هفته نامه؛ از حکم تخریب کارخانه ای در حریم پاسارگاد تا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و تاثیر احتمالی آن بر صنعت گردشگری این کشور

عماد جعفری | یکشنبه, ۶ تیر ۹۵ ساعت ۱۴:۱۵

در این شماره از هفته نامه  گردشگری کجارو، از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و تاثیرات احتمالی آن بر صنعت گردشگری این کشور، حکم تخریب کارخانه‌ای در حریم پاسارگاد، از سرگیری پروازهای ایرآسیا به مالزی و بسیاری دیگر از اخبار مهم حوزه گردشگری خواهیم گفت.

در هفته‌ای که گذشت، سرانجام پس از ماه‌ها جنجال و کشمکش میان موافقان طرح ماندن در اتحادیه اروپا و مخالفان آن، نتیجه همه‌پرسی از مردم بریتانیا، رسانه‌های خبری دنیا و بازارهای اقتصادی و بورس را به شوک فرو برد. ارزش پوند انگلیس با افت بی‌سابقه ده‌درصدی مواجه شد و بسیاری از شاخص‌های بورس شرکت‌های بریتانیایی با سقوط چشم‌گیری مواجه شد. تبعاتی که موافقان طرح ماندن در اتحادیه اروپا، به درستی در مورد آن هشدار می‌دادند. با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باید منتظر دگرگونی‌های بسیاری در اقتصاد و سیاست جهان باشیم. گردشگری بخش مهمی از چرخه اقتصاد بریتانیا را شکل می‌دهد. با خروج این کشور از اتحادیه اروپا، نگرانی‌ها از رکود صنعت گردشگری این کشور افزایش یافته است. در طول این چهل سال گذشته، بریتانیا، فارغ از محدودیت‌های مرزی شمار زیادی از گردشگران اروپایی را به خود جذب می‌کرد، علاوه بر آن شمار زیادی از  گردشگرانی که از سایر قاره‌های جهان به اروپا سفر می‌کردند، بخشی از برنامه سفر خود را به بازدید از بریتانیا اختصاص می‌دادند. اما با خروج این کشور از اتحادیه اروپا و احتمال تغییر قوانین کنترل مرزی و در صورتی که بریتانیا نتواند شرایط مشابهی با سایر کشورهای اروپایی برای تسهیل ورود گردشگران اتخاذ کند، بسیاری عطای دیدن این کشور را به لقایش خواهند بخشید. در آن صورت باید منتشر افزایش حضور گردشگران در کشورهایی همچون هلند و اسپانیا و یا حتی افزایش مدت اقامت آنها در کشورهایی چون فرانسه که مقصد اصلی سفر به اروپا هستند، باشیم. البته بخش‌های زیادی از اقتصاد بریتانیا و اتحادیه اروپا در این سال‌ها چنان در هم تنیده است، که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به بررسی هزاران سند و مدت‌ها مذاکره نیازمند است. مذاکراتی که سرنوشت آینده بسیاری از مسائل اقتصادی بریتانیا و اتحادیه اروپا را رقم خواهد زد. در شماره پیشین هفته‌نامه از نگرانی در خصوص ساخت سیلو در حوالی شهر پارسه و تجاوز به حریم بصری تخت جمشید، و احتمال خروج این بنای ارزشمند تاریخی از فهرست میراث جهانی نوشته بودیم. این هفته اما خبری خوش با خود به همراه داشت،  «دکتر مصیب امیری» مدیرکل میراث فرهنگی فارس اعلام کرد که مجوز تخریب کارخانه‌ی رب‌سازی در حریم پاسارگاد از سوی دادگاه داده شده استشرکت هواپیمایی ایرآسیا مالزی سه شنبه شب هفته گذشته با انجام نخستین پرواز از کوالالامپور به تهران، پروازهای خود در مسیر کوالالامپور - تهران و بالعکس را از سر گرفت. ایرآسیا تا سال ۲۰۱۲ پروازهای خود را از کوالالامپور به تهران انجام می‌داد، اما از آن سال تمام پروازهای این شرکت در این مسیر متوقف شد، تا اینکه با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و لغو تحریم‌ها پروازهای این شرکت بار دیگر به ایران آغاز شد. با این شماره از هفته کجارو همراه باشید، تا مشروح هریک از این خبرها، و بسیاری دیگر از اخبار مهم حوزه گردشگری ایران و جهان در هفته‌ای که گذشت را با هم مرور کنیم.

اعلام نتایج همه پرسی و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

پس از ماه‌ها جنجال و کشمکش میان موافقان طرح ماندن در اتحادیه اروپا و مخالفان آن، سرانجام روز جمعه هفته‌ای که گذشت، نتیجه همه‌پرسی از مردم بریتانیا، رسانه‌های خبری دنیا و بازارهای اقتصادی و بورس را به شوک فرو برد. ارزش پوند انگلیس با افت بی‌سابقه دهدرصدی مواجه شد و بسیاری از شاخص‌های بورس شرکت‌های بریتانیایی با سقوط چشم‌گیری مواجه شد. بورس لندن دو ساعت بعد از اعلام نتیجه، معاملاتش را آغاز کرد و شاخص سهام آن بلافاصله هشت درصد سقوط کرد؛ تبعاتی که موافقان طرح ماندن در اتحادیه اروپا، به درستی در مورد آن هشدار می‌دادند. در جریان بحث‌ها و تبادل آرا میان مخالفان و موافقان ماندن در اتحادیه اروپا، استدلال مخالفان این بود که قوانین تحمیلی از سوی اتحادیه اروپا دست بریتانیا را برای دست گرفتن ابتکار عمل و تحول اقتصادی در این کشور بسته است. آنها علاوه بر این، از پرداخت حق عضویت سنگین بریتانیا به اتحادیه اروپا به عنوان بار اقتصادی بی‌فایده‌ای برای کشور خود یاد می‌کردند. در مقابل موافقان ادامه عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا، نسبت به تبعات خروج این کشور از این اتحادیه هشدار می‌دادند و از قطعیت سقوط ارزش پوند، کاهش فرصت‌های شغلی و کاهش رشد اقتصادی این کشور سخن می‌گفتند. مخالفان طرح در پاسخ به این دست تحلیل‌ها، پیش‌بینی‌های نادرست از  آینده اقتصاد بریتانیا هنگام پیوستن به اتحادیه اروپا را به مردم یادآوری می‌کردند و به آنها اطمینان می‌دادند که این گونه تحلیل‌ها هیچ‌گاه به واقعیت نخواهد پیوست. آنها در مقابل به مردم وعده می‌دادند، که با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، این کشور می‌تواند آسوده از قوانین تحمیلی این اتحادیه و با فراغ بال بیشتری شرکای اقتصادی تازه‌ای همچون چین، ایالات متحده و کشورهای در حال توسعه را به فهرست مبادلات تجاری مستقیم خود بیفزاید.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

سر انجام روز جمعه، ۲۴ ژوئن نتیجه آرای همه‌پرسی از مردم بریتانیا منتشر شد. همه پرسی که با شرکت ۷۲٫۲ درصد از حدود ۴۶/۵میلیون نفر واجد شرایط، با ۱۷٬۴۱۰٬۷۴۲ رأی به خروج از اتحادیه اروپا در مقابل ۱۶٬۱۴۱٬۲۴۱ رأی موافق ماندن، به خروج بریتانیا از این اتحادیه رأی داد. با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باید منتظر دگرگونی‌های بسیاری در اقتصاد و سیاست جهان باشیم. خروجی که شاید اصلی‌ترین نارضایتی از آن را آلمان داشته باشد، کشوری که اقتصاد اول این اتحادیه و حامی اصلی یکپارچگی آن تلقی می‌شود. آلمان که برای جلوگیری از خروج یونان از اتحادیه اروپا، میلیاردها دلار به این کشور کمک کرده بود، حالا باید از موج سهمگین خروج بریتانیا از این اتحادیه، به سلامت عبور کند. بسیاری در جریان بحث‌های مرتبط با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، ابراز نگرانی می‌کردند که سایر کشورها به تبع بریتانیا با خروج از این اتحادیه موجودیت آن را به خطر اندازند. نگرانی که اگر به تبعات اولیه‌ای که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برای آن به همراه داشته توجه کنیم، خیلی نمی‌تواند رنگ واقعیت به خود بگیرد. اگرچه از کشمکش‌های مجازی مسئولان اروپایی مشخص است، چه آینده پرتلاطمی در انتظار این قاره خواهد بود. 

اگر مایلید در این زمینه بیشتر بخوانید، مقاله نتایج همه پرسی و رای به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا؛ بررسی تبعات و پیامدها را مرور کنید.

بر سر گردشگری بریتانیا چه می‌آید؟

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

گردشگری بخش مهمی از چرخه اقتصاد بریتانیا را شکل می‌دهد. با خروج این کشور از اتحادیه اروپا، نگرانی‌ها از رکود صنعت گردشگری این کشور افزایش یافته است. در طول این چهل سال گذشته، بریتانیا، فارغ از محدودیت‌های مرزی شمار زیادی از گردشگران اروپایی را به خود جذب می‌کرد، علاوه بر آن شمار زیادی از  گردشگرانی که از سایر قاره‌های جهان به اروپا سفر می‌کردند، بخشی از برنامه سفر خود را به بازدید از بریتانیا اختصاص می‌دادند. اما با خروج این کشور از اتحادیه اروپا و احتمال تغییر قوانین کنترل مرزی و در صورتی که بریتانیا نتواند شرایط مشابهی با سایر کشورهای اروپایی برای تسهیل ورود گردشگران اتخاذ کند، بسیاری عطای دیدن این کشور را به لقایش خواهند بخشید. در آن صورت باید منتشر افزایش حضور گردشگران در کشورهایی همچون هلند و اسپانیا و یا حتی افزایش مدت اقامت آنها در کشورهایی چون فرانسه که مقصد اصلی سفر به اروپا هستند باشیم. پیش‌تر نیز  «آلن لمبرت» مدیرعامل شرکت گردشگری و تور گردانی Blue Chip Holidays ابراز نگرانی کرده بود که Brexit می‌تواند آثار منفی گسترده‌ای بر بازار سفر داخلی بریتانیا و سپس بر اقتصاد کشور و در نهایت بر مشاغل کنونی مرتبط با بخش گردشگری بگذارد.

او گفته بود که برای بسیاری از گردشگران بریتانیا صرفاً از آن رو که بریتانیا عضو اتحادیه اروپاست، جذابیت دارد زیرا آنان را قادر می‌کند بهترین بازده را از یک تور اروپایی به دست آورند.

به گفته وی این خطرناک است که این گردشگران از بریتانیا دور بمانند اگر بریتانیا از نظر سفر و امور تجاری با دیگر کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان و هلند و اسپانیا متفاوت باشد و متفاوت عمل کند. تردیدی نیست که گردشگری همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. اگر ما وضعیت موجود را حفظ کنیم و گردشگران مطمئن باشند که وقتی به بریتانیا می‌آیند، آنچه را که انتظار دارند، دریافت می‌کننداو تأکید کرده بود که ترک کردن اتحادیه‌ی اروپا می‌تواند به احتمال زیاد سبب بروز احساسات ضد بریتانیایی در میان دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا شود و این می‌تواند به برند «بریتانیای کبیر» و نیز احتمالاً ازسرگیری کنترل‌های مرزی  منجر شود و این موضوع می‌تواند مردم را از دیدار بریتانیا دور کند.

البته بخش‌های زیادی از اقتصاد بریتانیا و اتحادیه اروپا در این سال‌ها چنان در هم تنیده است، که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به بررسی هزاران سند و مدت‌ها مذاکره نیازمند است. مذاکراتی که سرنوشت آینده بسیاری از مسائل اقتصادی بریتانیا و اتحادیه اروپا را رقم خواهد زد.

 

تخریب کارخانه رب سازی در حریم پاسارگاد

پاسارگاد

در شماره پیشین هفته‌نامه از نگرانی در خصوص ساخت سیلو در حوالی شهر پارسه و تجاوز به حریم بصری تخت جمشید، و احتمال خروج این بنای ارزشمند تاریخی از فهرست میراث جهانی نوشته بودیم. این هفته اما خبری خوش با خود به همراه داشت،  «دکتر مصیب امیری» مدیرکل میراث فرهنگی فارس اعلام کرد که مجوز تخریب کارخانه‌ی رب‌سازی در حریم پاسارگاد از سوی دادگاه داده شده است.

وی افزود که با پیگیری‌های کارشناسان اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس همچنین همکاری ریاست دادگستری استان فارس و قاضی دادگاه پاسارگاد، حکم تخریب کارخانه رب‌سازی در حریم مجموعه‌ی جهانی پاسارگاد داده شد. ساخت این کارخانه در فاصله‌ی چهار کیلومتری بنا و به گونه‌ای در حریم درجه یک آن بود.

امید است این دست حفاظت‌ها از میراث کهن این مرز و بوم تداوم یابد و سایر آثار تاریخی کشور نیز در سایه حمایت آن قرار بگیرد.

نیویورک تایمز در مقاله‌ای به تجمید از فرش ایرانی پرداخت

فرش ایرانی

این هفته مجله پر تیراژ نیویورک تایمز با تمجید از فرش ایرانی نوشت:

آنچه در دامن دشت‌های سبز بی‌پایان استان فارس واقع در منطقه‌ی مرکزی ایران بافته می‌شود یعنی فرش دستباف عشایری ایران، مادر همه‌ی فرش‌هاست و در زمره‌ی بهترین فرش‌های جهان قرار دارد.

روند بافت این فرش بی‌مانند با چریدن نزدیک یک میلیون و ۶۰۰ هزار گوسفند قبایل قشقایی و بختیاری آغاز می‌شود که پشم محکم و تار بلندی دارند و مناسب‌ترین نخ برای بافت فرش است.

زنانی که در کار تولید این نخ هستند، پشم را با انگشتان خود تاب می‌دهند و به نخ تبدیل می‌کنند. سپس رشته‌های نخ تولیدشده با استفاده از عناصری مانند پوست انار برای رنگ قرمز تند یا برگ انگور برای فام سبز، رنگ می‌شود.

رشته‌های نخ پس از روزها جوشیدن روی آتشی که از سوختن چوب برپا شده است، با باد خنکی که بعدازظهرها از سوی شمال می‌وزد، خشک می‌شود.

پس از این مرحله بافتن آغاز می‌شود. بافندگان که بیشتر آنان زن هستند، با صرف چند ماه تا یک سال، روی دار قالی خم می‌شوند، هزاران رشته نخ را می‌کشند و گره می‌زنند.

وقتی بافت فرش به پایان رسید، آن را می‌شویند و در فضای باز با نور خورشید خشک می‌کنند.

«حمید ذوالانوری» یکی از بزرگ‌ترین بازرگانان فرش ایران، کارگاهی با ۱۶ دیگ بزرگ در مکانی خنک ساخته است که در آنجا، مردان در یک روز بهاری با لباس‌های کار آبی با چوبدستی‌های بزرگ مشغول هم‌زدن نخ‌های رنگی داخل دیگ‌های جوشان هستند. وقتی آب رنگی داخل دیگ‌ها قل قل می‌کند، شبیه آتشفشان به نظر می‌رسد. هوا بوی گوسفند می‌دهد.

برای مطالعه ادامه این گزارش می‌توانید به این صفحه از کجارو  مراجعه کنید.

فرش ترکمن و کردی خراسان شمالی ثبت جهانی شد

فرش کردی و ترکمن

این هفته خبری مسرت‌بخش دیگری نیز از فرش منتشر شد، مبنی بر اینکه، فرش دستباف ترکمن جرگلان و بجنورد و فرش دستباف کردی خراسان شمالی با پیگیری اداره‌ی صنعت معدن و تجارت خراسان شمالی در فهرست سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو ثبت شد.

«یحیی نیکدل» مدیرکل صنعت معدن و تجارت خراسان شمالی بیان کرد که پیگیری ثبت این تولیدات از دوسال گذشته شروع شد که در سال ۹۴ فرش‌های دستباف ترکمن جرگلان و بجنورد و فرش دستباف کردی خراسان شمالی به ثبت ملی رسید.

وی افزود که با پیگیری‌های انجام‌شده یک سال پس از ثبت ملی این محصولات، در ۲۵ خرداد ۹۵ فرش دستباف ترکمن جرگلان و بجنورد و فرش دستباف کردی خراسان شمالی در فهرست سازمان جهانی مالکیت فکری به نام ایران ثبت بین‌المللی شد.

نیکدل بیان کرد که ۲۲ هزار بافنده‌ی فرش دستباف در خراسان شمالی فعال هستند که به طور میانگین ۳۰ درصد بافندگان بیشتر در شهرهای بجنورد راز و جرگلان و مناطقی از مانه سملقان به تولید فرش ترکمن می پردازند و ۷۰ درصد نیز به تولید فرش کردی در استان مشغول هستند .

سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) یکی از ۱۶ آژانس تخصصی سازمان ملل متحد است. وایپو در پی امضای توافقنامه‌ای در استکهلم در سال ۱۹۶۷ «برای تشویق آثار خلاقانه در راستای حمایت از مالکیت معنوی در جهان» تأسیس شد و مقر آن در ژنوی سوئیس قرار دارد.

هم‌اکنون ۱۸۴ کشور عضو وایپو هستند و این سازمان ۲۴ معاهده بین‌المللی را مدیریت می‌کند که یکی از آن‌ها موافقتنامه لیسبون، ویژه‌ی حمایت از اسامی مبدأ و ثبت بین‌المللی آن‌ها، است.

تورهای تابستانی و توصیه‌هایی برای خرید اینترنتی این تورها

توصیه های خرید اینترنتی تور

در هفته‌ای که گذشت، وارد فصل تابستان شدیم، فصلی که شمار سفرهای داخلی و خارجی در آن به اوج خود می‌رسد. با فرا رسیدن ایام اوج سفرهای داخلی و خارجی، رئیس جامعه‌ی گردشگری الکترونیکی ایران درباره سایت‌های نامعتبر خدمات گردشگری هشدار داده است و توصیه‌هایی را برای خرید اینترنتی تورهای تابستانی دارد.

در حالی‌که ایام اوج سفرهای داخلی و خارجی برای ایران از راه رسیده است، بسیاری از هموطنان که قصد دارند با تور سفر کنند اقدام به خرید این تورها از طریق اینترنت می‌کنند. در همین حال اما موارد مختلفی از کلاهبرداری‌ها در پوشش فروش تورهای داخلی و خارجی که اغلب ارزان‌تر هم هستند، رخ می‌دهد.

رئیس جامعه‌ی گردشگری الکترونیکی ایران در این‌باره به گردشگران و کاربران فضای مجازی هشدار می‌دهد و معتقد است که تعداد سایت‌های نامعتبری که خدمات گردشگری عرضه می‌کنند، افزایش یافته است. حسن تقی‌زاده انصاری می‌گوید:

افزایش تعداد این سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی با انتشار قیمت‌های جذاب و وسوسه‌برانگیز و البته ارزان‌تر از محصولات دفاتر خدمات مسافرتی سبب گرایش بسیاری از مردم به این سایت‌های اینترنتی و حتی تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی و دهان به دهان شدن آنها، شده است.

او در عین حال هشدار می‌دهد که در صورت خرید اینترنتی تور و بسته‌های سفر حتما نکات امنیتی را رعایت کنید و از سایت‌های معتبر و شناخته شده دارای مجوز خرید کنید.

این فعال گردشگری، خرید خدمات مسافرتی مطمئن در اینترنت را نیازمند آگاهی می‌داند و می‌افزاید که چه بسیار افرادی که اطلاعات و مدارک شخصی یا پول خود را از این طریق از دست داده‌اند.

انصاری درباره‌ی نحوه‌ی تشخیص مجاز یا غیرمجاز بودن این سایت‌ها نیز بیان می‌کند که کاربران و استفاده‌کنندگان اینترنت در صورت تمایل به خرید آنلاین یا الکترونیکی خدمات مسافرتی، تور، بلیت قطار، گرفتن روادید، رزرواسیون هتل و بلیت مراکز تفریحی باید نخست مطمئن شوند آن سایت، معتبر است. می‌توان از لوگوی بانک‌ها و نیز سایت‌های مرتبط با موسسات و تاسیسات گردشگری دارای مجوز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یا سازمان هواپیمایی کشوری که در این سایت‌ها درج می‌شود، متوجه این موضوع شد.

برای مطالعه جزئیات بیشتر از این گزارش به این صفحه از کجارو  مراجعه نمایید.

شناسایی ۳۱۰ سایت گردشگری غیرمجاز

سایت گردشگری غیرمجاز

در خبر دیگری «حسن تقی‌زاده انصاری»، رئیس جامعه‌ی گردشگری الکترونیکی ایران، بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همکاری که با شورای عالی فضای مجازی و پلیس فتا داریم،‌ گزارش تخلف‌ها و سایت‌های غیرمجاز را برای برخوردهای قانونی شناسایی و متخلفین را به دستگاه‌های مجری معرفی می‌کنیم.

او سپس نسبت به افزایش تعداد سایت‌های نامعتبری که خدمات گردشگری عرضه می‌کنند، هشدار داد و بیان کرد که افزایش تعداد این سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی با انتشار قیمت‌های جذاب و وسوسه‌برانگیز و البته ارزان‌تر از محصولات دفاتر خدمات مسافرتی سبب گرایش بسیاری از مردم به این سایت‌های اینترنتی و حتی تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی و دهان به دهان شدن آن‌ها شده است.

«انصاری» با بیان این‌که سفر و گردشگری یکی از موضوعات بسیار جذاب برای سوءاستفاده‌گران است و این امر زمینه‌های فعالیت سایت‌های غیر مجاز را افزایش می‌دهد، توصیه کرد که بسته‌های سفر خود را در صورت خرید اینترنتی حتما با رعایت نکات امنیتی و از سایت‌های معتبر و شناخته شده، وابسته به شرکت‌های گردشگری دارای مجوز تهیه کنید.

او افزود که پیدا کردن سایت‌های فروش خدمات تور کار ساده‌ای است. فقط کافی است یکی از واژه‌های کلیدی مربوط به سفر را در اینترنت جست‌وجو کنید تا با انبوهی از این سایت‌ها روبه‌رو شوید، سایت‌هایی که معمولا لوگو یا مجوز خاصی روی صفحه‌های خود ندارند و فقط یک نام زینت بخش صفحه‌ی آن‌ها است.

وی بیان کرد: خرید خدمات مسافرتی مطمئن در اینترنت نیازمند آگاهی است که با گسترش روزافزون اینترنت، متاسفانه سوءاستفاده و فریب‌های الکترونیکی نیز افزایش یافته است. چه بسیار افرادی که اطلاعات و مدارک شخصی یا پول خود را از این طریق از دست داده‌اند.

جزئیات بیشتر از این گزارش را در این صفحه از کجارو دنبال کنید.

تغییر فصل سفر گردشگران ایتالیایی به ایران

گردشگران ایتالیایی

گروهی از مدیران هلدینگ‌های گردشگری ایتالیا این هفته به ایران آمده‌اند تا فصل سفر گردشگران ایتالیایی را به کشور ما تغییر دهند.

گروهی از مدیران هلدینگ‌های گردشگری ایتالیا قرار است در سفری یک هفته‌ای با جاذبه‌ها، فرهنگ و آیین‌های سنتی ایران آشنا شوند. مدیران این هلدینگ‌های گردشگری در نخستین روز از سفرشان به ایران از موزه‌های ایران باستان و جواهرات و همچنین کاخ‌موزه‌های گلستان و نیاوران بازدید کردند و روز یکشنبه به شیراز رفته‌اند و قرار است از حافظیه، سعدیه، تخت جمشید و پاسارگاد دیداری داشته باشند.

آنها سپس به اصفهان خواهند رفت و از باغ فین کاشان که یکی از مهمترین عوامل جذب آنها به ایران بوده، به همراه میدان نقش جهان بازدید می‌کنند و در پایان دیداری از قم خواهند داشت.

از دلایل سفر این گروه ایتالیایی به ایران در ماه رمضان و آغاز فصل گرما، کسب تجربه‌های جدید و آشنایی با ظرفیت‌ها و آیین‌های مذهبی است که تا کنون در روابط گردشگری ایتالیا و ایران مفغول مانده بود.

آن‌ها تصمیم دارند پس از ارزیابی شرایط، تغییراتی در فصل سفر گردشگران ایتالیایی به ایران و روال همیشگی اعمال کنند تا برنامه زمانی تورهای ایران از حالت یکنواختی خارج شود.

انگیزه دیگری که این ۱۰ هلدینگ اثرگذار در صنعت گردشگری ایتالیا را راهی این سفر کرده، باغ‌های ایرانی است. سال گذشته طراحی غرفه کشورمان در نمایشگاه ITB میلان بر گرفته از باغ ایرانی بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت. حالا این گروه به ایران آمده است تا از نزدیک شاهد معماری باغ ایرانی باشد که در فهرست جهانی یونسکو نیز ثبت شده است.

در زیرمجموعه هریک از گروه هلدینگ‌های گردشگری ایتالیا، چند صد آژانس مسافرتی فعالیت می‌کنند. با توجه به اینکه این هلدینگ‌ها از شهرهای مختلف شمال ایتالیا به مرکزیت میلان هستند و زیرمجموعه وسیعی دارند، آشنایی آن‌ها با ایران می‌تواند روی قشر گسترده‌ای از جمعیت ایتالیا اثر بگذارد.

در چند ماه گذشته تغییر سیاست‌های ایران و گشایش روابط دیپلماتیک با بسیاری از کشورها در برقراری ارتباطات گردشگری ایران و سایر کشورها اثر گذاشته و گروه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری زیادی را راهی ایران کرده است که این گروه نیز تحت تاثیر چنین فضایی تصمیم گرفته روی بازار ایران اقدام جدی‌تری داشته باشد.

برای مطالعه مشروح این گزارش، این صفحه از کجارو را مرور کنید.

توقف پروازهای ایران ایر در مسیر کوالالامپور - تهران

ایران ایر

پروازهای «ایران‌ایر» در مسیر تهران - کوالالامپور با توجه به اینکه بوئینگ «۷۴۷ اس.پی» شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پس از سال‌ها پرواز در فرودگاه امام خمینی (ره) تهران زمین‌گیر شد، به طور موقت انجام نمی‌شود.

«امیررضا عمرانی» رئیس شرکت هما در کوالالامپور با تایید متوقف شدن پروازهای کوالالامپور - تهران این شرکت، احتمال داد پروازهای هما در این مسیر از اول اگوست (۱۱ مرداد) از سرگرفته شود.

با توقف پروازهای تهران - کوالالامپور شرکت ایران‌ایر، افرادی که پیش از این تا آخر ماه جولای (۱۰ مردادماه) بلیت‌های این شرکت را در این مسیر پیش خرید کرده‌اند، با پروازهای دیگر جابجا می‌شوند.

پروازهای ایران‌ایر در مسیر تهران به کوالالامپور هفته‌ای دو بار و روزهای سه‌شنبه و جمعه انجام و روزهای چهارشنبه و شنبه پروازهای برگشت از پایتخت مالزی برقرار بود.

عمرانی گفت که پروازهای تهران - کوالالامپور ممکن است با هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ که اکنون متوقف شده از سرگرفته شود و این احتمال نیز وجود دارد که هواپپمای دیگری تا این تاریخ جایگزین این بوئینگ شود.

جزئیات بیشتر را در این صفحه از کجارو  مطالعه نمایید.

پروازهای ایرآسیا از کوالالامپور به تهران مجددا برقرار شد

ایرآسیا

شرکت هواپیمایی ایرآسیا مالزی سه شنبه شب هفته گذشته با انجام نخستین پرواز از کوالالامپور به تهران، پروازهای خود در مسیر کوالالامپور - تهران و بالعکس را از سر گرفت.

ایرآسیا تا سال ۲۰۱۲ پروازهای خود را از کوالالامپور به تهران انجام می‌داد، اما از آن سال تمام پروازهای این شرکت در این مسیر متوقف شد، تا اینکه با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و لغو تحریم‌ها پروازهای این شرکت بار دیگر به ایران آغاز شد.

همزمان با برقراری مجدد پروازهای شرکت هوایی ایرآسیا در مسیر کوالالامپور - تهران، نخستین هواپیمای این شرکت با شماره پرواز ۷۷۶ ساعت ۲۳:۱۳ روز سه‌شنبه در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین نشست و ساعت یک و ۲۰ دقیقه بامداد روز چهارشنبه با شماره پرواز ۷۷۷ تهران را به مقصد کوالالامپور ترک کرد.

دومین پرواز ایرآسیا امروز (چهارشنبه) راس ساعت ۲۰:۲۰ دقیقه از بانکوک وارد تهران می‌شود و ساعت ۲۱:۵۰ دقیقه امشب تهران را به مقصد بانکوک ترک می‌کند.

پیشتر «داتوک کامارودین مرانون» مدیرکل گروه اجرایی شرکت هواپیمایی ایرآسیا در تهران گفت:

هم‌اکنون ایرآسیا با ۲۰۰ فروند هواپیمای ایرباس یکی از جوانترین ناوگان‌های هوایی جهان را در اختیار دارد و سالیانه بیش از ۵۷ میلیون مسافر را از ۲۴ کشور جهان به ۱۰۰ مقصد مهم در کشورهای جنوب شرقی آسیا، استرالیا و چین جابه‌جا می کند.

وی با اشاره به توقف پروازهای این شرکت در سال ۲۰۱۲ به تهران بیان کرد که دلیل عمده‌ی توقف این پروازها به علت نوسانات شدید قیمت ارز بود که سبب شد ادامه کار برای ما در این میسر نشود، اما هم‌اکنون که پروازهای خود را به ایران آغاز می کنیم، برنامه‌ی ما توقف پروازها نیست.

مرانون یادآورشد که ایرآسیا یک شرکت هوایی با قیمت‌های مناسب اقتصادی است و هم اکنون روزانه بیش از ۵۰۰ پرواز را در مسافت‌های کوتاه و بلند انجام می دهد و با ۱۹۹ دلار پروازهای خود را از تهران به کوالالامپور و بانکوک آغاز می کند.

جزئیات بیشتر از این گزارش را  می‌توانید در این صفحه از کجارو بخوانید.

تعطیلی برای کاخ گلستان به مدت ۳ روز

کاخ گلستان

کاخ موزه گلستان از فردا دوشنبه به مدت سه روز تعطیل خواهد بود. «مسعود نصرتی» رئیس مجموعه‌ی فرهنگی تاریخی گلستان بیان کرد که با توجه به فرسوده شدن سیستم برق کل مجموعه‌ی کاخ گلستان و احتمال بروز هر خطری برای این مجموعه‌ی ارزشمند، قرار شد در ماه مبارک رمضان با تعطیلی چند روزه‌ی کل مجموعه‌ی جهانی گلستان، این سیستم به‌روز رسانی شود.

وی افزود که با توجه به کاهش تعداد بازدیدکنندگان در ماه مبارک رمضان، تصمیم گرفته شد، این مجموعه از ۷ تیر (دوشنبه) تا ۹ تیر به مدت سه روز این مجموعه جهانی به طور کامل تعطیل و برخی اقدامات فنی مورد نیاز در بخش‌های مختلف این مجموعه‌ی جهانی انجام شود.

نصرتی گفت که سیستم برق‌رسانی مجموعه‌ی جهانی کاخ گلستان، از ۵۰ سال پیش تاکنون هیچ تغییری نکرده بود و احتمال بروز هر خطری در این زمینه وجود داشت، به همین دلیل در این سه روز با در نظر گرفتن تدابیر کامل امنیتی سیستم برق‌رسانی مجموعه‌ی کاخ گلستان به روز می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه