آشنایی با کشورهای یورو 2016؛ گروه دو: ولز

محبوبه حسنی | شنبه, ۵ تیر ۹۵ ساعت ۲۳:۳۰

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ یا همان جام جهانی کوچک از یازدهم ژوئن (۲۰ خرداد) در کشور فرانسه آغاز می‌شود. این تورنمنت یک ماه ادامه خواهد داشت و به این بهانه قصد داریم به معرفی ۲۴ تیم شرکت‌کننده در این رقابت‌ها بپردازیم. با کجارو همراه باشید.

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ پانزدهمین دوره‌ی این مسابقات است که به میزبانی کشور فرانسه برگزار می‌شود. این رقابت‌ها که از آن به‌عنوان جام‌جهانی کوچک نیز یاد می‌شود، هر ۴ سال یک بار در قاره‌ی اروپا برگزار می‌شود و از اهمیت زیادی برخوردار است. این بار قرار است برخلاف دوره‌های قبلی، این رقابت‌ها با حضور ۲۴ تیم اروپایی برگزار شود که ازاین‌رو تیم‌های بیشتری شانس حضور در این مسابقات را دارند. به همین منظور قصد داریم در کجارو به معرفی ۲۴ کشور حاضر در این تورنمنت بپردازیم.

ولز، تکه‌ای کوچک از بریتانیای کبیر

یورو ۲۰۱۶ فرانسه در شهرهای پاریس، بوردو، لیل، لیون، مارسی، لان، سنت‌دنیز، سن‌اتین، تولوز و نیس برگزار خواهد شد. ولز یکی از کشورهایی است که برای اولین بار در این مسابقات حضور دارد و همراه با انگلستان، اسلواکی و روسیه در گروه دو رقابت‌ها قرار گرفته است. در ادامه بیشتر با این زیبا و کوچک آشنا می‌شویم.

ولز

یورو ۲۰۱۶

ولز از جمله کشورهای اروپایی است که بخشی از بریتانیای کبیر به شمار می‌رود. این کشور که در واقع اداره‌ی آن به دست بریتانیا است در غرب رودخانه سِورن قرار گرفته و مرکز آن کاردیف است. جمعیت سه میلیون نفری ولز له دو زبان انگلیسی و ولزی صحبت می‌کنند.

پیشینه

ولز از دیرباز پذیرای مردم سلت بوده و رومی‌ها نزدیک به ۴۰۰ سال بر این سرزمین حکمرانی می‌کردند. سال ۱۲۸۲ میلادی ولز کاملا تحت تملک انگلستان بود و از سال ۱۲۸۴ این حکمرانی رسمی شد. سال ۱۴۸۵ میلادی، هنر هفتم، اولین پادشاه ولزی انگلستان، شد و بعد از او هنری هشتم قانون اتحاد انگلستان و ولز را در سال ۱۵۳۶ تصویب کرد.

مردم ولز از ریشه هندوارواپیی هستند و اسم این کشور از واژه‌ی ارمنی Walha گرفته شده که یک قوم پادشاهی بوده‌اند.‌ 

پرچم

پرچم ولز یک نمونه‌ی مستطیلی با دو رنگ سفید و سبز است که یک اژدهای قرمز رنگ در وسط آن قرار گرفته که طرح آن استانداردسازی نشده و نمونه‌های مختلفی از آن وجود دارد. گفته می‌شود اژدهای قرمز رنگ به Cadwaladr پادشاه Gwynedd مربوط می‌شود و رنگ‌های سفید و سبز نیز به حکومت تئودورها بازمی‌گردد.

پرچم بوتان نیز دارای طرح اژدها است. همچنین روی پرچم کشور مالت نیز می‌توان تصویری از این موجود را مشاهده کرد.

موقعیت جغرافیایی و همسایگان

ولز کشوری اروپایی به مرکزیت کاردیف است که جزوی از بریتانیای کبیر به شمار می‌رود. این کشور در جنوب‌غربی بریتانیا قرار دارد و از شرق با انگلستان مرز مشترک دارد. این کشور بیش از ۳ میلیون نفر را در خود جای داده و شعار آن «ولز برای همیشه» است. به‌جز کاردیف، از دیگر شهرهای مهم ولز می‌توان به سوانزی، نیوپورت و پمبروک اشاره کرد. ولز حدود ۲۱ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و فضای اطراف آن را بیشتر از خشکی آب فرا گرفته است.

حکومت

با اینکه ولز سرزمینی خودگران و دارای پرچم و تشکیلات مستقل است، ولی امور خارجی آن توسط بریتانیا اداره می‌شود. سال ۱۹۹۷ میلادی در جریان یک رفراندوم و همه‌پرسی مجمع ملی ولز، به‌عنوان اولین حکومت خودمختار، بعد از ۶۰۰ سال تشکیل شد و سال ۲۰۰۰ میلادی رودری مورگان، به‌عنوان رییس مجمع ملی ولز انتخاب شد.

نوع حکومت ولز همانند انگلستان مشروطه سلطنتی است و بعد از شروع به کار مجمع ملی، رفته‌رفته برخی از اختیارات امور از مجلس لندن به مجلس کاردیف واگذار شده است. البته مجلس ولز قابلیت تصویب قانون ندارد و قانون گذاری همچنان در اختیار مجلس عوام است. واحد پول این کشور نیز پوند است.

جاذبه‌های گردشگری

ولز از جمله کشورهای زیبا با پیشنیه‌ی کهن است که شاید در بین مردم کمتر شناخته شده باشد. این کشور می‌تواند با توجه به جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بکر خود یکی از بهترین مقاصد گردشگری دنیا باشد. ولز آب و هوای بسیار خوبی دارد و اگر علاقه به طبیعت یا تاریخ دارید می‌توانید اوقات لذت‌بخشی را در ولز سپری کنید. با ما باشید تا بیش از پیش کشور ولز را بشناسیم.

اسنودانیا (Snowdonia)

غیرممکن است کسی به ولز سفر کند و نخواهد اسنودانیا را ندیده برگردد.‌ منطقه‌ی کوهستانی زیبا با چشم‌انداز باورنکردنی در Gwynedd که شامل ۱۴ قله‌ی بیش از ۳۰۰۰ متر می‌شود. شما می‌توانید حتی از پورثماداگ در ساحل غربی نیز اسنودانیا را نظاره کنید. نمای این منطقه همچون دریاچه‌ی دیستریکت انگلستان زیبا است و بی‌شک عکاسان بیشترین لذت را این فضا خواهند برد.

پارک ملی برکن بیکنز (Brecon Beacons National Park)

این پارک ملی بی‌شک یکی از زیباترین و خاطره‌انگیز‌ترین جاذبه‌های طبیعی کشور ولز است که بهشت کوه‌نوردان نیز نامیده می‌شود. کوهستان سیاه، رودخانه اوسک و حیات وحش باورنکردنی در منطقه‌ی حافظت‌شده بخشی از جاذبه‌های پارک ملی برکن بیکنز در ولز است. البته در این پارک می‌توان ساعت‌ها از زیبایی غارها و آبشارها لذت برد که آبشار Henryd Falss در کلبرن مهم‌ترین آن‌ها است.

پل شیطان و اراضی هافود (Devil Bridge and the Hafod Estate)

انتخاب اول بسیاری از توریست‌ها در ولز منطقه‌ای در ۱۲ مایلی شهر Aberystwyth به نام پل شیطان است که می‌تواند کاملا یک روز شما را پر کند. در ابتدا سه پل در دهانه‌ی رود Rheidol Gorge وجود دارد که گفته می‌شود ساخت آن‌ها به قرن ۱۱ میلادی برمی‌گردد. بعد از عبور از رودخانه میناچ به منطقه‌ای با نام اراضی هافود می‌رسید که استفاده از مناطق جنگلی آن به قرن ۱۸ برمی‌گردد. لذت کوهنوردی، تماشای درختان کهن، دیدن آبشارها و استراحت در کلبه‌های چوبی هرگز از ذهن شما پاک نخواهد شد.

راه‌آهن ولز (Wales Railways)

یکی از سمبل‌های ولز صنعت معدن و معدن‌کاری آن‌ها است. اما از طرف دیگر ولز ۱۰ خط راه‌آهن معروف و بزرگ دارد که با استفاده از آن‌ها از تمامی مناظر، کوهستان‌؛ سواحل؛ شهرها و قلعه‌های این کشور بازدید می‌کنید. بسیاری از خطوط ریلی بزرگ این کشور از جمله Ffestiniog Railway از پارک ملی اسنودانیا عبور می‌کنند که تجربه‌ای لذت‌بخش از قطارسواری در اختیار شما قرار می‌گیرد.

قلعه‌ی کائرنارفون (Caernarfon Castle)

این قلعه‌ی ساحلی توسط پادشاهی به نام ادوارد در قرن ۱۳ میلادی برای اولین ملکه‌ی ولز ساخته شده و یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های این کشور است. این قلعه ۱۳ برج و دو ورودی دارد و یکی از زیباترین قلعه‌های اروپا است. آب رودخانه‌های Seinot و Menai Strait در کنار آن جریان دارد و تاج‌گذاری چارلز به‌عنوان شاهزاده ولز در سال ۱۹۶۹ میلادی در این قلعه بوده است.

LIandudno

این منطقه‌ی ساحلی را به‌عنوان ملکه‌ی زیبایی‌های ولز می‌شناسند که در ساحل شمالی قرار گرفته و می‌توان نمایی از دریای ایرلند را در اختیار داشت. این منطقه‌ی توریستی بین قطعه‌ی اصلی ولز و Great Orme قرار گرفته که گفته می‌شود تاریخ آن به عصر سنگی بازمی‌گردد.

پورتمریون (Portmeirion)

این هتل و منطقه‌ی گردشگری بی‌نظیر در ساحل پارک ملی اسنودانیا در شمال ولز قرار گرفته که توسط سِر کاف ویلیامز الیس در سال‌های ۱۹۲۵ تا ۱۹۷۵ میلادی ساخته شده است. این منطقه یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری ولز است که در آن باغ، کلیسا، مسیر ساحلی، روستا و مناطق سرسبز زیادی را در خود جای داده است. بسیاری از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی نظیر فیلم The Prisoner در اینجا ساخته شده است.

کانوی (Conwy)

منطقه‌ای بسیار زیبا در ساحل شمالی ولز که فاصله‌ی کمی تا منچستر دارد. کانوی هر چیزی که شما برای سفر یک‌روزه نیاز دارید در خود جای داده است. از جاذبه‌های این منطقه می‌توان به قلعه، بناهای تاریخی و مراکز خرید اشاره کرد. بهترین نماها مربوط به قلعه‌ی کانوی و رودخانه‌ی کانوی است که پل معلق توماس تلفورد نیز در آنجا دیده می‌شود. پادشاهان زیادی در این منطقه ساکن بوده‌اند و کوچک‌ترین خانه‌ی بریتانیای کبیر در کانوی قرار دارد.

آنجلسی (Anglesey)

رودخانه‌ی Menai Strait و پل معلق Menai Bridge باعث شده تا آنجلسی از منطقه‌ی اصلی ولز جدا شده و به یک روستا برای ماهیگیری تبدیل شود. ساحل این منطقه می‌تواند ساعت‌ها شما را میخکوب کند. سواحل شنی از جمله South Stack Lighthouse و هوای معتدل این منطقه باعث شده آنجلسی یکی از بهترین مکان‌ها برای تعطیلات باشد. یمی از بهترین جاذبه‌های این منطقه پلتفرم خط‌آهن آن است که بزرگ‌ترین نام جهان را به خود اختصاص داده:

Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllandysiliogogogoch

خلیج دان‌راوِن (Dunraven Gulf)

زیبایی این خلیج مثال‌زدنی است. این خلیج که در جنوب گلامورگان قرار دارد یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین جاذبه‌های ولز است که ساختاری بسیار عجیب دارد. رسوب‌های این منطقه در کنار غروب زیبای آن باعث شده گردشگران و عکاسان زیادی به اینجا سفر کنند و از چشم‌انداز آن لذت ببرد.

موزه‌ی ملی کاردیف (Cardiff National Museum)

این موزه که در واقع موزه‌ی ملی و موزه‌ی هنر ولز به شمار می‌رود در سال ۱۹۰۵ میلادی بنا شده و مجموعه‌ای از هدایای موزه‌ی کاردیف در آن نگهداری می‌شود. اگر به تاریخ ولز علاقه‌مند هستید می‌توانید به این موزه‌ سر بزنید و از معماری و گنجینه‌های موجود در آن لذت ببرید.

باغ دیفرین (Dyffryn Gardens)

باغ‌ دیفرین مجموعه‌ای از باغ‌های گیاه‌شناسی در نزدیکی دیفرین و سنت‌نیکلاس است که توسط انجمن گردشگری بریتانیا به‌عنوان یکی از ۱۰۰ باغ برتر این منطقه انتخاب شده است. تاریخچه اراضی دیفرین به ۶۴۰ سال بعد از میلاد مسیح برمی‌گردد.

رژیم غذایی و بهترین غذاهای ولز

رژیم غذایی مردم ولز شباهت‌های زیادی با دیگر مناطق بریتانیای کبیر دارد. رژیم غذایی این کشور برگرفته از تاریخ سلت‌ها است و همواره سعی کرده‌‌اند تا از مواد غذایی تازه استفاده کنند. در این کشور کشاورزی، دامداری و ماهیگیری رواج زیادی دارد و از همین رو می‌توان تنوع غذایی مختلف را با مواد اولیه تازه و متفاوت مشاهده کرد.

خوراک بره ولزی (Welsh Lamb)

خوراک بره‌ی مردم ولز شهرت جهانی دارد و از آنجایی که در این کشور گوشت تازه توسط مردم ولز تهیه می‌شود، این غذا یکی از لذیذترین نمونه‌های موجود در ولز است. در این غذا علاوه بر گوشت از سبزیجات، پیاز، ادویه، سیب‌زمینی و هویج نیز استفاده می‌شود.

سوسیس گلامورگان (Glamorgan Sausage)

این سوسیس که به سبک سنتی ولزی‌ها تهیه می‌شود در واقع مناسب گیاه‌خواران است. این سوسیس دارای پنیر، تره‌فرنگی و خردل است و داخل تکه نان‌های کوچک پیچیده می‌شود. در منوی اکثر رستوران‌های ولز می‌توان سوسیس گلامورگان را دید.

Welsh Rarebit

این غذای پرطرفدار از قرن ۱۸ میلادی تا امروز توسط مردم ولز تهیه می‌شود. این غذا شامل پنیر، آب‌میوه، خردل، کره و ادویه است که داخل نان تست قرار می‌گیرد و سپس آن را داخل فر یا مایکروفر می‌گذارند.

کباب بره و رزماری (Rosemary skewered Welsh Lamb)

مردم ولز علاقه‌ی زیادی به خوردن کباب بره همراه با رزماری و ماست دارند. آن‌ها بعد از کباب کردن گوشت بره که شبیه کباب کوبیده است، آن را همراه با رزماری و ماست میل می‌کنند.

فیله‌ی ماهی با سیب‌زمینی پمبروک‌شایر (Bream Fillet crushed Pembrokeshire Potatos)

غذاهای دریایی به‌دلیل موقعیت جغرافیایی ولز تنوع بسیار زیادی دارد و رژیم غذای دریایی را در برنامه‌ی هفتگی خود جای می‌دهند. یکی از غذاهای جالب ولز فیله‌ی ماهی با سیب‌زمینی پمبروک‌شایر و سس سالسا است که طعم منحصربه‌فردی دارد.

سالمون پخته شده در کماج (Salmon baked pastry)

یکی دیگر از غذاهای مشهور ولز ماهی سالمون است که در آرد کماج پخته می‌شود و آن را همراه با تره‌فرنگی و آبلیمو میل می‌کنند.

فوتبال

فوتبال ولز هیچ‌گاه در سطح جهان مطرح نبوده است. این کشور نه‌تنها عنوان درخور توجهی ندارد، بلکه هیچ‌گاه نتوانسته در رقابت‌های مهم حضور مسمتر داشته باشد و همیشه جزو تیم‌های درجه چندم اروپا به شمار رفته است. ولز تا امروز فقط یک بار در جام جهانی ۱۹۵۸ حاضر بوده که توانسته تا مرحله‌ی یک چهارم نهایی پیشروی کند. یورو ۲۰۱۶ اولین حضور این کشور در رقابت‌های جام جام‌ ملت‌های اروپا است.

ولز برای اولین به‌صورت رسمی سال ۱۸۷۶ رو‌به‌روی اسکاتلند صف‌آرایی کرده و در سال ۱۹۱۰ به عضویت فیفا و سال ۱۹۵۴ به عضویت یوفا در آمده است. یان راش، رایان گیگر و گرت بیل را باید مشهورترین بازیکنان اژدهایان بدانیم. بهترین رتبه ولز در رده‌بندی فیفا رتبه هفدهم بوده که دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی به آن‌ها تعلق گرفته است. نویل سائتال با ۹۲ بازی ملی و یان راش با ۲۸ گل ملی پرافتخارترین‌ فوتبالیست‌های ولزی هستند.

ولز امسال برای اولین بار در یورو ۲۰۱۶ حاضر شده و با توجه به حضور گرت بیل و نمایش دور از انتظار به‌عنوان تیم اول گروه به مرحله‌ی حذفی رقابت‌ها راه پیدا کرده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه