پرطرفدارترین هواپیماهای بوئینگ به ایران می آیند

مینا رهبری | جمعه, ۴ تیر ۹۵ ساعت ۱۸:۰۰

ناوگان هوایی کشور با خرید ۱۰۰ فروند هواپیما از شرکت بوئینگ آمریکا بازسازی می‌شود. برای اطلاع از جزئیات خبر با کجارو همراه باشید.

بعد از توافق ایران با گروه ۱+۵ موسوم به برجام، شرکت‌های هواپیمایی بزرگ جهان بر سر فروش هواپیما به ایران به رقابت پرداختند و تاکنون شرکت هواپیمایی بوئینگ آمریکا موفق شده است بازار ایران را به دست آورد. پس از چند ماه مذاکره، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) و شرکت بوئینگ برای فروش هواپیما به توافق رسیدند.

شرکت هواپیمایی ایران طی اطلاعیه‌ای رسما اعلام کرد که پس از صدور مجوزهای لازم از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت آمریکا تفاهم‌نامه‌ی خرید ۱۰۰ فروند هواپیما از شرکت بوئینگ امضا شد. محصولات این شرکت بسیار متنوع است و ایران از میان این طیف وسیع خواهان نسل جدید خانواده‌ی بوئینگ ۷۳۷ و دو مدل از سری بوئینگ ۷۷۷ است. بر اساس این تفاهم‌نامه و در صورت اخذ مجوزهای نهایی لازم از طرف دو کشور، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ۱۰۰ فروند هواپیمای بوئینگ را که عموما از خانواده‌ی ۷۳۷ نسل جدید و مدل‌های ۳۰۰ER و ۹۰۰ از سری بوئینگ ۷۷۷ هستند به صورت اجاره به شرط تملیک (لیزینگ) خریداری خواهد کرد. بر این اساس ۸۵ درصدمبلغ هواپیماها توسط شرکت فروشنده تامین می‌شود و هواپیماها به‌صورت اجاره در اختیار ایران قرار می‌گیرند. بعد از ورود هواپیماها به ایران، از محل درآمد حاصل از آن‌ها و فروش بلیط مبالغ اجاره تامین می‌شود.

بوئینگ ۷۳۷

بوئینگ ۷۳۷

این هواپیمای متوسط، بدنه‌ی باریکی داشته و ظرفیت حمل ۸۵ تا ۲۲۰ مسافر را دارد. این هواپیما عنوان پرفروش‌ترین هواپیمای جت تجاری را به خود اختصاص داده است. ۷۳۷ اولین بار در سال ۱۹۶۷ پرواز کرد و تاکنون ۹۰۴۸ فروند از خانواده ۷۳۷ به ایرلاین‌های سراسر جهان تحویل داده شده است. نسل‌ جدید این هواپیما ۷۰۰ـ۷۳۷، ۸۰۰ـ۷۳۷ و ۹۰۰ـ۷۳۷ER هستند.

بوئینگ ۷۷۷

بوئینگ ۷۷۷

این هواپیما از بزرگ‌ترین هواپیماهای مسافربری جهان است که ظرفیت آن بین ۳۱۴ تا ۴۵۱ نفر است. ۷۷۷ اولین هواپیمای تجاری است که با نرم افزارهای کامپیوتری طراحی شده است. اولین پرواز آن در سال ۱۹۹۴ بود و می‌تواند بین ۶۹۵۹ کیلومتر تا ۵۹۴۱۷ کیلومتر بدون فرود پرواز کند. تاکنون ۶۰ مشتری ۱۸۹۱ فروند از مدل‌های مختلف این هواپیما سفارش داده‌اند.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران، گفت که در صورت رفع مشکلات پرداخت‌های مالی نخستین هواپیماهای جدید خریداری شده تا پیش از نوروز سال ۱۳۹۶ وارد ناوگان هوایی کشور خواهد شد. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه