آشنایی با کشورهای یورو 2016؛ گروه دو: انگلستان

محبوبه حسنی | چهار شنبه, ۲ تیر ۹۵ ساعت ۲۳:۳۰

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ یا همان جام جهانی کوچک از یازدهم ژوئن (۲۰ خرداد) در کشور فرانسه آغاز می‌شود. این تورنمنت یک ماه ادامه خواهد داشت و به این بهانه قصد داریم به معرفی ۲۴ تیم شرکت‌کننده در این رقابت‌ها بپردازیم. با کجارو همراه باشید.

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ پانزدهمین دوره‌ی این مسابقات است که به میزبانی کشور فرانسه برگزار می‌شود. این رقابت‌ها که از آن به‌عنوان جام‌جهانی کوچک نیز یاد می‌شود، هر ۴ سال یک بار در قاره‌ی اروپا برگزار می‌شود و از اهمیت زیادی برخوردار است. این بار قرار است برخلاف دوره‌های قبلی، این رقابت‌ها با حضور ۲۴ تیم اروپایی برگزار شود که ازاین‌رو تیم‌های بیشتری شانس حضور در این مسابقات را دارند. به همین منظور قصد داریم در کجارو به معرفی ۲۴ کشور حاضر در این تورنمنت بپردازیم.

انگلستان، کشوری زیبا و با سیاست

یورو ۲۰۱۶ فرانسه در شهرهای پاریس، بوردو، لیل، لیون، مارسی، لان، سنت‌دنیز، سن‌اتین، تولوز و نیس برگزار خواهد شد. انگلستان یکی از کشورهایی است که در این مسابقات حضور دارد و همراه با روسیه، اسلواکی و ولز در گروه یک رقابت‌ها قرار گرفته است. در ادامه بیشتر با این کشور زیبا و عجیب آشنا می‌شویم.

انگلستان از جمله کشورهای اروپایی است که بخشی از حکمرانی بریتانیای کبیر به شما می‌رود. انگلستان مملو از جزیره‌های کوچک و بزرگ است و نقش تعیین کننده‌ای در معادلات جهانی دارد. پایتخت این کشور لندن است و مردم انگلستان به زبان انگلیسی با گویش بریتانیایی صحبت می‌کنند. انگلستان یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری است که به‌راحتی می‌توانید تنوع جاذبه‌های مختلف طبیعی و تاریخی را در آن ببینید. بی‌شک لندن یکی از پایتخت‌هایی است که دیدن آن در برنامه‌ی هر توریستی قرار دارد. یادتان باشد واحد پول انگلستان پوند است.

یورو 2016

پیشینه

انگلستان سرزمینی کهن به شمار می‌رود که بر اساس اسناد موجود ۷۸۰ هزار سال پیش نشانه‌هایی از وجود انسان در این کشور دیده شده و استخوان‌های کشف شده نیز زندگی انسان در ۵۰۰ هزار سال قبل در این سرزمین را تایید کرده‌اند، اما به‌طور دائم انسان‌ها از ۶ هزار سال قبل در انگلستان ساکن شده‌اند.

انگلستان تاریخچه‌ی پرتلاطم و پرنوسانی داشته است، به‌گونه‌ای که تاریخ این کشور به دو بخش دوران قدیم و دوران جدید تقسیم می‌شود. دوران قدیم خود شامل عصر قبل از رومی‌ها، دوران رومی‌ها، هجوم انگلوساکسون‌ها، سلسله‌ی پلانتانژه، حکومت تئودورها، انگلستان قرون ۱۷، ۱۸ و ۱۹ تقسیم می‌شود. دوران جدید را انگلستان معاصر می‌نامند. انگلستان همواره از یک نظام و امپراتوری قدرتمند برخوردار بوده و کشورهای زیادی تحت استعمار این کشور بوده‌اند.

پرچم

پرچم انگلستان

به‌نوعی می‌توان گفت انگلستان دو پرچم دارد. پرچمی که در سطح جهانی بیشتر شناخته می‌شود سفید رنگ با علامت مثبت قرمز رنگ است که از قرن ۱۶ میلادی معرفی شده و گفته می‌شود ژانویه ۱۸۰۱ به رسمیت شناخته شده است. این پرچم از زمان سنت جورج الهام گرفته شده و علامت مثبت قرمز رنگ میان آن به قرون وسطی بازمی‌گردد.

اما انگلستان پرچم دیگری دارد که بدنه‌ی آن آبی تیره است و دو علامت مثبت و ضربدر قرمز رنگ با حاشیه‌ی سفید در وسط آن همدیگر را قطع می‌کنند. این پرچم که بیشتر نشان‌دهنده‌ی بریتانیای کبیر است نیز در سطح گسترده کاربرد دارد و پرچم اول نیز بیشتر در رویدادهای مختلف مانند مسابقات ورزشی بیشتر استفاده می‌شود. شعار ملی انگلستان «خدا و حق من» است.

موقعیت جغرافیایی و همسایگان

نقشه انگلستان

انگلستان در جنوب بریتانیای کبیر قرار دارد و پایتخت آن لندن است. این کشور ۱۳۰ هزار و ۳۹۵ کیلومتر وسعت دارد و نزدیک به ۵۵ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. انلگستان از شمال با اسکاتلند و از غرب با ولز مرز مشترک دارد. البته بخش زیادی از انگلستان در کنار دریای ایرلند، دریای سلتی، دریای شمال و کانال مانش قرار دارد.

بیش از یکصد جزیره با وسعت مختلف در انگلستان وجود دارد و این کشور به ۴ بخش تقسیم می‌شود. از مهم‌ترین شهره‌های انگلستان بعد از لندن می‌توان به منچستر، لیورپول، بیرمنگام، نیوکاسل و لیدز اشاره کرد.

حکومت

حکومت انگلستان

انگلستان حکومت پیچیده‌ای دارد. نظام سیاسی این کشور بخشی از پادشاهی بریتانیا، سلطنت مشروطه و نظام پارلمانی است که در حال حاضر توسط پارلمان بریتانیا اداره می‌شود و می‌توان آن را مشروطه سلطنتی دانست. در مجلس عوام که در کاخ وستمینستر مستقر است ۵۳۲  عضو از ۶۵۰ عضور به انگلستان تعلق دارد. نخست وزیر این کشور دیوید کامرون است که از حزب محافظه‌کار موفق شده جای تونی بلر را از حزب کارگر بگیرد.

قانون اساسی انگلستان در سال‌های متمادی دستخوش تغییرات و اصلاحات زیادی شده تا به‌شکل امروزی و به‌عنوان قانون مشترک اعمال شود. انگلستان و ولز نسبت به اسکاتلند نظام محاکمه مستقلی دارند. البته همه زیر نظر ملکه الیزابت دوم فعالیت می‌کنند.

جاذبه‌های گردشگری

قطعا شما هم با ما هم عقیده هستید که برای توصیف جاذبه‌های گردشگری انگلستان باید ساعت‌ها مطلب نوشت. کشوری با طبیعت زیبا، هوای بارانی و وسعتی به‌اندازه‌ی تمام تاریخ که هر شهر آن جاذبه‌های منحصربه‌فردی را در خود جای داده است.

از رودخانه‌ی تایمز و پل تاور بریج، شهر لندن و قصر باکینگهام گرفته تا ولودرام و میدان ترافالگار، همه و همه به ما می‌گوید انگلستان یکی از بهترین مقاصد گردشگری و توریستی در جهان است که قطعا باید به دیدن آن برویم.

لندن

لندن

بی‌شک با شنیدن نام انگلستان اولین شهری که در ذهن ما تداعی می‌شود لندن پایتخت این کشور و بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهر بریتانیای کبیر است. شهری پر از زیبایی‌های خاطره‌انگیز که می‌تواند روزهای زیادی شما را مجذوب و مسحور خود کند. می‌توان همزیستی مسالمت‌آمیز سنت و مدرنیته را این شهر زیبا به نظاره نشست. برای اینکه بتوانیم بیشتر از جاذبه‌های گردشگری لندن بگوییم تلاش می‌کنیم موارد بیشتر را به‌صورت کوتاه معرفی کنیم.

چشم لندن (Eagle Eye)

برخی از جاذبه‌های لندن به‌خوبی در همان نگاه اول خودنمایی می‌کند. چرخ و فلک غول‌پیکر چشم لندن که سال ۲۰۰۰ راه‌اندازی شده و جزو بزرگ‌ترین نمونه‌های دنیا به شمار می‌رود، مثالی از همین ادعا ما است. قطعا توریست‌های زیادی علاقه دارند از بالای این چرخ و فلک ۱۳۵ متری تمام شهر و زیبایی‌های رودخانه‌ی تایمز را زیر نظر داشته باشند.

تاور بریج (Tower Bridge)

تاور بریج

تاور بریج یا همان پل برج لندن که روی رودخانه‌ی تایمز قرار دارد یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین پل‌های دنیا به شما می‌رود. کمتر پیش می‌آید توریستی وارد لندن شود و از این پل جذاب دیدن نکند. ساخت تاور بریج به سال ۱۸۹۴ میلادی بازمی‌گردد.

ساعت بیگ بن (Big Ben)

بیگ بن

بیگ بن که در واقع برج ساعت کاخ وست‌مینستر به شمار می‌رود، می‌توان سمبل لندن دانست. بنایی تاریخی و زیبا از سال ۱۸۵۸ میلادی که زمانی بزرگترین ساعت جهان بوده است.

برج لندن (Tower of London)

تاور بریج

یکی از جذاب‌ترین بناهای تاریخی پایتخت انگلستان برج لندن است که می‌توان آن را موزه‌ای از جواهرات بی‌نظیر از جمله تاج شاهنشاهی دانست. این برج اواخر قرن یازدهم توسط ویلیام فاتح بنا شده است.

کلیسای جامع سنت پل (Saint Paul Cathedral)

این کلیسا یکی از مجلل‌ترین و باشکوه‌ترین کلیساهای دنیا است که کریستوفر رن در سال‌های ۱۶۷۵ تا ۱۷۱۱ میلادی مشغول ساخته آن بوده است. گنبد این کلیسا بعد از گند کلیسای سنت پیتر رم، بزرگ‌ترین نمونه‌ی موجود است.

کاخ باکینگهام (Buckingham Palace)

کاخ باکینگهام

یکی دیگر از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین میراث شناخته شده از لندن در سراسر جهان کاخ باکینگهام است که می‌توان تاریخی غنی را در آن به تماشا نشست. کاخی که می‌تواند در برنامه‌ی قطعی گردشگران برای بازدید از لندن باشد. ملکه الیزابت ساکن باکینگهام است و ازاین‌رو باید به وی غبطه خورد!

میدان ترافالگار (Trafalgar Square)

اگر می‌خواهید نشانه‌ای دیگر از تاریخ را در لندن ببینید، میدان ترافالگار می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد. در نبردی به همین نام ارتش انگلستان توانست فرانسوی‌ها را مغلوب کند. ستون میدان ترافالگار به یاد دریاسالار نلسون ساخته شده است.

گرکن (Gherkin)

گرکن

اما همه چیز لندن به تاریخ کهن و سلطنت شاهنشاهی و بناهایی با معماری کهن ختم نمی‌شود. آسمان خراشی به نام گرکن با ۴۱ طبقه و طراحی منحصربه‌فرد خود در لندن خودنمایی می‌کند. این بنای ۴۱ طبقه در سال ۲۰۰۴ میلادی در لندن بنا شده و توانسته از نظر طراحی جوایز متعددی را کسب کند.

موزه‌ی تاریخ طبیعی (Natural History Museum)

اگر تمایل دارید پلک نزدن را تجربه کنید، موزه‌ی تاریخ طبیعی لندن با طراحی و معماری چشم‌نواز خود بهترین گزینه است. قطعا با ورود به این موزه چنان محو جلال، شکوه و عظمت آن خواهید شد که گذر زمان را احساس نمی‌کنید.

رویال آلبرت هال (Royal Albert Hall)

آلبرت رویال هال

سالنی وصف ناشدنی با معماری گرد و بنایی خیره‌کننده که پذیرای بزرگان موسیقی دنیا است. این سالن رویایی در بخش شمالی کنزینگتون جنوبی قرار دارد.

گالری ملی لندن (London National Gallery)

به نظر می‌رسد شکوه بناهای لندن تمامی ندارد. یک بار دیگر به میدان ترافالگار و این بار گالری ملی لندن سر می‌زنیم که در سال ۱۸۲۴ ساخته شده و در واقع مأمنی برای ۲۳۰۰ نقاشی اصیل است.

ورزشگاه آرنا (Arena Stadium)

مجموعه‌های ۱ و ۲ از ورزشگاه سرپوشیده و چند منظوره‌ی آرنا در قلب O2 نشان می‌دهد انگلیسی‌ها از مدرنتیه غافل نبوده‌اند و با این مجموعه‌ی مدرن بزرگ‌ترین مرکز سرگرمی را در لندن بنا کرده‌اند.

پل میلنیوم (Millennium Bridge)

پل هزاره یا همان میلنیوم از جمله‌ پل‌هایی است که سال ۲۰۰۰ میلادی روی رودخانه‌ی تایمز ساخته شده تا کلیسای جامع سنت پل را به گالری مدرن تیت مرتبط کند.

موزه‌ی بریتانیا (British Museum)

موزه بریتانیا

حتما بارها نام موزه‌ی بریتانیا به گوش شما خورده است. بزرگ‌ترین موزه‌ی لندن که مهد باستان‌شناسی دنیا به شمار می‌رود و آثار بی‌نظیری در آن از کشورها مختلف نگهداری می‌شود.

هارودز (Harrods)

اگر پول زیادی در جیب و وقت زیاد دارید، حتما به بزرگ‌ترین و مشهورترین فروشگاه طبقاتی لندن سر بزنید که مملو از کالاهای لوکس و تجملاتی است. بعید است وارد هارودز شوید و دست خالی بیرون بیایید.

موزه‌ی مادام توسو (Madame Tussauds)

اگر به مومیایی علاقه دارید می‌توانید موزه‌ی مادام توسو را برای مقصد بعدی خود انتخاب کنید. این موزه سال ۱۸۳۵ افتتاح شده و اکنون یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری لندن است.

صومعه‌ی وست مینستر (Westminster Abbey)

شاید باور نکنید که ساخت این صومعه‌ی بی‌نظیر نزدیک ۸۰۰ سال طول کشیده است. شروع به ساخت این صومعه از سال ۱۰۵۰ میلادی بوده و آرامگاه پادشاهان، دانشمندان و هنرمندان مشهور است.

ساختمان پارلمان (House of Parliament)

بنای دو مجلس پارلمان بریتانیا، مکانی جذاب و فراموش‌نشدنی است که سال ۱۸۷۰ ساخته شده و بیگ بن سمبل آن است.

هاید پارک (Hyde Park)

هاید پارک منطقه‌ای وسیع با زیبایی‌های طبیعی است که دریاچه و بناهای تاریخی آن بر زیبایی‌هایش افزوده است. این پارک یکی از مشهورترین و بزرگترین پارک‌های دنیا است.

ولودروم (Velodrome)

ولودروم بنایی مدرن، مقاوم و زیبا است که برای المپیک ۲۰۱۲ لندن ساخته شده و از سیستم تهویه‌ی هوای طبیعی بهره می‌برد.

قطعا زیبایی‌های لندن به همین جا ختم نمی‌شود و جاذبه‌های زیادی چون سیاه چال لندن، موزه‌ی علوم، کشتی کاتی شارک، آکواریوم زندگی لندن، باغ زیبای کنزینگتون، تئاتر گلوب، سیتی، سیرک پیکادلی و... می‌تواند در برنامه‌ی شما باشد، اما بهتر است کمی از لندن فاصله بگیریم و سراغ دیگر جاذبه‌های انگلستان برویم.

برایتون (Braithon)

برایتون

ساحلی زیبا همراه با زیبایی‌های از خانه‌های قدیمی در کنار کاخ اسکله و باغ سنتی انگلستان باعث می‌شود در نزدیکی لندن بتوانید آرامشی وصف‌نشدنی داشته باشید. برایتون اصلا ارزان نیست و بسیاری از افراد مشهور در اینجا ساکن هستند.

دریاچه‌ی دیستریکت (Lake Distcrit)

این دریاچه با چشم‌انداز باورنکردنی خود در کامبریا واقع شده که فضای بسیار خوبی برای فاصله گرفتن از شهر و شلوغی‌های آن است. بلندترین کوه انگلستان Scafell Peak در این منطقه قرار دارد و می‌توانید Windermere طولانی‌ترین دریاچه‌ی انگلستان را نیز مشاهده کنید. پیاده‌روی و کوهنوردی بهترین کاری است که در این پارک ملی می‌توان انجام داد.

باث (Bath)

باث

منطقه‌ای اشرافی با بناهایی که شکوه و عظمت را فریاد می‌زنند. رومی‌ها سال‌ها قبل از چشمه‌های آب گرم باث لذت می‌برندند و اگر قصد دارید به استون هنج سر بزنید می‌توانید به جنوب غربی انگلستان و باث بروید.

کمبریج (Cambridge)

کمبریج

حتما نام دانشگاه کمبریج و نمایندگی‌های بی‌شمار آن در ایران را شنیده‌اید! این شهر تاریخی ۸۰ کیلومتر از شمال لندن فاصله دارد و دانشگاه آن که در سال ۱۲۰۹ میلادی تاسیس شده یکی از برترین دانشگاه‌های دنیا است. دیدنی‌های کمبریج چیزی نیست که بتوان به‌سادگی از کنار آن عبور کرد.

آکسفورد (Oxford)

آکسفورد

از کهن‌ترین مناطق انگلستان که یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های دنیا در آن قرار دارد، آکسفورد است. بقایای قلعه‌ی نورمن و بنای کلیسای جامع در این شهر واقع شده، ولی اهمیت آکسفورد به‌دلیل خیل عظیم دانشجویانی است که وارد این شهر می‌شوند.

استون هنج (StoneHenge)

کمی به تصویر استون هنج دقت کنید، آشنا نیست؟ بله! درست حدس زدید این همان تصویری است که در پشت‌زمینه‌ی سیستم عامل ویندوز ایکس‌پی دیده بودید. این مکان مشهور، مهم‌ترین بنای تاریخی ماقبل تاریخ در ویلشایر است. ساخت استون هنج از ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد آغاز شده و به زمان نوسنگی برمی‌گردد.

بی‌تردید اینکه بخواهیم تمام جاذبه‌های انگلستان را در یک مطلب بگنجانیم کار سختی است، ولی همین قدر کفایت می‌کند که بدانیم انگلستان یکی از بهترین مقاصد گردشگری دنیا است.

رژیم غذایی و بهترین غذاهای انگلستان

رژیم غذایی مردم انگلستان با سبک‌های آشپزی سنتی و دستورالعمل‌های بومی برای ترکیب مواد اصلی احاطه شده است. این امر علاوه بر ایجاد تنوع غذایی و روش‌های متنوع آشپزی انگلیسی، به‌نوعی در اتحاد و معاشرت اقوام مختلفی که در این کشور زندگی می‌کنند، تاثیر بسزایی دارد. در واقع می‌توان این امر را یکی از مشخصه‌های برتر در رژیم غذایی مردم انگلستان تلقی کرد.

Ploughman's lunch

نوعی غذای سرد انگلیسی به نام Ploughman's lunch، یکی از پایه‌ای‌ترین غذاهای اصلی موجود در لیست خوراک‌های سرو شده توسط این مکان‌ها بوده که آن را معمولا از ترکیبات اصلی مانند پنیر، نان و ترشی یا شور تهیه می‌کردند. البته آن‌ها با توجه به ذائقه و درخواست مشتری از مواد سرد دیگر نیز در کنار مواد اصلی استفاده می‌کردند.

a pie and a pint

در سال ۱۹۵۰ میلادی، در بسیاری از خانه‌های فروش غذا، a pie and a pint (نوعی کلوچه‌ی گوشت پیچ)، به‌همراه استیک ویژه‌ی تک نفره در کنار یک نوشیدنی مخصوص محلی برای مشتریان پیشنهاد و عرضه شد.

Quorn

نام نوعی غذای گیاهی است که به‌عنوان برندی پیشتاز و جانشین غذاهای گوشتی مانند گوشت هام (Ham: گوشت ران خوک نمک اندود و خشک شده)، بیکن (Bacon: گوشت خوک نمک زده و خشک شده)، مرغ و... در نظر گرفته می‌شود.

Scrambled Egg

نوعی تخم‌مرغ نیمرو و Bacon Ice Cream (بستنی و کباب گوشت خوک)، غذاهای سرو شده‌ در رستوران‌های The Fat Duck، هستند که برای رژیم غذایی کشور انگلستان شهرت و اعتبار جهانی را رقم زده است.

برای طبخ این غذا از گوشت فیله یا گوشت قسمت پشت خوک استفاده می‌شود. برای طعم‌دار شدن این غذا در مناطق مختلف رومانی از چاشنی‌های متفاوتی چون سیر، پاپریکا، فلفل و ادویه‌های دیگر استفاده می‌شود، ولی اصلی‌ترین روش پخت آن دودی کردن گوشت خوک است.

فوتبال

انگلستان پایه‌گذار و به‌نوعی مخترع فوتبال در دنیا است. تیم ملی این کشور از سال ۱۸۷۲ میلادی به رسمت شناخته شده و انگلستان عضو رسمی فیفا و یوفا به شمار می‌رود. این تیم زمانی که در سال ۱۹۶۶ میلادی میزبانی جام‌جهانی را بر عهده داشت، توانست قهرمان جام‌جهانی شود، ولی قبل و بعد از آن جز مقام چهارمی جام‌جهانی ۹۰ ایتالیا نتوانسته مقام درخور توجهی کسب کند.

انگلستان تا پیش از این ۱۴ بار در جام‌جهانی و ۷ بار در جام‌ ملت‌ها اروپا حاضر بوده و بهترین رتبه‌ای که در مسابقات یورو کسب کرده مقام سومی سال ۱۹۹۶ است. سه شیرها با وجود اینکه بازیکنان بزرگی چون گری لینکر، بابی چارلتون، پیتر شیلتون، دیوید بکهام، مایکل اوون، آلن شیرر، استیون جرارد، فرانک لمپارد، برایان رابسون، بابی مور و... را به خود دیده، ولی هیچگاه نتوانسته در قامت یک مدعی واقعی ظاهر شود و هواداران خشمگین و آشوبگر خود را راضی کند.

پیتر شیلتون با ۱۲۵ بازی ملی و وین رونی با ۵۱ گل کلی پرافتخارترین بازیکنان انگلستان هستند. این تیم تلاش می‌کند با مربیگری روی هاچسون و حضور بازیکنانی چون جو هارت، وین رونی، هری کین، اسمالینگ، لانانا و رحیم استرلینگ بتواند نمایش قابل‌قبولی در یورو ۲۰۱۶ داشته باشد. با اینکه این تیم به زحمت توانسته از گروه خود در این رقابت‌ها صعود کند، ولی کارشناسان در ادامه‌ی راه شانس زیادی برای انگلستان قائل نیستند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه