اختلاف بر سر قرارداد ایران و بوئینگ

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۳۰
اختلاف بر سر قرارداد ایران و بوئینگ

یک نشریه‌ی آمریکایی در گزارشی با اشاره به رایزنی‌های ایران و شرکت آمریکایی بویینگ نوشت: اگر ایران خواهان پرداخت پول به یورو باشد، این نقطه اختلاف در روابط تجاری دو کشور خواهد بود.

ایران در حال آماده کردن خود برای سفارش به شرکت هواپیماسازی بویینگ آمریکا برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیما است. این اولین باری است که در دهه‌های اخیر این کشور بازار خود را به روی هواپیماهای آمریکایی باز می‌کند.

اگر دولت آمریکا این قرارداد را تایید کند، قراردادی بزرگ برای بویینگ خواهد بود که تلاش می‌کند به ایرباس، رقیب اروپایی خود که توافقاتی مشابه با ایران انجام داده است، برسد.

روزنامه‌ی وال استریت ژورنال نیز در گزارشی با پرداختن به همین موضوع نوشت که پس از انتشار این خبر در سه‌شنبه گذشته، ارزش سهام شرکت بویینگ بالاتر رفته است. این قرارداد با بویینگ برای دیگر شرکت‌های آمریکایی که خواهان تجارت با ایران هستند، یک مسأله بزرگ خواهد بود. به نظر می‌آید ایران در حال فرستادن این پیام در زمینه بهبود روابط تجاری میان دو کشور است، روابطی که از زمان وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ متوقف شده بود.

ایران هم‌زمان که خود را برای برقراری مجدد روابط تجاری با آمریکا آماده می‌کند، هم‌چنین تلاش می‌کند تا وابستگی خود را به دلار آمریکا، اعتباری که برای تجارت بین‌المللی‌اش مورد استفاده بود، کم کند. تهران پیش از این در ماه فوریه گفته بود که می‌خواهد پول طلب‌هایش را از هند و دیگر مشتریان نفتی خود به یورو دریافت کند و این سیاستش برای قراردادهای نفتی آینده نیز خواهد بود.

اما آیا این رویکرد برای قرارداد بویینگ هم اعمال خواهد شد؟ نمی‌توان پاسخ داد اما می‌توان گفت که اگر ایران بخواهد تجارتش را با یورو انجام دهد، این نقطه اختلاف در روابط تجاری میان دو کشور خواهد بود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه