آبشارهای زیبای ایران را بشناسید

مینا بهزادی‌منش
مینا بهزادی‌منش جمعه، ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
آبشارهای زیبای ایران را بشناسید

بلندترین آبشارهای ایران در بخش‌های مختلفی از کشور ما از شمال تا جنوب قرار گرفته‌اند. آبشارهای بلند ایران از زیباترین جاذبه‌های طبیعی این سرزمین هستند.

ایران سرزمینی چهار فصل است و جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فردی در استان‌های مختلف آن به چشم می‌خورند. آبشارهای زیبای ایران از مشهورترین جاهای دیدنی ایران به شمار می‌روند. از گرم‌ترین استان‌های ایران گرفته تا مناطق سرسبز با آب و هوای معتدل، آبشارهای بلند و زیبایی دارند. برخی از آبشارهای بلند ایران در میان کوهستان‌های جنگلی بکر قرار گرفته‌اند و برای بازدید از آن‌ها نیاز به پیاده روی‌های طولانی و کوهنوردی در نقاط مرتفع کوهستانی دارید.

بازدید از آبشارهای بلند ایران در فصل‌های مختلف سال امکان‌پذیر است؛ اما دسترسی به برخی از این آبشارها در فصل‌های سرد سال سخت و مسیر آن‌ها پر خطر می‌شود. آبشارهای ایران در فصل بهار پرآب ترین جالت خود را دارند و ارتفاع آن‌ها نیز کمی افزایش می‌یابد. در میان بلندترین آبشارهای ایران نام چند آبشار فصلی نیز به چشم می‌خورد که گرچه ارتفاع زیادی دارند، در تمام سال جاری نیستند.

ما در این مقاله به معرفی ۱۵ تا از بلندترین آبشارهای ایران می‌پردازیم. برای آشنایی با این آبشارها و مسیر دسترسی به آن‌ها با ما همراه شوید.

آبشارهای زیبای ایران:

آبشار وروار

  • استان کرمان
  • بلندی ۱۷۵ متر
  • آدرس: جیرفت، شهرستان عنبرآباد، روستای رودفرق، آبشار وروار (مشاهده روی نقشه)

آبشار وروار کرمان میان صخره های کوه از نمای دور

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا، عکاس نامشخص

آبشار وروار در جنوب استان کرمان و شهرستان عنبرآباد قرار دارد. این آبشار در میان کوهستان «جبال بارز» جنوبی واقع شده است و از قله «علم شاه» با بلندی بیش از ۳۵۰۰ متر سرچشمه می‌گیرد. رشته کوه جبال بارز با طول ۲۵۰ کیلومتر طولانی‌ترین رشته کوه در جنوب شرقی ایران است و آبشار وروار را به‌عنوان بلندترین آبشار خاورمیانه می‌شناسند.

آبشار وروار در جنوب شرقی ایران، بلندترین آبشار خاورمیانه است

قرار گرفتن آبشار وروار میان کوه‌های بلند و صخره‌های تودرتو، سبب بکر ماندن طبیعت اطراف این آبشار شده است. این آبشار در فاصله ۸۵ کیلومتری شهر جیرفت قرار دارد و برای رسیدن به آن باید به روستای «رود فرق» بروید. مسیر دسترسی به این روستا در کیلومتر ۴۵ جاده جیرفت به کهنوج قرار دارد و از جاده محلی عنبر آباد می‌گذرد.

مسیر کوهنوردی به‌سمت ٖآبشار وروار از روستای رود فرق تنها ۱۰ کیلومتر است ، اما صخره‌ای است و شیب تندی دارد؛ به همین دلیل پیمودن آن در حدود سه ساعت طول می‌کشد. برای رسیدن به آبشار وروار باید آمادگی بدنی بالا و ابزار مناسب کوهنوردی داشته باشید. در اطراف آبشار وروار جاذبه‌های تاریخی برجسته‌ای مانند «قلعه فرق» و «قلعه سالار رضا» نیز قرار گرفته‌اند که ضمن بازدید از این آبشار می‌توانید از این جاذبه‌ها نیز دیدن کنید.

آبشار نشترود

  • استان البرز
  • بلندی ۱۱۰ متر
  • آدرس: کرج، کیلومتر ۳۵ جاده چالوس، روستای نشترود (مشاهده روی نقشه)

آبشار نشتارود البرز میان کوه های بلند

منبع عکس نامشخص

آبشار نشترود در نزدیکی روستایی به همین نام در استان البرز قرار دارد. این آبشار در جوار کوه‌هایی زیبا قرار گرفته است که مورد توجه کوهنوردان زیادی قرار دارد. آب و هوای این منطقه بسیار دلپذیر است و دره‌های اطراف آبشار نشترود در فصل‌های بهار و تابستان پوشیده از گل می‌شوند. روستای نشترود در فاصله ۳۵ کیلومتری جاده چالوس واقع شده است و زیباترین ییلاق های استان البرز در این منطقه به چشم می‌خورند.

به‌جز آبشار نشترود آبشارهای دیگری نیز در کوه‌های اطراف این منطقه دیده می‌شوند، اما نشترود بلندترین این آبشارها است. برای رسیدن به این آبشار باید به ضلع غربی روستای نشترود بروید. این آبشار با بلندی حدود ۱۱۰ متر یکی از بلندترین آبشارهای ایران نیز هست و تماشای آن در میان صخره‌های بلند در کوه‌های البرز، لذت زیادی دارد.

آبشار لاتون

  • استان گیلان
  • بلندی ۱۰۵ متر
  • آدرس: آستارا، لوندویل، روستای کوته کومه، آبشار لاتون (مشاهده روی نقشه)

آبشار لاتون میان کوه های جنگلی گیلان

منبع عکس: سایت smarttiz.ir، عکاس نامشخص

آبشار لاتون با ارتفاع ۱۰۵ متر در استان گیلان، بلندترین آبشار شمال ایران است. این آبشار از کوه «اسپیناس» سرچشمه می‌گیرد و به رودخانه «لوندویل» می‌ریزد. در نزدیکی آبشار لاتون آبشار دیگری نیز به چشم می‌خورد که در حدود ۶۵ متر بلندی دارد و پهنای آن از آبشار لاتون بیشتر است. مسیر دسترسی به این آبشار از میان صخره‌های با شیب تند می‌گذرد و برای پیمودن این مسیر کوهستانی باید احتیاط کنید.

آبشار لاتون با بلندی ۱۰۵ متر بلندترین آبشار شمال ایران است

برای رسیدن به آبشار لاتون باید در مسیر جاده رشت به آستارا، در فاصله ۱۳ کیلومتر مانده به بندر آستارا به جاده فرعی لوندویل وارد شوید. سپس به‌سمت خیابان آبشار حرکت کنید تا به روستای «کوته کومه» برسید. ادامه مسیر از این روستا به‌سمت آبشار لاتون را باید پیاده روی و کوهنوردی کنید.

آبشار لاتون میان کوه های سرسبز گیلان

منبع عکس نامشخص

کوهستان‌های جنگلی در اطراف آبشار لاتون از زیباترین مناظر طبیعی شمال ایران هستند. در مسیر دسترسی به این آبشار جاذبه‌های تاریخی و طبیعی مانند «قلعه اسپیناس» وجود دارند که می‌توانید زمانی را به بازدید از آ‌ن‌ها اختصاص دهید. علاوه بر این، مسیر زیبای دریاچه سوها تا آبشار لاتون به‌عنوان یکی از بهترین مسیرهای طبیعت گردی ایران شناخته می‌شود که ارزش امتحان دارد. آبشار لاتون در طول سال پرآب است و جنگل‌های اطراف آن سرسبز هستند، اما بهترین زمان برای بازدید از این آبشار فصل های بهار و تابستان هستند.

آبشار سرانکوه

  • استان کرمان
  • بلندی بالای ۱۰۰ متر
  • آدرس: ۵۰ کیلومتری شرق جیرفت، آبشار سرانکوه (مشاهده روی نقشه)

آبشار سرانکوه جیرفت کرمان از نمای دور

منبع عکس نامشخص

آبشار سرانکوه یکی دیگر از آبشارهای بلند استان کرمان در میان کوهستان جبال بارز است. این آبشار فاصله کمی تا آبشار وروار، بلندترین آبشار ایران دارد و مسیر دسترسی به آن نیز از شهرستان جیرفت می‌گذرد.

آبشار سرانکوه را با نام «سرنکوه» نیز می‌شناسند و در کوهستان‌های اطراف آن دشت‌های سرسبز مملو از گل‌های شقایق به چشم می‌خورند. بهترین زمان برای سفر به این منطقه و بازدید از آبشار سرانکوه فصل بهار است. به‌دلیل صعب العبور بودن مسیر دسترسی به این آبشار، طبیعت اطراف آن بسیار بکر و دست‌نخورده باقی مانده‌اند.

برای رسیدن به آبشار سرانکوه از شهر جیرفت به‌سمت دهستان درین حرکت کنید. برای رسیدن به این آبشار نیز باید مسافتی را پیاده روی و کوهنوردی کنید. با توجه به بکر بودن مناطق اطراف آبشار سرانکوه، برای بازدید از آن حتما از راهنمای محلی آشنا به مسیر کمک بگیرید.

آبشار دره عشق

  • استان چهار محال و بختیاری
  • بلندی حدود ۱۰۰ متر
  • آدرس: شهرستان کیار، روستای دره عشق، آبشار دره عشق (مشاهده روی نقشه)

آبشار دره عشق میان درختان سبز

منبع عکس: خبرگزاری صدا و سیما، عکاس نامشخص

آبشار دره عشق در استان چهار محال و بختیاری و در جوار رود کارون جریان دارد. این آبشار در نزدیکی روستای دره عشق با طبیعت زیبا و چشم‌نواز خودنمایی می‌کند. این روستا در فاصله ۱۱۰ کیلومتری از شهرکرد و در دامنه کوه‌های زاگرس واقع شده است. آبشار دره عشق با بلندی بیش از ۱۰۰ متر از بلندترین آبشارهای کشور ما به شمار می‌رود. شدت جریان آب در این آبشار زیاد است و با سرعت از دل کوه بیرون می‌آید.

برای رسیدن به آبشار دره عشق از شهرکرد به‌سمت ایذه حرکت کنید. این آبشار در جوار منطقه حفاظت‌شده هلن قرار دارد و نام «دره عشق» را به‌دلیل زیبایی وصف ناپذیر این منطقه بر آن گذاشته‌اند. مسیر پرپیچ‌وخم جاده‌ای به‌سمت این دره از میان دامنه‌های سرسبز رشته کوه زاگرس عبور می‌کند. سراسر این مسیر را درختان بلوط پوشانده‌اند و کوه هزار دره که آبشار و روستای دره عشق در آن قرار دارند، در بهار بسیار سرسبز و زیبا می‌شود.

برای رسیدن به روستای دره عشق در جاده شهرکرد به ایذه پیش از رسیدن به منطقه «دوپلان» به جاده فرعی سمت چپ بپیچید. این جاده در راستای رودخانه شما را به این روستا می‌رساند. گیاهان و درختان در این مسیر تنوع بالایی دارند و روستاهای مختلفی در اطراف این منطقه به چشم می‌خورند.

آبشار پیران

  • استان کرمانشاه
  • بلندی بیش از ۱۰۰ متر، به‌دلیل پلکانی بودن و عدم دسترسی به بعضی قسمت‌ها اندازه دقیق مشخص نیست
  • آدرس: شمال غربی شهر ریژاو، روستای ژالکه (مشاهده روی نقشه)

پلکان چوبی مسیر دسترسی به آبشار پیران

منبع عکس: خبرگزاری ایسنا، عکاس نامشخص

آبشار پیران از بلندترین آبشارهای ایران در استان کرمانشاه است که با نام‌های «ریژاو» و «ریجاب» نیز شناخته می‌شود. «ریژ» و «او» در زبان کردی به‌ترتیب به معنی ریزش و آب هستند و نام ریژاو به مرور زمان به ریجاب تغییر شکل داده است. این آبشار در شمال شرقی شهرستان سر پل ذهاب قرار دارد. آبشار پیران در جوار روستای مرتفع «ژالکه» مسیر خود را آغاز می‌کند و به روستای پیران می‌رسد.

اطراف آبشار پیران را زیباترین مناظر طبیعی استان کرمانشاه در بر گرفته‌اند. گیاهان معطر و دارویی مانند ریواس، سماق، پیچک، کول و تالکه نیز در زمین‌های این منطقه می‌رویند. به‌دلیل آب و هوای خوب و اقلیم مناسب این منطقه درختان و درختچه‌های میوه مانند انجیر، گردو، هلو، تمشک، زالزالک و آلبالوی وحشی نیز در این ناحیه بار خوبی می‌دهند.

آبشار ریجاب از نمای نزدیک روی صخره ها

منبع عکس: خبرگزاری صدا و سیما، عکاس نامشخص

آبشار پیران از آبشارهای پلکانی ایران است که سه طبقه دارد و بلندی این آبشار در فصل‌های مختلف تغییر می‌کند. در بعضی منابع بلندی سه طبقه این آبشار را تا ۱۸۰ متر عنوان کرده‌اند، اما به‌دلیل قرار گرفتن طبقه سوم این آبشار زیر پوشش درختان، امکان اندازه‌گیری دقیق بلندی آن وجود ندارد.

برای رسیدن به آبشار پیران نخست باید به شهرستان سر پل ذهاب بروید. جاده روستا و آبشار پیران در شمال شرقی این شهر قرار دارد. پس از رسیدن به روستای پیران، با حدود ۱۵ دقیقه پیاده روی به آبشار ریجاب خواهید رسید.

آبشار شوی

  • مرز بین استان‌های لرستان و خوزستان
  • بلندی در حدود ۱۰۰ متر
  • آدرس: شهرستان دزفول، دهستان شوی، آبشار شوی (مشاهده روی نقشه)

آبشار شوی میان درختان سرسبز کوه

منبع عکس: سایت ایران نگری، عکاس نامشخص

آبشار شوی یکی از بلندترین و زیباترین آبشارهای جنوب غربی ایران است که در مرز بین استان‌های لرستان و خوزستان و در کوه‌های زاگرس قرار دارد، اما از توابع شهرستان دزفول در استان خوزستان به حساب می‌آید. پهنای این آبشار در فصل‌ پر آبی به حدود ۷۰ متر می‌رسد که فاصله زیادی با ارتفاعی ۱۰۰ متری آن ندارد و به همین دلیل در فهرست پهن‌ترین آبشارهای ایران نیز قرار دارد.

آبشار شوی از ارتفاع کوه «چورویک» پایین می‌ریزد و به‌صورت پلکانی تا رودخانه پای کوه ادامه دارد. در نهایت آب جاری از این آبشار به رودخانه دز می‌ریزد. مسیر آبشار شوی از صخره‌های پیچ‌درپیچ و سنگ‌های بزرگ می‌گذرد. در فصل بهار حجم آب این آبشار افزایش چشمگیری دارد و اطراف این منطقه را گیاهان معطر و دارویی می‌پوشانند. نواحی اطراف آبشار شوی از مهم‌ترین زیستگاه‌های طبیعی حیات وحش هستند و نام این آبشار نیز در فهرست میراث طبیعی کشور ما به چشم می‌خورد.

آبشار شوی در نزدیکی دزفول از نمای نزدیک

منبع عکس: سایت گردشگری ایران، عکاس نامشخص

در خروجی آبشار شوی غاری وجود دارد که برای بازدید از آن نیاز به مهارت غارنوردی و همراه داشتن ابزار مناسب دارید؛ پس بی گدار به آب نزنید و بدون آمادگی بدنی مناسب وارد غار نشوید.

برای رسیدن به آبشار شوی نخست باید به شهر دزفول و سپس در جهت شمال غربی این شهر به‌سمت روستای شوی بروید. این روستا در حدود ۱۰۰ کیلومتر تا شهر دزفول فاصله دارد. از این روستا تا آبشار شوی دو مسیر پیش روی شما است که پیمودن آ‌ن‌ها با توجه به آمادگی بدنی شما ممکن است بین دو تا سه ساعت طول بکشد. اگر با این منطقه آشنایی ندارید حتما از راهنماهای محلی کمک بگیرید. مسیر کوتاه‌تر از رودخانه می‌گذرد، اما در زمان پر آبی رودخانه باید قسمتی از این مسیر را شنا کنید. مسیر دیگر گرچه طولانی‌تر است، امنیت بیشتری دارد.

آبشار نوژیان

  • استان لرستان
  • بلندی حدود ۹۰ متر
  • آدرس: ۳۸ کیلومتری جاده کمربندی خرم آباد، روستای نوژیان، آبشار نوژیان (مشاهده روی نقشه)

آبشار نوژیان روی صخره سنگی بزرک

منبع عکس: پایگاه خبری گلونی، عکاس نامشخص

آبشار نوژیان یکی از معروف‌ ترین آبشارهای لرستان است که در طول سال گردشگران زیادی برای تماشای زیبایی آن به این استان سفر می‌کنند. این آبشار در حدود ۴۰ کیلومتر با شهر خرم آباد فاصله دارد و بین کوه‌های «تاف» و «هشتاد پهلو» در جنوب استان لرستان واقع شده است. از آبشار نوژیان به‌عنوان بلندترین آبشار این استان نام می‌برند.

آبشار نوژیان بلندترین آبشار استان لرستان است

در فصل بارندگی و نخستین روزهای بهار حجم آب آبشار نوژیان افزایش می‌یابد و عرض آن بیشتر می‌شود. این آبشار آب رودخانه‌های اطراف را تامین می‌کند و شرایط مناسب برای پرورش ماهی در آن‌ها به وجود می‌آورد. «گردشگاه جنگلی نوژیان» در اطراف این آبشار از زیباترین مناطق طبیعی در لرستان است که سراسر آن را گیاهان معطر و دارویی پوشانده‌اند. در بازدید از آبشار نوژیان می‌توانید زمانی را به گشت‌وگذار در این گردشگاه اختصاص دهید.

برای رسیدن به آبشار نوژیان در مسیر جنوب غربی شهر خرم آباد به‌سمت روستاهای «انگوز» و«سالی بزرگ» حرکت کنید. در این مسیر تابلوهای آبشارهای نوژیان و «وارک» را خواهید دید و با گذشتن از روستای «قلاگل» به روستای «سنگ تراشان» می‌رسید. آبشار نوژیان در نزدیکی این روستا قرار دارد. مسیر دسترسی به آبشار نوژیان از جاده‌ای کوهستانی و زیبا، پوشیده از درختان بلوط می‌گذرد.

آبشار کرودی کن

  • استان چهار محال و بختیاری
  • بلندی بیش از ۸۰ متر
  • آدرس: شهرستان لردگان، منطقه تنگ زندان، آبشار کرودی کن (مشاهده روی نقشه)

آبشار کردوی کن میان دامنه کوه های هزار دره

منبع عکس: بیتوته، عکاس نامشخص

آبشار کرودی کن در منطقه‌ای بکر با طبیعت زیبا و دست‌نخورده در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد. این منطقه «تنگ زندان» نام دارد و با شهرهای اردل، لردگان و بروجن احاطه شده است. کوهستان‌های منطقه تنگ زندان از پرپیچ‌وخم‌ترین مسیرهای کوهستانی این استان هستند که امکان دسترسی به بسیاری از نقاط آن وجود ندارد. از معروف‌ترین کوه‌های این منطقه می‌توان به رشته کوه «هزار دره» و «سبزکوه» اشاره کرد. در این منطقه آبشارهای مرتفع و زیبایی به چشم می‌خورند که معروف‌ترین آن‌ها آبشار کرودی کن است که با نام آبشار تنگ زندان نیز شناخته می‌شود.

آبشار کرودی کن در شمال منطقه تنگ زندان قرار دارد و بلندی آن به حدود ۱۰۰ متر می‌رسد. اطراف این آبشار را آبشارهای کوتاه‌تر دیگری پوشانده‌اند. کرودی کن به‌معنای «آبشار دودی» است. پخش شدن آب این آبشار به‌صورت پودری در هوا، منظره‌ای شبیه به پخش شدن دود می‌سازد و دلیل نام‌گذاری این آبشار نیز همین است.

آبشار کرودی کن در منطقه «تنگ زندان» در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و به همین دلیل این آبشار را با نام آبشار تنگ زندان نیز می‌شناسند

برای رسیدن به آبشار کرودی کن دو راه پیش رو دارید که در نهایت در مسیری خاکی به هم می‌رسند. مسیر نخست از بروجن آغاز می‌شود و با گذشتن از گردنه مروارید در جاده لردگان و روستاهای «مورچگان» و «وستگان» به جاده خاکی قبل از منطقه تنگ زندان می‌رسد. مسیر دوم از شهرک طالقانک شروع می‌شود و با گذشتن از روستاهای «شمس آباد»، «خراجی»، «شلمزار» و «گهر»، به وستگان و جاده خاکی پس از آن می‌رسد.

با ادامه مسیر جاده خاکی به رودخانه‌ای فصلی خواهید رسید. برای رسیدن به منطقه تنگ زندان باید از رودخانه گذر کنید و با عبور از کنار باغ‌های میوه به تابلوی زردرنگ منطقه حفاظت‌شده سبزکوه برسید. در جاده سمت چپ این تابلو، پس از مسافتی در حدود ۲۰ کیلومتر به آغاز مسیر پیاده روی خواهید رسید. به خاطر داشته باشید به هیچ‌کدام از مسیرهای فرعی وارد نشوید و تنها در مسیر اصلی جاده راه خود را ادامه دهید. پس از عبور از چند تپه به ابتدای منطقه تنگ زندان وارد خواهید شد. اگر تجربه سفر به این منطقه را ندارید، بهتر است از راهنماهای محلی کمک بگیرید.

آبشار مارگون

  • مرز بین استان‌های فارس و کهکیلویه و بویر احمد
  • بلندی حدود ۸۰ متر
  • آدرس: ۶۵ کیلومتری جنوب شرقی یاسوج، آبشار مارگون (مشاهده روی نقشه

آبشار مارگون روی صخره های خزه ای از نمای پایین

منبع عکس نامشخص

آبشار مارگون از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در مرز بین استان‌های فارس و کهکیلویه و بویر احمد است که دمای آن در گرم‌ترین ماه‌های سال از ۱۰ درجه سانتی‌گراد بالاتر نمی‌رود. این آبشار برخلاف بسیاری دیگر از آبشارهای بلند ایران که از رودخانه‌های دائمی سرچشمه می‌گیرند، از چشمه‌های جوشان داخل کوه آغاز می‌شود و به همین دلیل از آن با نام بلندترین آبشار چشمه‌ای ایران یاد می‌کنند.

آبشار مارگون بلندترین آبشار چشمه‌ای ایران است

در فصل‌های سرد سال آبشار مارگون به قندیل‌های بلند یخی تبدیل می‌شود. این آبشار درون دره‌ای پر شیب و خوش آب و هوا قرار گرفته است که در فصل‌های بهار و تابستان پر از گل و سبزه می‌شود. در نزدیکی این آبشار فضای مناسب برای اتراق مسافران و سرویس‌های بهداشتی تعبیه کرده‌اند.

برای رسیدن به آبشار مارگون با توجه به مجل اقامت خود به یکی از شهرهای یاسوج یا سپیدان فارس بروید. از شهر یاسوج تا این آبشار در حدود ۶۵ کیلومتر راه پیش رو دارید. در میانه جاده یاسوج به اقلید تابلوی مسیر فرعی به‌سمت آبشار مارگون دیده می‌شود و این جاده شما را به فاصله ۸۰۰ متری این آبشار می‌رساند. ادامه مسیر را باید روی سنگ‌فرش‌های سیمانی پیاده روی کنید. فاصله شهر سپیدان تا آبشار مارگون نیز در حدود ۵۰ کیلومتر است و از سمت جنوب به این آبشار می‌رسد..

آبشار اخلمد

  • استان خراسان رضوی
  • بلندی حدود ۸۰ متر
  • آدرس: ۸۰ کیلومتری شمال غرب مشهد، روستای اخلمد، آبشار اخلمد (مشاهده روی نقشه)

آبشار اخلمد میان صخره های خزه ای از نمای نزدیک

منبع عکس: خبرگزاری مهر، عکاس نامشخص

آبشار اخلمد در نزدیکی روستایی به همین نام در استان خراسان رضوی قرار دارد. این روستا از مناطق ییلاقی و خوش آب وهوا در نزدیکی شهر مشهد به شمار می‌رود و در فصل‌های بهار و تابستان علاقه‌مندان به طبیعت گردی را به سوی خود می‌کشاند. روستای اخلمد در منطقه‌ای مرتفع در کوهستان بینالود قرار گرفته است و آب و هوا و مناظر آن تفاوت زیادی با دیگر مناطق استان خراسان رضوی دارند.

در میان روستای اخلمد رودخانه‌ای جریان دارد که با ادامه مسیر در امتداد آن به آبشاری زیبا و مرتفع خواهید رسید. آبشار اخلمد از کوه‌های مرتفع اطراف این روستا سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به رودخانه اخلمد می‌رسد. در اطراف این آبشار، آبشارهای کوچک‌تری نیز وجود دارند که اهالی روستا از آن‌ها با عنوان آبشارهای اخلمد یاد می‌کنند، اما آبشار اصلی ارتفاع بیشتری دارد و برای رسیدن به آن باید کمی پیاده روی کنید.

برای رسیدن به آبشار اخلمد به شهرستان چناران در شمال شرقی شهر مشهد بروید. این شهر در حدود ۷۰ کیلومتر با مشهد فاصله دارد و روستای اخلمد در فاصله ۹ کیلومتری آن قرار گرفته است. آبشار اخلمد در میان «دره اجنه» در نزدیکی این روستا قرار دارد و با پیمودن مسیری در حدود سه کیلومتر در امتداد رودخانه این روستا، به نخستین آبشار اخلمد خواهید رسید. در این دره هفت آبشار وجود دارند که سه تا دائمی و چهار آبشار دیگر فصلی هستند. بلندترین آبشار اخلمد در زمستان یخ می‌زند و منظره‌ای زیبا و شگفت انگیز می‌سازد. در فصل بهار طبیعت اطراف این آبشار بسیار زیبا می‌شود و حجم آب آن افزایش می‌یابد.

آبشار آب سفید

  • استان لرستان
  • بلندی در حدود ۷۰ متر
  • آدرس: ۵۰ کیلومتری شهر الیگودرز، آبشار آب سفید (مشاهده روی نقشه)

آبشار آب سفید لرستان میان کوه

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا، عکاس نامشخص

آبشار آب سفید از معروف‌ترین آبشارهای استان لرستان و بلندترین آبشارهای ایران است. این آبشار در نزدیکی شهر الیگودرز قرار دارد و در فصل بهار ارتفاع و پهنای آن به بیشترین مقدار خود می‌رسند. شدت ریزش آب و پخش شدن قطره‌های آن در هوا سبب سفید دیده شدن آبشار می‌شوند و به همین دلیل نام آب سفید را بر این آبشار گذاشته‌اند. از آبشار آب سفید با عنوان عروس آبشارهای ایران یاد می‌کنند.

از آبشار آب سفید با نام «عروس آبشارهای ایران» نام می‌برند

آبشار آب سفید از رودخانه‌های دائمی در ارتفاع «قالی کوه» در کوهستان‌های اشترانکوه سرچشمه می‌گیرد و بر صخره‌های پایین آن سرازیر می‌شود. آب جاری از این آبشار در نهایت به رودخانه دز می‌ریزد. از این آبشار در گویش محلی با نام «او اسپید» یاد می‌کنند. نواحی اطراف آبشار آب سفید را با نام منطقه «ذلقی» می‌شناسند که از زیباترین ییلاق‌ها در لرستان است. این آبشار در منطقه‌ای موسوم به «تاریک دره» قرار دارد که پوشش انبوه گیاهی و صخره‌های تودرتو در آن مانع از رسیدن نور خورشید به داخل دره می‌شوند.

برای رسیدن به آبشار آب سفید باید به شهر الیگودرز در استان لرستان بروید. در مسیر خروجی جنوب این شهر به جاده دریاچه گهر وارد شوید. در امتداد این مسیر با گذشتن از روستاهای «کاکلستان برآفتاب»، «حرآباد سفلی»، «دره کول» و «بیشه خزان» به آبشار آب سفید خواهید رسید. این آبشار در میان پارکی سرسبز قرار دارد و اطراف آن پارکینگ مناسب برای ماشین و سکوهایی برای اتراق مسافران تعبیه کرده‌اند.

آبشار پونه زار

  • استان اصفهان
  • ارتفاع این آبشار در منابع مختلف بین ۴۰ تا ۷۰ متر عنوان شده است
  • آدرس: ۲۵ کیلومتری غرب فریدون شهر، آبشار پونه زار (مشاهده روی نقشه)

آبشار پونه زار بین کوه های پر درخت در اصفهان

عکاس: محسن لچینانی

آبشار پونه زار در نزدیکی فریدون شهر در استان اصفهان قرار دارد. دیواره‌های اطراف این آبشار با خزه‌های سبز پوشیده شده‌اند و منظره‌ای زیبا خلق کرده‌اند. این آبشار نیز با ارتفاع در حدود ۷۵ متر از بلندترین آبشارهای ایران به شمار می‌رود. در کوه‌های اطراف آبشار پونه زار گل‌های وحشی معطر و گیاهان دارویی به چشم می‌خورند و رویش گیاه پونه در اطراف این آبشار سبب نام‌گذاری آن به این نام شده است.

در فصل زمستان آب آبشار پونه زار به‌دلیل سرما و یخبندان کم می‌شود و در فصل بهار ارتفاع و پهنای آن افزایش می‌یابد و به بیشترین مقدار خود می‌رسد. در برخی منابع بلندی آبشار پونه زار را ۴۰ متر عنوان کرده‌اند و با توجه به تغییر میزان آب در فصل‌های مختلف سال، اندازه دقیق این آبشار در منابع رسمی اعلام نشده است. آبشار پونه زار سرچشمه‌های متعددی دارد که در مسیر پاکوب دامنه‌ها دیده می‌شوند.

برای رسیدن به آبشار پونه زار نخست باید به فریدون شهر در استان اصفهان بروید. این آبشار در فاصله ۲۵ کیلومتری غرب این شهر قرار دارد. در مسیر جاده روستای «چغیورت»، پس از روستای «دربند» به خروجی جاده آبشار پونه زار خواهید رسید. انتهای این مسیر شما را به آبشار پونه زار می‌رساند. زمین‌های اطراف این آبشار خاک سستی دارند و به همین دلیل بهتر است خیلی به آبشار نزدیک نشوید.

آبشار برنجه

  • استان لرستان
  • واقع در منطقه صعب العبور، در منابع مختلف بلندی متغیر بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ متر
  • آبشار فصلی و پلکانی
  • آدرس: شهرستان الیگودرز، روستای پیر امام شول آباد، کوه برنجه، آبشار برنجه (مشاهد روی نقشه)

منظره پاییزی آبشار برنجه

منبع عکس: سایت جمعه صب، عکاس نامشخص

آبشار برنجه یکی از  آبشارهای بلند و فصلی ایران در استان لرستان است که در شهرستان الیگودرز قرار دارد. این آبشار را با نام «تاف» نیز می‌شناسند. آبشار برنجه پلکانی است و به‌دلیل فصلی بودن، ارتفاع آن در زمان‌های مختلف سال تغییر می‌کند. بیش از نیمی از سال این آبشار کامل خشک و پس از بارش‌ها دوباره جاری می‌شود. از طرف دیگر دسترسی به بخش‌های مختلف این آبشار به‌دلیل قرار داشتن میان صخره‌های پرپیچ‌وخم و مسیر صعب العبور وجود ندارد. به همین دلیل بلندی دقیق این آبشار مشخص نیست، اما نام این آبشار بین بلندترین آبشارهای فصلی جهان به چشم می‌خورد. در منابع مختلف ارتفاع آبشار برنجه را بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ متر عنوان کرده‌اند. 

برای رسیدن به آبشار برنجه می‌توانید ابتدا به شهرستان الیگودرز بروید. این آبشار در فاصله حدودی ۱۰۰ کیلومتر از این شهر و در منطقه «شول آباد» قرار دارد. از شهر الیگودرز در مسیر جاده شول آباد تا روستای «پیر امام» ادامه مسیر دهید. آبشار برنجه در فاصله دو کیلومتری از غرب این روستا و در دامنه کوه برنجه قرار دارد.

آبشار تارم

  • استان فارس
  • بلندی در حدود ۱۱۵ متر
  • آبشار فصلی
  • آدرس: پنج کیلومتری جنوب نی‌ریز، آبشار تارم (مشاهده روی نقشه)

آبشار تارم یکی از بلندترین آبشارهای فصلی ایران است که در فاصله پنج کیلومتری از شهر نی‌ریز استان فارس قرار دارد. این آبشار در دامنه کوهستان‌های جنوبی شهر نی‌ریز واقع شده است و اطراف آن را زیباترین مناظر طبیعی کوهستانی و جنگلی و چشمه سارهای جوشان پوشانده‌اند.

آب جاری از آبشار تارم پس از عبور از میان جنگلی با درختان انجیر به رود «گور آب» می‌ریزد. اطراف این آبشار از زیباترین مناطق حفاظت‌شده ایران هستند که در طول فصل‌های سرد از گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر میزبانی می‌کنند. پوشش گیاهی در این منطقه نیز تنوع بالایی دارد و سراسر دامنه‌های اطراف را گیاهان دارویی معطر پوشانده‌اند. «منطقه حفاظت‌شده بهرام گور» و «دره پلنگان»، از دیگر جاذبه‌های طبیعی در نزدیکی این آبشار هستند.

برای بازدید از آبشار تارم می‌توانید نخست به شهر نی‌ریز در استان فارس بروید. این آبشار در فاصله حدود پنج کیلومتری از جنوب این شهرستان قرار دارد و از مهم‌ترین تفرجگاه‌ها میان ساکنان شهرهای اطراف به شمار می‌رود.

آبشار فصلی تارم بین کوه و جاری روی سنگ ها از نمای دور

عکاس: حامد راستی

در این مقاله آبشارهای زیبای ایران و بلندترین آبشارهای ایران را معرفی کردیم. اگر در نزدیکی این آبشارها زندگی می‌کنید یا تجربه بازدید از هرکدام آن‌ها را دارید، در ادامه می‌توانید تجربه خود را با ما و دیگر کاربران کجارو در میان بگذارید.

پرسش‌های متداول

آبشارهای زیبای ایران کدامند؟

آبشار وروار کرمان، آبشار نشترود، آبشار لاتون، آبشار سرانکوه، آبشار دره عشق، آبشار پیران، آبشار شوی، آبشار نوژیان، آبشار کرودی کن، آبشار مارگون، آبشار اخلمد، آبشار آب سفید، آبشار پونه زار، آبشار برنجه و آبشار تارم

بلندترین آبشارهای ایران کدامند؟

آبشار وروار، آبشار نشترود، آبشار لاتون، آبشار سرانکوه، آبشار دره عشق، آبشار پیران، آبشار شوی، آبشار نوژیان، آبشار کرودی کن، آبشار مارگون، آبشار اخلمد، آبشار آب سفید، آبشار پونه زار، آبشار برنجه و آبشار تارم

بلندترین آبشار شمال ایران کدام است؟

آبشار لاتون در استان گیلان با ارتفاع نزدیک به ۱۰۵ متر

در کدام فصل آبشارها بیشترین میزان آب را دارند؟

بهار

عکس‌ کاور از امیر صادقیان، خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه