احیای دریاچه ارومیه با همکاری ژاپن میسر می شود

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۲ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۵
احیای دریاچه ارومیه با همکاری ژاپن میسر می شود

ژاپن در اجرای طرح‌های مشارکتی احیای این دریاچه با دولت ایران همکاری می‌کند.

«هیرویاسو کوبایاشی» سفیر ژاپن در ایران در جریان بازدید از طرح‌های کشاورزی پایدار حاشیه‌ی دریاچه‌ی ارومیه برای احیای این دریاچه در شهرستان عجب‌شیر و با اشاره به روند خوب احیای این دریاچه گفت:

دولت ژاپن با کمک برنامه توسعه ملل متحد در این طرح جهانی که تاکنون روند خوبی داشته و با نتایج موثری همراه بوده، مشارکت می‌کند.

وی بیان کرد که دولت ژاپن بسیار علاقه‌مند برای مشارکت در احیای طرح‌های محیط زیستی بوده و در زمینه‌های مختلف به‌خصوص در زمینه‌ی حفاظت از محیط زیست و احیای دریاچه ارومیه با ایران به‌طور کامل همکاری می‌کند.

کوبایاشی، افزود که دولت ژاپن در آینده برنامه‌ریزی و بررسی‌های بیشتری در زمینه‌ی احیای دریاچه ارومیه خواهد داشت و برنامه‌ی مشارکتی با دولت ایران اجرا خواهد کرد و طرح‌های احیای این دریاچه را ادامه خواهد داد.

نماینده‌ی ستاد احیای دریاچه‌ی ارومیه در آذربایجان شرقی نیز در این آیین گفت که سفیر ژاپن و کارشناسان سازمان ملل در بخش عمران از سایت‌های شهرستان‌های بناب و عجب‌شیر برای اجرای طرح‌های اشتغال و معیشت، جایگزینی و اصلاح الگوی کشت و انطباق افراد از وضعیت موجود بازدید کردند.

خلیل ساعی، افزود که رضایت سفیر ژاپن و کارشناسان بخش عمران سازمان ملل از سایت‌های اجرای تغییر الگوی کشت و اقدام‌های مهم در اجرای احیای دریاچه‌ی ارومیه، برای اجرای طرح‌های مشارکتی در این زمینه امیدوارکننده بوده و اگر مردم بیشتر همکاری کنند، وضعیت موجود این دریاچه بهبود خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه ارتفاع آب دریاچه‌ی ارومیه در ۲۰ روز گذشته به‌علت گرم شدن هوا حدود ۱۸ سانتی‌متر کاهش یافته است، یادآور شد که میزان تراز آب این دریاچه در ۲۰ روز گذشته یک هزار و ۲۷۱ متر و ۱۵ سانتی‌متر بوده که این میزان در اول تیر به یک هزار و ۲۷۰ متر و ۹۰ سانتی‌متر رسیده است که در اثر تبخیر آب از ارتفاع آن کاسته شده است.

ساعی، ادامه داد که در مقایسه با سال‌های گذشته این میزان تبخیر کم بوده و نسبت به سال گذشته ۶۰ سانتی‌متر ارتفاع آن بالاتر بوده و این افزایش به‌علت اجرای برنامه‌های ستاد احیای دریاچه‌ی ارومیه محقق شده است.

سفیر ژاپن در ایران و کارشناسان سازمان ملل متحد و مسئولان کشوری، استانی و محلی عجب شیر امروز از سایت‌های مختلف تغییر الگوی کشت از جمله گندم و آبیاری نوین که توسط کشاورزان با نظارت جهاد کشاورزی این شهرستان اجرا شده بود بازدید کرده و رضایت‌مندی خود را از این روند اعلام کردند.

دریاچه‌ی ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که در ۲۰ سال گذشته با بحران شدید کم آبی مواجه شده و از پهنه پنج هزار و ۷۰۰ کیلومتری آن در مهرماه سال گذشته تنها حدود ۱۰ درصد باقی مانده بود.

با وجود بارش‌های مناسب از سال گذشته، دریاچه‌ی ارومیه هم‌اکنون نیز در وضعیت بحرانی قرار دارد.

پیش از این بحران، میزان آب موجود در دریاچه ارومیه تا ۳۲ میلیارد متر مکعب نیز رسیده بود و در تراز اکولوژیک ۱۲۷۴/۱ متری دریاچه‌ی ارومیه از سطح دریاهای آزاد، میزان آب نزدیک به ۱۴ میلیارد متر مکعب بوده است.

امسال روند خشکی سال‌های گذشته‌ی دریاچه‌ی ارومیه متوقف شده و این دریاچه شرایط تثبیت را می‌گذراند.

ستاد احیای دریاچه‌ی ارومیه از سال گذشته با برنامه‌های اجرایی مدون در راستای تثبیت وضعیت فعلی دریاچه اقداماتی را آغاز کرده که نتیجه بخش بوده است.

شهرستان عجب‌شیر با وسعت ۷۳۸ کیلومتر مربع، در ۹۰ کیلومتری تبریز و ۸۰ کیلومتری کرانه جنوب شرقی دریاچه‌ی ارومیه واقع شده و از شرق به مراغه، از شمال ‌شرق به اسکو، از جنوب به بناب، از شمال به آذرشهر و از غرب به دریاچه‌ی ارومیه محدود می ‌شود.

این شهرستان دارای حدود ۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی بوده که از این میزان حدود پنج هزار هکتار به باغات اختصاص دارد.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه