کشف محموله سکه های تاریخی در زنجان

امیرعلی محمودی
امیرعلی محمودی جمعه، ۴ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۰
کشف محموله سکه های تاریخی در زنجان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت محموله‌ی بی‌نظیر سکه‌های تاریخی، شامل ۲۸۰ سکه‌ی تاریخی در زنجان کشف و ضبط شد. در ادامه با کجارو همراه باشید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان، یحیی رحمتی افزود:

نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی استان زنجان طی یک فقره عملیات اطلاعاتی و نفوذ در شبکه غیرمجاز خریدوفروش اشیاء تاریخی، موفق به کشف و ضبط تعداد ۲۸۰ قطعه سکه طلا و نقره تاریخی متعلق به دوره ساسانی، اموی، عباسی، ایلخانی و تیموری و بازداشت یک نفر قاچاقچی در شهر زنجان شدند.

سکه

رحمتی با بیان اینکه تعداد ۱۲ عدد سکه نقره مربوط به دروه ساسانی و منقوش به خط پهلوی است در ادامه خاطر نشان کرد: یکی از سکه‌های نقره‌ی موجود نیز مربوط به دوره تیموری (قرن نهم) و از کمیاب‌ترین سکه‌های تاریخی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در ادامه گفت، در این محموله‌ی قاچاق، تعداد ۲۵۹ عدد سکه مربوط به دوره اموی عباسی (قرن اول تا سوم هـ.ق) یعنی دوره‌ی خلافت ابوالعباس سفاح، مقدر عباسی و معتضد عباسی و یک عدد سکه ایلخانی از جنس نقره مربوط به قرن هشتم کشف شد.

سکه

رحمتی با اعلام این مطلب که از این فرد قاچاقچی، یک عدد نشان لباس دایره‌ای شکل با تصویر شیر بالدار برجسته و از جنس طلا مربوط دوره‌ی ساسانی نیز به دست آمده، تصریح کرد: یک عدد ظرف بیضی شکل از جنس نقره با روکش طلا نیز به دست آمده است.

وی اظهار داشت: ۲ عدد سنجاق‌سر از جنس نقره و با روکش طلا مربوط به دوره‌ی ساسانی که در انتهای یکی از این سنجاقها پیکره‌ی انسان وجود دارد نیز، کشف و ضبط شده است.

سکه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: این اشیای تاریخی ارزش فرهنگی بسیار زیادی داشته و فرد بازداشت شده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل شد.

سکه

رحمتی، با قدردانی از فرماندهی و پرسنل یگان حفاظت اداره‌کل، از عموم هموطنان خواست تا در صورت اطلاع از هرگونه اخبار مربوط به حفاری، خریدوفروش غیرمجاز آثار تاریخی، مراتب را با شماره تلفنهای ۳۳۳۲۳۰۲۸ و ۳۳۷۸۵۰۱۰ یا سامانه پیام کوتاه ۳۰۰۰۷۳۲۴۱ به این اداره‌ی کل اطلاع دهند.

سکه

وی متذکر شد: سکه‌های مکشوفه، برای انجام مطالعات کارشناسی به میراث فرهنگی استان تحویل شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه