معرفی حیوانات رو به انقراضی که طعمه شکارچیان بودند

هامون جعفرنژاد | جمعه, ۱۱ تیر ۹۵ ساعت ۱۰:۰۰

از اولین روزهای تاریخ بشر شکار راهی برای ادامه بقا و سرگرمی بوده و هنوز هم مردم و جوامع را گرد هم می‌آورد. برای شکارچیان برخی حیوانات همواره مغتنم‌تر محسوب می‌شدند. مشکل اینجا است که شکارچیان گاهی به‌طرز نامطبوعی حیوانات محبوبشان را تا سر حد مرگ دوست دارند. حیواناتی که در این لیست خواهید دید در نزدیکی انقراض طعمه شکارچیان بودند.

گرگ خاکستری شمالی

گرگ خاکستری

محققان و دوستداران حیوانات زمانی که یک گرگ خاکستری در حوالی ناحیه گرند کنیون آمریکا مشاهده شد بسیار خرسند شدند.  از آخرین باری که این حیوان در این نواحی دیده شد نزدیک به ۷۵ سال می‌گذشت. چند روز بعد، ظاهراً به ضرب گلوله یک شکارچی که گرگ را با یک کایوتی اشتباه گرفته بود کشته شد. دانشمندان هنوز منتظر نتایج تست DNA  برای تایید هویت گرگ مورد نظر هستند.

آک بزرگ

آک بزرگ

آک بزرگ، پرنده‌ای بی پرواز بود که به پنگوئن لاغر شباهت داشت. این پرندگان، در مناطق مختلفی از جمله کانادا، ایسلند، اسکاندیناوی، گرین لند و جزایر بریتانیا زندگی می‌کردند. در تمام این کشورها تا مرز انقراض شکار شدند و تنها جمعیت کوچکی از آنان باقی ماند. گروهی از دریانوردان، در سال ۱۸۴۰ میلادی، در جزیره‌ای ، به یکی از این برندگان مواجه شده و آن را با خود به کشتی آوردند. البته، در طی مسیر، آک را مقصر وقوع طوفانی که در راهشان بود دانسته و سنگسارش کردند. این آخرین آک دیده شده در جزایر بریتانیا بود.  گروهی ماهیگیر، حدود ۴ سال بعد، آخرین دسته شناخته شده از این برندگان را شکار کردند. آخرین قرانی این‌گونه جانوری، تخم آکی بود که زیر چکمه ماهیگیران خرد شد.

گاوگوزن آفریقایی

گاوگوزن

گاوگوزن آفریقایی که زمانی در سراسر آفریقای شمالی و خاورمیانه یافت می‌شد، گونه‌ای گوزن بود، که در میان شکارچیان اروپایی از ارزش زیادی برخوردار بود. آخرین عضو از این‌گونه جانوری بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۴ میلادی در آفریقا کشته شد.

پلنگ زنزبار

پلنگ زنزبار

پلنگ زنزبار، به‌خاطر ظاهر متفاوت و خاصش، موجب وحشت بومیانی می‌شد که در منطقه زنزبار، در تانزانیا زندگی می‌کردند. بومیان این منطقه گمان می‌کردند، جادوگران از گربه‌های وحشی در نازل کردن بلا و مصیبت استفاده می‌برند. متعاقباً این حیوان تا اواسط دهه نود میلادی، تا سر حد انقراض کامل شکار شد.

ببر تاسمانی

ببر تاسمانی

به‌خاطر شکار بی‌رویه، دیگر اثری از‌ این کیسه‌دار مدرن دیده نمیشود. آخرین حیوان شناخته شده از این‌گونه جانوری را کشاورزی به نام ،‌ ویلف بتی،‌  شدیداً تبلیغاتی و عمومی کشته شد. این حیوان عموماً توسط کشاورزان به‌طور دسته‌جمعی شکار می‌شدند زیرا گمان میرفت این حیوان به گوسفندان حمله میکرد.

گرگ جزیره فالکلند

گرگ فالکلند

گرگ جزیره فالکلند در سال ۱۸۷۶، بعد از اینکه سالها هدف شکارچیان و ساکنان جزیره قرار گرفت سرانجام منقرض شد. شکارچیان از گلوله یا سم برای کشتن این حیوانات استفاده می‌کردند.

طوطی دم دراز کارولینا

طوطی دم دراز کارولینا

طوطی دم دراز کارولینا تنها طوطی بومی در نواحی شرقی ایالات متحده بوده که امروز دیگر اثری از آن یافت نمی‌شود. آین پرندگان ظاهری زیبا داشتند که با افزایش محبوبیت پرهای‌شان برای استفاده در تزیین کلاه زنانه، سرنوشتی شوم برای‌شان رقم زد. آخرین طوطی دم دراز وحشی، در ایالت فلوریدا هم به همین منظور شکار شد. آخرین بازمانده این‌گونه جانوری، در سال ۱۹۱۸ در باغ وحش سینسیناتی در ایالت اوهایو آمریکا مرد.

خرس اطلس

خرس اطلس

قاره آفریقا زمانی محل زندگی گروهی از خرس‌های قهوه‌ای متمایل به قرمز بود. خرس اطلس، که وجه تسمیه آن کوهای نزدیک محل سکونتش بود۷ برای سرگرمی شکار میشد. شکارچیان در دهه هفتاد قرن نوزده میلادی، آخرین خرس اطلس را شکار کردند.

کبوتر مهاجر

کبوتر مهاجر

برخی تخمین می‌زنند، زمانی در آمریکا میلیاردها کبوتر مهاجر یافت می‌شد. این پرندگان  طعمه‌های گوشتی سهل الوصولی بودند. که به همین دلیل بی‌رویه شکار شدند. آخرین و بزرگ‌ترین دسته از این پرندگان در ایالت میشیگان آمریکا و به سال ۱۸۷۸ بر کی گردد. در آن زمان روزانه حدود ۵۰۰۰۰ پرنده شکار شد که این شکار چندین روز به طول انجامید. بعد از آن ، تعداد انگشت شمار کبوتران باقی مانده، در طبیعت وحشی به زندگی ادامه دادند. که حتی اینها از تیررس شکارچیان گذری در امان نماندند. آخرین عضو از این‌گونه جانوری که نامش را مارتا گذاشته بودند، به سال ۱۹۱۴ میلادی، در اسارت مرد.

سمور دریایی

سمور دریایی

امروزه اطلاعات زیادی راجع به سمور دریایی، که زمانی از حیوانات بومی آمریکای شمالی محسوب میشد، در دست نیست. جمعیت این حیوانات ، به‌واسطه رقابت بین تجار خز، در غرب آمریکا به نابودی کشیده شد. این حیوان جثه‌ای بزرگ و خزی قرمز فام داشت. نزدیک‌ترین خویشاوند زنده این حیوان، سمور آمریکایی است.

مطالب مرتبط:

منبع Allday

دیدگاه