، کرکس مصری، پیغو، دلیچه کوچک، لیکوی عربی، چکچک دم سفید، جغد طلایی، کبک شنزار، سهره گلی، زرد پره راه راه، سار تریسترام و گوشت‌خوارانی همچون کفتار راه راه و گرگ سوری اشاره کرد. پیاده‌روی و گشت‌وگذار در این دره و عبور از آب کم‌عمق رودخانه دلایل خوبی برای طی فاصله‌ی ۹۰ کیلومتری از شهر امان به‌سمت دره به شمار می‌روند.

۲. گشت‌وگذار در مناطق سینمایی وادی رم

وادی رم

وادی رم

وادی رم

به احتمال فراوان با فیلم‌های مشهوری همچون سری ایندیانا جونز، فیلم بسیار زیبای مریخی و لورنس عربستان آشنایی دارید. این فیلم‌ها به‌همراه فیلم‌های دیگری در بیابان وادی رم ضبط و تهیه شده‌اند. در اینجا می‌توانید از نزدیک به تماشای مناظر شگفت‌انگیز به نمایش درآمده‌ی این فیلم‌ها بپردازید و شب را هم در اردوگاه‌های بادیه‌نشینی سپری کنید که پیش‌تر ذکر کردیم. گشت‌وگذار در محیط قرمز و نارنجی این صحرا شما را به حال و هوای فیلم‌های یاد شده خواهد برد که احتمالا اغلب شما بدتان نمی‌آید آن را امتحان کنید.

۱. گشت‌وگذار در حفاظتگاه دانا بیوسفر (Dana Biosphere Reserve)

دانا بیوسفر

دانا بیوسفر

دانا بیوسفر

دانا بیوسفر

دانا بیوسفر

دانا بیوسفر

بزرگ‌ترین منطقه‌ی حفاظت شده در اردن از سطوح ناهموار گرانیتی، سنگ آهکی و صخره‌های ماسه سنگی پوشیده شده است. برخی از قله‌های موجود در این ناحیه ارتفاعی حدود ۱,۵۰۰ متر دارند، در حالی که دره‌های منطقه پایین‌تر از سطح دریا واقع شده‌اند. همین موضوع ترکیبی منحصربه‌فرد از مناظر طبیعی را پدید آورده است. این حفاظتگاه نقطه‌ای عالی برای پیاده‌روی محسوب می‌شود، چراکه در هر قدم، چشمان شما را با مناظری دیدنی نوازش خواهد داد. به‌علاوه یک تفرجگاه شگفت‌انگیز و بسیار با کیفیت هم در این مکان وجود دارد تا سفری به‌یادماندنی را برایتان رقم بزند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه