لوکیشن فیلم: گرگ وال استریت

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی یکشنبه، ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۰
لوکیشن فیلم: گرگ وال استریت

قسمت یازدهم سری مقالات لوکیشن فیلم را این بار به یک فیلم جنجالی اختصاص داده‌ایم. «گرگ وال استریت»، فیلمی از کارگردان معروف مارتین اسکورسیزی که نه تنها در جهان سر و صدای زیادی بپا کرد و به مذاق سرمایه‌داران آمریکایی خوش نیامد. بلکه با پخش آن در صدا و سیمای کشورمان نیز باعث ایجاد حرف و حدیث‌های فراوانی شد. در ادامه با کجارو همراه باشید.

درباره فیلم

گرگ وال استریت

«گرگ وال استریت» در واقع داستانی واقعی از زندگی «جردن بلفرت»، یکی از دلال‌های بزرگ آمریکا است که با بازی دیکاپریو به خوبی به نمایش کشیده شده است. فیلم ضرباهنگ بسیار تندی دارد. برخلاف مدت زمان سه ساعته فیلم که به نظرمی رسید می‌توانست بستر مناسبی برای روایتی آرام و منطقی از زندگی بلفورت باشد، باید گفت که «گرگ وال استریت » از گام بسیار سریعی برخوردار است که می‌تواند برای طرفداران آثار «اسکورسیزی» کمی چالش برانگیز باشد. این روایت جنون آور با ساختار شکنی‌های بزرگی همراه است. در واقع مشخصاً کارگردان می‌خواسته با نشان دادن صحنه‌های فراوان بی‌اخلاقی، مهمانی‌ها، تفریحات عجیب و مصرف بیش از حد مواد مخدر در این فیلم ساختار کثیف و خشن وال استریت را به مردم معرفی کند.

بازیگران فیلم

  • لئوناردو دی کاپریو در نقش جردن بلفورت
  • جونا هیل در نقش دنی پوراش
  • مارگوت رابی در نقش نائومی لاپاگلیا
  • متیو مک کانهی در نقش مارک هنا
  • کایل چندلر در نقش پاتریک دنم
  • راب رینر در نقش مد مکس بلفورت
  • جان برنثال در نقش برد بادنیک
  • جان فاورو در نقش مانی ریسکین

 

وال استریت کجاست؟

وال استریت، نامی است که در تاریخ ایالات‌متحده یادآور دو نکته است : ۱- کسب ثروت ۲- کلاه‌برداری! در واقع می‌توان این‌طور بیان کرد که کارگزاران بورس در وال استریت چنانچه بخواهند به ثروت هنگفتی دست پیدا کنند، حتماً باید از راه‌های فرعی که معمولاً با قانون مغایرت دارد استفاده کنند و در این آشفته بازار مالی که همه در حال نابودی یکدیگر هستند، تنها چندین نفر قدرت باقی ماندن در بازی و ادامه مسیرشان دارند و جردن بلفورت یکی از قدرتمندترین این افراد بود.

 نام‌گذاری خیابان

وال استریت (Wall Street) نام خیابانی در بخش جنوبی جزیره منهتن در ایالت نیویورک آمریکا است. در طول چند قرن اخیر این نام به نماد بازارهای مالی آمریکا و جهان تبدیل شده است.

نقشه شهر نیویورک

نقشه شهر در سال ۱۶۶۰ که دیوار سمت راست در آن مشخص شده است.

درباره علت نام‌گذاری این خیابان، تعدادی معتقد هستند که این نام برگرفته از کلمه آلمانی (به آلمانی: de Waal Straat) است و نظریه دیگر که مورد توافق اکثریت است بیان می‌کند که نام این خیابان به خاطر وجود دیوار شرقی واقع شده در مرز شمالی اقامتگاه نیوآمستردام، انتخاب شده است. این دیوار برای محافظت از تهاجم نظامیان انگلیسی و یا بومیان آمریکایی ساخته شده است.

موقعیت خیابان وال استریت روی نقشه

خیابان وال استریت در جزیره منهتن در ایالت نیویورک بین منطقه برادوی (Broadway) و ایست ریور (East River) قرار دارد. بازار بورس نیویورک بزرگ‌ترین بازار داد و ستد بورس و اوراق بهادار، در این خیابان واقع شده است.

همچنین بازار بورس نزدیک، بازار بورس آمریکا یا AMEX و بازار بورس تجاری نیویورک (NYMEX) در وال استریت قرار دارند.

تاریخچه تشکیل بورس آمریکا

در مارچ ۱۷۹۲، بیست و چهار نفر از بازرگانان سرشناس شهر نیویورک در هتلی به نام کورس دور هم آمدند تا در مورد سامان بخشیدن به بازار اوراق بهادار و کوتاه کردن دست رقبای خود از این بازار صحبت کنند.

حاصل این نشست معاهده‌ای به نام «باتن وود» بود که به امضای تمام این بازرگان‌ها رسید. بر اساس این معاهده افراد امضا کننده تنها می‌توانستند با یکدیگر اوراق بهادار خرید و فروش کنند و از شرکت در بازارهای دیگر اوراق بهادار خودداری کنند. داد و ستدهای این بیست و چهار نفر پایه‌های اولیه بازار بورس نیویورک (The New York Stock Exchange) را شکل داد.

بعدها تاجران و بازرگانانی که در نیویورک ساکن شدند شروع به ساخت مراکز تجاری، مغازه، شورای شهر و یک کلیسا در همین خیابان کردند.

کلیسای وال استریت

کلیسای تاریخی ترینیتی که در مسیحیت به معنای سه اقنوم در خدای واحد است، در تقاطع خیابان برادوی و وال استریت در دان‌تاون منهتن قرار دارد.

از آنجایی که در بین سال‌های ۱۷۸۵ تا ۱۷۹۰ پایتخت ایالات متحده بود، ساختمان مرکزی فدرال یا Federal Hall که جورج واشینگن در آن سوگند ریاست جمهوری خورد، در وال استریت ساخته شد.

بازار بورس نیویورک توسط بازرگانان نیویورکی برای اولین بار در ساختمانی واقع در پلاک ۴۰ وال استریت شروع به کار کرد. در آن زمان ریاست این بازار را فردی به نام آنتونی استکهلم در دست داشت و هر روز صبح لیستی از سهام‌هایی که قابل خرید و فروش بودند را اعلام می‌کرد.

وال استریت

در آن زمان برای ورود به هیئت مدیره بورس نیویورک نیاز به داشتن رأی دیگر اعضا داشتند. علاوه بر این ورود به بازار مستلزم پرداخت پول برای خریدن جایگاه بود. در ۱۸۱۷ هر جایگاه ۲۵ دلار و در ۱۸۲۷ هر جایگاه ۱۰۰ دلار ارزش داشت.

آغاز قرن بیستم میلادی شروع ساخت پایه‌های نظام اقتصادی آمریکا در وال استریت بود. در ۱۹۰۱، جی پی مورگان با ساخت یک شرکت چند میلیارد دلاری که «شرکت استیل آمریکا» نام داشت به وال استریت رونق بخشید.

موج‌های آشفتگی در وال استریت

در ۱۹۰۷ اولین موج آشفتگی و رکود گریبان‌گیر وال استریت شد. هم‌زمانی این موج با رکود اقتصادی آمریکا و کاهش ۵۰ درصدی شاخص سهام‌ بازار بورس نیویورک باعث هجوم مردم و سرمایه‌گذاران برای پس گرفتن سرمایه‌های خود از بانک‌ها و مؤسسات مالی شد.

در اواخر دهه ۱۹۲۰ بورس بازی در بازار سهام نیویورک رواج داشت. رونق خوب بازار که بر پایه رشد صنایع استوار بود هر روز افراد زیادی را به خود جذب می‌کرد. کسبه بورس برای اینکه قیمت پیشنهادی خود را بالاتر ببرند از وام‌های بانکی کلان استفاده می‌کردند تا جایی که از سال ۱۹۲۴ تا ۱۹۲۹ قیمت سهام بازار نیویورک تا ۴۰۰ درصد افزایش یافت.

اما با رکود صنایع سوددهی سهام این افراد کاهش یافت و بیشتر وام‌های گرفته شده به بانک‌ها پس داده نشد. همین امر باعث وقوع رکود در بازار بورس نیویورک شد.

این اتفاق جرقه بزرگترین رکود اقتصادی آمریکا و غرب را رقم زد که تا جنگ جهانی دوم نیز ادامه پیدا کرد.

در قرن ۲۱ نیز بحران‌های مالی زیادی باعث رکود وال استریت شد. در بین سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ حباب دات کام باعث آشفتگی بازارهای آمریکا و مخصوصاً وال استریت شد.

علاوه بر این، رکود بازار مسکن در سال ۲۰۰۶ موج آشفتگی و رکود در بازار بورس نیویورک ایجاد کرد.

بازار بورس نیویورک

این بازار همانطور که گفته شد در ۱۷۹۲ در پلاک ۴۰ وال استریت شروع به کار کرد. در ۱۸۶۵ این بازار به پلاک ۱۰-۱۲ خیابان براد (Broad Street) منتقل شد.در ۲۲ آوریل ۱۹۰۳ این بازار به  ساختمانی ۴ میلیارد دلاری  در پلاک ۱۸ خیابان براد منتقل شد.

در ۱۹۲۲ یک ساختمان برای دفاتر اجرایی بازار در پلاک ۱۱ وال استریت (محل کنونی بازار بورس نیوروک) بازگشایی شد.

در سال ۲۰۰۸ بازار بورس آمریکا با بازار بورس نیویورک ترکیب شدند و سالن اصلی آن به تالار خرید و فروش بورس نیویورک منتقل شد.

حملات ۱۱ سپتامبر به برج‌های تجارت جهانی در منهتن، باعث از بین رفتن ۴۵ درصد دفاتر اداری وال استریت شد.

از ساختمان‌های دیگر واقع در وال استریت به ساختمان صندوق بانکداران آمریکا، ساختمان ترامپ و ساختمان دویچه بانک که پیشتر متعلق به موسسه مالی جی پی مورگان بود، اشاره کرد.

وال استریت همچنین از جاذبه‌های توریستی منهتن به حساب می‌آید. ساختمان کلیسای ترینیتی و صندوق‌های طلای فدرال رزرو به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار که حدود ۸۰ فیت زیر زمین قرار دارد از مکان‌های دیدنی وال استریت هستند.

جنبش «وال استریت را تسخیر کن» (جنیش ۹۹%)

99

وال استریت را تسخیر کن (Occupy Wall street Movement) یک جنبش اجتماعی در آمریکا است که در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۱ با دعوت رسانه‌های اجتماعی ضد سرمایه‌داری در نیویورک با تظاهرات هزاران نفر شروع شد.

هدف این جنبش اعتراض به نفوذ نظام سرمایه‌داری در سیاست آمریکا، وضع نامطلوب اقتصاد و بیکاری حاصل از سیاست‌های غلط دولت و اعمال نفوذ لابی‌های سرمایه‌داری بود.

 لوکیشن فیلم

وال

این سکانس در خیابان ناسائو و وال استریت، محله منهتن؛ نیویورک فیلمبرداری شد

وال استریت

سکانس رستوران در رستوران skytop در طبقه ۴۱ ساختمان خیابان ۵ نیویورک فیلمبرداری شد

کشتی

سکانس روی کشتی در شمالی کوو مارینا (نزدیک مرکز تجارت جهانی) منهتن، فیلمبرداری شد

وال استر یت 4

سکانس ملاقات بلتفورت با همسرش که باعث دعوای آنها شد در نزدیک برج ترامپ، خیابان ۵۶ شرقی در منهتن فیلمبرداری شد

وال

فیلمبرداری سکانس آشنایی بلفورت و شریکش، در رستوران شالیمار در خیابان استین در فلاشینگ، واقع در کوئینز انجام شده

استریت

لوکیشن محل کار اول جوردن بلفرت که مرکز بورس را نشان می‌داد در ساختمان Equitable Building، در برادوی ۱۲۰، خیابان پین در شهر منهتن بوده

وال استریت لوکیشن

خانه جدید جوردن و همسرش در مجتمع مسکونی میلان، در خیابان ۵۵ شرقی شهر منتهن فیلمبرداری شده

در واقع این فیلم با دو دسته مخاطب روبه‌رو شده است، گروهی که فیلم را بد می‌دانند و گروهی دیگر این فیلم را یک شاهکار تمام عیار معرفی می‌کنند. شما اگر فیلم را دیده‌اید جزو کدام دسته هستید؟ نظر شخصی و برداشت خود را از دیدن این فیلم برای ما و خوانندگان کجارو درمیان بگذارید

مطالب مرتبط:

دیدگاه